От Ъпсурт до The Mouth

Или още една добра идея, отишла по дяволите

Спонсорирането, брандирането и продуктовото позициониране в музикални клипове се използва отдавна. В България - от по-скоро. Но само за няколко години идеята тръгна от връхната си точка, за да стигне до калното дъно.

През 2005 г. Ъпсурт издадоха Quattro, в който имаше отявлена реклама на разтворимото Nescafe 3in1. И преди тях и този албум имаше разни брандирани клипове и албуми, но не и в такъв мащаб. Част от феновете се ядосаха, друга разбраха напълно положението на музикантите, които в България са загубили битката с пиратството преди да я започнат.

Както и да е, идеята ми е, че от този момент Nestle и в частност Nescafe продължиха да подкрепят Ъпсурт. Явно така започнатият модел се е оказал работещ за тях и последваха партньорства с други музиканти и други продукти на хранителния гигант. Миналата година на фестивала за рекламна ефективност участва кампания за сладоледите Nirvana, част от която беше песен и клип на Миро. По-рано през тази година онлайн се въртеше клип на Стоян Роянов Я-я, отново с парите на Nescafe 3in1. Брандът се появява тук-там и в новите парчета на Ъпсурт.

И така стигаме до повода за този текст - "С близането идва апетита" на попфолк-рапъра Устата. Дали неговата музика ви харесва или не е въпрос на вкус. Дали ви харесва клипът или не - също. Лошото е, че добрата идея за ненатрапчиво вкарване на бранд в песен на популярен изпълнител (без да искам да сравнявам Ъпсурт с тяхната опростена версия Устата, това са различни планети) е отишла по дяволите. Още по-лошото е, че кадрите, използвани в тв рекламата повече приличат на нещо, създадено за "Флирт".

Но всичко това си има просто обяснение. Когато един изпълнител има самочувствие, той може да тегли чертата и да каже "Повече от това няма да направя". Когато единствената цел на цялата му кариера е да прибере някой лев, за да си купи апартамент (примерно) той е съгласен на всичко. А от крайния резултат Nestle не печели нищо по-различно от това, което можеше да постигне с най-обикновена реклама за сладоледа си. Целта на подобни маркетингови активности е дадената марка да се възползва от статута на дадена известна личност. От кухите "БГ випове" никой нищо не може да спечели.

Както и да е, парите и марката са си техни и те могат да правят каквото намерят за добре. Просто тази кампания ми се струва самоцелна, излишна и прекалено изискваща търпение от част от зрителите. Все пак всяка вечер Устата по телевизора поне на мен ми идва вповече. Въпрос на вкус.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


38 коментара
  • 1
    yurukov avatar :-|
    Боян Юруков

    .."без да искам да сравнявам Ъпсурт с тяхната опростена версия Устата, това са различни планети"...

    Грубо като текст, но вярно.

  • 2
    meanmoonshiner avatar :-|
    meanmoonshiner

    Има и нещо друго. Не знам доколко открито сексуалния подтекст прави рекламата подходяща за излъчване по всяко време. В перверзното ни общество близането не се разглежда като обикновеното близане и точно това се експлоатира по начин, който е направо жалък. Без да отричам, че твърдя последното, най-вероятно защото искам да виждам тая глупост възможно най-кратко, а не поради излишно морализаторско чувство.

  • 3
    sparti avatar :-|
    sparti

    Само аз ли не разбрах какво иска да каже автора на статията?

  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    че некква уста му създава дискомфорт...

  • 5
    lyubcheff avatar :-P
    lyubcheff

    Каквито хората-такива и рекламите. Таргетът обуславя визията, замисъла и изпълнението. На автора не му харесва, но на около 75% от останалите гледащи ТВ всяка вечер им харесва. И кво става, кой е по-важен за сладоледаджиите - 25те или 75те%...?

  • 6
    martinangelov avatar :-|
    martinangelov

    До коментар [#5] от "lyubcheff":

    Искаш да кажеш, че 75% харесват въпросния? Я пак помисли!
    Поне да бяха заложили на доброто старо и първосигнално "сексът продава" и да да бяха изтъпанили някоя девойка или мъж :)

  • 7
    daks avatar :-|
    ДАКС

    Капитал става нещо яко жълт. Още няколко подобни злобни, но жалки статии и ще спра да го чета въобще.

  • 9
    edge404 avatar :-P
    Edge404

    "тяхната опростена версия ..."
    По-скоро опростачена версия, не върви да се сравняват дори и опростено %)

  • 10
    lyubcheff avatar :-|
    lyubcheff

    До коментар [#6] от "martinangelov":

    гаранция, че са и повече от 75% (написал съм "от гледащите всяка вечер ТВ"). Радвай се, ако си от 25те%, хахах


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал