Имаш ли email маркетинг?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Имаш ли email маркетинг?

Имаш ли email маркетинг?

Андриан Георгиев
14871 прочитания

Особености на българското законодателство

От Закона за електронна търговия:

Чл.6 (1) Доставчик на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща без предварително съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясното и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение като непоискано още с постъпването му при получателя.

(2) Комисията за защита на потребителите води електронен регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, по ред, определен с наредба на Министерския съвет.

(3) Забранява се изпращането на непоискани търговски съобщения на електронни адреси, вписани в регистъра по ал. 2.

(4) Забранява се изпращането на непоискани търговски съобщения на потребители без предварителното им съгласие.

----

Прави впечатление, че изпращането на непоискани електронни съобщения до крайни потребители е абсолютно забранено, но всъщност е невъзможно да се докаже дали един email адрес се ползва само за лични цели или за бизнес. Това дава оправдание на много фирми напоследък да злоупотребяват, изпращайки непоискани рекламни послания.

Връзката с Facebook

Трябва да обърнете внимание на необходимостта от интегриране на електронните бюлетини със социалния маркетинг. И при двете форми е застъпена идеята за директен контакт с потребителя и споделянето/препращането на полезна информация. В тази посока се развива най-новият проект на EasyBuzz, който популяризира продуктови предложения към заинтересовани групи потребители едновремнно по email и чрез Facebook.

Хората сами заявяват желание да получават оферти, присъединявайки се към групата за директен маркетинг и препоръчвайки на приятелите си само оферти, които им допадат чрез функцията Like. Вирусният ефект, който търсим, набляга на това, до колко хора ще стигне слухът, а не до кои точно хора ще стигне.

Този подход е подходящ за фирми, които не разполагат със собствени бази данни от потребители, но имат желание да изпробват ефекта на директния маркетинг върху заинтересована аудитория.

Ще дам пример с кампания на "Aqua Tour", която рекламира круизи, достигна до над 10 000 Facebook стени чрез еднa единственa публикация в групата на EasyBuzz (около 3000 фенове). Промостраницата (онлайн версията на бюлетина) беше препоръчана в рамките на един ден от 40 човека чрез Like функцията на Facebook, което умножено по средния брой приятели на всеки един - 250 - се равнява на публикуване на анонс и линк в над 10 000 Facebook стени.

Завършваме минипоредицата за онлайн маркетинга със статия за добрите практики при email бюлетините. Колкото и старо да звучи email маркетинг , всъщност той непрекъснато се развива. Наскоро компанията LiveIntent например обяви, че може да настрои реклама в електронен бюлетин да се показва според местоположението и часа, в който е отворено съобщението.

Днешната статия написа Иван Иванчев от EasyBuzz, платформа за email маркетинг, собственост на EasyOnline.

Изследване на eMarketer показва, че делът на email маркетинга през последните години намалява. Въпреки това, предвид значителното нарастване на обема на онлайн реклама, всъщност се наблюдава значително увеличание в средствата, отделяни за електронни бюлетини. По данни на Kognitio, годишно за email маркетинг във Великобритания се харчат £5 млрд. Нямаме информация за българския пазар. Тук фирмите изпращат бюлетини предимно до техни клиенти през CRM системите си.

Wikipedia разграничава следните направления в email маркетинга:

- Изпращане на съобщения с цел информиране на настоящи клиенти (support & customer relations)

- Изпращане на съобщения с цел привличане на нови клиенти или насърчаване продажбите сред съществуващи клиенти (promotions, discounts, new products)

- Публикуване на реклами в съобщения, изпращани от други компании (newsletter ads)

В първите два случая става дума за т.нар. newsletter маркетинг чрез периодично или еднократно изпращане на електронен бюлетин (Newsletter). Използват го активно компании, които искат да информират своите клиенти за нови продукти, услуги, събития, отстъпки, промоции и други. Така се поддържа интересът на потребителите и се стимулират спонтанни или повторни продажби. Тази форма на интернет реклама е ефективна, тъй като обиновено предизвиква мигновена реакция.

Email маркетингът е подходящ най-вече за компании, които са ориентирани към крайния потребител. Той стимулира спонтанните продажби, т.е. не е необходимо да се чака хората да се сетят за вас, а да им се напомня, че съществувате и да се насърчи покупка чрез изпращането на промо-код, например.

За да изпращате електронни бюлетини, първо се нуждаете от

база данни с електронни адреси

и съответстващите им потребителски данни. Това се нарича permission маркетинг, тъй като се случва само с позволението на потребителите. Важно е, всеки един адрес да бъде складиран и използван само с изричното съгласие на абоната.

Адресите се набират чрез провеждането на насочени кампании като игри, томболи, промоции, които изискват доброволно споделяне на лични данни от потребителя. Друг метод е поставянето на форма за абонамент за бюлетин на видимо място в сайта на фирмата и поддържането на този абонамент с безплатни услуги, мостри и отстъпки.

Сегашните регулации за email реклама

изискват двойно одобрение (double opt-in) от страна на потребителя и задължителна опция за отказ от бюлетина (Opt-out). Двойното одобрение се постига чрез две последователни стъпки – заявяването на желание от страна на потребителя да получава информация чрез попълването на email адрес и други данни и последващото потвърждение чрез отваряне на личната поща и кликване върху специален линк потвърждаващ линк.

Оформянето и изпращането на бюлетините също изисква особен подход и последователност. Твърде честото изпращане на електронен бюлетин може бързо да откаже клиентите ви от него. Подходящата

честота на изпращане е веднъж седмично

но това зависи изцяло от спецификата на бизнеса. Като цяло е най-добре да се проведе анкета сред клиентите, колко често желаят да бъдат информирани за новини около компанията.

Фирми, които имат гъвкава ценова политика, чести промоции, смяна на цени и услуги ( заведения, туристически агенции, онлайн магазини) могат да зачестят изпращането на съобщения. От друга страна фирми, които са по-специализирани и предлагат скъпи или луксозни стоки  (мода, автомобили, банкови продукти), по-добре да информират само при значими събития и нови продукти.

Съдържанието на бюлетина не бива да натрапва само продукти на фирмата, а да предлага интересна и любопитна информация, свързана с тях. По този начин потребители ще възприемат бюлетините не само като търговска информация, но и като интересно четиво.

Структурата на повечето съвременни бюлетини

е от html код и те се състоят не само от текст, а от изображения, интегрирани линкове и дори видео. Може да ги оприличите на истински уеб страници. Разликата в стандартите на различни email доставчици и програми (Yahoo, Gmail, Outlook) изисква съобразяването на споменатия html код с всеки един от тях. Ако не познавате спецификите на различните email програми, хубаво е да тествате вашия бюлетин, за да сте сигурни че може да бъде разчетен поне от най-използваните.

Друга особеност е самото изпращане на бюлетините. Поради огромния обем спам, повечето email доставчици не допускат изпращането на голям брой съобщения едновременно и въвеждат редица ограничения, касаещи съдържанието на думи и фрази в писмото. Преди всичко

трябва да се внимава към думи на английски език

като promotion, offer, sale, discount, buy и подобни. Най-добре е да се въздържате от подобни фрази в subject полето на съобщението.

Всички споменати по-горе особености и рискове при email маркетинга биха могли да бъдат избегнати, ако боравите със специализиран софтуер. На пазара съществуват мноgo продукти, които се различават основно по това дали ги инсталирате на ваш сайт/хостинг или ги ползвате през онлайн базиран достъп на принципа на годишен или месечен абонамент.

Някои от най-популярните платформи за email маркетинг са MailChimp (абонамент), Wizemail (абонамент), Interspire (инсталация). Освен да ви спестят много неприятности, софтуерът поддържа базата данни с потребители в изрядно състояние и предоставя разнообразни възможности за отчетност на всеки изпратен бюлетин.

Когато говорим за

отчетност на email кампании

обикновено се акцентира върху броя прочитания (отваряния) на съобщението и брой кликове върху линковете в него. Важно е да се знае, че отварянето на един email може да бъде засечено, единствено ако той бъде отворен в нов прозорец. Тъй като голяма част от потребителите преглеждат съобщенията без да ги отварят поотделно в нов прозорец (т.нар. preview), проследяването на това прочитане няма как да бъде отброено.

Най-добрият критерий за измерване са кликовете върху линковете в бюлетина, тъй като те се отчитат безпроблемно. Изпращането на интересен бюлетин предизвиква бърза реакция, така че продажбите в първите 2-3 дни след изпращането са най-добрият индикатор за успешна кампания.

Фотограф: Георги Кожухаров

Особености на българското законодателство

От Закона за електронна търговия:

Чл.6 (1) Доставчик на услуги, който изпраща непоискани търговски съобщения по електронната поща без предварително съгласие на получателя, е длъжен да осигури ясното и недвусмислено разпознаване на търговското съобщение като непоискано още с постъпването му при получателя.

(2) Комисията за защита на потребителите води електронен регистър на електронните адреси на юридическите лица, които не желаят да получават непоискани търговски съобщения, по ред, определен с наредба на Министерския съвет.

(3) Забранява се изпращането на непоискани търговски съобщения на електронни адреси, вписани в регистъра по ал. 2.

(4) Забранява се изпращането на непоискани търговски съобщения на потребители без предварителното им съгласие.

----

Прави впечатление, че изпращането на непоискани електронни съобщения до крайни потребители е абсолютно забранено, но всъщност е невъзможно да се докаже дали един email адрес се ползва само за лични цели или за бизнес. Това дава оправдание на много фирми напоследък да злоупотребяват, изпращайки непоискани рекламни послания.

Връзката с Facebook

Трябва да обърнете внимание на необходимостта от интегриране на електронните бюлетини със социалния маркетинг. И при двете форми е застъпена идеята за директен контакт с потребителя и споделянето/препращането на полезна информация. В тази посока се развива най-новият проект на EasyBuzz, който популяризира продуктови предложения към заинтересовани групи потребители едновремнно по email и чрез Facebook.

Хората сами заявяват желание да получават оферти, присъединявайки се към групата за директен маркетинг и препоръчвайки на приятелите си само оферти, които им допадат чрез функцията Like. Вирусният ефект, който търсим, набляга на това, до колко хора ще стигне слухът, а не до кои точно хора ще стигне.

Този подход е подходящ за фирми, които не разполагат със собствени бази данни от потребители, но имат желание да изпробват ефекта на директния маркетинг върху заинтересована аудитория.

Ще дам пример с кампания на "Aqua Tour", която рекламира круизи, достигна до над 10 000 Facebook стени чрез еднa единственa публикация в групата на EasyBuzz (около 3000 фенове). Промостраницата (онлайн версията на бюлетина) беше препоръчана в рамките на един ден от 40 човека чрез Like функцията на Facebook, което умножено по средния брой приятели на всеки един - 250 - се равнява на публикуване на анонс и линк в над 10 000 Facebook стени.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    bugmenot avatar :-P
    bugmenot

    И най-важното -трябва да се мисли с главата кой продукт е подходящ за кампания по електронна поща. А не смешковците от "Порше България", които се опитваха да продават намквоси...

  • 2
    mr_reader avatar :-|
    mr_reader

    В Бьлгария са толкова зле че не правят разлика между маркетинг и реклама и най-често като се говори за маркетинг се има предвид реклама. Маркетинг се базира основно на проучвана на базара на базата на сложни статистически/иконетрични модели, отчитат се демографски показатели, вкусови предпочитния и т.н. и се определя какьв дял от пазара може да се придобие. Рекламата е само един от елементите използвани в целия този процес.

    незнам защо цитирате уикипедиа там всеки малоумник може да пише каквото си иска

    това за което говорите не е маркетинг, а СПАМ

  • 3
    anguel_terziyski avatar :-?
    Anguel Terziyski USA

    А какво ли би станало, ако вместо да спамите с бюлетини с огромна структура, всеки път имате линк към страницата с текущия бюлетин? лесно, бързо, удобно, отчетно.

  • 4
    mr_reader avatar :-|
    mr_reader

    леле какви грешки имам :)
    "проучвана на пазара на базата на сложни статистически/иконометричи модели"

  • 5
    opsss avatar :-|
    Opsss

    С Mass Mail се занимават само бавноразвиващите се в момента. Не ги знам тези он лайн сайтове. Едно време използвах Infacta. Просто няма такава зенитна установка. Бълва писма, като за световно. На който му е интересно да се лигави с нюзлетъри и да си мисли, че прави нещо тази програма ще му върши супер работа.

  • 6
    minavasht avatar :-|
    Минаващ

    "- Изпращане на съобщения с цел привличане на нови клиенти"

    ...наричано по света SPAM. У нас - "непоискани съобщения по смисъла на ЗЕС".

  • 7
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#2] от "mr_reader":

    Да, абсолютно съм съгласен, че става въпрос за просто спамене на "таргет аудиторията". Под маркетинг се разбира нещо съвсем различно. А за такава работа си има много добри антиспам филтри :-).

    А до автора: попрочети малко българското законодателство, преди да даваш акъл за спамене, защото у нас има и регистър, в който всеки може да впише желание за отказ от получаване на нежелано рекламно съобщение, и като се пращат спамаджийски мейли на такъв адрес глобите са много приятни, особено за малки фирми и с малък бюджет. Прочети Чл.6 и Чл. 24 от ЗЕТ (ето ти линк: http://www.lex.bg/bg/laws/ldoc/2135530547)

  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc

    Ето ви и линк към регистъра:

    http://www.kzp.bg/register/index.jsp?mode=default

  • 9
    ivanix avatar :-|
    ivanix

    @ ерос, май не виждаш добре, защото в материала отляво е посочен точно този член от ЗЕТ, вкл. т. (3) - Забранява се изпращането на непоискани търговски съобщения на електронни адреси, вписани в регистъра по ал. 2.

  • 10
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#9] от "detective":

    Прави сте, извинявам се на всички, които съм засегнал. Наистина не прочетох текста с малките букви отляво. Но! Виж какво пише автора:

    "Сегашните регулации за email реклама

    изискват двойно одобрение (double opt-in) от страна на потребителя и задължителна опция за отказ от бюлетина (Opt-out). Двойното одобрение се постига чрез две последователни стъпки – заявяването на желание от страна на потребителя да получава информация чрез попълването на email адрес и други данни и последващото потвърждение чрез отваряне на личната поща и кликване върху специален линк потвърждаващ линк."

    Някъде да виждаш препратка към ЗЕТ? Предупреждение поне? Аз поне не видях. Съгласен съм, че аз съм кьоравия, който не прочете текста с малките букви отляво. Само че ще им и други такива като мен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK