Снимка: Oak Ridge National Laboratory

Ясен Пекунов

Снимка: Oak Ridge National Laboratory

Преди няколко години животът ме срещна с деца със сериозни психически, физически и генетични заболявания. Занимавах се като „психолог-коректор” с неколцина дечурлига като целта ми бе да увелича мозъчната им активност, паметта им и способността им за реакция. При успех децата щяха да отидат в помощно училище, което би било сериозна крачка напред.

Спомените ми от този период са най-разнообразни… Изпъква радостта от успеха с едно дете, което на 9 години имаше умствено развитие на 5 годишен. Ала над всичката радост доминира споменът за безсилие. Безсилието да помогнеш, да превъзмогнеш чуждото, а и своето страдание.

По правило „социалното обогатяване” възстановява значително паметта на хора страдащи от заболявания като деменция и Алцхаймер. Под социално обогатяване се разбира увеличаване на стимулите на мозъка чрез дразнения, контакти с хора, моторна активност и т.н. Усилването на паметта е първата крачка към подобряването на състоянието. За съжаление не винаги е възможно подобно човешко отношение и грижа да намери място в живота на страдащия.

Ето защо изследователи от Масачузетския технологичен институт (MIT), САЩ, разработват метод за стимулиране на паметта в опитни мишки с помощта на биомолекула-лекарство. Интригуващите им резултати са публикувани тази седмица в списание Nature (doi:10.1038/nature05772).

За целта екипът на д-р Ли-Хуей Тсай създават опитна постановка, в която мишките изпитват неприятно чувство при влизане в стая, по чийто под тече ток. Според изследователите това не причинява болка на мишоците. След време (3-4 седмици, необходими на информацията да 'премине' от една област на мозъка в друга) мишките отказват да влизат в тази част на клетката, защото трайно помнят лошото усещане.

Мишките са генетично създадени така, че при определени условия да синтезират протеин с име р25, който умъртвява мозъчни клетки и е познат като причинител на мозъчни заболявания. Регулацията зависи от диетата.

Очаквано мишки с поразени мозъчни клетки „забравят” лошото място и влизат в него. Другите стоят на входа и отказват да преминат прага на „стаята”.

„Болните” опитни животни са подложени на лечение с вещество, наречено хистоин деацетилаза инхибитор [histoine deacetylase inhibitor (HDAC)]. Хистоините са протеини, които заедно с ДНК нишките формират структура с име хроматин. Начинът, по който хроматинът се организира пространствено, определя как гените ще създават биомолекули. HDACпозволява на ДНК нишките да се освободят от хистоина и така да станат достъпни за транскрипция (процес, при който се разчита кодът на гена и се синтезират протеини). Това възстановява дълготрайната памет в мишките.

Подобни резултати се наблюдават и когато мишките се преместят в клетка пълна с други мишки,играчки и с развлечения като колело за въртене.

Изглежда че и HDAC и социалното обогатяване водят до създаване на връзка между невроните в мозъка по начин, който води до дълготрайно запомняне. Това вероятно означава, че разплитането на хроматина стимулира формирането на дендрити и синапси. Последните са най-общо невронни окончания, отговорни за преноса на информация в мозъка.

Създаването на медикаменти, базирани на това откритие е твърде далечна перспектива. Засега за нас остава възможно лечението чрез социално обогатяване, чрез човечност.

Tаня

Каква е връзката между дегенартивните заболявания и развитийните проблеми при децата? Просто асоциация на автора или действително в далечното бъдеще може да се стимулира развитието с лекарства за алцхаймер?
    Какво е психолог-коректор?
    Благодаря предварително за отговорите.

Ясен Пекунов

Таня, свържете се с мен, ако желаете на YassenP at capital.bg.

Накратко:

1. Връзката е дългосрочната памет. Развиването й у децата позволява те да запаметяват, т.е. да учат, което на свой ред стимулира интелекта и в крайна сметка социоинтеграцията.

2. Психолог-коректор е бомбастична думичка с тиренце, изразяваща в моя случай идеята за човек, който помага на дете с увреждания. Толкова знам.

3. Описаният от MIT-учените ефект подобрява преноса на сигнали между невроните чрез увеличаване броя на дендритите и синапсите. На нормален език това значи само усилване на паметта. Или поне така разбрах от статията.

Не следва да се очаква, че деца с нарушения в НПР или синдром на Даун, ще могат да бъдат повлиявани сериозно.

Това е така, защото причините за заболяването са различни. Едните са генетични, другите придобити. Вторите могат на теория да се лекуват.

Всичко добро Ви желая и не се колебайте да ми пишете, ако мога да помогна с нещо.
    Я. П.