С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 юли 2010, 12:44, 8904 прочитания

Какво е рекламен сървър

Повече за софтуера, чрез който се доставят рекламни форми в сайтовете

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Симион Патеев е управител на дигитална агенция User Media. Компанията продава рекламните площи в над 60 сайта, включващи мрежите AutoForums.BG, StudentForums.BG, SportForums.BG, HardwareBG.com, Gepime.com и ForteGames.com. Той е днешният участник в Web Nation.

Рекламен сървър (=ad server) е софтуерът, чрез който се доставят рекламни форми в сайтове. Обикновено рекламният сървър улеснява в пъти процеса на излъчване на банери.


Представете си, че сте компания, която има 10 сайта. Във всеки от тях имате средно по 10 рекламни позиции – банери, текстови линкове, лога и др. Ще ви бъде трудно, ако при вас рекламират много компании да управлявате банерите им във всичките 10 сайта. В този случай рекламните сървъри са много полезни. Това е софтуер, който се инсталира на отделен сървър. От него генерирате HTML кодове, които поставяте във вашите сайтове на местата, на които желаете да покажете банери. След това от въпросния рекламен сървър можете на дадена банер позиция да излъчвате колкото банери желаете, сменяйки ги с няколко клика на мишката и осъществявайки пълен контрол.

Да речем например, че началната ви страница има 10 000 посещения дневно.  Можете да продадете банера на най-горната позиция на пет рекламодателя за по 2000 излъчвания на всеки. Рекламният сървър прави тази сметка възможна.

Честа практика е, когато започне една рекламна кампания агенциите и медиа шоповете да си разменят по веригата банери и пароли за достъп до статистиката на импресии и кликове, които се генерират от рекламната кампания в даден сайт. Ако кампанията се излъчва в 20 сайта, тогава представете си какъв хаос настава. Следенето и анализирането на статистиката става почти невъзможно със създадените профили във всички 20 сайта.



Плюсовете на рекламния сървър са, че само с едно влизане в своя софтуер и клиентът, и рекламната агенция ще имат цялостен поглед върху текущата рекламна кампания и ще наблюдават ефективността във всички сайтове едновременно.

Освен това показателите на рекламните кампании ще могат да бъдат променяни в движение. Например криейтивът ще може да бъде адаптиран според спецификата на сайта, ако нещо не върви по план. Честотата на излъчванията също ще могат да бъдат настройвана. Въобще всяка една подробност ще е под контрол. А ако се наложи промяна, то тя ще става локално, от рекламната агенция, без да се налага да се водят телефонни разговори и да се изпращат досадни съобщения по веригата.

На българския пазар най-разпространената система за доставка на реклама се нарича OpenX. Използват я, както най-големите онлайн медии, с обороти няколко милиона лв. годишно, така и най-малките сайтове, които продават реклама.

Изключение правят три-четири от сериозните компании, които използват собствени системи или професионални системи под наем. По-известните, за които знаем, са системите Ad Ocean и софтуера на Httpool. Останалите използват предимно приспособен софтуер от OpenX, както и системи собствена разработка.

Не на последно място трябва да споменем и софтуера Google Ad Manager, който наскоро беше ребрандиран като Doubleclick For Publishers, след като Google придоби лидера в тази сфера Doubleclick. Tова обаче е непопулярна за България платформа, прогнозите за която са, че също ще набира скорост, заради добрата си технология. Разбира се, нито единият, нито другият вид системи са съвършени.

Причината е, че все още в България няма сериозна конкуренция при технологията за доставка на онлайн реклама. Прогнозите и фактите обаче сочат, че още преди края на 2010 г. ще станем свидетели на сериозно раздвижване на пазара на рекламните сървъри. Очаква се в България да навлязат няколко сериозни световни играча, които да уплътнят тази ниша – и то със сериозни в технологично отношение системи, позволяващи напълно неограничени възможности за дистрибутиране, измерване, анализиране и планиране на реклама онлайн.

Дотогава, а и в близките години прогнозата ни е, че OpenX ще остане предпочитаната система за излъчване на реклама, която ще държи основен дял от този пазар, заради своята нулева цена. Към момента по неофициални данни над 50% от рекламата в българския интернет се управлява през OpenX.

До две години обаче OpenX вероятно вече няма да е решение за напреднали и прогнозата е, че всички професионалисти и особено големите компании в бранша ще започнат да използват професионални системи за дистрибуция на реклама. OpenX съвсем не е непрофесионална, тъй като зад нея стоят стотици програмисти от цял свят.

Въпросът е, че като всяко безплатно нещо тя предлага ограничен набор от възможности, а тенденциите в онлайн рекламата изискват по-сериозен софтуер за доставяне на реклама. По-сериозните предимства на професионалните софтуери за доставяне на реклами са например - контекстуално таргетиране, поведенческо таргетиране, улеснена и измерима видео дистрибуция, подробен последващ анализ на достигнатия обхват, импресии, кликове, действия, бранд познаваемост и други измерители.

Досега в Web Nation

Петър Симеонов за нестандартните рекламни формати в интернет

Няколко интересни статии

Марк Вехтер: Ако до 5 г. нямате мобилна стратегия, умирате

Венцислав Костов за предсказуемото поведенческо таргетиране

Христо Иванов: Как се измерва ефективността на интернет рекламата

Иван Иванов: Как работи рекламата на клик

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Лекторите на DigitalK 2015: Хедър Ръсел Лекторите на DigitalK 2015: Хедър Ръсел

Предприемач и основател на Rinkya.com

11 май 2015, 8242 прочитания

Лекторите на Digitalk 2015: Блейк Макълдауни Лекторите на Digitalk 2015: Блейк Макълдауни

Основател, Zinc

6 май 2015, 7491 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Digital|k" Затваряне
Инфографика: Българската онлайн икономика

Приходите и печалбите на най-големите интернет медии и рекламни мрежи в България през 2008 и 2009 г.

Още от Капитал
"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък

Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Да пишеш в интересни времена

Литовската писателка и носителка на "Златен лъв" Вайва Грайните за нуждата да преценяваме думите си

Velvet November

30 години след Нежната революция чешките дисиденти, социолози, историци правят равносметка на фона на протести

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10