Фотоистория: С каква техника снимат космонавтите

Алексей Лазаров
Астронавтът Джефри Уилямс снима през илюминатора на модула "Звезда" от международната космическа станция през април 2006 г.
Джон Оливас, участник в експедицията на НАСА, която е в момента на международната космическа станция снима по време на излизането в открития космос на 1-ви септември тази година. На заден план се виждат слънчевите панели на станцията.
10 януари 2007 г. Полетният инженер на една от експедициите на НАСА Сунита Уилиямс снима с 400 mm обектив през илюминатора на международната космическа станция
Това е една от серията снимки на совалката Discovery от 30 август тази година, направени с 800 mm обектив, докато тя се приближава за скачане с международната космическа станция. Целта на тези снимки е да се намерят евентуални нарушения в топлинния щит, които биха могли да предизвикат сериозни проблеми при влизането в земната атмосфера. Дефекти в щита причиниха катастрофата на совалката Columbia през 2003 г.
Астронавтът Никол Скот маха на колегата си с камерата по време на излизането в открития космос на 1-ви септември тази година
Земята и космоса - една от хилядите снимки на космонавтите, които може да гледаш с минути
Пилотската кабина на совалката Discovery, снимана от открития космос, на 1-ви септември тази година
Астронавтът Едуард Т. Лу, полетен инженер на една от американските експедиции в космоса държи една от камерите, преди да заснеме земята през илюминатора под него. На стената в дясно може да се види и голяма част от фотографското оборудване в модула "Звезда" на международната космическа станция
Автопортрет на астронавта Стив Робинсън, по време на едно излизанията му в открития космос за поправка и инсталиране на ново оборудване на международната космическа станция

От една седмица насам, в околоземмна орбита е совалката Discovery и на сайта на NASA могат да бъдат видяни нелоши снимки от космоса - избрали сме някои от тях в галерията по-долу.

С какво точно оборудване обаче снимат космонавтите?

На Discovery Nikon е представена с 35 мм дигитална камера, комплект от няколко обектива и светкавица SB-800. Всичко това е опаковано в специално „облекло“, разработено и направено от NASA, така че да може да бъде ползвано не само в совалката и на международната космическа станция, но и в открития космос.

Камерата е със стадартен ръчен режим и три полуавтоматични, електронно контролирани режима, с възможност да снима веднъж, или няколко последователни кадъра.

Според американският астронавт Едуард Лу, всеки ден снимките, които се правят на совалката, се изпращат на земята за обработване. Астронавтите използват няколко обектива. Най-малкият от тях е широкоъгълен 16 mm, а най-големият е 400 мм телеобектив. Космонавтите ползват също и екстендери, с които фокусното разстояние на обективите може да се удвои.

За снимки вътре в совалката, или космическата станция (все пак там пространството е доста тясно) се използва най-често обектив 24-85 mm, заедно със светкавица. Когато трябва да се снима през илюминаторите навън, в употреба влизат останалите – 50mm за панорами, 180 mm за по-обширни райони като например големи градове, 400 mm за по-близки градски снимки и интересни места, като например вулкани и 800 mm за максимално приближение. Тогава вече на снимката могат да се видят подробности като отделни дървета, или малки сгради. Совалките и международната космическа станция, са на такова разстояние от земята, че с 800 mm обектив в кадър влизат около 10 км. от повърхността.

Снимането с такова увеличение не е никак лесно. Проблемът в космоса не е толкова да се държи обектива неподвижен - все пак в безтегловност сигурно е достатъчно просто да се хванеш някъде, колкото скоростта, с която се движи совалката. "Тя се движи спрямо Земята със скорост от 5 мили в секунда и ако снимаш със скорост 1/500 совалката ще се е изместила с близо 15 метра за това време", разказва астронавтът Едуард Лу. Според него, идеалната скорост за снимане на Земята от космоса е около 1/800.

Ако ви е интересна темата, вижте една от най-богатите колекции на снимки от международната космическа станция тук.

С какво точно оборудване обаче снимат космонавтите?

stas avatar :-|
    Анастас

Личи си, че е доста плоско платен репортаж от Фотосинтезис, не го намирам за най-удачния начин за реклама това.

momchil avatar :-|
    Момчил

Леново в Космоса. Хората ходят с шапки с козирки, това като снимано в Холивуд

boby1945 avatar :-P
    boby1945

Е който си има брада, обикновено си има и гребенче. Направили совалка, няма да си направят камера?!?

георги

ох свалете я тази статия, че се изложихте с текста :(

lazarov avatar :-|
    Алексей Лазаров

Хора,
    За протокола да отбележа само, че статията не "платена", нито по какъвто и да е начин подсказана от когото и да било. Темите на текстовете в "Капитал" и capital.bg избираме сами, разработваме ги сами и ги пишем така, както умеем. Може да ви харесват (надявам се), или не (съжалявам, ако е така), но никога няма заден план и разни тайнствени рекламни, или каквито и да е други али-бали.

Ладислав Цветков

Очевидно е, каква е техниката. Вижда се на снимката. Какво предлагат критикуващите? Да се напише нещо друго ли?
    Няма по-голяма идиотщина де се водят спорове, кой апарат от коя фирма е по-добър. Далеч по-важно е, да си на подходящото място в подходящия момент. И така, къде са курсовете за астронавти :)

Avatar :-(
    минаващ

Статията е интересна, снимките са готини, но критиците не струват и 1 евроцент. :( Дайте някой по-добър довод защо статията не струва. За момента не ме убеждавате.

stratsimir avatar :-?
    strk

Най-интересната статия, която съм чел напоследък! Браво!

Само се чудя мацката от 5тата снимка как си епилира краката в космоса!

soulseparator avatar :-|
    SoulSeparator

Вижте снимка номер 5: жената снима с 800 милиметров обектив с една ръка. Такава гледка може да се види само с космоса.

Estrella

Прилична статия и много хубави снимки. За незапознатите - фотосинтез са брандирали блога, а не са платили за статията. Логото на фирмата го има на всички публикации, но то човек първо трябва да гледа и да мисли, после да говори.