Най-вероятно сте пропуснали актуалния им маркетингов ход, затова ето накратко за какво става въпрос:
Тежък, тежък скандал люлее фенските маси на сочената за попфолк фурия Андреа, която бе "хваната" по без дини по време на снимките за последния клип на мастика "Пещера". На 8 юни във vbox7.com е качено "папарашко" клипче, направено докато въпросната певица се мотае между дублите за най-новата динено-мастичена феерия. А какво друго да прави някой, който се мотае, освен да изпуши една цигара (Андреа в разни интервюта твърди, че не пуши). А където са забъркани попфолк, голи жени, алкохол и цигари без бой не може - в края някой "залавя" папарака. Следват шумове като от пердах и видеото свършва.
Клипът изглежда силно подозрително като viral видео за марката цигари "Мерилин" на "Цигарена фабрика Пловдив", която е свързана със собствениците на винпрома. И засега се получава. Клипчето е гледано над 110 хил. пъти (към момента, в който се пише този текст), а няколко национални всекидневника ("24 часа", "Стандарт" и други) пулбикуваха статии на светските си страници за случая.
От "Винпром Пещера" отрекоха да имат нещо общо със създаването и разпространяването на клипа. "Имаме много сериозен договор с Андреа, който не ни позволява да използваме кадрите с нея за нещо различно от рекламата на мастиката", каза маркетинг директорът на "Винпром Пещера" Тихомир Трендафилов. Той е присъствал на снимките и разказа, че на плажа имало много хора, които снимали с каквото им падне. Инцидентът с въпросното видео се случил в края на деня, "когато всички вече бяха изморени. Охраната го хвана и се опита да го задържи, но той се измъкна и избяга много бързо", каза Трендафилов.
Засега компанията не е планирала как да реагира, тъй като по думите на Трендафилов за пръв път им се случва подобно нещо. Маркетинг директорът определи случая като "много негативен" и каза, че те нямат интерес от това развитие на ситуацията, тъй като тя "вреди на марката ни".
Източник, близък до ситуацията, обаче, потвърди съмненията, че "папарашкото" клипче е режисирано и е предварително планирано. Отделно, изглежда леко съмнително как е заснето преди около месец, а се появява чак сега онлайн, точно със старта на кампанията за мастика "Пещера".
Как една добра идея може да отприщи ада
Този скандал е просто повод, който отново ме подсети за (в известен смисъл) уникалната рекламна история на "Винпром Пещера". Макар че рекламите за едноименната им ракия се държат в рамките на приличното, то при водка "Флирт" и мастика "Пещера" креативната вакханалия достига нови висоти с всяка изминала година.
Всичко започна с една кампания за "Флирт" през вече далечната 2001-2002 г. със слоган "Тя каза, че...", създадена от тогавашната S Team Ideas Group (тук можете да видите визии от тази кампания, както и доста други от следващите години). През 2003 г. McCann Erickson качиха нивото с един доста забавен клип. Някъде от тогава всичко тръгна надолу.
През 2004 г. с безплатни картички ни призоваваха да ексепериментираме смело (PDF).
През 2005 г. намесиха и ангелите в безразборен секс.
През 2006 г. достигнаха ново дъно, безсрамно копирайки една от най-еротичните реклами в историята - Кайли Миноуг за Agent Provocateur.
За да дойде 2007 г. и една от най-пошлите кампании, пускани на българския пазар. В серия печатни визии момичета бяха снимани в провокативни пози с различни текстове ("Тя искаше да си поиграе с топките", "Тя учеше поне за тройка" и т.н.). Пак тогава по телевизиите тръгна това безумие с порно-актрисата Бригита Булгари и словенска миска.
Същата година компанията се стремеше да не слиза от устите на хората и произведе за мастика "Пещера" първия сезон на дините, след като преди това заслепиха тв аудиторията със слънчеви зайчета, огряващи интересни места от женски тела.
През 2008 г. дойде ред на серия клипчета, с които винпрома като че ли се опитваше да надмине себе си в просташки алюзии и сексуални натвърдвания.*
Рекламната история на "Флирт" е учебникарски пример за това как една добре премерена стратегия за позициониране на дадена марка може да се изроди с течение на времето. Казано на прост език - каква я мислехме, каква стана. Защото ако в първите реклами на "Флирт" имаше някакъв хумор и закачка, то сега е останала едната (при това пошла) еротика. А подобно рекламно поведение, подплатено с огромните бюджети, които компанията инвестира всяка година ги превръщат в трудна за пренебрегване маркетингова машина. Но освен, че вредят косвено на индустрията, настройвайки негативно и без това скептичните зрители, те сами, без да осъзнават си дърпат килимчето изпод краката. Защото е въпрос на време на някой чиновник да му омръзне и да промуши още по-строги забрани за рекламиране на алкохолни напитки.
Но нека не създаваме неправилни впечатления. Съвсем не твърдя, че всички в маркетинга на винпрома са виновни. Сигурно има умни и качествени хора. Но крайният продукт, който излиза по телевизии, вестници, списания и билбордове е потресаващ...
*Списъкът не претендира за изчерпателност, вероятно съм изпуснал някои клипове.
Допълнение, 17:59 ч.
Първият коментар под статията ме подсети, че забравих да обърна внимание на аспекта с безплатната реклама. Твърдението "няма лоша реклама" не е вярно. По света има десетки, сигурно стотици примери за нелоши продукти, съсипани от тъпи и/или неетични реклами. От друга страна, целта на една продуктова кампания е да продава. Което и мотивира компанията да не променя стратегията си. Но българският пазар е на такова ниво в развитието си, че трябва да пуснеш изключително безлична кампания в жестоко конкурентен пазарен сегмент, за да не успееш да повишиш продажбите си в краткосрочен план. Повтарям, в краткосрочен план.
Допълнение, 16:54 ч., 15 юни:
На 18 юни от 13:00 Комисията за защита от дискиминация ще разгледа жалба, подадени от 13 жени още миналото лято срещу кампанията "Страст на кристали" на мастика "Пещера".
Допълнение, 17:16 ч., 10 юли:
Делото е било отложено за допълнителна експертиза и ще бъде гледано отново на 14 юли от 10:00 ч. Очаквайте подробности.
Най-вероятно сте пропуснали актуалния им маркетингов ход, затова ето накратко за какво става въпрос:
Тежък, тежък скандал люлее фенските маси на сочената за попфолк фурия Андреа, която бе "хваната" по без дини по време на снимките за последния клип на мастика "Пещера". На 8 юни във vbox7.com е качено "папарашко" клипче, направено докато въпросната певица се мотае между дублите за най-новата динено-мастичена феерия. А какво друго да прави някой, който се мотае, освен да изпуши една цигара (Андреа в разни интервюта твърди, че не пуши). А където са забъркани попфолк, голи жени, алкохол и цигари без бой не може - в края някой "залавя" папарака. Следват шумове като от пердах и видеото свършва.
38 коментара
Щом ка се шуми около те тия ракламЪ, начи има ифект...
Кандов, искаме изследователски разрез и на други забележителни реклами и марки :)
поздравления за изчерпателния анализ :)
Клипа на тази дойна фолк пача си е баш сниман от режисьора, но не им се е получил. Много виме ..упс еротика много нещо. В щатите и те са се закъхарили за порното в рекламите http://www.time.com/time/arts/article/0,8599,19024 20,00.html
Рекламите на Ann Summers rule!
На жена ми (която е американка) й направи впечатление, че в България огромен брой реклами, както и предавания са сексуални или имат някакви сексуални подотенъци.
Според мен единственото логично обяснение е, че мъжете в България са тези които харчат пари, за това и рекламите са насочени към тях. В САЩ за разлика, жените харчат много повече пари, така, че не е логично да има полуголи полупроститутки да надзъртат в дюкяна на някой си.....
Само споделям. Може и да греша - не знам.
пичове,това си е наггласено отвсякъде,първо тя позира в начлото и я снимат от много близо и тя се хили ,второ никоя чалга певица не пуши от тези цигари ,не само заради вкуса ами и заради имиджа си ,такива цигари пушат лелките в някой комбинат
Пък моят анализ е по-як! :-D
Но реакцията на Трендафил Тихомиров (or watz his name) владее! Младеж, верно е много е негативен случая ;-)
прекалено критично се подхожда към рекламите им, само защото авторът не харесва някои просташко-сексуални намеци съвсем не значи, че масата също, та Пайнер са #1 със същите номера, явно се кльопат, а дали това вреди или не на маркетинговия бг-пазар, няма бизнес на който да му пука, важното е продажбите да вървят
подзаглавието кърти :) клипчето си е вайрал отвсякъде, даже не са се постарали да изглежда по-"гонзо" - професионална камера, монтаж, качено от потребител само с 1 клип..
в крайна сметка постигат целта си, а финалът е епично-балкански :)
voxy, не се кльопат бате - за последните 3 години са загубили около 30% пазарен дял. сметни от рекламата с надрасканите колене досега колко са пропаднали...