Битката за батерията

Foreign Policy за това кой ще произнесе смъртната присъда над бензиновата колонка

Едва ли сте чували за Уан Ганг. А трябва.

Той е човекът, който е определен от китайското правителство да се пребори за извеждането на страната до глобална технологична сила. Ганг, който е автомобилен инженер, оглавява програмата за създаване на достатъчно ефективна батерия, която да доведе до масовото навлизане на пазара на електрически автомобили. Това е технология, чието овладяване може да преобърне не само автомобилната и нефтената индустрии, но и цялата икономика.

Историята на Ганг и геостратегическото противопоставяне в надпреварата за по-добра батерия във Foreign Policy е разказана от Стив Ливайн, който от години отразява нефтената индустрия и явно сега вече е решил да пише за залеза й.

Интересното е, че в цялата геостратегическа битка се споменават само четири страни: САЩ, Китай, Япония и Южна Корея. Европа не присъства никъде. Не е изключено Ливайн да е американоцентрист, но все пак Старият континент неприятно липсва от картината.

Освен това в броя можете да прочетете много интересно есе за похода на "Ал Каида" в интернет. Макар че е текстът е много специализиран, процесът за това как наблюдаваните, т. е. терористите се опитват да манипулират наблюдателите си е супер интересен и той важи и в други сфери. Докато разузнавателните агенции на САЩ анализират действията на "Ал Каида", както и собствените си грешки, он-лайн терористите подготвят стратегии как да се възползват от изводите от тези изследвания и как след това да се приспособят към новите тактики на западните разузнавания.

В броя можете да прочететe още как свободният пазар насърчава надебеляването , за лъжата, че САЩ са се справили с конкуренцията на Япония само с насърчаване на търговията (всъщност използвайки доста протекционизъм), как членството в Съвета за сигурност на ООН води до икономически спад, както и интересен опит да се разбият илюзиите около застаряването на света (примерно, че Западът е обречен от демографската си криза да загуби надпреварата с Азия).

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


7 коментара
  • 1
    longanlon avatar :-|
    Longanlon

    всъщност Израел са много напред от всички останали в тая "битка"

  • 2
    1984 avatar :-|
    1984

    Причината да лиспва Европа е, че при нас тенологии свързани с батериите и съхраняването на ел. енергия не се развиват. Всичко е изнесено. Дали е правилно решението не знам, но нека не забравяме, че електричестовото не е единствена алтернатива на ДВГ. Може в момента да е големия хит, но успоредно се развиват и технологии за горивни клетки например.

  • 3
    destino avatar :-|
    destino

    Европа, и по-специално немците развиват водородните технологии.
    Това също не е за подценяване. Иначе, при ДВГ европейците имат най-напредналите технологии, следвани от японците. Американците, корейците и китайците са много далече засега.

  • 4
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    Технологичната надпревара не може да се води само с кражби - крадящият накрая винаги накрая губи състезанието - справка - СССР.:
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    7 января 2011 г.

    Сирил Плюйетт | Le Figaro

    Промышленный шпионаж в Renault: китайский след

    Три высокопоставленных руководителя Renault, занимавших "стратегические должности", были уволены из-за подозрений в том, что они передали секреты производства электромобиля второго поколения, скорее всего, китайской стороне, сообщает Le Figaro. Руководство компании расценивает инцидент как "исключительно серьезный" и рассматривает возможность передачи дела в суд. Министр промышленности Франции Эрик Бессон счел, что в данном случае уместно выражение "экономическая война", и потребовал усилить меры по охране...

    Прочитане на целия коментар промышленной тайны на предприятиях, получающих господдержку.

    Секретная информация, переданная за границу, касается, по сообщениям источников, аккумуляторной батареи и двигателя электромобилей, которые планируется выпускать после 2012 года. Renault подозревает, что конечным получателем информации является китайская сторона, сообщают источники в компании. Французские спецслужбы, тоже начавшие расследование, также считают приоритетным китайский след.

    В компании тем более шокированы этим скандалом, что электромобиль - знаковый для Renault проект, в который группа Renault-Nissan вложила 4 млрд евро. В спину Renault дышат китайские производители, запустившие амбициозную программу проектирования электромобиля, в которой участвуют 16 государственных автопроизводителей.

    Комиссия по внутренним расследованиям, предупрежденная в конце августа, все это время проводила расследование в отношении Жана-Мишеля Бальтазара, Бертрана Рошетта, Матье Тененбаума. В понедельник, когда было собрано достаточно доказательств передачи информации за границу, агенты безопасности Техноцентра проникли в их кабинеты и изъяли носители информации, а троих руководителей попросили немедленно покинуть предприятие. 17 января они вызваны на заседание комитета по этике, которое может завершиться их увольнением, пишет издание со ссылкой на источники в компании.

    Источник: Le Figaro
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

  • 5
    rewind avatar :-|
    Todor Tanev

    До #2 - Най-впечатляващи ми се сториха двигателите на сгъстен въздух.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    dtd avatar :-|
    dtd

    До коментар [#2] от "1984":

    В Европа работят и върху маховик за натрупване на ел. енергия вместо акумулатор. Дори се очаква скоро Порше да излязат с такъв модел на пазара.

  • 7
    t_ avatar :-|
    t_

    Изкараха вече м одел с такава технология. Горивните клетки на Мерцедес са едни от най - добрите. Едни от първите серийни електрически автомобили са от Европа. Гореспоменатите страни обаче притежават най - големите производствени мощности за батерии. И то за най - развитите към момента. А кой ще разработи най - добрите технологии - ще се види. Скоро една немска фирма преоборудва едно Ауди на батерии и успя да измине 600 км с едно зареждане, доколкото си спомням.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал