Бюро "Загубени вещи"...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бюро "Загубени вещи"...

Стив Джобс, изпълнителен директор на Apple.

Бюро "Загубени вещи"...

...или как маркетинговата машина на Apple отново сработи безотказно

Момчил Милев
8063 прочитания

Стив Джобс, изпълнителен директор на Apple.

© Robert Galbraith


Всяка премиера на продукт, създаден от технологичния гигант Apple, е съпровождана от неколкомесечна медийна какафония. Ако следите технологичните сайтове, вероятно много добре знаете какво имам предвид. През последните няколко седмици направо имах чувството, че ако отворя хладилника си, отвътре ще изскочи Стив Джобс, който ще ми прочете 10-те божи заповеди, визуализирани на екрана на някой iPad.

Всичко това обаче си има и своя лоша страна – нагнетяването на напрежението преди ябълковите премиери създава у потребителите свръхочаквания. За жалост нито един от продуктите на Apple все още не е успял да повтори зашеметяващата промяна, която предизвика излизането на първия iPhone. Да, и iPhone 3G, и iPad, дори и спорният MacBook Air са много удобни, красиви и интуитивни продукти, но никой от тях не удовлетвори напълно гигантските изисквания на потенциалните купувачи.

Очевидно маркетинговите стратези на Apple ясно си дават сметка, че няма да могат да променят света с всеки свой продукт. Затова те трескаво търсят алтернативни начини да популяризират постиженията си, когато не са чак толкова революционни. Най-пресният пример за това е спонтанната "премиера" на бъдещия iPhone от четвърто поколение, която се случи доста екзотично. Начинът, по който изтече информацията за него, дава сериозно основание да се предположи, че става дума за контролиран вирусен маркетинг, който да изостри апетита на потребителите и медиите.

Историята за iPhone 4G, както условно бива наричан следващия телефон на Apple, може да бъде разказана поне по два начина. Ако беше писана от корпоративен бюрократ, пуснал корени в офиса на някой отдел за връзки с обществеността, тя вероятно щеше да звучи горе-долу така:

"Технологичният гигант Apple представи четвъртото поколение на своя iPhone, с което затвърждава позицията си на световен лидер областта на смартфоните. Устройството е базирано на последните върхови технологии, разработени в лабораториите на компанията, и ще донесе на потребителите още по-уникално мобилно изживяване.

Какво е новото в iPhone 4G:

- Използва по-добра оптика в обективите си

- Има светкавица

- Използва дисплей с по-добра разделителна способност

- Монтиран е в неметален корпус, който позволява по-добър мобилен сигнал

- Разполага с 16% по-голяма батерия, която гарантира по-дълга работа

- Използва micro-SIM, а не SIM.

От Apple за момента не съобщават кога iPhone 4G ще се появи на пазара, както и подробности за цената му с и без тарифен план."

Не звучи особено вдъхновяващо и революционно, нали? Предполагам не очаквате Стив Джобс да извади смартфона от джоба си и да каже с апломб: "Можете ли да си представите, че той има 16% по-голяма батерия...?"

Затова и не очаквайте хората от Apple да ви отегчат с подобна история. Премиерата на iPhone 4G, видяна през погледа на ябълковите маркетолози, изглежда по коренно различен начин. Хората на Стив Джобс много добре знаят, че медиите се "хранят" с ефектни и живи истории. Затова и постоянно се опитват да им ги дават.

Затова и настоящата "премиера" на iPhone 4G не е просто продуктово представяне. Това е историята на един доскоро никому неизвестен инженер на име Грей Пауъл - 27-годишен младеж, който има късмет, постъпва на работа в Apple и работи като програмист подразделението iPhone Baseband Software. Когато бива нает от технологичния гигант през 2006 г., той едва ли си е давал сметка, че четири години по-късно ще стане световноизвестен покрай един иначе глупав и тривиален инцидент.

Това е нещо, което може да се случи на всеки един от нас (но с малката разлика, че ние не работим за Apple). Една четвъртъчна вечер (на 18 март тази година) Пауъл решава да се забавлява. Инженерът отива да се почерпи в Gourmet Haus Staudt - германска бирария в Redwood City, California. След няколко халби в приятна компания той се прибира вкъщи, но без най-ценното нещо, което носи със себе си – тестов прототип на iPhone 4G.

Загубеното устройство попада в ръцете на друг клиент на заведението, чието име засега остава неизвестно. След като не открива чий е смартфонът, той започва да си играе с него. Прави му впечатление, че телефонът е малко по-различен и че камерата "забива" три пъти...

На сутринта, когато мистериозният клиент се събужда и се отърсва от бирения махмурлук, апаратът вече е дистанционно блокиран. В този момент човекът си дава сметка, че това е iPhone, който никога до момента не е виждал – с камера от страната на дисплея, със светкавица, с ръбест корпус, направен от неметална сплав. Той се опитва да се свърже със служители на Apple и да върне устройството на собственика му, но напразно. Единственото, което получава, е входящ номер в колцентъра на компанията.

Седмица по-късно устройството се оказва в ръцете на технологичния блог Gizmodo.com. Както се оказва впоследствие – срещу 5000 долара за щастливия клиент на Gourmet Haus Staudt в замяна на ексклузивните права за публикуване на историята. Какво е продължението, вероятно ви е ясно...

Всичко това на пръв погледа звучи сравнително тривиално – млад програмист се напива и губи протоип на тестово устройство. Специфичното в случая е, че подобно нещо не се е случвало никога досега с Apple. Никога. Ако има нещо, с което фирмата на Стив Джобс е известна, това е секретността. Може би сте чули например, че прототипите на iPad, раздадени на различни разработчици на софтуер преди официалната премиера, са били заключени в специални помещения и закачени с вериги за масите, за да не попаднат в ръцете на неправилните хора...

Така че историята за 27-годишния Грей Пауъл, който губи своя iPhone 4G, едва ли е абсурдно стечение на обстоятелствата. По-скоро звучи като един оригинален начин да привлечеш вниманието на хората и медиите към нещо, което може би няма да е чак толкова революционно.

Пълната история на Gizmodo за iPhone 4G може да прочетете тук.

Всяка премиера на продукт, създаден от технологичния гигант Apple, е съпровождана от неколкомесечна медийна какафония. Ако следите технологичните сайтове, вероятно много добре знаете какво имам предвид. През последните няколко седмици направо имах чувството, че ако отворя хладилника си, отвътре ще изскочи Стив Джобс, който ще ми прочете 10-те божи заповеди, визуализирани на екрана на някой iPad.

Всичко това обаче си има и своя лоша страна – нагнетяването на напрежението преди ябълковите премиери създава у потребителите свръхочаквания. За жалост нито един от продуктите на Apple все още не е успял да повтори зашеметяващата промяна, която предизвика излизането на първия iPhone. Да, и iPhone 3G, и iPad, дори и спорният MacBook Air са много удобни, красиви и интуитивни продукти, но никой от тях не удовлетвори напълно гигантските изисквания на потенциалните купувачи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Пак са преписали от нас. Ние така "крадем" булки.

  • 2
    kosyoboy avatar :-|
    Third World Good Looking

    Да, ако наистина това са нововъведенията на новия АйФон, и аз бих си мълчал. Той още преди да е излязъл на пазара, вече е едно поколение назад от Нокиа. Оригиналния АйФон наистина беше гениален, но има лимит на това колко можеш да доиш една крава...

  • 3
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    кравата... ако не дава вече мляко... мое се напраи на кюфтаци... :)

  • 4
    b52 avatar :-?
    B52

    Не знам към какво "апелира" автора:
    - към това че има конспирация от страна на Епъл?
    - към това че Епъл иска да завладее Света и следва да го спрем?

    iPhone 4G какъвто и да бъде 6те даде на хората това което искат - нова играчка, с която между другото може да се телефонира.
    Както и 101 други опции. За да ги използва6 обаче не е нужно да се рови6 по книжките... А става като "на игра".
    Е за това имат успех Епъл. Не в това какво могат устройствата им, ами в това как потребителите об6туват с техниката...

  • 5
    minavasht avatar :-|
    Минаващ

    Помня как при премиерата на 1-вия айФон имаше подобно "изтичане" на информация. Фотографа на engage.net, както си пътувал във влака, съвсем случайно видял, че човека до него извадил странен и необичаен телефон! И, тъй като бил добър фотограф, успял да го... снима! Така се беше появила 1-вата снимка на айФон.

  • 6
    momchi avatar :-|
    Момчил Милев

    До коментар [#4] от "B52":

    Не се опитвам да "апелирам" към нищо, просто е интересна история, която дава храна за размисъл. ;)

  • 7
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Епъл са ненормални на тема сигурност. Няма начин каквото и да е тестово устройство да излезе извън сградата. Прототипите всъщност се държат в черни кутийки, които нямат нищо общо с крайния си потребителски вид. На тестващите инженери се дават кутийки с вход/изход само за функциите които те тестват, и никой не знае какво всъщност тества. Единствено изключително ограничен брой разработчици имат представа как крайното устройство изглежда, а този младеж не влиза в тази бройка.

    Това си беше чист маркетинг, "изгубено" устройство в определена кръчма, и определен посетител го намерил, че и доставил на Гизмодо :). Аз също ходя в тази бирария, и как така не го намерих аз този телефон? :) Как така даже не видях кога го "намериха" това?

    Познавам маса народ в Епъл - от маркетинг до ниво производство и шипинг, гарантирам че няма начин незнайно някой да си излезе от сградата с прототип на айДъвка, камо ли на телефон.

  • 8
    chulova avatar :-|
    chulova

    До коментар [#4] от "B52":

    А Вие чували ли сте за буквите "ш" и "щ"???

  • 9
    mapto avatar :-|
    mapto

    Предлагам Дневник да си сложи логото на Apple на първа страница.

  • 10
    maximxx avatar :-|
    Максим Александров

    До коментар [#9] от "mapto":

    Не само на Епъл, ами и на Фейс(фейл)бук, очевидно много им се радват младежите :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK