Игрите като поле за изследване на психиката

Зад този герой стои човек. Дали човекът и героят си приличат?
Зад този герой стои човек. Дали човекът и героят си приличат?
Зад този герой стои човек. Дали човекът и героят си приличат?    ©  Screenshot from WoW
Зад този герой стои човек. Дали човекът и героят си приличат?    ©  Screenshot from WoW


World of Warcraft е пример за масова мултиплеър онлайн ролева игра (MMORG), която може да се превърне в плодотворно научно поле. Около 10 милиона човека командват своите герои, създавайки безчет ситуации. Играта създава някакви граници пред играчите, защото има правила, отвъд които не може да се мине, но въпреки това като цяло психиката на отделния индивид и групата може да се прояви. WoW е преди всичко психологическа игра.

Когато 10 милиона човека правят нещо, то това нещо е интересно и в него има някаква идея и привлекателност. Дали учените не трябва да се заинтригувани?

В WoW има играчи, които се изживяват като лоши момчета. Създават силни герои и после започват да тероризират слабите. Точно като в училищния двор. Каква психика стои зад подобно поведение? Защо тези хора постъпват така? Какво удоволствие им носи да убиват тепърва включващите се в играта? Дали в миналото такива не са късали крилата на мухите? Този въпрос започва да занимава учените и то във връзка с изучаването на тероризма. Леко повърхностен материал по темата в Wired.

През септември 2005 година Blizzard, компанията, която стои за WoW, добавя в играта неволно една заразна болест, наречена Corrupted Blood. Виртуалната болест се разпространява като епидемия при близък контакт между играчи, животни и т.н. (много истинско) и води до отслабване на организма и дори смърт при по-слабите играчи (също много истинско). Получава се истинска епидемия, оставяща цели градове почти без обитатели*. Точно като бубонната чума през 19 век. На някои сървъри половината играчи са били болни. Blizzard опитва няколко пъти неуспешно да спре "инфекцията", получила се случайно (вижте статията в Wikipedia), чрез карантина. Както и в реалността този подход не помага и накрая Blizzard променя цялата идея на Сorrupted Blood. Този епизод показва, че светът на WoW трябва да е много привлекателно място, щом играчите не го напускат. Кой иска да живее в свят с чуми?

Интересно е, че Corrupted Blod не е трябвало да може да излезе от точно определено елитно ниво, където много силни играчи се бият с много голям злодей. Поради пропуск в кода на играта обаче някои играчи успяват да намерят начин да разпръснат заразата отвъд пределите на въпросното елитно ниво. Правят го напълно съзнателно, за да дразнят другите играчи. Нарочното заразяване е известно на лекарите явление, като има доста документирани случаи, когато хора заразяват напълно съзнателно други хора.

Епидемията има и обратен ефект: лечителите в играта доброволно са се стичали в области, където върлува "епидемията", за да лекуват. Точно както в истинският живот се е усещала паника, но и готовност за взаимопомощ.

Виртуалната епидемия отравя живота на милони играчи. Вижте историята в BBC, например. И силно интригува учените-епидемолози. Трудно за вярване или не, ала можете да намерите научни статии за този случай и за игрите като средство за изучаване на механизмите на разпространение на епидемологична зараза в престижни списания като Lancet Infectious Desease или Epidemology. Темата се обсъжда дори и в Science**.

Засега сякаш учените не разбират в достатъчна степен, че MMORG игрите могат да се окажат безценен източник за изучаване на психическото здраве и състояние на хората. Защо някои постъпват като хулигани, а други помагат на напълно непознати? (Вижте историята на И. Борисов в друга игра - EVE Online.) В WoW се среща и друго психологическо явление - мрънкача, който търси стари и затова силни и "заможни" играчи и ги моли да му подаряват ресурси, с които да се развива. Почти като малко ромско дете на софийска улица, само че доброволно - без стимули като глад, бой и т.н.

В масовите ролеви онлайн игри хората могат да бъдат това, което е трудно или невъзможно да бъдеш в "истинския живот" било герой, било злодей. Във виртуалната реалност сякаш може да се види какъв иска да бъде наистина един човек. Според един от разработчиците на играта хората играят, защото в истинския живот е много трудно да бъдеш герой.

Какво мислите вие?

*Вижте снимки от Google.
**Връзките ще ви заведат до съответните статии.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-P
    mai
    • + 1

    Хехе, статия за WoW в деня, в който излиза patch 2.4 с нов content.

    For the Alliance! \o/

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Bishibosh

    Съвсем същото се наблюдава и в онлайн игрите на Diablo II - и там има мрънкачи, побойници, измамници (доста хора са се разделили с хубави item-и заради hack или хитра лъжа). Там често се говори за омразазните PK-ери (Player Killers), играчи, които нападат други, и ги убиват, ей така, заради спорта. Хай-дразнещото за жертвите е, че губят време, а и много пари и experience.

    В WoW могат да се видят много интересни явления - като събирачите на злато, които после го продават онлайн... за истински пари!

    А веднъж дори имаше и виртуален политически протест в WoW!

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    Багера

    Ми който не играе такава игра (като мен) що за декласиран тип е? Явно реалността малко или много ми харесва, та няма какво да се завирам в компютърни светове. А по този въпрос се сещам за една серийка на South Park. Можете да я гледате, епизодът се казва,"Правете любов, а не Уоркрафт".

    Багера

    http://xunap.hit.bg

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Bushido

    For the Horde! ;)

    Нередност?
  • 6
    Avatar :-|
    perla

    For the horde! :)

    Аз бях чела доста интересни демографски данни за WoW и психологически профили според избраните класове.
    Игра си е, но това добавя само тънък слой върху личността на играча.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Ясен Пекунов
    • + 1

    Драга perla,


    Ще съм много благодарен, ако можете да ми пуснете линкове за интересните неща, които сте чела за WoW. Адресът ми е YassenP at Capital.bg.

    Темата ми е наистина много интересна, въпреки че не е играя.



    Бъдете здрава!
    Я. П.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    -

    "Темата ми е наистина много интересна, въпреки че не е играя."

    Че кой играе теми?! Божеее, божке...

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    nature

    Ех анонимнико...нз за какво се заяждаш за глупости....

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    Разсмян

    Защото нещо не му достига да се заяжда за умности...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал