С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 21 май 2010, 13:17, 5565 прочитания

Борисов към министрите: За кой ли път казвам - мислете преди да внесете точките

Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 19 май 2010 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На последното си заседание Министерският съвет разглежда общо 32 точки в дневния ред.

Още на втората става дума за акцията по уличаването на чиновник от министерството на икономиката, който одобрявал проекти, консултирани от фирма на жена му. Министър Трайчо Трайков казва, че няма "следа назад" за консултанската компания, защото досега служителите не са били длъжни да ги обявяват. Но вече има регистър.


Става ясно, че премиерът се е подразнил от участие на Костов в btv. "Костов в момента, в който операциите текат, по bTV го слушам, дава ни съвет, че трябва да ударим фабриките в момента, в който ние вече сме там. Сигурно някой му е казал, че правим това. Излиза, че ние чакаме бащата да ни каже и ние да се затичаме да вършим работа…", казва Бойко Борисов.

Министрите отнасят още една критика. "За кой ли път казвам: мислете преди да внесете точките", обръща се към тях министър-председателят. Повод става предложение от министерството на културата да се награди с орден "Св.св. Кирил и Методий" първа степен Стефан Стайнов, което вносителят иска да изтегли, защото не е съгласувано с президентството. В разговора министър Вежди Рашидов успява да вметне, че Ахмед Доган все още не е върнал орден "Стара планина", въпреки че обяви, че ще го направи.

Въпреки че не е това темата на т. 6, в нея става интересно обсъждане на бъдещето на театрите. Министър Вежди Рашидов казва, че стартира реформата на 26 май, но че иска да "пробва общественото мнение". Борисов е нетърпелив. Съветва го да излезе на пресконференция и да обяви, че театри няма да се закриват, но ще се насърчават можещите. "Днес четох едно изказване на Цветана Манева – от театрите ще правят бинго зали. Много Ви моля, господин Рашидов, ако трябва, днес на нарочна пресконференция, за да чуят всички хора, че ние от театър или от опера бинго няма да направим. Пак с дебело искам да подчертая за тези, които спекулират: докато аз съм премиер, имот на БАН за МОЛ няма да се даде", казва той.



Борисов ирониризира правилата в съдебната система в т.9, когато се обсъжда предоставянето на т.нар. Мостик от държавата на община Бургас, за да го санира. "Не го давате на съдии да си гарантирате после някое решение?", казва премиерът, явно имайки предвид разследването на в. "Капитал" за имотите на роднините на висшите магистрати в Приморско и понижаването на тримата висши съдии от председателя на ВАС Константин Пенчев. "Това е жив цинизъм, цинизъм. Не ми се обажда, защото е съдебна система, но такъв цинизъм няма. Вече няма да е висш съдия, защото явно дава на роднините имоти, но вече ще е обикновен съдия, за да може по-малки далавери да прави. И те казват: Вие ни се месите в съдебната система. Не ви се месим, но вече дори не е трагично, а е смешно".

Точка 13 е любопитна за пътуванията на премиера. "На министъра на отбраната и на Дянков възлагам да си видят програмата – може да е събота, неделя – да отидете до Безмер. Като пътувах до Бургас, се отбих да ги видя. Там са нашите СУ 25. Фантастични самолети, фантастични екипажи. За седем години поделението е получило 200 хиляди лева. Един джип имат, който го покарах малко, карат го без съединител, на двойно амбриране. Второ, трите автобуса, с които ходят на работа, просто са в отвратително състояние, а такива бойци, такива чисти хора, такава готовност! Ще отидете, ще видите и ще намерите начин да им обърнете внимание". Борисов предлага тези самолети да се използват и по Шенгенското споразумение за охрана на границите, но Аню Ангелов му казва, че с решение на предишното правителство се снемат от въоръжение до 2015 г.

Интересно е, че министрите все още не могат да решат как да се създаде съвместно (акционерно) дружество между "Българския енергиен холдинг" и IGI POSEIDON (Гърция) за изграждане на газова междусистемна връзка между двете страни. Проблемът е, че след разформироването на БЕХ не е ясно дали новата структура, която го наследи ще има същите права като при сключването на споразумението. Тази тема се отлага вече два пъти от дневния ред на Министерския съвет.

В т. 22 се взима решение да се изтегли законопроектът за автобусните превози, за който имаше съмнение, че прокарва лобистки текст.  "Колеги, става въпрос за това, което беше обсъждано публично, че едва ли не по този начин ние ще застрашим живота на децата. Искам да кажа, че в случая (Александър бел.ред.) Цветков няма вина по простата причина, че тези предложения са дадени от браншовите организации. Но така или иначе, тъй като това е наш приоритет и сме абсолютно зад това становище, в проектозакона, който беше пратен, имаше едно изречение - да отпаднат от еди кой си член думичките – и ние не сме обърнали внимание какво всъщност касаят тези думички. Вярно е, че браншовите организации казват, че това било само да се третира луксът вътре в автомобила – дали има пердета, телевизор или нещо подобно, но в същото време би могло да се тълкува и по друг начин - че облекчаваме режима за возене преди всичко за децата – там е проблемът, а и не само", обяснява премиерът Бойко Борисов.

Министър председателят прави и много деликатна забележка на министъра на околната среда и водите Нона Караджова по повод мечката, която уби човек в смолянско. "Слушах и изказванията Ви. Моля Министерство на околната среда и водите заедно с Министерството на земеделието и храните или с Ловно-рибарския съюз, с органите, които имат отношение, направете едно съвещание. Мечките са ни мили, но хората са ми по-мили. Вярно е, че и лъвовете ядат хора, не ги избиват в Африка, но има регулативни механизми. Не можем да оставим едно село или населени места да живеят в страх", обръща се той към нея, когато стигат до т. 23, в която министър Караджова докладва.
Според Борисов инцидентът се преескпонира. "Сутринта дежурният по МВР като ми докладва: мъж удушил жена си, вчера внук изнасилил баба си –не по-малко тежки деяния от тези на мечката, но ние тук веднага се хвърляме да я убием. Упоявайте и карайте в зоопарка или в Белица или ги разселвайте, но в същото време и селото да може да си отдъхне". Междувременно обаче ловци застреляха мечка, за която се предполага, че е убила човека от смолянско село Кутела.

От разговорите по т. 27 за новата уредба на даването на разрешения за търсене и проучване на подземни богатства става ясно, че заради липса на ясни правила досега има случаи на издадени две различни разрешения за една и съща площ.  Министърът на екологията Нона Караджова обяснява, че досега документите могат да се получат от три министерства и "който бизнес реши да подаде, си е избирал кой министър му харесва и кой ще му услужи". Министерство на регионалното развитие и благоустройството е издавало, Министерство на икономиката, енергетиката и туризма и Министерство на околната среда и водите също. "Освен че това е абсурдна ситуация, има редица проблеми със стартирали разрешения за едни и същи площи в двете министерства, в които в момента буквално ние се чудим как да разрешим случая", казва Караджова. Сега това ще се прави само от министерството на икономиката.

Зам.-министърът на вътршените работи Веселин Вучков обявява интересни числа и съпоставки на числеността в МВР, когато се обсъжда съкращаването на щата на министерството с 3 000 бройки. Заетият щат е около 55 000 служители, а не 61 170, колкото имат право по закон. Полицаите са около 30 000 по критериите на ЕВРОСТАТ. Реално заетите полицаи в България са около 27 000 човека. На 100 000 души население в България се падат 352-ма полицаи. Реално по щат, макар и незает, това са 402-ма. Във Франция на 100 000 души население са 389, в Испания – 475, в Германия – 324. Пожарната в България има около 7000 човека. "Гранична полиция" – около 6000 човека.
Министърът на икономиката Трайчо Трайков използва повода, за да се възмути от работата на КАТ. "Има ли мерки, които да коригират безумната ситуация с КАТ, в която един акт се бави месеци наред и човек трябва да си губи времето дни и дни, за да му го подновяват, да ходи пак там от провинцията? Просто не мога да си представя, че в 21-ви век продължава да се случва такова нещо". Зам.-министърът обаче отвръща, че това е въпрос на организация и не е предмет на разговора. 

Стенографски запис

ЗАСЕДАНИЕ

на Министерския съвет

19 май 2010 г.

Заседанието започна в 10.05 часа и беше ръководено от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 1

Проект на Решение за одобряване на Отчет за изпълнението на Плана за действие на JASPERS (Съвместна помощ за подготовката на проекти за Европейските региони) в Република България през 2009 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Докладва министър Томислав Дончев.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, предлагам на вашето внимание отчет за изпълнение на Плана за действие на JASPERS. В плана за действие за 2009 г. са включени 50 проекта: 16 проекта в сектор "Околна среда", 17 проекта в сектор "Транспорт", 6 проекта в "Градска инфраструктура", 1 проект в "Енергийна ефективност" и 10 хоризонтални мерки. Това е накратко. Ако някой има нужда от допълнителна информация, съм на разположение.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 1.

Точка 2

Проект на Решение за одобряване на Доклад за състоянието и извършения контрол в лозаро-винарския сектор за 2009 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Докладва министър Найденов.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, докладът съдържа информация за цялостната дейност на Изпълнителната агенция по лозата и виното и нейните териториални звена, които извършват проверки за спазване на изискванията на Закона за виното и спиртните напитки и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Отчетен е извършеният контрол, осъществен от Министерство на икономиката, енергетиката и туризма на регистрираните производители на спирт, дестилати и спиртни напитки през 2009 г. Направен е анализ и на състоянието на лозовите насаждения и на гроздоберната кампания за 2009 г., а именно: изкупените количества винено грозде, произведеното вино, състоянието на винопроизводството, пазарите на българските вина, износа, вноса и тенденциите, като са направени съответните изводи и прогнози.

Проектът е съгласуван в съответствие с разпоредбите на чл. 32, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и неговата администрация.

Приемането и прилагането на проекта няма да доведе до пряко или косвено въздействие върху държавния бюджет.

Във връзка с гореизложеното, предлагам Министерски съвет да приеме предложения проект за решение.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Между другото, от нощес правим две неща. Едното е в сферата на Трайков и Дончев, на един чиновник, който сам си прави програмите.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Той е можел да го прави това, защото консултантските фирми досега не са били задължавани по никакъв начин да се регистрират и декларират в министерството. Ние променихме това и вече такова нещо не може да се случи за фирмата на жена му. Сега няма реална следа назад в министерството. Неговите задължения са били да контролира докладите на междинното звено, да одобрява и верифицира исканията за разходи и т. н., тоест – очевиден конфликт на интереси.

БОЙКО БОРИСОВ: Това го казвам, защото съм убеден, че по средните ви нива и в другите министерства се случват такива неща. Затова въведете, ако не сте въвели, тези правила, за да не може да се случва. Той сам си одобрява, сам си пуска, сам си пише и - мисля, че беше за половин милион - сам си се награждава. Всичко това се случва затова, че няма правила. Колеги, и миналия път ви говорих, няма да чакате първо да ударя някого, за да тичаме да правим правилата. В случая е добре, че Трайков ги е въвел. Вие трябва да си подредите надолу министерствата.

Другото е за фабриките за алкохола.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Във връзка с доклада да добавя: засекли сме миналата година доста незаконни дестилати.

БОЙКО БОРИСОВ: Костов в момента, в който операциите текат, по bTV го слушам, дава ни съвет, че трябва да ударим фабриките в момента, в който ние вече сме там. Сигурно някой му е казал, че правим това. Излиза, че ние чакаме бащата да ни каже и ние да се затичаме да вършим работа…

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Хванахме нелегален цех за производство на "Столична водка" и включително износ на същото производство за Сирия, за което получихме похвала от руското правителство.

БОЙКО БОРИСОВ: Добре. Само ви давам информация просто за да знаете.

Приемаме точка 2.

Точка 3

Проект на Решение за предложение до Президента на Република България за награждаване на Стефан Стайнов с орден "Св. Св. Кирил и Методий" първа степен

ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ: Предлагам тази точка от дневния ред да я отложим за следващото заседание.

БОЙКО БОРИСОВ: Защо?

ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ: Не е получено съгласуването от Президентството.

БОЙКО БОРИСОВ: Защо е внесена тогава?

ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ: Съгласуван е само видът на ордена, но самото съгласуване не е получено още.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: "Кирил и Методий" е орден, който се дава за заслуги изключително към духовността и културата. Той не е орден само защото се дава, самото име е свързано с това. "Стара планина" е най-висшият орден, който се връчва за изключителни заслуги към нацията.

БОЙКО БОРИСОВ: Като Ахмед Доган, например.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Ахмед Доган получава "Стара планина" и не е върнал още "Стара планина", въпреки че излъга народа, че го е върнал.

БОЙКО БОРИСОВ: Даваш такъв пример, да знаят хората кой е направил много за нацията, как се раздават ордени.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Те са разграничени и така са описани.

БОЙКО БОРИСОВ: Добре.

Отлагаме точка 3. За кой ли път казвам: мислете преди да внесете точките.

Точка 4

Проект на Постановление за утвърждаване на таксите за кандидатстване и за обучение в държавните висши училища за учебната 2010/2011 г.

СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Таксите, които внасяме да се определят от Министерски съвет, всъщност са заявени от академичните ръководства на висшите училища в България. Съгласно нормативната уредба, таксата не може да бъде повече от една трета от базовия норматив за издръжка на един студент. През следващата учебна година този норматив е 866 лв., тоест една трета от тези средства са таксите, които студентите ще плащат.

Казвам това, защото миналата седмица, когато беше протестът на Софийския университет, се спекулираше с това от страна на студентската организация, че поради орязването на бюджета ще има увеличение на таксите. Тъкмо обратното, поради намалението на бюджета, с 10% намаляват и таксите и от 963 лв. през настоящата учебна година базовият норматив пада на 866, поради което и следващата година всички студенти в България ще плащат намалени такси.

Отново повтарям, че заявката за таксите се дава от университетските ръководства. Това е важно, защото вчера се появи информация, че от 24 май нататък в редица висши училища ще има протести на студентите по тази тема. Ще имаме намаление на таксите през следващата година.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 4.

Точка 5

Проект на Решение за одобряване предоставянето на държавна помощ по Временната общностна рамка за мерките за държавна помощ за подпомагане на достъпа до финансиране при финансовата и икономическата криза

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, през месец октомври 2009 г. Европейската комисия направи изменение във Временната общностна рамка за мерките за държавна помощ за подпомагане на достъпа до финансиране при финансова или икономическа криза, чрез което да се даде възможност да бъде въведена отделна помощ за първично производство, производство и маркетинг на земеделски продукти. Ние поискахме да се възползваме от подобна помощ, като тя бе одобрена от Комисията на 21 април 2010 г. и фигурира под №108 от 2010 г. в Регистъра на държавните помощи на Европейската комисия. Става въпрос за бюджет от 20 млн. лв., който е заложен в план-сметката на Държавен фонд "Земеделие" и който може да бъде изплатен, като приоритет ще бъде подсектор "Млечно животновъдство".

Използвам случая да ви уведомя, че преди една седмица успяхме на 100% да усвоим европейските субсидии за земеделието, което е прецедент от влизането на България в Европейския съюз, така че 840 млн. лв. влязоха по сметките на земеделските производители, и то месец и половина преди крайния срок 30 юни. Вчера бях на Съвет на министрите в Брюксел - няма друга държава в Европейския съюз, която да е усвоила до момента 100%.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.

Точка 6

Проект на Постановление за изменение на Постановление №204 на Министерския съвет от 1999 г. за определяне на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на културата и за преобразуване и закриване на държавни културни институти

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, предложените с проекта на акт изменения в Приложение №2 към чл. 5, ал. 2 от Постановление №204 на Министерския съвет от 11.11.1999 г. за определяне на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на културата и за преобразуване и закриване на държавни културни институти, отразяват вече настъпилите промени в наименованията на шест от второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра на културата: Национална гимназия за приложни изкуства "Св. Лука" – София, Национална гимназия за приложни изкуства "Проф. Венко Колев" – Троян, Национална художествена гимназия "Цанко Лавренов" – Пловдив, Национала гимназия по пластично изкуство и дизайн "Акад. Дечко Узунов" – Казанлък, Национална библиотека "Св. Св. Кирил и Методий" и Национален институт за недвижимо културно наследство.

Предвид гореизложеното, предлагам Министерският съвет да обсъди и приеме представения проект на постановление за изменение на Постановление №204 на Министерския съвет от 11.11.1999 г. за определяне на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на културата и за преобразуване и закриване на държавни културни институти.

БОЙКО БОРИСОВ: И това, което се разбрахме – да се върви много бързо по делегираните бюджети на театрите. Бързо окрупняване там, където са слаби трупите. Днес четох едно изказване на Цветана Манева – от театрите ще правят бинго зали. Много Ви моля, господин Рашидов, ако трябва, днес на нарочна пресконференция, за да чуят всички хора, че ние от театър или от опера бинго няма да направим.

Пак с дебело искам да подчертая за тези, които спекулират: докато аз съм премиер, имот на БАН за МОЛ няма да се даде. Но тези, които са подготвили да направят това, сега искат да ни прехвърлят на нас подобно нещо. Затова ви го казвам декларативно, за да знаете. Това е груба, умишлена спекулация. Ние искаме зрителят да бъде толериран, а не трупите. Неслучайно давам примера, Камен Донев отиде и в Берлин - не го познавам – отиде в Берлин – и е препълнено с хора.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: И Теди Москов също.

БОЙКО БОРИСОВ: И други, и други, тоест, зрителите определят коя трупа да остане.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Господин премиер, това многократно съм го казвал, разбира се, деликатно по медиите, че докато аз съм министър и докато Вие сте министър-председател, знаете примера с НДК, че казахме, че НДК няма да бъде продадено и успокоихме духовете. Но всички разбирате за какво е пищенето.

Много отдавна сме готови за реформа, но ние се държахме като интелигентни хора – да видим общественото мнение, да видим докъде узряват театралите. Мисля, че те вече са узрели. Четете интервютата – една част вече определено застават, че трябва да има промени, защото ако ние не направим промените, много скоро самите театри ще изпаднат в колапс, и то тежък колапс, защото те вървят още от 45 години в една и съща система. Да, разбира се, малките театри, които не могат да пълнят със зрители залите, към които имаме само чисти субсидии без приходи, ще станат приемни сцени и в никакъв случай няма да бъдат закривани. Разбира се, ние сме готови с карта, на стратегическите места, където е необходимо, да има театри. Ние сме анализирали.

БОЙКО БОРИСОВ: Не само, и големите театри да отиват, да обикалят страната, да изнасят представления и зрителите там действително да могат да се запознаят с най-доброто.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Отдавна съм казал: Шекспир е измислил театъра да се движи, а не да седи на едно място и да чака заплати. Така че да не разширяваме темата, много отдавна сме готови, но искахме да пробваме общественото мнение.

БОЙКО БОРИСОВ: Днес стартирайте това, утре го стартирайте!

ВЕЖДИ РАШИДОВ: На 26-и, след празника ние сме готови и стартираме реформите, колкото и това да е неудобно за някои. Реформи трябва да има, театри няма да се закриват, но театрите ще определят сами дали могат да живеят и дали могат да печелят собствения си хляб.

БОЙКО БОРИСОВ: Толерираме знаещите и можещите.

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Който може, нека се развива.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за обявяване на имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост

БОЙКО БОРИСОВ: Кое да се трансформира?

ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Става въпрос за един имот в Ардино с отпаднала необходимост, става от публична в частна държавна собственост.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 7.

Точка 8

Проект на Решение за обявяване на част от имот – публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост

БОЙКО БОРИСОВ: Къде е този имот?

ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ: В град Шумен. Поради съкращенията, които са направени в структурата на РДНСК, част от помещенията, които са заемани от тази дирекция, вече не са необходими и затова областният управител на област Шумен е отправил искане за отнемане от Министерство на регионалното развитие и благоустройството правото на управление върху визираната част от имота, тоест, това са няколко помещения, и съответно обявяването й за частна държавна собственост с предоставени права на областния управител на град Шумен.

ХРИСТО АНГЕЛОВ: Говорих с колегата от МРРБ, те нямат нищо против. Ние имаме бележки за този имот, касае се за пет помещения в сградата, които имаме желание да вземем за Административен съд – гр. Шумен, защото съдът е настанен в момента в 16 стаи под наем и за това плащаме 4000 лева наем. Евентуално ще преместим част от съда в тези помещения и съответно наемната цена ще бъде намалена. Поради това предлагаме да се преразгледа предложението, като обособената част от третия етаж от имот, представляващ 5-етажна сграда, находяща се на ул. "Съединение" №107, да се предостави на Министерството на правосъдието за нуждите на Административен съд – град Шумен, съответно точка 2 и 3 от решението да отпаднат.

ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ: Не възразяваме срещу това искане.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 8 с двете уточнения за т. 2 и т. 3.

Точка 9

Проект на Решение за безвъзмездно предоставяне за управление на имот – публична държавна собственост, на община Бургас, област Бургас

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на регионалното развитие и благоустройството.

ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми дами и господа министри, става дума за едно съоръжение – Мостик, който се намира в парк Приморски на Бургас. По данни от преписката, същото съоръжение се нуждае от спешни мерки за саниране на конструкцията, за което община Бургас разполага със съответния финансов ресурс и поради липсата на финансови средства на областна администрация Бургас, областният управител на Бургас изразява също положително становище относно предоставянето на Мостика за безвъзмездно управление на община Бургас. Ние подкрепяме това.

БОЙКО БОРИСОВ: Не го давате на съдии да си гарантирате после някое решение? Те не можело да бъдат вече висши съдии, ще бъдат обикновено съдии и като дойде някое дело за такъв имот, как ще го отсъдят?

ГЕОРГИ ПРЕГЬОВ: В полза на подобаващата страна, разбира се.

БОЙКО БОРИСОВ: Това е жив цинизъм, цинизъм. Не ми се обажда, защото е съдебна система, но такъв цинизъм няма. Вече няма да е висш съдия, защото явно дава на роднините имоти, но вече ще е обикновен съдия, за да може по-малки далавери да прави. И те казват: Вие ни се месите в съдебната система. Не ви се месим, но вече дори не е трагично, а е смешно.

Приемаме точка 9.

Точка 10

Проект на Решение за изменение на Решение №583 на Министерския съвет от 2009 г. за обявяване на имоти – публична държавна собственост, за имоти – частна държавна собственост, и за прехвърляне на собствеността на община Русе и община Силистра

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, През миналата година на 6 юли Министерският съвет е обявил за частна държавна собственост поземлени имоти от територията на пристанищен терминал Силистра, с което е намалил територията на този пристанищен терминал, оставяйки само едно корабно място с по-малко от необходимата дължина на кейовата стена. С това решение възстановяваме публичната държавна собственост върху терените и съответно по-нататъшното развитие чрез концесия на този пристанищен терминал.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 10.

Точка 11

Проект на Решение за одобряване проект на План на действие по Програмата в страната 2010-2013 г. министерство правителството на Република България и Фонда за децата на Организацията на обединените нации (УНИЦЕФ)

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 11.

Точка 12

Проект на Решение за одобряване проект на Спогодба между правителството на Република България и правителството на Алжирската демократична и народна република за морско търговско корабоплаване

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 12.

Точка 13

Проект на Решение за одобряване проект на Спогодба между правителството на Република България и правителството на Румъния относно презгранични операции за AirPolicing

АНЮ АНГЕЛОВ: Става въпрос за ситуации в рамките на интегрираната система за НАТО, която в нашия регион се управлява от пункт в Лариса. При откриване на самолет нарушител или евентуално отвлечен самолет, както нашите изтребители да могат да пресичат границите, за да завършат своите действия по отношение на този самолет, така и румънски самолети да влизат на наша територия. Това е направено така, че съответните командни пунктове и в края на краищата министрите дават разрешение за едно такова пресичане на границата, с цел да не се прекратява въздействието върху този самолет, докато съответните дежурни изтребители на нашата страна или на румънската страна са вдигнати във въздуха и въздействат върху тях. Това е особеното.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 13.

На министъра на отбраната и на Дянков възлагам да си видят програмата – може да е събота, неделя – да отидете до Безмер. Като пътувах до Бургас, се отбих да ги видя. Там са нашите СУ 25. Фантастични самолети, фантастични екипажи. За седем години поделението е получило 200 хиляди лева. Един джип имат, който го покарах малко, карат го без съединител, на двойно амбриране. Второ, трите автобуса, с които ходят на работа, просто са в отвратително състояние, а такива бойци, такива чисти хора, такава готовност! Ще отидете, ще видите и ще намерите начин да им обърнете внимание. Имам предвид – или финансово или да направим прочит къде какви автобуси, какво има, включително и по другите министерства.

АНЮ АНГЕЛОВ: Аз съкращавам една трета от парка, господин министър-председател тук в министерството и ще осигурим и автобуси, и автомобил. Това ще го направим. В събота предлагам, тъй като в неделя съм в Долна Митрополия – има едно авиошоу във връзка с 100-годишнината от военната авиация. Ако може да е събота да отидем.

БОЙКО БОРИСОВ: В момента, в който пратите автобусите, искам да ми кажете, защото на командира му казах – и той не е и искал, само ми спомена: "Оправяме се, знаем, че е трудно".

АНЮ АНГЕЛОВ: Една програма на НАТО за стратегическите инвестиции, от които това летище трябваше да получи 30 млн. евро, за да бъде модернизирано. За съжаление, във връзка с недостига от 400 млн. евро…

БОЙКО БОРИСОВ: И НАТО няма пари. Аз го проверих това. Но тук Николай Младенов, опитайте като имаме сега посещението на най-високо ниво дали това не можем да го поставим?

АНЮ АНГЕЛОВ: Вече има решение по този въпрос. Ние се съгласихме да не взимаме една много крупна система, да вземем по-малка, по-нова система за управление на въздушното движение. За сметка на това 7,5 млн. евро ще дадат за завършване на модернизацията на летище Граф Игнатиево и за Безмер го отлагаме. Не се отказваме от него, но го отлагаме до 2015 г. евентуално.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз съм разпоредил и на вътрешния министър, защото Шенгенското пространство спокойно може да се пази с тези самолети. Те летят на малка, пределна скорост, много са маневрени, могат да изпълняват и същата функция на хеликоптер, образно казано, с 300 километра, спокойно.

АНЮ АНГЕЛОВ: За съжаление, за тези самолети предишното правителство е взело решение да бъдат снети от въоръжение на определен етап в този период 2013 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Защо, след като самите американци казват, че дори е по-добър, а и шест от тях са направени по НАТО-вски стандарт.

АНЮ АНГЕЛОВ: Защото са щурмови самолети, те са за поддръжка на Сухопътните войски при голяма отбранителна операция на страната, когато се провежда. Затова е взето това решение.

БОЙКО БОРИСОВ: Затова Ви казвам, за да се подчертае, Шенгенската програма. Това не е държавна тайна, нека хората да знаят как са управлявани тези ресурси.

АНЮ АНГЕЛОВ: Сега провеждаме нов преглед за структурата на въоръжените сили и ще вземем съответното решение, за което ще бъдете информиран, господин министър-председател. До август месец трябва да завършим този преглед.

БОЙКО БОРИСОВ: Лично да ми го докладвате. Аз съм работил 10-11 години вече с евроатлантически партньори и трябва да ви кажа, че с тях се работи много лесно, само ако знаеш какво искаш и как да го мотивираш и да им го покажеш, и тогава получаваш пълна подкрепа.

Приемаме точка 13.

Точка 14

Проект на Решение за одобряване позицията на българската страна за участие в неформалната среща на министрите по политиката за хората с увреждания, която ще се проведе на 19 май в Сарагоса, Кралство Испания

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 14.

Точка 15

Доклад относно одобряване проект на разрешение за проучване на строителни материали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства в площта "Латевия бунар", разположена в землищата на с. Бояджик и с Златари, община "Тунджа", област Ямбол

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 15.

Точка 16

Проект на Решение за отнемане на безсрочни разрешения за промишлена обработка на тютюн

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, с настоящото решение предлагам да се отнемат безсрочните разрешения за промишлена обработка на тютюн на "Асеновград Табак" АД, гр. Асеновград, "Смолян Табак" АД, гр. Смолян, "Ямбол Табак" АД – гр. Ямбол, "Дулово Табак" АД – гр. Дулово, и "Български Тютюн" АД – гр. Джебел. Основните мотиви за отнемането на разрешенията им са заключения, че липсват основни технически и технологически съоръжения в съществуващия сграден фонд, което не позволява реализирането на производствен процес и извършване на промишлена обработка на тютюн, както и това, че те не са предали в срок отчетите си във връзка с изискванията на Наредбата за тютюна и тютюневите продукти. Така че това е решението.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 16.

Точка 17

Проект на Решение за даване на съгласие за промяна на Консулския окръг на Консулството на Италианската република в Република България, ръководено от почетно (нещатно) консулско длъжностно лице, със седалище в Пловдив и за откриване на Консулство на Италианската република в Република България, ръководено от почетно (нещатно) консулско длъжностно лице, със седалище в Стара Загора

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 17.

Точка 18

Проект на Решение за оттегляне на съгласието за назначаване на Георги Павлов Бонин – български гражданин, за почетен (нещатен) консул на Италианската република в Република България, със седалище във Варна и с консулски окръг, обхващащ територията на областите Варна и Бургас, и даване на съгласие Иван Георгиев Табаков – български гражданин, да бъде допуснат да изпълнява функциите на почетен (нещатен) консул на Италианската република в Република България, със седалище във Варна и с консулски окръг, обхващащ територията на областите Варна и Бургас

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 18.

Точка 19

Доклад относно отчет за дейността на Агенцията за Държавна финансова инспекция през 2009 г.

СИМЕОН ДЯНКОВ: През 2009 г. АДФИ – Агенцията за държавна финансова инспекция, е извършила 734 финансови инспекции, което е рекорд на годишна основа. В предишни години средно са били извършвани около 500 финансови инспекции, така че, особено в последните четири месеца на 2009 г., в рамките на нашето правителство, с много – с около 60%, се е засилила работата на тази структура на държавата. Причинените вреди, които агенцията е констатирала, са на стойност над 17 млн. лв. Проведени са 1140 процедури, 250 нарушения на Закона за счетоводството, 115 нарушения на нормативни актове, 883 констатации за извършени проверки, към Прокуратурата са пратени над 1000 дела. Въобще агенцията работи с много по-бързи темпове от предишни години. Затова като част от антикризисните мерки, които ние приехме заедно със синдикатите и работодателите, по тяхно предложение ние увеличихме щатните бройки с 10, така че реално да се засилят там функциите.

В последните няколко месеца се работи активно и по някои от програмите ни по еврофондове, особено по програмата САПАРД, програма ФАР – извършени са 21 проверки по ФАР, 89 – по САПАРД, 12 – по оперативна програма "Регионално развитие".

В заключение искам да кажа, че този тип агенции, които правят или одит, или контрол, в последните няколко месеца нашето правителството вкарваме нови хора, по-голям капацитет. В тази агенция 10 души, в одитната агенция за евросредствата сме открили 20 нови работни места със средства на Европейския съюз, така че повече ресурс, повече хора, повече експертност да влезе в одита и контрола във всички нива на държавната администрация.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Понеже често ме упрекват, че контролът е толкова силен, че в администрациите и в министерствата ги е страх да слагат подписи – чели сте го това, чули сте го. Колеги, когато има нарушения, не се слага подпис. Когато всичко е наред, се слага подпис. Нашата цел е точно тази – да се прекрати това, което след това генерира корупция или проблеми. Гледат, отстраняват, ако има нарушения, подписват, но такова оправдание – страх ме е, защото после ще ме разследват! Ще направиш така, че да е законно и всички, които бавят преписките, съответно – наказвайте, отстранявайте! Не можем да се бавим затова, че някой казва: Страх ме е да подпиша. Ще го направиш да е законно.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Господин министър-председател, проблемът донякъде е в това, че тъй като финансовата ситуация е динамична, понякога хората се притесняват да не би това, за което се смята, че днес има пари, утре да няма. В нашето министерство сме приели правилото, че това, което към момента е възможно, значи е възможно. Когато нещо се промени, значи се е променило. Но някои проекти вървят за повече от една година – примерно, за две или за три напред, и тогава след като не знаем какъв ще е бюджетът за следващата или по-следващата година, приемаме по презумпция, ако всичко изглежда разумно, че ще стане. А дали ще стане…

БОЙКО БОРИСОВ: Да, и затова подписвайте договорите така, че контрагентът да знае, че при наличие на финансови средства продължава, ако не, не замразява временно и тогава продължават. Фиксирайте това в договора.

Точка 20

Проект на Решение за приемане на отчет на Работната програма за 2009 г. на Националния и международния план на Комуникационната стратегия на Република България за Европейския съюз и проект на Решение за приемане на Работна програма за 2010 г. на Международния план на Комуникационната стратегия на Република България за Европейския съюз

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: С настоящото решение приемаме изпълнението на Работната програма за 2009 г., както е била формулирана, със съкращенията, които са направени към нея, и внасяме проект на Програма за 2010 г. при съкращенията, които са били планирани за тази програма от 4 млн. лв. За 2010 г. сме постигнали съгласие с другите ведомства програмата да бъде съкратена на 900 хил. лв.

Приоритетите на програмата са насочени изцяло към приоритетите на правителството към Европейския съюз, основно, искам да отбележа Шенген и изпълнението на критериите по механизма за мониторинг и контрол. Там част от инициативите, които ще се правят в тази област, са насочени именно към това нашите приятели в Европейския съюз да са малко по-наясно с това какво фактически ние правим в България. Силно сме съкратили всички останали дейности. Третият приоритет, който остава, е популяризирането на културно-историческото наследство на България и българската култура. Затова само в рамките на 900 хил. лева; каквото може – толкова.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 20.

Точка 21

Проект на Решение за даване на разрешение за създаване на съвместно дружество с правноорганизационна форма акционерно дружество между "Български енергиен холдинг" ЕАД и IGIPOSEIDON (Гърция) с възможност за заместване на "Български енергиен холдинг" ЕАД от правоприемник от негово и дъщерно/и дружество/а или техни обединения при учредяването на съвместното дружество или впоследствие във връзка с реализацията на проект за изграждане на газова междусистемна връзка Гърция-България

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, вчера се опитахме да изтеглим точката, но се оказа, че процедурно не е възможно и затова остана в дневния ред, а причината да поискам да я отложим е, че юристите все още не могат да ми гарантират по убедителен начин, че нашите интереси са в най-добрата степен защитени при споразумението в настоящия му вид. Освен това получихме становища вчера и днес, които ни дават основания да искаме да се доработи.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Тук темата е, че след нашето решение за разформироване на "Български енергиен холдинг" (БЕХ) трябва да сме убедени, че начинът, по който след това е организирана енергийната ни система е такъв, че последващата структура ще има същите права в този договор, както в момента има и БЕХ и затова на юристите им трябва още малко време. И моите юристи в Министерството на финансите работят по това.

БОЙКО БОРИСОВ: Оттегляме точка 21.

Точка 22

Проект на Решение за оттегляне на законопроект, внесен за разглеждане от Народното събрание

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози беше изготвен през миналата година с тясното сътрудничество и взаимодействие с браншови организации в автомобилния транспорт и още от месец декември 2009 г. беше подложен на обществено обсъждане. Беше представен на Транспортната комисия в Народното събрание и съответно беше оповестен много широко пред медиите.

Независимо от това, в рамките на разглеждането му в Народното събрание, включително и в комисиите, някои от поправките предизвикаха множество дебати и впоследствие дори едно преекспониране на някои от въпросите. За съжаление, част от редакциите в този закон не бяха извършени след вземане на съответното политическо решение и в тази връзка аз считам, че оттеглянето и съответно преработката на някои от поправките в закона ще доведе до по-добро функциониране на автомобилните превози в тази сфера.

БОЙКО БОРИСОВ: Колеги, става въпрос за това, което беше обсъждано публично, че едва ли не по този начин ние ще застрашим живота на децата. Искам да кажа, че в случая Цветков няма вина по простата причина, че тези предложения са дадени от браншовите организации. Но така или иначе, тъй като това е наш приоритет и сме абсолютно зад това становище, в проектозакона, който беше пратен, имаше едно изречение - да отпаднат от еди кой си член думичките – и ние не сме обърнали внимание какво всъщност касаят тези думички. Вярно е, че браншовите организации казват, че това било само да се третира луксът вътре в автомобила – дали има пердета, телевизор или нещо подобно, но в същото време би могло да се тълкува и по друг начин - че облекчаваме режима за возене преди всичко за децата – там е проблемът, а и не само. Затова мисля, че оттеглянето на проекта и привеждането му в такъв вид, че да гарантира всичко това, е най-добрата мярка и стъпка. Така че – бързо да се преправя и да се внася пак.

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Текстът ще бъде преправен бързо. Освен това, пълно съгласие постигнахме и с автобусните превозвачи, с бранша, още повече че организацията, която издава тази категоризация, вече обяви намаляването на цените като антикризисна мярка, тъй като един от основните мотиви беше като антикризисна мярка за автобусните превозвачи. Но така или иначе, имаме пълно съгласие с целия бранш.

БОЙКО БОРИСОВ: Чудесно. Опитайте в следващото или по-следващото заседание да бъдат внесени.

Точка 23

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие

НОНА КАРАДЖОВА: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, представям на вниманието ви проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за биологичното разнообразие. Поводът за тези промени е стартирала наказателна процедура срещу България за непълно транспониране на някои текстове на Директивата за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна и така също ще се въведе регламент за регулиране на търговията с тюленови продукти в българското законодателство.

По същество се правят следните промени. Уточнява се обхватът на процедурата по оценка за съвместимост на инвестиционни проекти – планове с целите на "Натура 2000", тъй като в момента този обхват е стеснен в сравнение с директивата, тъй като проектозаконът е приеман през 2005 г. Едновременно с това се правят известни промени в изискванията към експертите, които правят докладите за оценка за съвместимост. Освен експерти, които са само с биологично, какъвто е и сегашният текст на закона, се дава правото във всеки конкретен случай освен експерти по биологични науки, да се включват и лесовъди, и инженери, в зависимост от разглеждания проект.

Текстът на законопроекта е от три месеца на страниците на министерството. Правихме срещи както с неправителствените организации, така и с бизнеса. Всички целесъобразни бележки са приети. Освен това, направихме и неформална консултация с Европейската комисия относно това дали текстовете, които ние предлагаме, са в пълно съответствие с тази директива. Това са съществените и единствените неща, които засягат промените на Закона за биологичното разнообразие.

Предлагам да приемем текста, тъй като сме в доста напреднала фаза на процедурата и всеки момент ще влезем в Европейския съд.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.

Слушах и изказванията Ви. Моля Министерство на околната среда и водите заедно с Министерството на земеделието и храните или с Ловно-рибарския съюз, с органите, които имат отношение, направете едно съвещание. Мечките са ни мили, но хората са ми по-мили. Вярно е, че и лъвовете ядат хора, не ги избиват в Африка, но има регулативни механизми. Не можем да оставим едно село или населени места да живеят в страх.

НОНА КАРАДЖОВА: Абсолютно вярно е, господин премиер. Само искам да уточня, че с оглед регулиране числеността на тази популация миналата година са издадени 10 разрешения за отстрел на мечки, по-миналата година – също 10 разрешения, от които са реализирани 4 или 3 миналата година, по-миналата година – също 3. Тоест, зависи все пак от уменията на ловците. Така че това е положението.

Искам също да подчертая следното. Много внимателно се запознах с темата, тъй като наистина това е един нещастен случай, трагичен инцидент. Направихме проверка: за изминалите 30 години няма подобен случай, в който без да е предизвикано животното, да има нападения срещу човек. Тоест, случвало се е няколко пъти, но – ловци, които е ясно, че преследват животното. Случаят е уникален, за съжаление, с такъв край. Явно са се сблъскали

БОЙКО БОРИСОВ: Давайте бързо разрешение за тази мечка.

НОНА КАРАДЖОВА: Още вчера подписах разрешение за отстрел на мечката или ако е с малко мече, което още не е доказано, да бъдат съответно уловени и отведени на специално място в зоопарка.

БОЙКО БОРИСОВ: Ако има малко мече, упоявайте и носете при доктор Иванов в Зоопарка.

НОНА КАРАДЖОВА: До снощи до късно са правени издирвателни действия. За съжаление, след като е станало тъмно, са прекратили. Днес продължават. До момента, до който не бъде установено.

БОЙКО БОРИСОВ: Този инцидент пак се преекспонира. Сутринта дежурният по МВР като ми докладва: мъж удушил жена си, вчера внук изнасилил баба си –не по-малко тежки деяния от тези на мечката, но ние тук веднага се хвърляме да я убием. Упоявайте и карайте в зоопарка или в Белица или ги разселвайте, но в същото време и селото да може да си отдъхне.

НОНА КАРАДЖОВА: Абсолютно всичко е предприето. Никой не е знаел, че има леговище на това място. Това е изненада за всички, че в такава близост до населеното място има леговище. Тоест, предприето е всичко. Между другото, това, за съжаление, са такива случаи – в дивата природа всичко се случва. Преди няколко години дори, имам личен пример, щеше да загине човек от разходка в планината от земни пчели. Буквално беше на ръба на спасяването. По същия начин – със змия и т. н.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Наистина случаят е неприятен, все пак има смъртен случай, проблемът идва от това, и ние го коментирахме с колежката Караджова – недобрата комуникация до момента между експертите, тъй като управлението на тази популация е в Министерство на околната среда и водите, а контролът като цяло на лова и горската дейност е в Министерството на земеделието и храните. Това като цяло рефлектира и върху евентуални постъпления – нали трябва да го гледаме и като бизнес, тъй като наистина има интерес от страна на западни ловци да ловуват. В този смисъл ние с нея в чисто оперативен план ще подготвим евентуално промени, които да регламентират тази ситуация и наистина да не се случва това.

Точка 24

Проект на Постановление за изменение на Постановление №188 на Министерския съвет от 2009 г. за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, приет с Постановление №74 на Министерския съвет от 1991 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.

Точка 25

Проект на Постановление за приемане на допълнителни мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2005/32ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 6 юли 2005 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията на екодизайн към енергоемките продукти и за изменение на Директива 92/42 ЕИО на съвета и Директиви 96/57/ЕО и 2000/55/ЕО на Европейския парламент и на Съвета

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 25.

Точка 26

Проект на Решение за оттегляне на законопроект, внесен за разглеждане в Народното събрание

Точка 32

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение на Закона за защита от дискриминация

(Точки 26 и 32 се обсъждат заедно.)

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Господин министър-председател, тъй като внесеният законопроект предизвика дебат и при обсъждането му в Комисията по правни въпроси в Парламента, ставаше въпрос за намаляване от 9 на 5 члена на регулаторния орган на комисията за защита от дискриминация, ние го оттегляме, за да прецизираме текстовете и в точка 32 предлагаме по-прецизни текстове в този законопроект. Затова оттегляме този законопроект.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Чудесно, тъй като тук в този закон ако отпадне 9-членният състав, може да влезем в колизия, а в същото време виждате, че европейските депутати от БСП и ДПС, от коалицията между двете партии, се опитват да атакуват през Европейския парламент правителството за неща, които са видни, че трябва да се направят, именно затова в точка 32 се предлага Решение за одобряване проект на Закон за изменение на Закона за защита от дискриминация.

Става въпрос за Комисията по защита на дискриминацията. Това е комисията, която, когато бяхме опозиция, ме глобяваше мен. Това е комисията, но ние проявяваме отново своята изключителна толерантност, така че предлагам да приемем и точка 26, и точка 32.

Точка 27

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за подземните богатства

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, това предложение маркира изпълнение на едно от предизборните обещания на ГЕРБ и е кулминация на един няколкомесечен процес на работа и съгласуване, за което искам да благодаря на колегите от Министерство на околната среда и водите и на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, а именно – създаването на единен орган по концесиите за подземни богатства.

Проектът съдържа предложение за промяна на администрирането в две насоки: първо, въвеждане на единен подход при определяне на държавната политика, приложима за цялостния процес, обединяващ фазите на търсене, проучване и експлоатация, както и управление на технологичните отпадъци, и второ, интегриране на функциите на Държавно управление относно предоставянето на права за търсене, проучване и добив на подземни богатства и контрол по изпълнението на концесионните договори, досега разпръснати в трите министерства. По този начин освен че това отговаря на добрата европейска практика, ще бъдат ограничени бюджетни и обществени разходи – обществени, защото хората ще бъдат обслужени на едно гише и няма да си губят времето, а бюджетни, защото общата администрация, която досега се занимава в три министерства, сега ще бъде поета само от нашето министерство.

Бих искал да добавя, че две от неприетите бележки от МОСВ ги приемаме и до шест месеца ще изготвим държавна стратегия за развитие на минния бранш.

БОЙКО БОРИСОВ: С Минната асоциация провели ли сте обсъждане, срещи?

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Да, проведохме, много от нещата ги изчистихме с тях. Всъщност през цялото време те бяха партньори в процеса.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Ние също заедно проведохме няколко срещи с Минната асоциация, въобще с различните асоциации на производителите. Това е наистина една тема, която още в предизборната кампания излезе като основна на няколко бранша. Много време трябваше, понеже сега е пръсната в три министерства реално и е прекрасна идеята да е в едно министерство за тези, които използват концесии, а и от гледна точка на събиране на финансов ресурс в бюджета това ще бъде добре.

НОНА КАРАДЖОВА: Само за яснота на колегите досега каква е била практиката. Разрешения за търсене и проучване се издават и от трите министерства и който бизнес реши да подаде, си е избирал кой министър му харесва и кой ще му услужи. Министерство на регионалното развитие и благоустройството е издавало, Министерство на икономиката, енергетиката и туризма и Министерство на околната среда и водите. Освен че това е абсурдна ситуация, има редица проблеми със стартирали разрешения за едни и същи площи в двете министерства, в които в момента буквално ние се чудим как да разрешим случая. Така че тази абсурдна ситуация от поредица правителства не е била решена като политическа воля.

БОЙКО БОРИСОВ: В зависимост от това кой с коя партия от тройната коалиция е бил близък, отива в това министерство. Това е била практиката.

Приемаме точка 27.

Точка 28

Проект на Постановление за изменение на Правилника за прилагане на Закона за Министерство на вътрешните работи, приет с Постановление №126 на Министерския съвет от 2006 г.

ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Господин премиер, да разкажа накратко. Става дума за това, че предлагаме да намалим щатната численост на МВР с 3000 щатни бройки. Искам да направя няколко уточнения, защото мисля, че са важни.

До преди четири месеца никой в България не знаеше колко служители работят в Министерство на вътрешните работи, което беше повод, най-напред, за спекулации и на второ място, да не може да се направи обективен анализ от страна на гражданското общество като данъкоплатци. Ето защо от есента на миналата година променихме Закона за МВР, като казахме, че щатната численост ще се определи с правилника. Никога досега не е имало акт на Министерски съвет, в който да се казва колко човека работят в МВР. След това променихме правилника и заковахме цифрата на 61 170. това са всички служители – работещи по служебно правоотношение и по трудово правоотношение, и с висше, и със средно образование, подчертавам: не полицаи, а всички служители.

След това разсекретихме цялата щатна численост на МВР. До януари месец тази година никой не знаеше и вътре разпределението: колко са полицаите, колко са пожарникарите... Това беше забранено със Закона за защита на класифицираната информация. Променихме няколко закона и подзаконови нормативни актове и през месец януари презентирахме при пълна прозрачност организационната и щатна численост на МВР.

Това остана малко неразбрано, между другото, от гражданското общество, защото не последваха сериозни анализи. Направихме съпоставка с европейските демокрации да видим там къде е разположена гражданската защита, къде е пожарната, колко са полицаите. Разбира се, ползвахме критериите на ЕВРОСТАТ.

Аз мога да ви кажа следното. В момента заетият щат е около 55 000 служители, а не 61 170, но полицаите в България са около 30 000 по критериите на ЕВРОСТАТ. Реално заетите полицаи в България са около 27 000 човека. Искам да ви кажа, че на 100 000 души население в България се падат 352-ма полицаи. Реално по щат, макар и незает, това са 402-ма. Във Франция на 100 000 души население са 389, в Испания – 475, в Германия – 324. Дал съм едни по-характерни примери.

Освен полицаи, в МВР има и много служители, които изпълняват изключително отговорни дейности. Някъде в Европа те не са в МВР. Или са към други ведомства, или са към общините, но без тях просто не може да функционира държавата. Пожарната в България има около 7000 човека. Те са в МВР. "Гранична полиция" – около 6000 човека. По критериите на ЕВРОСТАТ те дори не трябва да се считат за полицаи, но за България е много важна Граничната полиция с оглед на Шенген и това, че сме външна граница.

Искам да кажа, че разформировахме цяло министерство още август миналата година – Министерството на извънредните ситуации, двете основни звена на това министерство – Телефон 112 и особено "Гражданска защита" ги поехме в Министерство на вътрешните работи, при това без да ни се отпуска допълнителен щат. Това стана за сметка на нашите щатове. Месец април министърът на вътрешните работи утвърди новите щатове на областните ни дирекции. Там съкратихме също около 500 човека.

Но с оглед на това, че знаем, че икономическата ситуация в страната е тежка и онзи ден на Съвета за административна реформа обещах и сега внасяме предложение за промяна на правилника, с който да заковем новата щатна численост с още 3000 човека по-надолу, да стане 58 170. Това е нашият принос, който можем да направим на този етап.

Искам да кажа, че МВР осъществява и много административни услуги, но това не са просто административни служители, малко е погрешно разбирането. Ние осъществяваме контрола на миграцията. В някои държави това е извън МВР. Ние осъществяваме издаването на български лични документи. В някои държави това се прави от други ведомства. Регистрацията на моторните превозни средства. Но без това държавата не може да функционира и няма никаква гаранция, че ако изведем тези административни услуги в други ведомства или ги дадем на общините, няма да набъбне още повече чиновническият апарат.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Има ли мерки, които да коригират безумната ситуация с КАТ, в която един акт се бави месеци наред и човек трябва да си губи времето дни и дни, за да му го подновяват, да ходи пак там от провинцията? Просто не мога да си представя, че в 21-ви век продължава да се случва такова нещо.

ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Това не е конкретно по нашата тема. Това е въпрос на организация. Не е конкретно по темата за бройките в момента.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Има хора, но няма система, а гражданите си губят времето и се създават настроения срещу цялата система.

ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Това се отнася и за българските лични документи. Но просто не искам сега да повдигаме и да коментираме тази тема.

БОЙКО БОРИСОВ:Приемаме точка 28.

Точка 29

Проект на Постановление за допълнение на Наредбата за командировъчните средства при задграничен мандат, приета с Постановление №188 на Министерския съвет от 2008 г.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Става въпрос за наредбата за командировъчни средства при задграничен мандат, която е на основание на Закона за дипломатическата служба. В нея е предвидено, че за времето на задграничния мандат служителите получават освен възнаграждението си, и командировъчни средства, определени с Наредба на Министерски съвет. Искам да обясня, че това е системата, на която се заплаща на българските дипломатически служители зад граница. Техните заплати фактически са фиксирани на изключително ниско ниво в България и разликата, която идва до някакво сравнително нормално съществуване зад граница, идва от командировъчните средства.

За съжаление, във връзка с ограниченията на бюджета, предлагаме да бъде приета поправка в правилника, с която командировъчните пари по чл. 6 за почивните и празнични дни през време на ползване на отпуск да не се изплащат. Това ни дава възможност да спестим някаква част от средствата, които да се направят, на първо място. На второ място се оказва, че от доста време има препоръки от Сметната палата, поне три препоръки от Сметната палата, именно да се приеме това разпореждане, за да се приведе нормативната уредба в съответствие с препоръките на Сметната палата. Това до този момент не е направено.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 29.

Точка 30

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждане, приет с Постановление №343 на Министерски съвет от 2004 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 30.

Точка 31

Доклад относно одобряване позицията на българската страна за участие в редовното заседание на Съвета на Европейския съюз по конкурентоспособност (вътрешен пазар, индустрия и изследвания), което ще се проведе на 25 и 26 май 2010 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Внася МИЕТ.

Приемаме точка 31.

Закривам заседанието.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние 2 Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние

"Минутки за реклама" по дълга, много поздрави от Ердоган и Нетаняху и други откъси от днешната стенограма на Министерски съвет

25 мар 2015, 4747 прочитания

Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г. 4 Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г.

Един от най-важните документи за правителството беше одобрен на редовното заседание на Министерски съвет в сряда, но не беше публикуван.

21 яну 2015, 4074 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "От Дондуков 1" Затваряне
Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 9 юни 2010 г.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг