Еволюция по Дарвин, но без гени

Структурата на протеините се проявява на четири нива. Промените в структурата на прионите, обсъждани в текста, са свързани с вторичната и третичната структура на PrP протеина в неговата Sc-форма.

Ясен Пекунов

© National Human Genome Research Institute

Теорията за еволюцията, първоначално предложена от Чарлс Дарвин, предполага, че живите организми се променят или адаптират към околната среда чрез процес, наречен естествен подбор. При него гените мутират и се променят, така че организмът да е по-пригоден да оцелее. Или поне оцеляват тези, които са изживели благотворна мутация. Мутациите може да са плод на случайност и такива случайни събития са част от еволюцията.

Очевидно ДНК и нейната сестра РНК имат основно място в теорията на Дарвин. Сега учени от института Scripps във Флорида откриват, че съставените само от един единствен протеин приони са способни да еволюират [1]. Откритието на екипа на д-р Чарлс Вайсман е публикувано в престижното списание Science и изисква дефиницията ни за Дарвинова еволюция, което съдържа в себе си идеята за ДНК, да се преформулира.

Прионите са белтъчни молекули, които причиняват болести като луда крава и куру. За да разберем как действат прионите, трябва да погледнем за миг строежът на протеините. Последните са изградени от аминокиселини, които се оплитат по сложни, но напълно закономерни начини. "Оплитанията" определят структурата на протеина (вж. илюстрацията). Повечето протеини в тялото ни са активни, когато имат една структура, и неактивни с друга .

Такава е ситуацията и с прионите, които нормално представляват нормален и необходим за живота протеин (PrP, от англ. Prion Protein). Той може да съществува като две структури - C и Sc. Втората убива и не подлежи на разграждане от организма за разлика от първата.

Учените от Scripps извършват експерименти с приони в клетъчни култури и откриват, че Sc-формата на протеина е склонна да мутира в различни условия, така че да увеличава своя шанс да оцелее. Прионът търси структури, която ще му позволят да живее и да се развива в различни видове клетки (т.е. в различни тъкани и органи, а не само в мозъка, да речем). Най-удачната структура за определен вид клетъчна среда се предава на поколението.

Учените на практика наблюдават типична Дарвинова еволюция* в отсъствие на ДНК или РНК молекули и практически без промяна в състава. Прионите са все така изградени от определени аминокиселини, разликата е само в структурата им.

==========

1. Jiali Li, Shawn Browning, Sukhvir P. Mahal, Anja M. Oelschlegel, Charles Weissmann. Darwinian Evolution of Prions in Cell Culture. Science 2010 (in press), doi: 10.1126/science.1183218

* Остава въпросът дали думата "еволюция" е подходяща за нещо, което иска убие организма, който го храни. Еволюцията не би трябвало да води до самоубийство в дългосрочен план. Реално погледнато, адаптацията на прионите изисква те да стават все по-малко смъртоносни, ако искат да оцелеят. За съжаление няма термин "Дарвинова инволюция", но, ако имаше, би бил подходящ в случая.

boby1945 avatar :-P
    boby1945

Е какво да кажем, освен браво на Дарвин....!!!!

COKPAT

Не се бъзикайте с Дарвин и разни "инволюции". И със и без приони Африканската "еволюция" достига невиждани висоти. Нищо лошо няма, нали...
    Дай Боже всеки МУ .

Да се Свети Името МУуууу на Земята и Небесата, и навсякъде....

А Иванчо МУуууу знае и ИМЕТО. И може да ГО каже на "учителката"...
    Да можеше и ТЯ да "еволюира". Ама там случаят е безнадежден...

backo123 avatar :-|
    Backo

Хубаво е да се научат хората, че се казва естествен ОТБОР. Ако погледнете българската версия(http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B5%D0%BD_%D0%BE%D1%82%D0%B1%D0%BE%D1%80) на дадения пример(http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_selection) в Уикипедия ще видите, че естесвен подбор няма.
    Просто хората пропускат уроците по биология в 10 клас и по инерция говорят за подбор, което е грешно.

backo123 avatar :-|
    Backo

Еееее очаквах повече от системата за коментари. Защо не прави автоматично хипервръзки?

expert

Малеее, Ясене, що така бе. Па дай първо за корекция статията на некой малко учил биология. Коментарът накрая направо разбива със своята висота, нови полета в нaуката направо:) Нищо лично, да знайш.

• Сульо

До коментар [#3] от "Backo":
    1. Българската википедия въобще не може да бъде референтна за нещо, защото всеки шушляк пише там.
    2. Може би СЕГА пишат в учебниците естествен отбор преди 20+ г когато сме учили ние беше естествен подбор а СО2 беше въглероден двуокис, а не въглероден диоксид. Така, че или да образоват народа пермамнентно, или да не сменят толкова често понятията.

546

"Очевидно ДНК и нейната сестра РНК имат основно място в теорията на Дарвин."-????????? Очевидно?????????

Вреден, но не съвсем

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.