Do you PR?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Do you PR?

Do you PR?

Какво представиха практиците на финалния етап от "PR Приз 2007"

Борислав Кандов
6696 прочитания

© bosela


Заглавието на този текст няма никакъв смисъл. Както нямаше смисъл и от голяма част от презентациите, направени в неделния ден в зала "Арена" на бутиковия хотел Arena di Serdica (онзи, при строежа на който откриха останките от древна арена и който се е справил перфектно с интегрирането на тази находка не само в името, но и в дизайна си). Не че кампаниите и отделните активности бяха лоши, напротив. Имаше доста интересни решения. Но отказвам да повярвам, че хора от големи, сериозни агенции могат да подходят по такъв начин към представянето на плодовете от целогодишния им труд.

За да представиш някаква кампания или събитие или каквото и да било, това означава, че си я/го оценил като най-доброто, което си направил цяла година (и си успял да убедиш клиента си, че представянето на кампанията няма да разкрие съкровенните му тайни). Събираш си информация, подреждаш си старателно сканираните страници от вестници и списания, отразили твоята работа, правиш таблици с постигнатите резултати... И да представиш всичко това, използвайки по три чуждици на две изречения или декламирайки като на пленум това, което всички могат да прочетат на екрана - това може да постигне само един ефект. А именно - да прати всичко по дяволите.

Черешката на тортата постави Кръстина Стефанова от Fox International Channels, която вместо да помогне на екипа на "Крес" при представянето на партито по случай старта на Fox Crime ги удари в земята, заедно с аудиторията. В края на презентацията тя се изправи и ни в клин, ни в ръкав изтърси как партито може и да изглежда скъпо (клуб Black Box, превърнат в затвор, с клетки, решетки, пазачи, стотици и хиляди гости и т.н.), но "ни излезе колкото да платим две статии в национални ежедневници". Туш, нокаут, мачът приключи.

Окей, под сурдинка отдавна се говори, че плащането за публикации е честа практика и дори някои вестници и списания оцеляват на пазара благодарение на тях. Ясно е, че щом някой иска, значи някой дава. Но да се изправиш по този начин, пред хора, за една част от които това е изключително болезнена тема и да изтърсиш подобно нещо е безумно.

Най-неадекватното участие, обаче, направи Алберта Алкалай от Image Advertising - агенция, самостоятелно заела се да предизвика "нетърпимост" сред международната общественост към произвола на либийския съд спрямо българските медицински сестри. Почти цялата над 15-минутна презентация представляваше филм от пресконференция, организирана от агенцията в София. След като председателят на журито предупреди Алкалай, че времето й изтече, тя разпореди за още "две минути, заради сестрите". Както и преди сме писали - цялата работа прилича на пошла автопромоция.

Иначе според част от присъстващите тази година Българското дружество за връзки с обществеността, което тази година организира фестивала заедно с асоциацията на имиджмейкърите ИМАГИНЕС, тази година трябва да връчи на Бойко Борисов специална награда за "PR лице на годината". Борисов бе използван в четири кампании, представени на журито, следваше го Мария Илиева с три и Марияна Попова само с две.

Отявлени фаворити нямаше, шест от категориите останаха без участници, в четири има само по една заявка, допусната до финалния кръг. Въпреки множеството примери през изминалата година в "Кризисен PR" имаше само един участник, и то не частна компания, а Българския лекарски съюз. Имаше и добри презентации, но пък те, почти всички бяха изпълнени с дразнещи чуждици и изказвания от сорта на "увеличаване на познаваемостта на пазарния лидер".

Всъщност най-сбитото описание цялото мероприятие ми хрумна още след третата-четвъртата презентация - тези хора, с изключително малко изключения, не ценят времето на останалите.

В сряда, 25 април от 19.00 ще се проведе финалната церемония по награждаването в столичния клуб "Тифани". Подробности очаквайте в четвъртък, както и в съботния брой на "Капитал".

Заглавието на този текст няма никакъв смисъл. Както нямаше смисъл и от голяма част от презентациите, направени в неделния ден в зала "Арена" на бутиковия хотел Arena di Serdica (онзи, при строежа на който откриха останките от древна арена и който се е справил перфектно с интегрирането на тази находка не само в името, но и в дизайна си). Не че кампаниите и отделните активности бяха лоши, напротив. Имаше доста интересни решения. Но отказвам да повярвам, че хора от големи, сериозни агенции могат да подходят по такъв начин към представянето на плодовете от целогодишния им труд.

За да представиш някаква кампания или събитие или каквото и да било, това означава, че си я/го оценил като най-доброто, което си направил цяла година (и си успял да убедиш клиента си, че представянето на кампанията няма да разкрие съкровенните му тайни). Събираш си информация, подреждаш си старателно сканираните страници от вестници и списания, отразили твоята работа, правиш таблици с постигнатите резултати... И да представиш всичко това, използвайки по три чуждици на две изречения или декламирайки като на пленум това, което всички могат да прочетат на екрана - това може да постигне само един ефект. А именно - да прати всичко по дяволите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    divedi.blogspot.com

    Всяка прилика с българските PR "специалисти" и "рекламисти" е случайна.

    The Truth In Ad Sales
    http://youtube.com/watch?v=fclYmVaORbM

  • 2
    Avatar :-|
    Борислав Кандов

    Оригиналната идея - The truth in advertising също е добра [http://www.youtube.com/watch?v=Go_VtqtxCHY], но и двете в случая нямат много голяма връзка

  • 3
    Avatar :-|
    айде няма нужда

    Криси просто е казала това, което всеки в тази държава знае - че медиите са корумпирани.
    Каквито са политиците и държавните чиновници, че и служителите в по-големите компании ...
    И защо точно вие в Капитал се правите на ощипана мома?
    Да не е защото докато си играете на журналистика, трудоваците прибират здраво парсата))?

  • МГ

    Няма издание, което да не търгува с влияние. Под една форма или друга. В някои издания е по-формален процес, в някои - просто обикновена корупция. Небезизвестен журналист, от голям всекидневник, със заплата трудно превишаваща нетни 1000 лв. на месец, благодарение на "хлебния" си ресор кара Ауди А6, например. Други са ми анонсирали даже 2 цени - такава да не пишат нищо лошо и тарифа 2 - да публикуват нужните статии.

  • 5
    Avatar :-|
    :)

    Be za nagradite na BDVO stavashe duma v nachaloto) I az bqh tam, kakto se kazvashe v edna prikazka, i na mene med mi teche po bradata ot umilenie
    Golqmo show
    I ako tova e nivoto na rodniq PR, ne, pardon, ako tova mu e nai-predstavitelnata mu chast... oh
    Mn tochen material, bravo!

  • 6
    Avatar :-|
    гт

    "... партито може и да изглежда скъпо (клуб Black Box, превърнат в затвор, с клетки, решетки, пазачи, стотици и хиляди гости и т.н.), но "ни излезе колкото да платим две статии в национални ежедневници..."

    Всъщност - това е двойно убийство, защото застрелва и агенцията - евтиния!

  • 7
    Avatar :-|
    nanna
  • 8
    Avatar :-|
    Не е луд този, който яде баницата

    Ако от Капитал имате проблеми с платените ПРи, що не дадете пример на колегите си и не махнете тази опция от вашата тарифа.... цена за редакционно присъствие - голем смех!

  • 9
    Avatar :-|
    ivan

    mi 4e devoikata vi go e kazala v o4ite kak mislite, nie klientite, si evaluatvame kampaniite? 6te vi ulesnia - kolko 6te mi struva ako si platia za pr4e i kolko ako si napravia pr4e. tova za men sa 'postignatite resultati' - 1 sabitie i 15 statii, vmesto 2 plateni statii (i ne na korupciata)

  • 10
    Avatar :-|
    Кръстина Стефанова

    Г-н Кандов, статията ви се нуждае от 2 големи уточнения.

    Първото е, че грешно сте интерпретирал и извадил от контекста изказването ми. Не става дума за корупционно заплащане на журналисти, които да напишат статия за медията, в която работя, а за публикуване на ПР статия, реграментирано с официалната тарифа на съответните ежедневници. Малка грешка от вас, голяма вреда за достоверността на статията ви. Нито аз, нито компанията, за която работя бихме одобрили действия, подкрепящи корупцията в българските медии! Съвсем отделен е въпросът, дали такава съществува.

    И второ презентацията беше общо дело на Фокс Интернешънъл Ченълс и агенция Крес от самото начало и нямах шанса да се появя като гръм от ясно небе. Трудно ми е да си обясня как сте пропуснал този факт, ако сте присътвал на цялата презентация.

    С уважение на професионализма ви до тази статия!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK