"Една малка стъпка за човека, но огромен скок за човечеството"*

Запознайте се със SpaceShipTwo - първият космически кораб, предназначен за суборбитални комерсиални полети.

Надежда Чипева, Момчил Милев
8682 прочитания
Концептуалният дизайн на SpaceShipTwo (наричан още Enterprise), реещ се отвъд пределите на земната атмосфера.
Снимка: [Reuters]
Преди да поеме своя път към окололоземното пространство, SpaceShipTwo трябва да бъде ускорен с помощта на специален самолет-катамаран, наречен WhiteKnightTwo (или Eve). Пускът на космическия кораб се извършва на максимална височина от 60 000 фута (около 18 км).
Снимка: [Reuters]
SpaceShipTwo по време на първото си официално представяне на живо в ранните часове на тази сутрин.
Снимка: [Reuters]
Преди да приеме пасажери на борда си, SpaceShipTwo ще бъде подложен на тестове за сигурност в продължение на 18 месеца. Първите изпитания ще бъдат проведени в началото на 2010 г.
Снимка: [Reuters]
Специалисти от компанията Scaled Composites сглобяват корпуса на SpaceShipTwo.
Снимка: [Reuters]
Все още незавършеният SpaceShipTwo, видян отвътре.
Снимка: [Reuters]
Британският милиардер Сър Ричард Брансън е главният "виновник" за създаването на SpaceShipTwo. След успешния полет на SpaceShipOne той основава The Spaceship Company (джойнтвенчър със Scaled Composites), която е натоварена с производството на бъдещите комерсиални космически кораби, и Virgin Galactic, която ще бъде компанията-оператор на полетите.
До момента Virgin Galactic е поръчала 5 кораба от типа SpaceShipTwo, като първите два вече си имат имена: Enterprise (като космическия кораб от Star Trek) и Voyager. Следващият "кораб-майка" от серията WhiteKnight вероятно ще се казва The Spirit of Steve Fossett, кръстен на легендарния авантюрист Стив Фосет, изчезнал безследно със своя самолет.
Снимка: [Reuters]
Губернаторът на Калифорния Арнолд Шварценегер лично удостои с присъствието си премиерата на първия туристически космически кораб на частния космодрум в пустинята Мохаве.
Снимка: [Reuters]
Сър Ричард Брансън и главния конструктор на SpaceShipTwo Бърт Рътън (вдясно) са доволни след 5 години усилена работа.
Снимка: [Reuters]
 SpaceShipTwo ще вози на борда си екипаж от двама пилоти и шестима космически туристи, които ще имат уникалния шанс да прекарат около 6 минути при нулева гравитация.
Снимка: [Reuters]
Сред бъдещите космически туристи, заплатили по 200 000 щатски долара, е и натурализираният милионер от български произход Шефкет Чападжиев.
Снимка: [Reuters]

Това, което преди около 5 години изглеждаше като една несбъдната детска мечта на един ексцентричен милиардер, днес вече е факт. След успешното провеждане на първия частен полет отвъд пределите на земната атмосфера през 2004 г. (финансиран с $25 млн. от съоснователя на Microsoft Сър Ричард Брансън направи още една малка крача към постигането на крайната си цел – превръщането на космическия туризъм в реална индустрия.

В ранните часове на днешния ден (по българско време) милиардерът от британски произход официално представи на света завършената версия на SpaceShipTwo – прекият наследник на първия частен космически кораб

-------

*Знаменитата реплика на американския астронавт Нийл Армстронг, произнесена преди 40 години при стъпването му на Луната.

Това, което преди около 5 години изглеждаше като една несбъдната детска мечта на един ексцентричен милиардер, днес вече е факт. След успешното провеждане на първия частен полет отвъд пределите на земната атмосфера през 2004 г. (финансиран с $25 млн. от съоснователя на Microsoft Сър Ричард Брансън направи още една малка крача към постигането на крайната си цел – превръщането на космическия туризъм в реална индустрия.

В ранните часове на днешния ден (по българско време) милиардерът от британски произход официално представи на света завършената версия на SpaceShipTwo – прекият наследник на първия частен космически кораб


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Иво Трайков

    Ето и малко видео за SpaceShipTwo и услугата на Virgin Galactic:

    http://www.youtube.com/watch?v=WBo8t0B5NhM

  • 2
    cyp17310837 avatar :-|
    Endymion

    Ако авторите бяха прочели поне малко по темата, нямаше да напишат куп глупости.
    1. Space Ship One е финансиран от Пол Алън, а не от Ричард Брансън. Това го пише даже в статията към която има линк в статията.
    2. Space Ship Two няма да извежда никой в околоземна орбита, защото не може да се издигне на такава височина.

  • 3
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев

    До коментар [#2] от "Endymion":

    Мерси за уточнението за SpaceShipOne и Пол Алън, виновникът си посипва главата с пепел и поправя грешката. :)

  • 4
    Avatar :-P
    Miro Hero

    И на мен ми се струва, че това не може да излезе извън стратосферата. Технически може би е ОК да се нарече космически кораб, но мисля ще хвърчи под орбитата на международната космическа станция например.

  • 5
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев

    SpaceShipTwo ще се изкачва на 110 км. височина, което е извън пределите на земната атмосфера, но ще се движи с около 4200 км/ч., което далеч не е достатъчно, за да влезе в орбита около Земята. Така че да, това не е точно като полет до Международната космическа станция, но все пак си е кратко пътуване в космоса и може да се приеме за някакво начало. Ричард Брансън заслужава уважение, защото осъществява едно доста дръзко начинание, без да притежава бюджета на НАСА. За сравнение мога да добавя, че полезният товар при SpaceShipTwo излиза около 2000 долара на килограм, докато при совалките е около 20 000 долара.

  • 6
    Avatar :-|
    Sinergy

    И аз смятам, че това не се брои за излизане в орбита, но все пак е доста добро начало. При положение, че до момента най-голямото постижение след стъпването на човек на луната (да, да, колкото и спорен е факта дали изобщо е имало такова :-) ), е изпращането на двата марсохода. При положение, че това обхваща период от около 40 години без особени постижения в космоса, никак не е зле, че се разработва подобен проект. А иначе ако бяха предвидили реално излизане в орбита това би оскъпило проекта с огромна сума. Има дост усложнения около излизането в орбита - като започнем от гориво и мощност и стигнем до факта, че след като си излязъл трябва все пак някак отново да навлезеш в атмосферата (или който е там съответният слой). Всички знаете, че това в НАСА го правят екип от няколко стотин човека и компютри и техника, която е далеч над достъпната на пазара... :) Като цяло SpaceShipTwo e едно много добро начало.... ако стане :)

  • 7
    Avatar :-|
    минаващ

    точно това е идеята, най-малкото отнякъде да се започне. лека полека частният сектор да поеме космическите полети. преди век сигурно комични са изглеждали и първите самолети, а ето къде са сега.

    иначе, въпреки огромните простотии които се пишат в този вестник напоследък, почти заприличал на паркетния блог на еленко, не мисля, че трябва да съдим авторите на статията в случая - още в подзаглавието е написано че корабът е за "суборбитални полети" :)

  • 8
    Avatar :-|
    Пиркс

    За комерсиални *орбитални* полети далеч по-голяма преднина имат SpaceX и техния Dragon:
    http://www.spacex.com/
    http://en.wikipedia.org/wiki/SpaceX

    Първия *орбитален* полет на тестов модел на Дракон-а е насрочен за началото на следващата година. Окончателната цел е извеждането на хора и товари в земна орбита, компанията се надява да получи договор от НАСА за снабдяване на Международната космическа станция по време на т.нар. Shuttle Gap, когато совалките вече няма да летят, а заместниците им няма да са готови.

  • 9
    Avatar :-|
    гудю

    Под номер 200 чака реда си нашият сънародник Шефкед Чападжиев, който ще стане третия наш космонавт. Ако не му мине котка път, два месеца след началото на полетите, ще му дойде реда.
    У нас има доста хора, които могат да си позволят билета от 200К$. При това са ги спечелили доста по-лесно от г-н Чападжиев. Но имат различни ценности и са предпочели да ги харчат за друго. Все пак полетът не се яде, не се пие, не остава нищо в ръцете, сал един празник за душата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход