С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 10 юни 2010, 15:56, 7912 прочитания

КЗК наказа King's и Merilyn

Регулаторът определи попфолк клиповете и публикациите в пресата за скрита реклама

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Една от темите, които следим доста отдавна, стигна до (поне временна) развръзка. Съмнителните рекламни активности по налагането на пазара на двете марки цигари King's и Merilyn бяха наказани от Комисията за защита на конкуренцията с глоба от 333 хил. лева и прекратяване на установените нарушения. Тоест - музикалните клипове по "Планета" могат да бъдат спрени (цялото решение можете да откриете в прикачения файл).

Процедурата е образувана по искане на Българската асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ) за проверка във връзка с евентуални нарушения на чл. 29 (обща забрана), 31 (касаещ въвеждането в заблуждение), 32 (заблуждаваща и сравнителна реклама) и 33 (заблуждаваща реклама) от Закона за защита на конкуренцията.


В БАТИ членуват "Булгартабак", JTI, British American Tobacco, Imperial Tobacco и Karelia.

Според браншовата организация, "Кингс Табако" от 2008 г. осъществяват нелоялна явна и скрита реклама на двете марки цигари. Законът за тютюна и тютюневите изделия (ЗТТИ) и Законът на радиото и телевизията (ЗРТ) налагат много стриктни ограничения върху възможностите на производителите да рекламират продуктите си.

Част от искането им касае билборди на King White с надпис "2.80 лв. промоционална цена" и на Merilyn Slims с надпис "промоционална цена 3.00 лв." Цените на цигарите в България се обявяват от производителите или вносителите в публичен регистър. В него е записано, че обявените за промоционални всъщност са реалните цени, на които се продават двете марки. Терминът "промоционална цена" предполага, че сумата е по-ниска, от установената цена на един продукт.



Колкото до скритата реклама, БАТИ изброяват редица попфолк клипове по тв "Планета" и публикации в пресата, в които в кадър често попадат двете марки цигари.

Пред КЗК "Кингс Табако" са повторили старото си твърдение - отрекли да имат договорни отношения както с изпълнители, така и с "Пайнер", а "художественото оформление на видеоклиповете отразява единствено творческите търсения на техните режисьори и продуценти". Компанията е посочила, че рекламните активности не се организират от рекламна агенция, а от собственика на търговските марки - "Финансконсулт" ЕООД.

В своите становища пред КЗК "Пайнер" и режисьорите на три от цитираните клипа отричат да имат договорни отношения с "Кингс Табако" или "Финансконсулт". Комисията се е обърнала към режисьорите на три от музикалните клипове (за тях по-долу), както и към вестниците "Стандарт", "Новинар", "Труд", "24 часа", "Монитор" и "Телеграф". Всички отричат.

Казусът с музикалните клипове е изключително любопитен. От една страна всички засегнати страни (търговец, телевизия, режисьори) отричат да имат нещо общо. От друга, обаче, в становището си КЗК казва:

"Доколкото реклама по смисъла на ЗЗК е всяко съобщение във връзка с търговия, имащо за цел да да насърчи реализацията на стоки, и имайки предвид популярността  на този вид музика и изпълнителите на тези песни, прякото показване на акта на пушене и цигарите в тези клипове изпълнява функцията на реклама: привлича вниманието,  популяризира,  натрапва в съзнанието на зрителската аудитория именно тези вредни за здравето на потребителите продукти, а рекламата по-конкретно на тази марка продукт-цигари внушава, че употребата им е престижна, желана и символ на социално положение. С други думи, показването на цигарите в тези клипове представлява реклама по смисъла на ЗЗК, доколкото безспорно допринася за реализацията им."

Що се отнася до връзката на производителя с клиповете, комисията казва, че макар и такава да липсва, компанията едва ли не е знаела, че се излъчват подобни клипове, рекламиращи нейни продукти и че бездействието им, изразяващо се в непредприемането на действия по спирането на клиповете представлява недобросъвестно поведение.

Също толкова любопитно е становището на КЗК във връзка с публикациите във вестниците на текстове, свързани с двете марки. Според комисията те представляват скрита реклама на цигарите по смисъла на ЗЗК, дори и за публикуването им да няма предварително сключен договор.

В своите становища пред КЗК "Пайнер" и режисьорите на три от цитираните клипа отричат да имат договорни отношения с "Кингс Табако" или "Финансконсулт". Николай Нанков, режисьор на клипа "Усещане за Мерилин" казва, че "не е направен съзнателен избор за дадена марка при заснемането на клипа, нито използването на цигари като цяло е било предварително планирано. Най-вероятно това е станало случайно, както и появата на много други аксесоари в клипа".

Със случайно попадане в кадър се оправдава и Николай Скерлев, режисьор на "Сладко, сладко", а Александър Моллов, режисьор на "Мистър Кинг" въобще не е отговорил на запитването на КЗК.

Твърденията на режисьорите са меко казано смешни. Казано иначе - каквото имахме под ръка, това турихме в кадър. Един вид, добре, че клиповете не са снимани до някой еротичен магазин, кой знае какво щеше да се върти по телевизията...

Но, сериозно - решението на КЗК, ако бъде потвърдено и от Върховния административен съд, пред който то най-вероятно ще бъде обжалвано е изключително важно. Не само, защото спира скрита реклама на цигари. Продуктовото пласиране, което отскоро бе уредено в българското законодателство винаги е присъствало в музикалните клипове, особено в търговски най-добре уредения стил - попфолка. И ако продуцентите решат да спазват правилата, отсега нататък не би трябвало случайни продукти да попадат случайно в кадър.

Решението е важно и за медиите. Особено печатните. Макар и този път КЗК да не е открила нарушение от страна на вестниците, публикували рекламни текстове, становището би трябвало да е сигнал за тях да внимават повече, когато публикуват "икономически" текстове (с това са се оправдали пред комисията "Монитор" и "Телеграф"), зле прикрити като интервюта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Клавиатурно трио Клавиатурно трио

7 фев 2013, 4726 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Борислав Кандов" Затваряне
От Ъпсурт до The Mouth

Или още една добра идея, отишла по дяволите

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10