Live: Интернет 2009 г. - въпроси и отговори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Live: Интернет 2009 г. - въпроси и отговори

Live: Интернет 2009 г. - въпроси и отговори

Андриан Георгиев
8206 прочитания

© Flickr/believekevin


Netage и Nielsen Online организират утре дискусия за българския интернет. Ще присъстват представители на най-големите български онлайн медии, рекламодатели и рекламни агенции. Регистрирайте се оттук, ако искате да дойдете на конференцията.

Форумът започва в 14:30 в Гранд хотел София. Малко преди 14:30 очаквайте включване от мен на сайта на "Капитал". Ще блогвам на живо за тези, които не присъстват.

14:40 Намираме се в зала "София" на Гранд Хотел София. След минути започва дискусията за българския интернет. Залата постепенно се изпълва. Засега има около 30 човека. [След събитието оранизаторите обявиха, че са дошли над 200 души].

14:46 Сред новодошлите се забелязват Виктор Пенев, изп. директор на "Нет Инфо.БГ", Иван Иванов, мениджър на медия агенция "Zed digital Cybermark", Иван Николов, изп. директор на Net Entertainment Group, Биляна Лаундс, издател на списание ".NET", Владимир Жеглов, изп. директор на "Дир.БГ" и други.

14:48 Присъстващите се увеличиха до 50. Дискусията все още не е започнала. След малко ще качим снимки.

14:53 Местата се запълниха. Вече има няколко правостоящи.

14:58 Забелязваме Людмил Кърджилов от "Дарик уеб", Прокопи Прокопиев от "Уеб медиа груп", Владимир Петков от "Икономедиа" (издател на в-к "Капитал") и т.н.

15:01 Маргарита Боева от "Nielsen Online" открива дискусията. "Тази година ще стартираме инструмент за измерване ефективността на онлайн рекламни кампании", казва Боева.

15:03 Модератори на дискусиите са Лилия Апостолова от "Капитал", Венера Александрова от "Netage" и Пламен Вушев, мениджър на Jobs.bg.

15:04 Модератор на първата дискусия е Лилия Апостолова. В нея участват Владимир Жеглов, Виктор Пенев, Владимир Петков, Жюстин Томс от "Az media" и Евгени Блажев от "Webground media group".

15:07 Представителите на онлайн медиите започват да се представят.

15:08 "След няколко месеца ще станат 11 години от създаването на "Дир.БГ", започва Владимир Жеглов.

15:09 "Тясно специализирани content ориентирани медии", представя Жюстин Томс своята група.

15:10 "Ние сме ориентирани към съдържанието, нямаме услуги", казва Евгени Блажев.

15:11 "Нет Инфо.БГ" е малко по-млада от "Дир.БГ". Искам да благодаря на "Дир.БГ" за дългогодишната конкуренция", заявява Виктор Пенев.

15:12 Лилия Апостолова пита участниците как се отразява финансовата криза върху интернет.

15:12 Владимир Жеглов говори за "Web crisis 2.0". Според него се очаква сериозен спад на разходите за реклама в световен мащаб. Прогнозите от декември 2008 г. за целия пазар са за 2% спад.

15:13 Жеглов цитира данни на Zenith Optimedia за рекламните дялове на интернет и телевизия. интернет - 3.41%; телевизия - 64%; през 2010г.: интернет - 7%, телевизия - 63%. През октомври тази прогноза за интернет се променя до 5%.

15:17 През януари се наблюдава спад на рекламните разходи с 30-40% на годишна база. Не става ясно дали е за България или света.

15:18 "При всички случаи интернет рекламата ще расте", казва Владимир Жеглов.

15:19 "Смятам, че всички сме дошли тук, за да дадем сигурност" - Виктор Пенев. Според него в средата на годината ситуацията ще се промени към добро.

15:20 Владимир Петков е съгласен с Виктор Пенев. Според него ръстът на приходите от интернет реклама на "Икономедиа" ще бъде 40%.

15:21 Жюстин Томс говори за 40-50% ръст на приходите от реклама за "Az media". Евгени Блажев от Webground очаква по-скоро 30% ръст на постъпленията.

15:22 Владимир Жеглов: "Трябва да бъдем реалисти. В по-голяма степен рекламодателите и рекламните агенции имат какво да предложат на уеб бизнеса [отколкото обратното]".

15:24 "В интернет имаме около 3 млн. души [в България], очевидно подценени като използване", допълва Жеглов. "Те дават 3% от разходите за реклама".

15:25 "Ние като индустрия можем да водим активен диалог с всички участници на пазара. Да бъдем откровени - Нова телевизия свали цените на PCP пакетите, bTV също. Изведнъж телевизията стана атрактивна медия", смята Виктор Пенев.

15:27 "Ръст има в performance рекламата. Display [банерна] вече си изживява времето", допъва той. Според него тази година е възможно интернет да стигне 6% от общия рекламен микс.

15:29 "Рекламодателите ще търсят по-голяма ефективност. Мисля, че ще можем да им отговорим [адекватно]", казва Жюстин Томс.

15:30 Евгени Блажев: "Не очаквам ръстът в интернет рекламата през 2009 г. да дойде от performance...Освен ако premium сайтовете не се включат по-активно".

15:33 Евгени Блажев: "През 2009 г. профилът на интернет потребителите ще става все по-възрастен. Младите хора са уплътнени вече до 100%".

15:39 "Ако съм Procter&Gamble мисля, че телевизията все още върши работа", смята Виктор Пенев. "Интернет вече става масова медия и може да се конкурира с телевизията", обобщава той. Според Владимир Петков интернет е нестабилна медия. По негови наблюдения има три силни месеца на потребление - януари, април и октомври.

15:41 Вторият панел започва след малко. В него ще участват рекламодателите.

15:42 Владимир Жеглов: "Един от проблемите на пазара според Жеглов, е липсата на правила. Голяма част от потребителите се генерират от сайтове с незаконно съдържание или в сивата част [на икономиката] или от сайтове-еднодневки".

15:44 Виктор Пенев пита аудиторията дали казаното дотук е полезно.

15:45 Катерина Буюклиева от Initiative Media Club пита: "Защо се съизмервате с останалите медии?". Владимир Жеглов смята, че голяма част от сайтовете предвижда сериозно развитие на своето съдържание. Една от областите е социалните мрежи и общностите, където Facebook е навлязал много сериозно.

15:47 Виктор Пенев: "Доколкото знам интернет [тук] все още не е първичен канал за комуникация... Въпросът сега най-общо казано е кога ще стигнем".

15:48 Факт е, че сайтове като Facebook и Google изяждат дял от тези 3 млн. души онлайн, казва Жюстин Томс.

Владимир Петков - през 2009 г. традиционните медии ще станат по-сериозни към своя интернет бизнес. Предстоят обучения на журналисти за това как работят онлайн. Ако не го направят, това означава те да легнат, да умрат.

Има иновация и тя ще се случи в интернет, заключава Петков.

15:51 Според Евгени Блажев 2009 ще е годината на съдържанието. Може би традиционните медии ще имат предимство заради добрите журналисти и натрупаната инерция, но ще гонят технологичната рамка.

15:54 Ще видим много Web 2.0 решения, казва Жюстин Томс.

15:55 Време е за въпроси от публиката. Никой не се обажда.

15:56 Неизвестен глас от публиката пита как интернет компаниите ще стимулират ръст.

15:57 Според Виктор Пенев пазарът трябва да се организира. Първата стъпка е била въвеждането на метрики на пазара, а на дневен ред е въпросът как да се измерва ефективността на рекламните кампании онлайн.

15:58 Мартин Дановски от Euro RSCG - как виждате подобряването на ефективността чрез съществуващите системи? Може ли да има единна валута?

15:59 Вече има технологични рамки. Въпросът е всички да започнем да ги използваме - Евгени Блажев.

16:01 Това, което не може да стане в другите медии, може да стане в интернет. Всеки рекламодател може да коригира своята кампания онлайн, отбелязва Владимир Жеглов.

16:02 Хубаво е, че се наложиха две мерки на пазара. Нека да видим до колко ги ползвате [към агенциите]. Около 20% от медиа плановете се базират на тези данни, казва Жюстин Томс.

16:03 Няма как да се измери brand awareness в интернет за разлика от телевизията. Но ако харчите повече пари в интернет това може да стане, казва Виктор Пенев. "Харчете повече пари в интернет!", усмихва се той. Следват аплодисменти.

16:07 Живко Колев от "Nestle България" задава въпроса за саморегулацията в интернет и безопасността на децата. "Как интернет играчите ще се саморегулират, за да са спокойни рекламодателите?"

16:10 Според Томс регулацията е по-същия начин както във вестникарските будки и телевизиите. Факт е, че в България няма никаква държавна регулация.

16:11 Интернет е една абстракция... не може да затворите бездната. Не може да приемем ролята на възпитатели, смята Владимир Жеглов. Селекцията е ваша [към рекламодателите].

16:12 Интернет не може да бъде регулиран от част от компаниите в него, посочва Владимир Петков.

16:14 Ирина Цекова, специалист по маркетингови комуникации - как ще се случват post-анализите? Твърдението, че се планира по усет според нея е обидно. Кога тази статистика ще стане достъпна?

16:16 Евгени Блажев препоръчва използване на по-добри ротационни системи за банери. "Те връщат рапорти от 36 стр.", дава пример той.

16:19 "Търпение, ще дойде", шегува се Виктор Пенев.

16:21 Иван Иванов от "Zed digital Cybermark" се включва в дискусията - Пост-кампанийни анализи се правят от 2000 г. в България. От миналата година има фирма, която прави анализ от 40 стр.

16:22 Петър Симеонов от медия агенция "Пиеро 97" - как се отразява кризата до момента?

16:23 Поне за нас дава възможност да се реорганизират дейностите и да се оптимизират, казва Владимир Жеглов. Наблегнахме на две неща - въвеждане на PPC (Pay Per Click) и контекстуална реклама, допълва той.

16:25 Оптимист по отношение на новите проекти, казва Жеглов.

16:26 От средата на октомври се почувства кризата. През ноември и декември не изпълнихне бюджетите, казва Виктор Пенев. Първите седмици на януари бяха много добри. Януари беше доста труден, но през февруари се движим на ръба на 100% изпълнение, обяснява Владимир Петков.

16:28 Януари имаше проблясъци. Оптимист съм за февруари, казва Томс. Слаб януари, доста силно начало на февруари, обяснява Евгени Блажев.

16:30 Time out. Влизаме в 30 мин. почивка.

17:01 Залата започва да се изпълва отново. Започва втората дискусия. Тук са медия агенции и рекламодатели.

17:02 Участват Иван Иванов от Zed digital Cybermark, Мария Тойчева от фонд "Доверие. Мария Чилиева от "ПИБ, Невена Цекова от "Toyota", Катерина Буюклиева от Initiative Media Club и Мартин Дановски от "Euro RSCG".

17:05 Невена Цекова - едва през последните две години Toyota се ориентира към рекламиране в интернет. Тази медия ще става все по-важна... достигаме до по-голяма и по-важна аудитория.

17:09 "Няма как бюджетите в интернет в България да намалеят", обяснява Мария Тойчева. Това е така, защото рекламират малко компании и по малко, казва тя.

17:11 Самите пъблишъри направиха доста грешки, като например допускането на две метрични системи, уточнява Тойчева. Според нея няма релевантни данни за пазара, не можеш да сравняваш информацията от двете метрики.

17:12 "Не предвиждаме намаляване на бюджетите в интернет", казва Мария Чилиева от ПИБ. "Януари беше най-силният досега...Ще се опитаме да постигнем по-висока ефективност".

17:13 "Технологиите изпреварват темповете на адекватното развитие на рекламата.. Тя е в догонваща позиция", отбелязва Катерина Буюклиева.

17:20 Дискусията преминава в по-спокоен тон. Обсъжда се отчитането на ефективността на кампаниите.

17:21 "Голяма част от сайтовете използват open-source технологии. Те не са сигурни", казва Иван Иванов от "Cybermark". Сега е по-добре... следи се не само една онлайн медия, но и всички сайтове в кампанията, обяснява Иванов.

17:27 "Трудно е да се оцени до колко всяка медия е допринесла за привличането и задържането на трафика", казва Невена Цекова. Според Буюклиева е необходима правилно разработена стратегия за оценяване на резултатите от кампанията. "Изготвянето на правилния медия микс е първата предпоставка за спокойния [анализ на резулатите]", заключава тя.

17:30 Мартин Дановски - за да говорим за ефективност, трябва да започнем по-рано с готовността за планиране.

17:31 В интернет основното нещо, което липсва е доброто планиране, казва Дановски.

17:32 "Ние измерваме само един показател - продажби. Той е единственият показател, с който се съобразяваме", казва представителят на ПИБ.

17:33 Невена Цекова: "Безкрайно важно е съдържанието...начинът, по който е поднесена рекламата [трябва] да бъде правилно подбран".

17:35 "Все повече властта ще е в потребителя на интернет съдържанието", смята Цекова.

17:37 "Сегашните интернет медии са по-скоро комерсиални...целят да привличат реклами, а не да правят интересно съдържание", смята Иван Иванов. "Една информация, която я има на един сайт, я има на още 5".

17:38 "Медиите трябва да започнат да обръщат повече внимание на потребителите. Това ще доведе до по-голяма аудитория и по-щастливи рекламодатели", смята мениджърът на Cybermark.

17:40 Мария Тойчева: "Абсолютно задължително е съдържанието да е релевантно".

17:42 Според нея "ако те интересува целевата аудитория, трябва да гледаш качеството на аудиторията".

17:44 Мария Чилиева: "Не е голяма инвестиция да вложиш код в банер". Иван Иванов счита, че всички рекламодатели биха вложили платен код в банери, ако от това узнаят повече за ефекта от своята кампания.

17:48 Катерина Буюклиева описва 4 сценарии за бъдещето на медиите:

1) Изцяло персонализирано медийно пространство. Потребителят има пълен контрол над съдържанието. Възможно е рекламодателите да "влязат" в съдържанието. 2) Всичко по поръчка. Записваш информацията, когато искаш и я гледаш когато искаш.

Другите два останаха необяснени.

17:50 "Необходимо е по-тясно таргетиране", смята Иван Иванов. Според неговата визия "целта е със същите пари, които сега се отделят за интернет реклама, да се постига два пъти по-голям ефект".

17:54 " Интернет все още е екзотика за част от рекламодателите", Мария Тойчева.

17:56 Въпрос от модератор: "Кога интернет ще бъде използван не само за реклама, но и за другите части от маркетинг микса?"

17:58 "Компаниите, които мислят сериозно за интернет, го използват както трябва - за интерактивност между компания и потребители, и т.н.", отговори Мария Тойчева.

17:59 Въпроси от публиката

18:05 "Доколко сте склонни да инвестирате основно в performance- рекламата?". Отговор на Иван Иванов: " Не мисля, че ще има толкова голям ръст. Интуиция".

18:08 "Както България не мина директно към капитализма, а си мина през социализъм, така трябва да стигнем ниво на насищане, за да стигнем до подобна реклама. Има усещане на криза, а всеки рекламодател реагира по-скептично и недоверчиво на подобна ситуация. Не може да се очаква сериозен ръст на performance реклама" , Мартин Дановски

18:09 "Трябва да мине още време, докато стигнем до по-оригиналните неща", г-жа Цекова.

18:10 "В началото казахте, че искате начин за измерване на ефективността, такъв носи именно performance рекламата. Няма ли противоречие?"

Мартин Дановски: "Смятаме, че не сме използвали всички възможности на метриките при традиционната онлайн реклама".

18:14 "Как ще се съобразите с променените начини за ползване на интернет - Google Reader, социални мрежи и т.н. функционалности в Web 2.0?"

Иван Иванов: " Web 2.0 ще се срине. В социалните мрежи хората отиват с други нагласи и не обръщат внимание на реклама".

Netage и Nielsen Online организират утре дискусия за българския интернет. Ще присъстват представители на най-големите български онлайн медии, рекламодатели и рекламни агенции. Регистрирайте се оттук, ако искате да дойдете на конференцията.

Форумът започва в 14:30 в Гранд хотел София. Малко преди 14:30 очаквайте включване от мен на сайта на "Капитал". Ще блогвам на живо за тези, които не присъстват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    axo30306355 avatar :-|
    Bogdan Bogdanov

    За всеки пост ли трябва да се обновява страницата ?

  • 2
    Avatar :-|
    Bushido

    Да, F5 или май беше Ctrl + F5.

  • 3
    endrigo avatar :-?
    endrigo

    Благодаря за своевременната информация. Нямам възможност да присъствам, но тук успявам да придобия представа за дискусиите в залата.

  • 4
    shoshko avatar :-|
    Mарина

    Страхотно полезно е това, което правите!

  • 5
    Avatar :-|
    Участник

    Госпожа Лилия Апостолова беше абсолютно неадекватна като модератор. Прекъсваше безпричинно говорещите и се държеше арогантно.

  • 6
    Avatar :-(
    уатевър

    И каква беше целта на събитието ? ПР ?

  • 7
    Avatar :-|
    Bushido

    Ако не се интересуваш от медии, реклама и/или интернет, вероятно няма да разбереш много целта на събитието, така че PR-ефект едва ли ще има, твърде е спецализирано. ;)

  • 9
    Avatar :-|
    уатевър

    като задраскаш медиите, може би целта е за "рекламата в интернет 2009", но май някой е объркал името на събитието :)

  • 10
    Avatar :-|
    питанчев

    Пламен Бушев, мениджър на Jobs.bg, не се ли е изказал на дискусията?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.