Коронавирус в България и по света
3 2 май 2007, 16:03, 6216 прочитания

За мишките и паметта на хората

Множество невродегенеративни заболявания като деменция и синдром на Алцхаймер се характеризират с отслабени памет и способност за заучаване. Експерименти проведени в Масачузетския технологичен институт показват, че подобни състояния в опитни мишки могат да бъдат повлияни чрез медикаментозно възстановяване на дългосрочната памет.Преди няколко години животът ме срещна с деца със сериозни психически, физически и генетични заболявания. Занимавах се като „психолог-коректор” с неколцина дечурлига като целта ми бе да увелича мозъчната им активност, паметта им и способността им за реакция. При успех децата щяха да отидат в помощно училище, което би било сериозна крачка напред.

Спомените ми от този период са най-разнообразни… Изпъква радостта от успеха с едно дете, което на 9 години имаше умствено развитие на 5 годишен. Ала над всичката радост доминира споменът за безсилие. Безсилието да помогнеш, да превъзмогнеш чуждото, а и своето страдание.

По правило „социалното обогатяване” възстановява значително паметта на хора страдащи от заболявания като деменция и Алцхаймер. Под социално обогатяване се разбира увеличаване на стимулите на мозъка чрез дразнения, контакти с хора, моторна активност и т.н. Усилването на паметта е първата крачка към подобряването на състоянието. За съжаление не винаги е възможно подобно човешко отношение и грижа да намери място в живота на страдащия.

Ето защо изследователи от Масачузетския технологичен институт (MIT), САЩ, разработват метод за стимулиране на паметта в опитни мишки с помощта на  биомолекула-лекарство. Интригуващите им резултати са публикувани тази седмица в списание Nature (doi:10.1038/nature05772).

За целта екипът на д-р Ли-Хуей Тсай създават опитна постановка, в която мишките изпитват неприятно чувство при влизане в стая, по чийто под тече ток. Според изследователите това не причинява болка на мишоците. След време (3-4 седмици, необходими на информацията да 'премине' от една област на мозъка в друга) мишките отказват да влизат в тази част на клетката, защото трайно помнят лошото усещане.

Мишките са генетично създадени така, че при определени условия да синтезират протеин с име р25, който умъртвява мозъчни клетки и е познат като причинител на мозъчни заболявания. Регулацията зависи от диетата.

Очаквано мишки с поразени мозъчни клетки „забравят” лошото място и влизат в него. Другите стоят на входа и отказват да преминат прага на „стаята”.

„Болните” опитни животни са подложени на лечение с вещество, наречено хистоин деацетилаза инхибитор [histoine deacetylase inhibitor (HDAC)]. Хистоините са протеини, които заедно с ДНК нишките формират структура с име хроматин. Начинът, по който хроматинът се организира пространствено, определя как гените ще създават биомолекули. HDACпозволява на ДНК нишките да се освободят от хистоина и така да станат достъпни за транскрипция (процес, при който се разчита кодът на гена и се синтезират протеини). Това възстановява дълготрайната памет в мишките.

Подобни резултати се наблюдават и когато мишките се преместят в клетка пълна с други мишки,играчки и с развлечения като колело за въртене.

Изглежда че и HDAC и социалното обогатяване водят до създаване на връзка между невроните в мозъка по начин, който води до дълготрайно запомняне. Това вероятно означава, че разплитането на хроматина стимулира формирането на дендрити и синапси. Последните са най-общо невронни окончания, отговорни за преноса на информация в мозъка.

Създаването на медикаменти, базирани на това откритие е твърде далечна перспектива. Засега за нас остава възможно лечението чрез социално обогатяване, чрез човечност.

Един ден от живота на Васко Кръпката 6 Един ден от живота на Васко Кръпката

Този разказ бе написан преди две години, но не се намери кой да го публикува

29 мар 2010, 14571 прочитания

Кога да се съмняваме в научния консенсус 17 Кога да се съмняваме в научния консенсус

Пътят към познаването на научната истина често минава през отхвърляне на общоприетите схващания. Но как да разберем кога възприетото за истина е невярно?

28 мар 2010, 7058 прочитания