Има надежда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Има надежда

Тази година повечето от оценките по български език и литература варират между 4 и 5

Има надежда

Резултатите от матурите през 2011 г. са по-добри от миналогодишните

Люба Йорданова
7305 прочитания

Тази година повечето от оценките по български език и литература варират между 4 и 5

© Анелия Николова


В българската образователна система може би има леко раздвижване, и то в правилната посока. Поне това сочи анализът на резултатите от матурите през 2011 г., който Министерството на образованието, младежта и науката представи днес. Оценките по повечето предмети са по-високи от миналата година, броят на явилите се ученици е по-голям и най-важното - зрелостниците, които са се престрашили да пишат есе или интерпретативно съчинение по български език и литература, са много повече. Това дава надежда, че ученето наизуст все пак започва да отстъпва на аргументацията и изразяването на мнение.

Резултатите по български език и литература (БЕЛ), както и по математика, са по-високи в сравнение с тези от последните две години и се изравняват с нивата от 2008 г. По БЕЛ най-голяма е групата на учениците с оценки "много добър" (4,50-5,49). Миналата година мнозинството бяха получили около 4. Резултатите се подобряват основно заради това, че много повече ученици са писали по отворените въпроси на теста - най-трудната задача беше аргументативният текст по стихотворението "Книгите" на Атанас Далчев. Миналата година се падна "Силата на словото" по одата "Левски" на Иван Вазов и темата не вдъхнови особено завършващите.

По история, физика и химия увеличението през последните четири години е плавно. Всъщност другата добра новина са оценките по математика и природни науки, които са доста по-добри от миналогодишните. По-лоши са единствено резултатите по философия и биология, което се обяснява с по-големия брой ученици, явили се на тези предмети.

Въпреки по-добрите общи резултати, зрелостниците въобще не са на ти с правописните и пунктуационни правила. И дори да знаят точните норми, прилагането им на практика им създава доста големи трудности. От министерството заявиха, че ще опитат да поправят тези резултати с повече практически занимания и изнасяне на по-сложните уроци по граматика за по-късен етап.

Няма промяна в резултатите на учениците в различните райони на страната. Най-добри са в София-град, Стара Загора и Пловдив, а най-лоши - в Търговище, Разград и Шумен. Разлика с предишни години няма и по отношение на резултатите на различните видове училища - профилираните гимназии държат висок среден успех, за разлика от професионалните гимназии (бившите техникуми). Това показва, че няма напредък в реформирането на професионалното образование, което през последните години става все по-малко атрактивно за ученици и преподаватели.

Училища с най-добър резултат по БЕЛ
Училище
Явили се
Среден успех
Национален учебен комплекс по култура - Горна баня 52 5,907
91 Немска езикова гимназия 184 5,849
Американски колеж 108 5,847
Първа езикова гимназия - Варна 183 5,808
НГДЕК "К. К. Философ" 90 5,807
Частно езиково училище "Дорис Тенеди" 26 5,788
Първа английска езикова гимназия 189 5,780
Езикова гимназия "Пловдив" - Пловдив 256 5,778
73. СОУ 107 5,739
ГПЧЕ "Христо Ботев" - Кърджали 176 5,730

В българската образователна система може би има леко раздвижване, и то в правилната посока. Поне това сочи анализът на резултатите от матурите през 2011 г., който Министерството на образованието, младежта и науката представи днес. Оценките по повечето предмети са по-високи от миналата година, броят на явилите се ученици е по-голям и най-важното - зрелостниците, които са се престрашили да пишат есе или интерпретативно съчинение по български език и литература, са много повече. Това дава надежда, че ученето наизуст все пак започва да отстъпва на аргументацията и изразяването на мнение.

Резултатите по български език и литература (БЕЛ), както и по математика, са по-високи в сравнение с тези от последните две години и се изравняват с нивата от 2008 г. По БЕЛ най-голяма е групата на учениците с оценки "много добър" (4,50-5,49). Миналата година мнозинството бяха получили около 4. Резултатите се подобряват основно заради това, че много повече ученици са писали по отворените въпроси на теста - най-трудната задача беше аргументативният текст по стихотворението "Книгите" на Атанас Далчев. Миналата година се падна "Силата на словото" по одата "Левски" на Иван Вазов и темата не вдъхнови особено завършващите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    npaine avatar :-|
    NPaine

    Или просто критериите и изискванията са занижени...

  • 2
    evinka avatar :-|
    evinka

    И бих допълнила: МОН пак не направи нищо, отново имаше ученици, получили отговорите на смс

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Ще има я. Хората разбраха, че само с бухалки богат не се става вече. Това да не е 90-те години, когато всеки 7мокласник искаше да става мутра и учението беше зарязвано в името на бизнеса, койот да ни направи богати.

  • 4
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    До коментар [#3] от "bestbuy":
    Ти наистина ли го вярваш това?

  • 5
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Завърших преди десетина години и ясно си спомням за системния тормоз по литература и география - постоянно трябваше да учим наизуст някакви пълни безсмислици - я някой абсолютно ненужен литературен анализ, я къде има карстови слоеве, я нещо друго. По този начин системно ми се налагаше да пренебрегвам важните предмети като математика, физика, химия и биология, първите 3 от които са абсолютно фундаментални за всички инженерни науки.
    А после се чудим защо нямаме производство - защото цял живот ни карат да зубрим чужди мисли и анализи - ето затова. Понеже системата ти набива в кратуната, че твоето мнение е ненужно и по всяка вероятност тъпо. В живота след това ти е трудно да приемеш идеята, че можеш да създадеш нещо собствено - дали ще е фирма, цех за производство или обикновена сергия на пазара. Поколението на родителите ми е масово такова - изкуствено моделирано от партията, която изпива мозъка и самочувствието на човека.
    България може да тръгне напред само ако променим учебната система в училище.
    Е такива работи ми се въртят в главата :)

  • 6
    gost22 avatar :-?
    gost22

    Какви матури и държавни изпити, какво ниво, като няма цел?
    Реален, видим личен интерес от ученето е "лекарството".
    Докато частните фирми не започнат да сключват договори (стипендиите са точно това) с бъдещите си кадри (сегашните тийнейджъри), никой няма да търси реално високо ниво в образованието, и да заляга над учебниците.

  • 7
    darrydoncheva avatar :-?
    Darry Doncheva

    Наистина тази година резултатите от матурите като цяло са по-високи от миналогодишните, но това определено не означава, че учениците знаят или могат повече. Оценките не отговарят на знанията. Аз завърших тази година и съответно и аз се явих на матурите. И смятам, че имам ясен поглед върху ситуацията с матурите. Всичко е един голям цирк. Не съм против матурите, но те трябва да се направят както е в развитите западноевропейски държави. Хубаво ще е ако направят задължителна матура, която да е върху всички предмети и да обхваща материал, взет за 5 години. И това да е общообразователен изпит, който да е вход за всички ВУЗове в страната. (За пример могат да вземат изпитите т.нар. ТОП в НБУ.) Или трябва изцяло да отпаднат кандидат-студентските изпити за всички ВУЗове и ВУЗовете да приемат студентите с оценките им от матурите или матурите трябва да отпаднат. Не системата да е недоизкусурена, недоизпипана и двойнствена. А учениците да се чудят кое да готвят - дали матури след 12 клас, дали кандидат-студентски изпити за ВУЗовете, или да се борят за високи дипломи от училище?!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Образование без мисъл

Образование без мисъл

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.