Тази година шоуто си струваше (излъчваше се директно и без опити за задкадров превод на достъпната кабелна програма ProSieben). Интригата също - от една страна най-касовият (но и най-скъп) филм на всички времена, от друга евтин и изцяло независим филм. (Последните думи на сценариста и един от продуцентите му Марк Боал бяха: "Сега вече трябва да си намерим и дистрибутор.").
Режисьорът на "Опиатът на войната" Катрин Бигълоу стана първата жена, стигнала до статуетката. Подвигът й е двоен, защото го направи в жанра "военен филм", считан за запазена мъжка зона. Досега в категорията са били номинирани само три жени - Лина Вертмюлер в далечната 1975, Джейн Кампиън за "Пианото" и София Копола за "Изгубени в превода". Лицето на Камерън се промени от учтиво усмихнато в каменно, още след като "Опиатът на войната" взе и наградата за монтаж. "Аватар" остана с утешенията за визуални ефекти, оператор и художник.
Вечерта (водена интелигентно и с преливащо чувство за хумор от контрастно-допълващите се Стив Мартин и Алек Болдуин) мина без големи изненади, като изключим предпочитането на традиционната полицейска мелодрама от Аржентина "Тайната на твоите очи" пред европейските арт фаворити "Бялата лента" и "Пророк". Сравнително неочаквано бе и лишаването на "Високо в небето" от приза за адаптиран сценарий, за сметка на "Прешъс" (2).
Актьорските оскари очаквано отидоха при фаворитите на сезона Сандра Бълок ("Сляпата страна") и Джеф Бриджес ("Лудо сърце" /+ приз за оригинална песен/). Новост в категориите за главна роля и въобще най-човешките моменти в церемонията бяха явяващите се колеги - застъпници за всеки от номинираните. Стенли Тучи трогна аудиторията с обяснението си в любов към Мерил Стрйп (с историческа 16-та номинация), Тим Робинс бе най-духовит в поклона си пред Морган Фриймън. Още по-предизвестени бяха призовете за поддържаща роля - Кристоф Валц ("Гадни копилета") и Мо'ник ("Прешъс").
Анимационен филм на годината стана "В небето", който участваше и в десетката за най-добра продукция.
Номинирането на 10 заглавия в най-престижната категория за първи път след времената на "Казабланка" се оказа освежително за академичните награди. Първите ни впечатления са, че точно по-широкото гласуване смени посоката на везните от "Аватар" към "Опиатът на войната". Вотът на актьорското мнозинство в Академията се оказа решителен. Един от революционните пробиви на "Аватар" бе - че то и без актьори можело. Поне засега, това се отлага.
Разширен анализ на "Оскари 2010" четете в следващия брой на Light.
Тази година шоуто си струваше (излъчваше се директно и без опити за задкадров превод на достъпната кабелна програма ProSieben). Интригата също - от една страна най-касовият (но и най-скъп) филм на всички времена, от друга евтин и изцяло независим филм. (Последните думи на сценариста и един от продуцентите му Марк Боал бяха: "Сега вече трябва да си намерим и дистрибутор.").
Режисьорът на "Опиатът на войната" Катрин Бигълоу стана първата жена, стигнала до статуетката. Подвигът й е двоен, защото го направи в жанра "военен филм", считан за запазена мъжка зона. Досега в категорията са били номинирани само три жени - Лина Вертмюлер в далечната 1975, Джейн Кампиън за "Пианото" и София Копола за "Изгубени в превода". Лицето на Камерън се промени от учтиво усмихнато в каменно, още след като "Опиатът на войната" взе и наградата за монтаж. "Аватар" остана с утешенията за визуални ефекти, оператор и художник.
24 коментара
Как очаквате жури от хора, да признае, че компютърните герои от "Аватар" са постигнали нещо наистина впечатляващо и запомнящо се и са се представили много по-достойно от не малък брой живи колеги актьори? Нищо че зад компютъра също има човек, който да предаде чрез анимирания си герой, чувства и емоции...
предлагам оскарите да се проведат наново.
това е смешно.
Най-накрая всички деца да разберат, че фантастиката не е сериозен жанр, и филми като Аватар просто не стават за гледане ! И няма как нормално мислещ човек да гласува за подобна глупост като Аватар !
abv, не може да има по-сериозен жанр от фантастиката, самото кино е започнало като фантастика. Киното не е само актьорска игра, затова и американците дават награди за ефекти, музика и пр., а ние, например в Б-я за кино приемаме само полудрами-полукомедии, а специални ефекти е само чаровното лице на майор Деянов. Доста тесногръдо, не мислиш ли?!?!?
http://www.youtube.com/watch?v=sTrc6eqGPLg
дали ви изглежда познато отнякъде? :Д
ХАХАХАХ Трейлъра е уникаален така не бях се смял от много отдавна! :-)))))
Аватар го гледах и не ми хареса много много, а другия филм не мисля и да го гледам така че няма никакво значение кой е спечелил оскар.
Браво на Катрин! Заслужен Оскар за най-добър филм и режисура. Слава на Бога, че "Аватар" остана без сериозна награда - приемам техническите категории и съм съгласна с вота на Академията. Жалко, че "Високо в небето" нямаше успеха, който ми се искаше и не успя да вземе статуетка поне за сценарий. За съжаление не съм гледала "Лудо сърце" и не мога да коментирам наградата за главна мъжка роля, но имам впечатления за актьора от други негови филми и предполагам е заслужен. Садра Бълок в "Сляпата страна" отново е на ниво. "Прешъс" не ми хареса никак - твърде "тежък и мазен" /в буквалния смисъл/ ми беше филма и актьорите. Познахте ли Марая?
Както казах по рано кои са ми фаворитите,те наистин спечелиха,Hurt Locker заслужено взе оскарите,както и Сандра Бълок и Кристоф Шулц ,за другите филми не мога да коментирам защото не съм ги гледал.
Всъщност интересното е,че преди година Холивуд имаше съвсем друго отношние към военните филми...казано с други думи фурнаджийски лопати:).А и лобито си е лоби...а що се отнася до баба Бълок...тя би всички рекорди:),а именно "златна малинка" и в същото време "Оскар"...ами как да не се смее човек :)