КЗК наказа King's и Merilyn
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК наказа King's и Merilyn

КЗК наказа King's и Merilyn

Регулаторът определи попфолк клиповете и публикациите в пресата за скрита реклама

Борислав Кандов
8166 прочитания

© Анелия Николова


Една от темите, които следим доста отдавна, стигна до (поне временна) развръзка. Съмнителните рекламни активности по налагането на пазара на двете марки цигари King's и Merilyn бяха наказани от Комисията за защита на конкуренцията с глоба от 333 хил. лева и прекратяване на установените нарушения. Тоест - музикалните клипове по "Планета" могат да бъдат спрени (цялото решение можете да откриете в прикачения файл).

Процедурата е образувана по искане на Българската асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ) за проверка във връзка с евентуални нарушения на чл. 29 (обща забрана), 31 (касаещ въвеждането в заблуждение), 32 (заблуждаваща и сравнителна реклама) и 33 (заблуждаваща реклама) от Закона за защита на конкуренцията.

В БАТИ членуват "Булгартабак", JTI, British American Tobacco, Imperial Tobacco и Karelia.

Според браншовата организация, "Кингс Табако" от 2008 г. осъществяват нелоялна явна и скрита реклама на двете марки цигари. Законът за тютюна и тютюневите изделия (ЗТТИ) и Законът на радиото и телевизията (ЗРТ) налагат много стриктни ограничения върху възможностите на производителите да рекламират продуктите си.

Част от искането им касае билборди на King White с надпис "2.80 лв. промоционална цена" и на Merilyn Slims с надпис "промоционална цена 3.00 лв." Цените на цигарите в България се обявяват от производителите или вносителите в публичен регистър. В него е записано, че обявените за промоционални всъщност са реалните цени, на които се продават двете марки. Терминът "промоционална цена" предполага, че сумата е по-ниска, от установената цена на един продукт.

Колкото до скритата реклама, БАТИ изброяват редица попфолк клипове по тв "Планета" и публикации в пресата, в които в кадър често попадат двете марки цигари.

Пред КЗК "Кингс Табако" са повторили старото си твърдение - отрекли да имат договорни отношения както с изпълнители, така и с "Пайнер", а "художественото оформление на видеоклиповете отразява единствено творческите търсения на техните режисьори и продуценти". Компанията е посочила, че рекламните активности не се организират от рекламна агенция, а от собственика на търговските марки - "Финансконсулт" ЕООД.

В своите становища пред КЗК "Пайнер" и режисьорите на три от цитираните клипа отричат да имат договорни отношения с "Кингс Табако" или "Финансконсулт". Комисията се е обърнала към режисьорите на три от музикалните клипове (за тях по-долу), както и към вестниците "Стандарт", "Новинар", "Труд", "24 часа", "Монитор" и "Телеграф". Всички отричат.

Казусът с музикалните клипове е изключително любопитен. От една страна всички засегнати страни (търговец, телевизия, режисьори) отричат да имат нещо общо. От друга, обаче, в становището си КЗК казва:

"Доколкото реклама по смисъла на ЗЗК е всяко съобщение във връзка с търговия, имащо за цел да да насърчи реализацията на стоки, и имайки предвид популярността  на този вид музика и изпълнителите на тези песни, прякото показване на акта на пушене и цигарите в тези клипове изпълнява функцията на реклама: привлича вниманието,  популяризира,  натрапва в съзнанието на зрителската аудитория именно тези вредни за здравето на потребителите продукти, а рекламата по-конкретно на тази марка продукт-цигари внушава, че употребата им е престижна, желана и символ на социално положение. С други думи, показването на цигарите в тези клипове представлява реклама по смисъла на ЗЗК, доколкото безспорно допринася за реализацията им."

Що се отнася до връзката на производителя с клиповете, комисията казва, че макар и такава да липсва, компанията едва ли не е знаела, че се излъчват подобни клипове, рекламиращи нейни продукти и че бездействието им, изразяващо се в непредприемането на действия по спирането на клиповете представлява недобросъвестно поведение.

Също толкова любопитно е становището на КЗК във връзка с публикациите във вестниците на текстове, свързани с двете марки. Според комисията те представляват скрита реклама на цигарите по смисъла на ЗЗК, дори и за публикуването им да няма предварително сключен договор.

В своите становища пред КЗК "Пайнер" и режисьорите на три от цитираните клипа отричат да имат договорни отношения с "Кингс Табако" или "Финансконсулт". Николай Нанков, режисьор на клипа "Усещане за Мерилин" казва, че "не е направен съзнателен избор за дадена марка при заснемането на клипа, нито използването на цигари като цяло е било предварително планирано. Най-вероятно това е станало случайно, както и появата на много други аксесоари в клипа".

Със случайно попадане в кадър се оправдава и Николай Скерлев, режисьор на "Сладко, сладко", а Александър Моллов, режисьор на "Мистър Кинг" въобще не е отговорил на запитването на КЗК.

Твърденията на режисьорите са меко казано смешни. Казано иначе - каквото имахме под ръка, това турихме в кадър. Един вид, добре, че клиповете не са снимани до някой еротичен магазин, кой знае какво щеше да се върти по телевизията...

Но, сериозно - решението на КЗК, ако бъде потвърдено и от Върховния административен съд, пред който то най-вероятно ще бъде обжалвано е изключително важно. Не само, защото спира скрита реклама на цигари. Продуктовото пласиране, което отскоро бе уредено в българското законодателство винаги е присъствало в музикалните клипове, особено в търговски най-добре уредения стил - попфолка. И ако продуцентите решат да спазват правилата, отсега нататък не би трябвало случайни продукти да попадат случайно в кадър.

Решението е важно и за медиите. Особено печатните. Макар и този път КЗК да не е открила нарушение от страна на вестниците, публикували рекламни текстове, становището би трябвало да е сигнал за тях да внимават повече, когато публикуват "икономически" текстове (с това са се оправдали пред комисията "Монитор" и "Телеграф"), зле прикрити като интервюта.

Прикачен файл

Една от темите, които следим доста отдавна, стигна до (поне временна) развръзка. Съмнителните рекламни активности по налагането на пазара на двете марки цигари King's и Merilyn бяха наказани от Комисията за защита на конкуренцията с глоба от 333 хил. лева и прекратяване на установените нарушения. Тоест - музикалните клипове по "Планета" могат да бъдат спрени (цялото решение можете да откриете в прикачения файл).

Процедурата е образувана по искане на Българската асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ) за проверка във връзка с евентуални нарушения на чл. 29 (обща забрана), 31 (касаещ въвеждането в заблуждение), 32 (заблуждаваща и сравнителна реклама) и 33 (заблуждаваща реклама) от Закона за защита на конкуренцията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Хайде сега да ги глобят и за рекламата, маскирана като реклама на Мисия Лондон.

  • 2
    blacklabel avatar :-|
    BlackLabel

    Хахаха,

    Не е реално това. 333 хил. лева, това е подигравка. По 333 хил. глоба за всяка фолк певица, а на мутрите - реалната глоба трябва да е не по-малка от печалбата. Но най-вече - българските мениджъри на вносните тютюневи компании трябва да видят изходящата врата и да не получават нищо повече от работа като куриери и портиери. 2 години прибираха комисионни да си затварят очите. Станаха им в повече вече комисионните.

  • 3
    drago333 avatar :-|
    drago333

    Не се ли уморихме само да сочим с пръст? В страната ни гръмват една по една новини за покачване цена на парно, ток… а за пореден път чета статии за глоби на големи български фирми. Искам да разбера от къде ще дойдат пари в бюджета ни, ако не се поощряват по някакъв начин българските фирми … направо отчайваща работа … Само се измества темата и се покриват истинските ни проблеми в страната…. До кога?

  • 4
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    До коментар [#3] от "drago333":

    Опа, форумния пещак плъзна и в Капитал

  • 5
    heri avatar :-|
    heri

    Абе как не видях никой да похвали тези производители за това ,че стимулират един от най-закъсалите браншове в BG. Защо не сте толкова съпричастни,когато трябва да се отпускат финанси за закъсалите тютюнопроизводители,тогав няма такива статии ,защото такива помощи няма. Защо някой не публикува материал за хилядите изкупени тонове български тютюн,за хилядите нахранения семейства от тези региони…типично за БГ само злоба, злоба и злоба.

  • 6
    moria avatar :-|
    moria

    Чудесна новина. 333к за това + още 200 за ракиите. Това значи половин милион назад. Сигурно няма да им се отрази чувствително на бизнеса, но има и една още добра новина. Рекламните агенции ще подхождат по-предпазливо към заданията си, защото с парите го отнасят и те. А това може да означава край на ерата на безсмислените силиконови диалози и началото на нещо дано поне една идея по-смислено.

  • 7
    gemius avatar :-|
    gemius

    Я гледай ти... Булгартабак, Филип Морис и БАТ са се размърдали. Много време вече никаква реакция от тях, а сега вече техните лобисти са си свършили работата. В началото като се появиха на пазара Кинг и Мерилин техните търговци им беше смешничко какви са пък тези, а на шефоветете им тотално ги отписаха.... а сега като им удариха по пазара почнаха да ги атакуват.... тези от Пловдив са толкова агресивни в рекламата и имат такъв бърз ръст, че става страшно.... намирисва ми на цигарена война. А колкото до решението на КЗК, струва ми се малко лишено от смисъл – какво трябва да означава това:
    „Що се отнася до връзката на производителя с клиповете, комисията казва, че макар и такава да липсва, компанията едва ли не е знаела, че се излъчват подобни клипове, рекламиращи нейни продукти и че бездействието им, изразяващо се в непредприемането на действия по спирането на клиповете представлява недобросъвестно поведение.”
    Звучи малко нелепо да глобяваш някой, когато нямаш никакви реални доказателства, а само предположения и догадки. Не виждам как какава глоба може да издържи пред ВСС. Те че са бутални, брутални са... ама я вижте какво става в американските продукции – филми, клипове, шоу-предавания.... нищо по-различно, разлика е само в мащабите. Кинг са просто много малки, за да се борят с големите в този бизнес и държавата в лицето на Булгартабак...

  • 8
    deljanata avatar :-|
    deljanata

    Здравейте,
    Днес цял ден чета по темата и разсъждавам, тук таме пускам по някое мое разсъждение …
    В тази статия ми направи впечатление следното –
    „ Процедурата е образувана по искане на Българската асоциация на тютюневата индустрия (БАТИ)”
    „В БАТИ членуват "Булгартабак", JTI, British American Tobacco, Imperial Tobacco и Karelia”
    Добре са се сетили да поискат проверка конкуренцията.
    В ред на моите мисли се сещам за нашумялата напоследък тема за фалиране на Булгартабак и
    раздържавяване… само исках да вметна моите разсъждения и за съжаление подозрения за взаимовръзка на двете новини… защото един нищо неразбиращ непушач като мен би си помислил … дали някой не иска да си изчисти конкуренцията предварително за големите си планове във все още доходоносния сектор тютюнопроизводство…

    Само споделям мисли…

  • 9
    kspooney avatar :-|
    kspooney

    Ами viral клипчето с фолк певицата от рекламата с дините? И то ли е съвсем случайно. Даже беше разпространено като прес инфо.
    По-лошото обаче е, че таргет групата са 15 годишните от страната, при които мейнстрийм културата е чалга културата.

    А 15 годишни, които не знаят коя съвсем е Мерилин Монро, но искат да са като нея - бол.

  • 10
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#3] от "drago333":

    И то не какви да е български фирми, а производители на наркотици - гръбнакът на родната икономика! Закъде са българските наркопроизводители с едни никви 116 милиона държавна субсидия - трябва и рекламка малко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK