Криейтив, баце
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Криейтив, баце

DDB Sofia

Криейтив, баце

Или Гацо Бацов vs. 7days

Борислав Кандов
8005 прочитания

DDB Sofia

© DDB Sofia


Горе-долу по едно и също време по телевизията тръгнаха две реклами, които показват двата коренно различни подхода към аудиторията на рекламодателите в България.

Първата е новата кампания на "Техномаркет Европа" на РА "Киви"* с главен герой Краси Радков (първи и втори клип) и образа му от "Шоуто на Слави" Гацо Бацов (за негледащите въпросното шоу, Гацо е събирателен образ на агресивната простотия, познат още като "виден селски тарикат"). Кампанията използва познатия образ на героя и емоциите, които предизвиква у целевата аудитория - евтино забавление, обикновен, всекидневен изказ и вълни от български мачизъм.

"Любими" изрази от клипа:

- "Жената, и тя ми е от там". Типичното собственическо чувство на родния, "истински" мъж към жените. Напълно достатъчно някоя по-чувствителна организация да подаде жалба срещу кампанията.

- "Е тука го лъзгаш юесбито и си гледаш и кино". Само на мен ли ми се струва, че голяма, утвърдена компания като "Техномаркет Европа" насърчава свалянето на филми от торент сайтове?

- Слоганът на кампанията "Техномаркет, баце. Нещата, които работят". Окей, запомнящо се, "баце" беше наложено в масовия език именно от Гацо Бацов, но си остава просташко.

На съвсем другия полюс е новият клип на кроасаните 7days. В началото на годината DDB Sofia печелят международен конкурс за обслужването на производителя Chipita, а кампанията ще върви на още 19 пазара, освен българския (в блога на DDB Sofia можете да видите клипа и да прочетете повече за кампанията). Тя е насочена по-скоро към децата на тези, които попадат в таргета на Гацо. И това си личи. Пътувания, партита, запознанства, мацки, бързо сменящи се кадри...

7 Days in a Minute - Bulgarian Version from DDB Sofia on Vimeo.

Не искам да звуча елитарно или както казваме в офиса "като от жълтите павета". Клипът на "Техномаркет" най-вероятно ще има добър (като за криза) ефект и със сигурност ще е на първите места по запомняне в социологическите проучвания. Просто двете реклами, за две различни поколения са толкова различни, че повече няма накъде. Двата подхода на рекламните агенции - също. Едните са се пуснали по най-малкото съпротивление, другите са си напрегнали главите. Лошо няма, въпрос на избор...

*Допълнение 22.03, 12:40 ч.

От РА "Киви" ми писаха, че те нямат нищо общо с клипа с Гацо Бацов. Той е продукт на кооперация между клиента и екипа на "Шоуто на Слави".

Горе-долу по едно и също време по телевизията тръгнаха две реклами, които показват двата коренно различни подхода към аудиторията на рекламодателите в България.

Първата е новата кампания на "Техномаркет Европа" на РА "Киви"* с главен герой Краси Радков (първи и втори клип) и образа му от "Шоуто на Слави" Гацо Бацов (за негледащите въпросното шоу, Гацо е събирателен образ на агресивната простотия, познат още като "виден селски тарикат"). Кампанията използва познатия образ на героя и емоциите, които предизвиква у целевата аудитория - евтино забавление, обикновен, всекидневен изказ и вълни от български мачизъм.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

43 коментара
  • 1
    moria avatar :-|
    moria

    Какво значи лошо няма? Да се поощрява простотията не е ли лошо? Гацо Бацов може и да е смешен образ, докато се подвизава в шоуто на Слави, но да го извадиш от там и да го направиш говорител на народа според мен е признак на особено лош вкус. Много хубаво сравнение си направил, макар и анализът ти да е слабичък. Причината не е в поколенията. За всички поколения могат да се правят красиви и запомянщи се неща, които да "има добър (като за криза) ефект и със сигурност ще е на първите места по запомняне в социологическите проучвания". Разликата е в рекламистите, които правят рекламата. Браво на DDB за пореден път. Разликата между двете реклами е като между DDB и РА "Киви" и колкото повече рекламистите се стремят да са в духа на първите, толкова по-добре за всички, баце.

  • 2
    longanlon avatar :-|
    Longanlon

    аха, едната е печелила МЕЖДУНАРОДЕН конкурс, значи е ЯКА!!!!! а другата е простия гацо бацов, който просто продава телевизори...

    целта на рекламата е да продава, баце, не да печели конкурси

    а за морала да рекламираш захарни изделия на деца нищо не си казал

  • 3
    plamenj avatar :-|
    alderweireld

    Е, хайде, хайде... 2 различни подхода не означава 1 добър и 1 лош - Гацо е силен персонаж и е нормално да бъде "кеширан". А да направиш Гацо културен в все едно да обръснеш мустака на Тодор Батков, нали... и мисля, пасва на масовия поребител в Техномаркет.

    А това за usb свързанността на някои от продаваните уреди - ами има я функционалността, полезна е, да не я ли рекламираме сега?

  • 4
    neuromantrice avatar :-|
    Tatyana Trifonova

    ДДБ, ДДБ, ДДБ!

  • 5
    robbie_fowler avatar :-|
    robbie fowler

    накрая чаках в текста да има "и всички фенове на Челси са простаци" или някаква друга "лесно запомняща се" генерализация...

  • 6
    mkl avatar :-|
    м

    Тоя редящия амфетен наркоман, Лош, да ми се маха от телевизора.

  • 7
    borimechka avatar :-P
    Bear Force One

    Определено има грижа с изпростяването на народа и гапът между поколенията.

    Още по-голям проблем има с това, че 95% от хората гледат само бтв и нова и в рамките на един рекламен блок има ТОТАЛНО несъвместими реклами.

    Един вид, не не не не и после да да да да.

    Все пак предпочитам Гацо пред Киро и Сийка :)

  • 8
    borimechka avatar :-P
    Bear Force One

    А, и още нещо – пак заради това, че имаме 2 телевизии и 5 комедийни актьора на кръст, се получава така, че Гацо се появява в реклама на поне три компании вече. Което пък показва нивото на маркЕтинг отдела на Технополис, щом това не им прави впечатление.

  • 9
    l avatar :-|
    |

    Всеки път като ходя до България наблюдавам прогресивно увеличаване на лумпенизацията...

  • 10
    marid avatar :-|
    marid

    Ако рекламата на кроасана е тази, дето я чакам да свърши и докато свърши се чудя това какво беше, не ми я хвали. Онази с Гацо простее наистина, но си има т.нар. ТАРГЕТ, докато на тази кой й е моля таргета? Пък и аз не съм дете, а ям кроасани, така че, аз не съм им значи таргет, така ли?
    А и нещо друго си мисля - на Вас, г-н Кандов, явно също не Ви харесва рекламата на кроасаните, но чакате друг да го каже... ееееее...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.