КЗК глоби "Винпром Пещера"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК глоби "Винпром Пещера"

Винпром Пещера

КЗК глоби "Винпром Пещера"

Flirt Tease, Black Ran и вино "Пещерока"? 385 хил. лева, моля

Борислав Кандов
10097 прочитания

Винпром Пещера

© Винпром Пещера


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби "Винпром Пещера" и част от обслужващите компанията рекламни агенции, заради заблуждаващи реклами на нискоалкохолни напитки с имена, близки до тези на по-популярните, високоалкохолни напитки - Flirt (Flirt Tease), Black Ram (Black Ran) и "Пещерска гроздова" (вино "Пещерока").

Комисията се е самосезирала за няколко тв клипа, използвани при рекламирането на изброените високоалкохолни напитки - "Черешка" и "Барман" за Flirt, "Буря" за Black Ram и два клипа за "Пещерска гроздова". Концепцията за първите два е създадена от TBWA\Sofia, за "Буря" - от McCann Erickson Sofia, а тези за "Пещерска" - от Archer Ideas (бившата Leo Burnett Sofia). Клиповете са заснети от екипи на продуцентските компании "Камера" и SIA, които също са привлечени под отговорност.

Наложените от комисията глоби са: за "Винпром Пещера" - 0.5% от оборота за предходната година или близо 385 хил. лева, а за останалите компании - 0.2% от оборотите им или:  McCann Erickson - 10 хил. лева, за Archer Ideas - 30 хил. лева, за "Камера" - 11 хил. лева и за SIA - малко над 14 хил. лева. На TBWA\Sofia не е наложена глоба, тъй като разглежданите действия между агенцията и рекламодателят са протекли преди влизането в сила на обновения Закон за защита на конкуренцията и следователно той не е в сила за тях. Освен това компанията трябва незабавно да спре излъчването на въпросните реклами, дори и да обжалва решението на КЗК пред Върховния административен съд.

Накратко: според КЗК рекламодателят съзнателно е заменил финалните кадри на вече наложените рекламни клипове, в които се показва рекламирания продукт така, че да избегне ограниченията за пряка тв реклама на високоалкохолни напитки преди 22:00 ч. Комисията е потърсила информация от няколко големи търговски вериги и е установила, че от трите продукта само премиксът Flirt Tease се продава във веригите "Фантастико" и "ХИТ" (пълното решение можете да видите в прикачения документ, горе вляво).

Законът за здравето, в сила от 2005 г. забрани пряката реклама на високоалкохолни напитки по телевизията. Клипове с непряка реклама могат да се излъчват само след 22:00 ч. Реклами на нискоалкохолни напитки (бира, вино, миксове) могат да се излъчват и преди този час. Още с влизането в сила на закона част от производителите започнаха да търсят вратички за заобикалянето му. Първопроходец в рекламирането на несъществуващи продукти станаха водката "Градус" и ракия "Кортен". Още в първите дни на 2005 г. служители на фирми за външна реклама заменяха билбордите на водката с такива на "Вода Градус", а "Кортен" пък рекламираха бяло вино в идентична бутилка и с идентичен етикет, като този на ракията.

Освен самото решение, което да се надяваме ще сложи край на продължилото прекалено дълго заобикаляне на закона, другото интересно нещо е привличането не само на рекламните агенции, но и на продуцентските компании под отговорност. Тяхното провинение според КЗК е, че те са знаели, че ще създадат заблуждаващи реклами и е трябвало да покажат отговорно поведение и въпреки наличието на договорни отношения с клиента, да му откажат. На хартия това звучи чудесно, но на практика от подобна ситуация може да произтече само а) загуба на клиент от страна на агенцията и/или б) съдебно дело за неизпълнен договор. Същото важи и за продуцентските компании.

Каквото и да реши Върховният административен съд (пред когото най-вероятно ще бъде обжалвано решението на КЗК) на нас не ни остава друго, освен да се радваме, ако това решение сложи край на евтините трикове, с които досега бе заобикалян закона. Както и евтините оправдания от страна на рекламните агенции, тип "Ми той клиентът така си поиска".

Допълнение 17:36 ч.

КЗК публикува в сайта си решение, с което налага глоба по идентичен казус на SIS Industries и SIA. Комисията се е сезирала за тв реклами на водка Savoy Club, използвани и за рекламиране на Savoy Club Mixed Drink. КЗК е установила, че от продукта са произведени само 7 хил. бутилки, които са продадени накуп на два дистрибутора в периода, в който е вървяла въпросната рекламна кампания. Регулаторът е счел, че компанията "няма за цел да популяризира" напитката.

Глобата е в размер на близо 130 хил. лева (0.5% от оборота за предходната година) за SIS Industries и 15 хил. лева за SIA, която е определена като "рекламна агенция" в хода на разследването.

Прикачен файл

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби "Винпром Пещера" и част от обслужващите компанията рекламни агенции, заради заблуждаващи реклами на нискоалкохолни напитки с имена, близки до тези на по-популярните, високоалкохолни напитки - Flirt (Flirt Tease), Black Ram (Black Ran) и "Пещерска гроздова" (вино "Пещерока").

Комисията се е самосезирала за няколко тв клипа, използвани при рекламирането на изброените високоалкохолни напитки - "Черешка" и "Барман" за Flirt, "Буря" за Black Ram и два клипа за "Пещерска гроздова". Концепцията за първите два е създадена от TBWA\Sofia, за "Буря" - от McCann Erickson Sofia, а тези за "Пещерска" - от Archer Ideas (бившата Leo Burnett Sofia). Клиповете са заснети от екипи на продуцентските компании "Камера" и SIA, които също са привлечени под отговорност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    mihail avatar :-|
    Михаил

    ХОХОХОХОХО

  • 2
    negativnonapred avatar :-|
    negativnonapred

    Регулаторът е счел, че компанията "няма за цел да популяризира" напитката.

    Аре бе, имала е за цел да отврати зрителя от употребата на алкохол!

  • 3
    jiffylube avatar :-|
    jiffylube

    Как така на КЗК и се доработи точно сега? Посочените реклами, както и при казуса с Брускети Марети, са от години??!?!? Иначе е добре, че най-после започна нещо да се случва в тази пародия... И ще е добре да няма различни стандарти, щото и други кандидати за глоби не липсват.... Апропо, кво стана с комисията за "саморегулация"? :) :)

  • 4
    kaloian avatar :-|
    Калоян

    Хухуху мн ми хареса статийката :) а дано ...

  • 5
    thewho avatar :-|
    theWho

    Хубаво са се разработили КЗП, ако им работеше и сайта - цена нямаше да имат.

  • 6
    antisocial avatar :-|
    antisocial

    Регулаторът е съставен от пуритани, безмозъчни, импотентни и пр. Какво им пречи алкохола и секса, че вървят заедно? Това са основни битови елементи иначе за какво жиевеем. Прекаления светец и богу не е драг!

  • 7
    ekate avatar :-|
    ekate

    Сега изведнъж се разработиха КЗК, а рекламите от колко време вече се въртят по телевизиит...
    Ама нали и комисията трябва да докара някой лев за държавата та сега са подхванали всички по-големи фирми, които рекламират.
    Прах в очите на хората!

  • 8
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#6] от "Zero Tolerance":

    В случая няма проблем с алкохола и секса, а с циганиите около заобикалянето на изискванията кога може да се излъчва реклама на спиртни напитки. Чети цялата статия, преди да коментираш.

  • 9
    robokop avatar :-P
    robokop

    БГ лесно би си оправила дереджето от внимателното вглеждане в този бизнес. Дано, ама надали... Когато-тогава... Кои 6те посмее??? :)

  • 10
    asaf avatar :-|
    asaf

    До коментар [#6] от "Zero Tolerance":
    Не знам от какви хора е съставен регулаторът, но държа да мога да гледам спокойно ТВ, без да ми натрапват определен начин на живот, какъвто и да е той. И без да се притеснявам ако седне до мен детето ми дали няма да види нещо, което да го шокира.

    Ти като искаш си се чифтосвай весело под път и над път, след като се напиеш порядъчно, естествено, за да живееш щастливо и пълноценно и да се чувстваш удовлетворен. Но аз не искам да го виждам. Твоят личен живот не не ме интересува. Затова и не искам да го гледам по телевизията.

    Добре, че има доста хора преди теб, които не са боледували чак дотам от мозъчна ти импотентност, за да получиш възможността да сееш простотията си по високо технологичен начин без дори да се замислиш какво причиняваш на околните.

    И не използвай думички и изрази, които изобщо не са ти ясни. Първо мини в шести клас, за да понаучиш туй-онуй...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.