Тъмната страна на антибиотиците

Микроскопска снимка на устойчиви на лечение с метицилин S. aureus бактерии (MRSA). <a href="http://www.mayoclinic.com/health/mrsa/DS00735" id="sfid" title="Инфекциите с MRSA са трудни за премахване">Инфекциите с MRSA са трудни за премахване</a>.

Ясен Пекунов
21962 прочитания

Представете си, че сте се инфектирали с бактерията Е. coli и ви лекуват с ципрофлоксацин. Вероятността този антибиотик да ви избави от инфекцията през 1999 г. е 95%. Вероятността това да се случи през 2006 г. е едва 60%, което значи, че всеки трети болен вече не може да бъде излекуван с този антибиотик.

Причината за това нещастно развитие на нещата са мутации, които водят до устойчиви на антибиотици бактерии. Последните се превръщат все повече и повече в заплаха за здравеопазването. Само в САЩ инфекции с бактерии устойчиви на поне един антибиотик способстват за смъртта на около 99 000 човека годишно. Все по-често в медицински списания се изразяват опасения, че е възможно в бъдеще да се окажем безпомощни да лекуваме заболявания, които до вчера са били "детска работа" (хубавата вест е, че дълго неизползвани антибиотици възвръщат ефективността си след няколко десетилетия "забрава").

Бактериите успяват да мутират и да се приспособят към антибиотиците, когато са изложени на такива, но последните не ги убият. Това се случва най-често, когато човек започне, но не завърши лечение с антибиотик, или пропусне прием(и), така че концентрацията на медикамента в тялото му да е под необходимита. Проблем създават и местата в организма, където лекарството почти не достига, както и антибиотици преминали в почви, води и т.н. Последното е основа за дебата (стигнал до конгреса на САЩ) за употребата на антибиотици в животинските ферми.

Очевидно имаме проблем, който, ако не разрешим, може да доведе ужасни последици. Ето защо медицинските власти в САЩ препоръчват антибиотици да се предписват само в краен случай, а приемащите ги да се следят изкъсо да спазват режима. И това е много добра идея, защото в последния брой на престижното списание Molecular Cell известни американски учени публикуват крайно неприятното откритие, че самите антибиотици предизвикват мутации, които правят бактериите устойчиви на лечение [1] и [2].

И това не е всичко. Даден антибиотик не само работи срещу себе си, ами и спомага бактериите да станата устойчиви към антибиотици от друг тип (multidrug resistance). Това вече е наистина притеснително. Накратко учените от университета на Бостън установяват, че поредица различни класове антибиотици, когато са добавяни в подлетални дози в клетъчни култури от S. aureus (стафилококи) и E. coli, предизвикват образуването на т.нар. Reactive Oxygen Species (ROS), т.е. на свободни радикали (в случая хидроксилни, ОН). Тези радикали атакуват генома на бактериите и предизвикват мутации.

Проблемът по същество е, че наличието на ROS, дължащо се на антибиотиците, увеличава многократно скоростта на мутация. Бактериите развиват "имунитет" към антибиотиците in vitro буквално за броени (5) дни. В случаите, когато учените взимат мерки за неутрализирането на ROS, бактериите остават податливи на лечение. Между количеството ROS в бактериалната култура и скоростта на мутация има причинно-следствена връзка, а зависимостта е от типа "колкото повече, толкова повече".

Откритието на Кохански, ДеПристо и Колинс е изключително важно за медицината и засяга пряко всеки от нас. Всички се инфектираме с бактерии и всички пием антибиотици. Надали има много хора, чийто живот да не е запазен благодарение на лечение с антибиотици. Рискът последните да спрат да действат обаче е съвсем действителен. Последиците от това ще са буквално смъртоносни.

Донякъде решението според съвета на учените е антибиотици да се пият само при истинска нужда, а не просто "за всеки случай". Лекарите трябва да престанат също така да ползват антибиотиците като плацебо. И най-сетне ние трябва внимателно да спазваме режима на прием.

Други аспекти на темата в свързаните статии.

=============

1. Michael A. Kohanski, Mark A. DePristo, and James J. Collins. Sublethal Antibiotic Treatment Leads to Multidrug Resistance via Radical-Induced Mutagenesis. Molecular Cell, Vol. 37 No. 3, February 11, 2010. (Статията е свободна за четене.)

Изследването е доста сложно и изисква задълбочени познания по молекулярна биология, фармакология и клинична медицина. Ето защо препоръчваме на заинтересования читател да се запознае с долния editorial, който обяснява достъпно резултатите и значението на експеримента.

2. Benjamin B. Kaufmann and Deborah T. Hung. The Fast Track to Multidrug Resistance. Molecular Cell, Vol. 37 No. 3, February 11, 2010.

Arata

Good morning, America...

tedy

От вчера съм с някакъв вирус, и естествено, се върнах от джипито ми с рецепта за антибиотик. И това не се случва за първи път. Не смятам да го купувам. Имам чувството, че за българските лекари антибиотиците са някаква панацея. Изписват ги за щяло и нещяло, без да информират пациентите да страничните ефекти. И без необходимите изследвания. А отделно в аптеките можеш да си купиш каквото пожелаеш без рецепта. Така че има доста работа в тази насока...

П.С. А ципрофлоксацина антибиотик ли е?

hristomir avatar :-|
    Христомир Йорданов

Крайно време беше да се появи тази статия. За съжаление ще я прочетем няколко стотин души, които и без това си ги знаят тея неща. А лекарите ще продължават да лекуват вирусни инфекции с антибиотици. И като се изкашля някой три пъти и припне до аптеката ще казва "дайте ми антибиотик, ама по-силен да е" и ще му дават. Освен да направим група в лицекнигата (майтап) "Не на неразумното приемане на антибиотици", знам ли и аз...

ОПЛекар

Не,че искаме да Ви изписваме а.б.
    Ние също искаме,да Ви лекуваме ,както преди 70 години.
    Както "Търновската Царица".Като се разболее от т.б.с, пациентът хваща влака и отива в Швейцария.И не само от т.б.с.Хайде,...
    Дали ципрофлоксацин е антибиотик,дали тримезол е а.б.,дали амопен е а.б., няма значение.Те са антибактериални средства,казано по ново му.Убиват бактерии. Като не желаете а.б.,просто казвате,аз така предлагам на моите п.Казвам-Може с а.б.,може без. Някои обаче ,сами си го искат,че и даже ме обвиняват, че не съм изписал.
    Айде,че ракията изстина,греяна !
    И жената ще изстине,къпана!Скърца !

az

Ясене,
    Бих се радвал ако напишеш статия по ето този повод:
    Книгата е антология от резюмета на научни статии и ако затворим очи за някои неточности в оригиналния материал на автора, представя добро въведение към темата.

Деси

Вътреболничните инфекции в САЩ с бактерии, които са устойчиви на антибиотици са изключително сериозен проблем. Някой има ли представа за ситуацията в България?

jelezen avatar :-|
    jelezen

Вече ограничиха закупуването на антибиотици като бонбони в аптеката. Нямаш рецепта от джипито, нямаш хапчета. Целта е точно тази, цитираната в статията.
    Но не отричам и ползата от тях. Ако допреди години се отръсквах от простудните заболявания като куче без лечение с тях, сега обаче получавам усложнения. Освен това който има деца и му боледуват знае за какво става дума. Преди 50г. хората оглушаваха от отити и умираха от грип и настинки. И такива случаи имам в рода си. За мен антибиотиците са необходими, а колко са полезни - това е друга работа.

yassen avatar :-|
    Ясен Пекунов

До коментар [#5] от "az":

Здравейте!

Благодаря ви за идеята.

Науката за пробиотиците е в много ранна фаза. Все още няма натрупани данни за действието им, ефективността им или пък за вероятната вреда от продължителен прием. Има данни, че приемът на пробитици се характеризира с много силен плацебо ефект.

Горното означава, че всеки опит за текст, ще е изпълнен с много несигурни и спекулативни твърдения. Когато изследователите не знаят как стоят нещата в дадена научна област, вестниците по-добре да мълчат (инак пожълтяват).

Темата наистина е интересна, но още е рано да се пише за нея.

Още веднъж ви благодаря за идеята!

Я. Пекунов

един

в практиката сина лекар предпочитам изписваненаантибиотици,као си позволявам аз да редувам при различните заболявания различни аб ,защотопознавам ефекта им.В практиката винаги ,когато съм се съобразявал с желанията на пациента и съм се правил на западен лекар и не съм изписвал аб сее стигало до фатални последици ,вкл ми умря бебе ,защото се оказа хората са прекалено прости и елементарни и не реагираха навреме на усложнение.Така вече не си позволявам да не изписвам аб особено на хора ,които виждам ,че знаят повече от мен.Проблема е ,че хората сами взеха да се лекуват и това се ползва от недобросъвестни продавачи аптекари ,които масово раздават лечение в аптеки ,дрогерии,пунктове по селата или от домовете си .Това нещо се знае от ИАЛ ,но никой не търси никаква отговорност ,това е агенция която не работи .В моята община работят нелегално поне 10 дрогерии в които се продава всичко и без резцепта вече 10 години ,това доведе разбира се допълен фалит всички лекарски практики ,които бяха подлагани на нескончаеми проверки докато лекарите напуснаха и сега на 18000 души има само 1 лекар и 10 дрогерии с фелдшери сестри и санитари ,които си продават и лекуват ,така е в цялата страна .

един2

антибиотик - универсалният илач според българския лекар. или по-скоро цярът който действа кат панацея, ама не за тоз който е болен, а за лекаря да си прикрие недъзите при диогнистицирането на болестта.

иначе колко научно толератно от страна на пекунов... не ве той не се занимавал със спекулации, така че благодаря за идеята, но кат го изпробвам в лабораторията във вкъщи тогава ще пиша!

Вреден, но не съвсем

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.