От Ъпсурт до The Mouth
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

От Ъпсурт до The Mouth

От Ъпсурт до The Mouth

Или още една добра идея, отишла по дяволите

Борислав Кандов
7333 прочитания

© Еленко Еленков


Спонсорирането, брандирането и продуктовото позициониране в музикални клипове се използва отдавна. В България - от по-скоро. Но само за няколко години идеята тръгна от връхната си точка, за да стигне до калното дъно.

През 2005 г. Ъпсурт издадоха Quattro, в който имаше отявлена реклама на разтворимото Nescafe 3in1. И преди тях и този албум имаше разни брандирани клипове и албуми, но не и в такъв мащаб. Част от феновете се ядосаха, друга разбраха напълно положението на музикантите, които в България са загубили битката с пиратството преди да я започнат.

Както и да е, идеята ми е, че от този момент Nestle и в частност Nescafe продължиха да подкрепят Ъпсурт. Явно така започнатият модел се е оказал работещ за тях и последваха партньорства с други музиканти и други продукти на хранителния гигант. Миналата година на фестивала за рекламна ефективност участва кампания за сладоледите Nirvana, част от която беше песен и клип на Миро. По-рано през тази година онлайн се въртеше клип на Стоян Роянов Я-я, отново с парите на Nescafe 3in1. Брандът се появява тук-там и в новите парчета на Ъпсурт.

И така стигаме до повода за този текст - "С близането идва апетита" на попфолк-рапъра Устата. Дали неговата музика ви харесва или не е въпрос на вкус. Дали ви харесва клипът или не - също. Лошото е, че добрата идея за ненатрапчиво вкарване на бранд в песен на популярен изпълнител (без да искам да сравнявам Ъпсурт с тяхната опростена версия Устата, това са различни планети) е отишла по дяволите. Още по-лошото е, че кадрите, използвани в тв рекламата повече приличат на нещо, създадено за "Флирт".

Но всичко това си има просто обяснение. Когато един изпълнител има самочувствие, той може да тегли чертата и да каже "Повече от това няма да направя". Когато единствената цел на цялата му кариера е да прибере някой лев, за да си купи апартамент (примерно) той е съгласен на всичко. А от крайния резултат Nestle не печели нищо по-различно от това, което можеше да постигне с най-обикновена реклама за сладоледа си. Целта на подобни маркетингови активности е дадената марка да се възползва от статута на дадена известна личност. От кухите "БГ випове" никой нищо не може да спечели.

Както и да е, парите и марката са си техни и те могат да правят каквото намерят за добре. Просто тази кампания ми се струва самоцелна, излишна и прекалено изискваща търпение от част от зрителите. Все пак всяка вечер Устата по телевизора поне на мен ми идва вповече. Въпрос на вкус.

Спонсорирането, брандирането и продуктовото позициониране в музикални клипове се използва отдавна. В България - от по-скоро. Но само за няколко години идеята тръгна от връхната си точка, за да стигне до калното дъно.

През 2005 г. Ъпсурт издадоха Quattro, в който имаше отявлена реклама на разтворимото Nescafe 3in1. И преди тях и този албум имаше разни брандирани клипове и албуми, но не и в такъв мащаб. Част от феновете се ядосаха, друга разбраха напълно положението на музикантите, които в България са загубили битката с пиратството преди да я започнат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

38 коментара
  • 1
    yurukov avatar :-|
    Боян Юруков

    .."без да искам да сравнявам Ъпсурт с тяхната опростена версия Устата, това са различни планети"...

    Грубо като текст, но вярно.

  • 2
    meanmoonshiner avatar :-|
    meanmoonshiner

    Има и нещо друго. Не знам доколко открито сексуалния подтекст прави рекламата подходяща за излъчване по всяко време. В перверзното ни общество близането не се разглежда като обикновеното близане и точно това се експлоатира по начин, който е направо жалък. Без да отричам, че твърдя последното, най-вероятно защото искам да виждам тая глупост възможно най-кратко, а не поради излишно морализаторско чувство.

  • 3
    sparti avatar :-|
    sparti

    Само аз ли не разбрах какво иска да каже автора на статията?

  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    че некква уста му създава дискомфорт...

  • 5
    lyubcheff avatar :-P
    lyubcheff

    Каквито хората-такива и рекламите. Таргетът обуславя визията, замисъла и изпълнението. На автора не му харесва, но на около 75% от останалите гледащи ТВ всяка вечер им харесва. И кво става, кой е по-важен за сладоледаджиите - 25те или 75те%...?

  • 6
    martinangelov avatar :-|
    martinangelov

    До коментар [#5] от "lyubcheff":

    Искаш да кажеш, че 75% харесват въпросния? Я пак помисли!
    Поне да бяха заложили на доброто старо и първосигнално "сексът продава" и да да бяха изтъпанили някоя девойка или мъж :)

  • 7
    daks avatar :-|
    ДАКС

    Капитал става нещо яко жълт. Още няколко подобни злобни, но жалки статии и ще спра да го чета въобще.

  • 9
    edge404 avatar :-P
    Edge404

    "тяхната опростена версия ..."
    По-скоро опростачена версия, не върви да се сравняват дори и опростено %)

  • 10
    lyubcheff avatar :-|
    lyubcheff

    До коментар [#6] от "martinangelov":

    гаранция, че са и повече от 75% (написал съм "от гледащите всяка вечер ТВ"). Радвай се, ако си от 25те%, хахах


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK