С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 28 окт 2010, 22:59, 5936 прочитания

Пасивът за мен, а при тях никаква отговорност

Темата за пенсионните фондове в стенограмата от заседанието на Министерския съвет - 27 октомври 2010 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От Министерски съвет разпространиха в сряда само една част от стенограмата от заседанието на правителството - тази, посветена на темата за частните пенсионни фондове. Интересен спор между министъра на труда Тотю Младенов, министъра на финансите Симеон Дянков и различната позиция на министъра на икономиката Трайчо Трайков.

Министърът на отбраната Аню Ангелов открива сред предложенията на ведомството на Младенов текст, с който се намаляват пенсиите на военните летци. Министърът на външните работи Николай Младенов пък съобщава последна информация за подобни проблеми в Унгария.


Премиерът Бойко Борисов се опитва да обяснява на човешси език ситуацията. Новият момент е, че прозвучават упреци към фондовете, които десет години не са алармирали правителствата за проблема. През цялото време Борисов дава поведението на бизнесмена Христо Ковачки за пример, който не трябва да се следва - по отношение на "Брикел", по отношение на частния пенсионен фонд, в който осигурявал работниците си. Дори казва, че се изненадал, че на преговорите за съдбата на "Брикел" присъствал самият Ковачки, който по документи нямал собственост там.     "Там се води някакво 25 – 26 годишно момиче, което сигурно преди пет, шест години е било доста по-младо, по моята теория за възрастта", казва Борисов.

Извън тези отклонения обаче, прозвучават и сериозни упреци от страна на Дянков към предложенията на Младенов за вдигането на пенсионната възраст едва от 2015 г. Според министъра на финансите тежестта ще поеме неговото ведомство. Той смята, че това е отстъпление от предишното предложение за пенсионна реформа на същия екип само преди месец. Дянков пръв заговаря и за заключенията на мисията на МВФ по темата.

В крайна сметка, по предложение на министъра на финансите въпросът се отлага за следващото заседание на правителството.    

Стенографски запис!



точка 34
Проект на Решение за одобряване на проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване.

 

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на труда и социалната политика.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, тъй като беше съгласувано вчера в трипартитния Надзорен съвет на Националния осигурителен институт с участието на синдикати, работодатели и правителство, промените в Кодекса за социално осигуряване искам да кажа няколко момента, които са важни за дълготрайна устойчивост на пенсионната система в следващите 20 години, които предлагаме и за адекватност от пенсиите, които ще се получават.

С промените, които предлагаме с бюджета, който беше приет на Държавното обществено осигуряване и с увеличаване на осигурителната вноска от 1 януари 2010 година с 1,8 на сто с предвидените увеличаване на осигурителен стаж и възраст както за трета категория труд, така и за първа и втора категория труд, но плавно се постига през 2017 година дефицита във фонд "Пенсии" на държавното обществено осигуряване да бъде нула.

До 2025 година се дава възможност на хората, които получават пенсия да получават един заместващ доход от пенсия от 65 на сто спрямо заплатата, която са получавали и се гарантира финансовата устойчивост и адекватност на пенсиите, които ще се получават. Също така от 1 януари 2017 година се предлага да се увеличи коефициентът с 1,2 при определяне размера на пенсиите, в момента е 1,1.

Освен това се предлага от 1 януари 2011 година осигурителните вноски за допълнителното задължително пенсионно осигуряване за професионалните пенсионни фондове да се превеждат по сметката на фонд "Ранно пенсиониране" от където и ще се изплащат пенсиите отпускани от 1 януари 2011 година за работещите при условията на първа и втора категория труд.

Смятам, че по този начин ще поправим една несправедливост, която беше допусната преди десет години от тогавашните управляващи, които на практика заложиха един казус за решаването на проблема на пенсионирането на категорийните работници, това са тежките професии – миньори, металурзи, химици, летци, водолази, хора които работят в БДЖ и т.н. защо? Защото никъде в Европа професионалните пенсионни фондове не са изградени на капиталов принцип тези, които плащат основна пенсия, а не допълнителна пенсия, както са останалите частни пенсионни фондове.

Тъй като се получава така, че от 1 януари 2011 година тези хора получавайки тези пенсии от професионалните пенсионни фондове ще получат едни изключително ниски размер за пенсии, в порядъка между 50 и 200 лева, при положение че до момента Националния осигурителен институт въпреки, че 10 години не получава осигурителните вноски, а те отиват в професионалните фондове, плаща средна пенсия на тези хора от 465 лева.

Именно от тази гледна точка, за да защитим в максимална степен интереса на хората, които са работили и които продължават да работят и им предстои пенсиониране да получат един заслужаващ доход от целия труд, който са полагали през живота си в тежки условия на труд, аз смятам, че трябва да поправим тази несправедливост, защото тя ще задълбочи проблемите в пенсионната система. Това предлагаме.

За днес беше свикан официално и Национален съвет за тристранно сътрудничество до всички страни, който не е отменян писмено. Явиха се синдикатите, за съжаление работодателите не се явиха и смятам, че тези дискусии трябва да продължат, но ние сме длъжни да приемем тези промени в Кодекса за социално осигуряване, за да вървят в пакет в парламента. Ако има някои текстове, които трябва да се доизчистят предлагам тези промени да се приемат на вносител.

Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Ако искате, аз малко да разясня темите. Слушах внимателно и ръководството на Националния осигурителен институт, слушах внимателно и синдикатите, слушах внимателно и частните пенсионни фондове. В общи линии знам и мнението на работодателите.

Много е важно този проблем да се започне и да се проследи от 2000 година, защото влизането от различни години по темата води след себе си различни анализи, до различни констатации и се достигна дори до думички като национализация.

Когато през 2000 година се решава, че ще има такъв инструмент наречен частни пенсионни фондове още тогава се знае, че те никога няма да съберат толкова пари, че да могат да плащат на категорийните работници достатъчно големи пенсии за каквито говорят, още тогава. Нали така Младенов?

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Да, така е.

БОЙКО БОРИСОВ: Въпреки всичко се прави, модерно е, европейско е, макар че се оказва, че в никоя европейска държава няма подобни фондове, които касаят тежките професии или категорийните работници. Затова, когато се говори амблок звучи едва ли не, че искаме да национализираме от някакви частници. Тук обаче трябва да кажем, че в тези фондове парите по партиди и по сметки са на хора живи, работещи в различните професии. Те не са на частниците. С една дума законът тогава, който и до ден днешен е валиден казва: От всички нас или от тези хора категорийни работници по партиди се внасят парите, а тези фондове ги управляват с дълготрайни, с къси, с дълги финансистите ги наричат по различен начин пари, инвестират, връщат с цел да получат по-голяма ликвидност.

Какво се премълчава, много удобно, за да ни изкарат едва ли не проляво, или комунистическо включително, или да ни върнат във времето на социализма.

Премълчава се, или както сутринта господин Костов каза: "Не сме съгласни от общите пари на тези, които работим да се плаща за някакви Андрешковци, които не са си платили парите". Тук има пак много важни няколко неща за разясняване.

До 2000 година много хора в тези професии са работили, но схемата е започнала да действа след 2000 година и тогава започват да се натрупват парите им, а той и до тогава е бил водолаз или миньор, и с основната ангажираност на държавата да гарантира, че всички които са работили ще получават пенсия, се отива в т.нар. солидарен модел. Сиреч, от НОИ, от общите пари събрани от всички за пенсии се доплащат тези пари. Какво се получава на практика?

За тези например 20 години, ако не бъркам цифрата беше 95 или 98 милиона лева.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: За 10 години са събрани в професионалните фондове около 465 милиона лева, от които те са превели на Националния осигурителен институт – 98 милиона лева, а Националния осигурителен институт е платил пенсии на тези хора за 300 милиона лева. Т.е. НОИ за 10 години е в дефицит от 200 милиона лева.

БОЙКО БОРИСОВ: Тук вече отговаряме на това, което казва господин Костов, както и частните фондове. Защо и при кой остават тези 200 милиона лева дефицит. Пак остават при хората, които работят и плащаме от солидарните пари. Сиреч, ние не сега ще минем на тази схема. Тази схема е в момента. Събират се едни пари, разбира се тук имат право и тези, които казват и пак трябва да се върнем към минали години, че когато някой работодатели не са плащали сега те могат да се скрият зад това решение. Но аз мисля, че много ясно тук трябва да се обясни на всички работници от тези тежки условия на труд, какво са им правили работодателите досега.

Между другото много се удивих, когато видях онзи ден на преговорите за "Брикел" с министър Трайков и Нона Караджова господин Ковачки, защото по документи той никъде не се води в "Брикел", там се води някакво 25 – 26 годишно момиче, което сигурно преди пет, шест години е било доста по-младо, по моята теория за възрастта.

Така, че аз не мога да схвана всичко това, което толкова време е правено и се е мълчало, защо сега искат да ми го препишат на мен и на това правителство. Повтарям, и в момента НОИ, държавната организация да се нарече, където се събират парите от солидарния модел е вече с 200 милиона лева дефицит заради тези работници, които додава за невъзможността на тези частни пенсионни фондове да платят цялата тази пенсия, което така е заложено още от 2000 година.

Освен това още едно нещо, което се премълчава. В частните пенсионни фондове се събират и пари за т.нар. универсална пенсия.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: За родените след 1960 година.

БОЙКО БОРИСОВ: Родените след 1060 година и те имат там вече събрани около 3 милиарда лева. Ние тези пари не ги пипаме. Сиреч, не говорим за национализация или за каквото и да било, те остават там.

Тези фондове продължават да работят. Нещо повече, с вдигането сега с 1,8 на пенсионната осигуровка това им гарантира още повече приходи през следващите години. Къде е национализацията? Сиреч ние говорим,  Трайков, за тази част от универсални, частния пенсионен фонд си събира универсалните пари, те имат около 3 милиарда лева и повече там. Мъничката разлика е за категорийните работници. Само, че понеже те не могат да плащат толкова колкото плаща НОИ – 465 лева, а ще могат да платят 50, 60, на някои които работодателите са били изрядни ще отидат до към 250 – 260 лева. Сиреч, НОИ пак ще продължи да помпа дефицит вътре в тази схема. Кое им национализираме? Бих казал точно обратното. Пасивът за мен, а при тях никаква отговорност. Като казвам за мен, имам предвид за всички вас. Нашето предложение е повече от ясно, работете си плюс даваме ви повече въпреки, че работодателите или ние самите като десни хора не сме съгласни с това, че трябва още да вдигаме с 1,8, но глобално от времето когато е дошло това правителство пенсионната вноска е с 0,2 на сто по-малка. Като казват скок или скачане на пенсионната вноска в същност тя подскача с 0,2 на сто по-малко от това, което е била и министър Дянков казва: "Аз не мога повече да помпам този дефицит в НОИ, защото той ми генерира до този момент около 2 милиарда лева дефицит в НОИ и нещо трябва да се прави". Имаме два варианта.

Казваме на тези частни пенсионни фондове само за тази част, повтарям, големите им пари, дългите им пари, сериозните им пари в универсалните фондове, те са там и работят и стоят, няма никакъв шум по системата. За тази разлика, ако искате по закон от 1 януари започвайте да плащате. Какво може да им се случи тогава?

Когато пред работниците, които ще отидат да си вземат парите, когато се пенсионират, и той му изплати 50 или 60 лева, първо да се компрометират фондовете, да спрат хората да внасят там пари и второ, както в "Брикел" онзи ден вие какво чухте: "Държавата да ни плати. Държавата да се погрижи за нас. Държавата да направи каквото и да било". За собственика нищо, за собственика който от 2003 година е избрал да си излапа парите за 20 хиляди часа и сега да каже "Готово". Нищо, работниците казват "Не, не" и кмета казва: "Тук ми спират парното. Ще ми спре болницата. Ще ми спрат училищата". Просто като се чуят веднага следва, че държавата действително трябва да се намеси чисто социално, да извади пак едни пари, които да налеем там и пак собственика без никакви проблеми. Още нещо тук прикриват и се правят, защото не им е изгодно.

Ако ние оставим, Трайков, частните пенсионни фондове така, както са днес, и те от 1 януари започнат да плащат, когато са променяли закона за ранното пенсиониране, не са променили и този закон тук. Това означава, че три години се губят. Това означава, че тези миньори, които работят сега оставим ли ги и тръгнат ли от 1 януари пенсионните фондове да плащат реално възрастта за пенсия скача с 3 години, така ли е, Младенов?

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Точно така, единадесет години Националният осигурителен институт плаща ранното пенсиониране досега на категорийните работници, а от 1 януари 2011 година професионалните фондове е заложено в закона преди десет години, че ще плащат осем години за първа категория труд.

БОЙКО БОРИСОВ: И питам аз, защо държавното НОИ да плаща единадесет години, а частния пенсионен фонд, за който толкова сме лоши, да плаща осем години. Нали толкова говорим, че частното и държавното са равни по Конституция. Защо не са променили и тук закона?

Разяснявам ви го, защото стана една седмица ставам и лягам със срещи по тази тема и колкото повече ги слушам разбирам, че пак тази трънска поговорка "Колкото го по режеш, то не става по дълго, става по-късо", и през 2000 година те са заложили модел, който е къс и никога не може при идеални условия да даде пенсиите, които са необходими и господин Костов прекрасно го знае, само че какво по-хубаво за пред десния електорат да обясняваш, че ГЕРБ е социалистическа партия, че се връщаме към комунизма, че нещо искаме лошо да направим. Да, като пропуснеш трите години разлика между НОИ и пенсионните фондове, като пропуснеш това, че ще плащат 50, 60 лева, а ще дотира Дянков от бюджета и това му прави дефицит, което означава, че вземаме парите от всички министерства, като се пропуснат тези неща, като се пропусне, че тези същите фондове ще продължат да управляват над 3 милиарда и ще получат с 1,8 повече от парите на хората, къде е проблемът?

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Господин премиер, ако това е въпросът искам да взема отношение.

Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, проблемите, които очертахте са абсолютно верни и валидни, и е добре да се сложат на масата и всички да знаят за тях. 

Опасявам се обаче, че решението, което ни се предлага с този законопроект, е грешно и вредно по много причини и ще ви кажа защо смятам така.

Първо, защото ако активите на професионалните фондове отидат в НОИ, за да служат за един разходопокривен модел с тях могат да се случат две неща:

Едното е, да се похарчат, за да се дадат за пенсии, което е идеята на разходнопокриния фонд, т.е. те трябва да се осребрят, да се превърнат в пари, защото иначе не е разходопокривен модел, което би било опасно и погрешно от гледна точка на капиталовия пазар, на инвестициите и ще нанесе вреди, с които ще се борим дълги години.

Втори вариант, преместваме ги, но не ги осребряваме, а ги управляваме, кой да ги управлява? НОИ няма такава експертиза.

БОЙКО БОРИСОВ: В момента и двата фонда, които са там в НОИ, и учителския и фондът за гарантиране на вземанията са с над 100 % ликвидност и на тях кризата не им е повлияла, сиреч, ликвидно е. Тяхното управление е било по-добро от на частните пенсионни фондове, които се оправдават с кризата и имат една година или две спад, не си спомням. Сега в 11,30 часа ще дойдете с мен, тук ще бъдат и НОИ, фондовете, Дянков, Младенов и синдикатите, и ще съпоставим. Защото, когато идват поотделно, всички носят различни числа. Сега ще поставим числата на масата и ще попитам: "Съгласни ли сте с тези числа?". Ако някъде има разминаване ще изпратя проверка и след един час ще имаме истинските числа.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Господин премиер, най-важното е, че по този начин ние ще спасим и ще замажем точно тези некоректни работодатели.

БОЙКО БОРИСОВ: Защо?

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Защото, вече и хората, които сега трябва да вземат 50 лева от натрупаните си партиди и тези, които трябва да вземат 250 лева ще вземат едно и също и няма да се види как господин Ковачки ги е осигурявал на минимална заплата, защото неговият тарикатлък ще бъде покрит от всички останали. А най-важното е, че наистина, който каза национализация сбърка, не само сбърка, това изцяло не отговаря на истината, защото това не са средства на фондовете, но са средства на хората, които имат индивидуални партиди. Защо, ако аз имам натрупани 15 хиляди лева, ще трябва да получавам същото като някой, който има натрупани 1000 лева? Ако НОИ трябва да додава – нека да додава, да се види колко додава, за кой и по чия вина.

БОЙКО БОРИСОВ: С толкова додава – 200 милиона лева досега пасив.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Господин Трайков, частен пенсионен фонд професионален за ранно пенсиониране дава пенсия 50 лева, НОИ доплаща 400 лева и това според някои било национализация на парите на хората. Не мога да разбера.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Имам два коментара. Първият коментар, предлагам да отложим разговора, приемането дори и на вносител на Кодекса за социално осигуряване за следващата седмица поради това, че днес тристранка не е имало. Изпратени е писмено до всички социални партньори по молба на бизнесасоциациите да отложим до петък сутрин в 10.00 часа, така че те да могат да се запознаят с тези изчисления от страна на НОИ и от страна на частните пенсионни фондове, които до тогава ще са готови. Също да се запознаят и с предварителния доклад на МВФ, който по чисто стечение на обстоятелствата (това беше договореност през февруари с МВФ), вчера завърши тяхната двуседмична мисия тук и ни даде предварителния си доклад, така че работодателите искаха да се запознаят с него преди да стане това решение. Това ще стане в петък в 10.00 часа. Така че тристранка официално не е имало и не можем ние дори и на вносител да приемем нещо, което не е минало през тристранката. Това е първият ми коментар.

Вторият ми коментар обаче е по-принципен, дори не е на наболялата тема за пенсионните фондове – темата за пенсионната реформа като цяло. В така предложения втори вариант на Кодекса за социалното осигуряване Министерство на труда и социалната политика – вносителят,  напълно отстъпва от първоначалните идеи за пенсионната реформа и просто отлага проблема, говорейки за плавното увеличаване на стаж и на пенсионна възраст, който в първия вариант почваше от 2011 година, сега по незнайни причини почва от 2015-2017 година. Разликата отива в бюджета, един вид социалното министерство отстъпвайки и взимайки по-лесния път дава на Министерство на финансите тежката задача да намира допълнителни пари във всички тези години. Не мога да разбера защо отстъпваме по този начин, защо социалното министерство реши да отстъпи по този начин от техния първоначален проект. Както виждате МВФ вчера ясно каза – в България тази криза се е натрупвала, не казаха дори 10 години, казаха 15 години се е натрупвала тази криза, дефицитът в НОИ е един от най-големите и ако не се вземат решения, както смелото решение, което взехме миналата сряда, да направим нещо за пенсионните фондове от 2011 година, но също и за плавното увеличаване на стажа и на пенсионната възраст. Това въобще го няма в този проект, има пълно отлагане на реформата за някакво следващо правителство, за някакъв следващ мандат. Мисля че това е грешната политика, мисля че ние трябва, както приемаме тук, че трябва да има решение 2011 година, така и по стаж и по пенсионна възраст трябва да има решение през 2011 година, да се върнем към първоначалния вариант, който Вие, господин Младенов, бяхте предложили, мина през Министерския съвет. Защо сега отлагаме това? Това е допълнително натрупване на дефицит в НОИ.

Предлагам да обсъждаме това на следващото заседание, ако е необходимо да имаме извънредно заседание в началото на следващата седмица, но да сложим всичките карти на масата и да кажем – ние правим, както в здравеопазването направихме пълна реформа, която е отлагана с 10 години, така и тук да направим реформата, така че да можем да сме горди и след като свършим този мандат.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: На втория въпрос, господин Дянков, с бюджета за Държавното обществено осигуряване за следващата година, което се прие от Министерския съвет и вече е в парламента ние намаляваме дефицита в Държавното обществено осигуряване с 460 милиона лева.

Второ, ние не си измисляме откога да се вдига стаж и възраст, а го правим на базата на разчети в една дългосрочна визия. И една реформа не може да се изпълнява само от един мандат на едно правителство, изпълнява се от няколко такива мандата. Това, което сме заложили – казах ви 2017 година дефицитът във Фонд "Пенсии" става нула, който в момента е над 2 милиарда лева и всичко това е разпределено до 2031 година. Така че вдигането на стаж и възраст става на база на разчети, на база на една дългосрочна визия, така както го правят в Германия, във Франция и във всички европейски страни – плавно и последователно, за да знаят хората в един дългосрочен период от време кога трябва да се пенсионират.

По отношение на първия Ви въпрос, ще Ви помоля, господин Дянков, да кажете кога ще има Национален съвет за тристранно сътрудничество, където да се гледат промените в Кодекса за социално осигуряване, защото вече една седмица отлагате тези въпроси, а в парламента трябва да вкараме тези промени?

СИМЕОН ДЯНКОВ: Петък, 10.00 часа, вече е изпратено до всички.

Пак искам да кажа – вашите сметки се правят, понеже взимате по-лесния път и натоварвате Министерство на финансите и бюджета, ние пак да намираме допълнителни пари. МВФ ясно казва, че от 2011 година трябва да почне дигането не само на стажа, те казват възрастта с шест месеца на година. Първоначално във вашия проект за КСО вие бяхте казали с една година 2011 година, сега изведнъж си променихте решение и казвате 2015-2017 година. Защо? Първият проект беше ваш, сега след месец си променяте мнението и тръгвате с друг проект. Това е отстъпление от пенсионната реформа.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Напротив, ние я правим по-устойчива в един по-дългосрочен период от време, както го прави Франция. За следващите 12 години те предвиждат да дигнат възрастта за пенсиониране с 2 години – от 60 на 62. При нас в момента е 60 за жените, 63 за мъжете и тя ще стане 65 за мъжете и 63 за жените през 2024 година, откогато започваме да вдигаме плавно с по 6 месеца възрастта. Както Франция го прави за 12 години, така и ние го предвиждаме да го правим за един по-дълъг период от време. И пак казвам – това е на база актюерски разчети, свързано с демографската картина. Ние не можем да си измисляме от кога да вдигаме възраст и стаж и с колко. Това става плавно по дадените разчети.

БОЙКО БОРИСОВ: Въпросът на Дянков е, че до преди един месец тези разчети не са ли били такива?

СИМЕОН ДЯНКОВ: Първо, във Франция пълната пенсия се плаща на 66 години и сега. Така че това, което те в момента правят като реформа е просто да направи възможността за пенсиониране с две години да я изтегли във времето. Въпросът тук е, че преди месец казахте 2011 година и с по година на година, сега изведнъж напълно се отказахте от това и казвате 2015-2017 година. Защо такава промяна на мнението? През това време кой плаща? Бюджетът плаща през това време.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Защото такъв ни беше хоризонтът на реформата – 4 години. Сега хоризонтът ни е 20 години, което мисля че е по-правилно. С 460 милиона лева ние намаляваме дефицита догодина в Държавното обществено осигуряване.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Това пак го прави Министерство на финансите, защото ние вдигнахме социалните осигуровки. Един вид социалното министерство пасува реформата и казва – вие се оправяйте в бюджета, вдигайте осигуровките, което направихме, затова влизат тези допълнителни пари. Вие също трябва да поемете тежестта, това е вашият ресор.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Тежестта се поема от хората от 2000 до 2010 година, когато непрекъснато се увеличаваше стаж и възраст. Нека да си починат една-две години хората и ще продължим да го правим.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Международният валутен фонд казва – 2011 година, иначе България е една от страните в света, не само в Европа, с най-тежка демографска криза от една страна и понеже 15 години, а не 10 години отлагане решаването на главния въпрос и вие ако отложите пак ще се появи през 2020-2025 година. Нашите актюери каквото и да смятат те ще са по-добре ако почне плавното вдигане на стажа и на възрастта по-рано, по това няма спор. Просто повече пари ще влязат в НОИ още от следващата година.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Аз не съм видял актюерските разчети на МВФ за да знам точно с колко предлагат да се увеличи от 1 януари догодина и какъв ще е финансовия ефект за държавното обществено осигуряване.

АНЮ АНГЕЛОВ: Няма да взимам отношение по общия въпрос, въпреки че и на мен ми е неудобно, че индивидуални партиди се закриват и се прави солидарен фонд.

Имам конкретен въпрос относно § 31. Никъде в Кодекса за социално осигуряване не се намалява абсолютен размер на пенсиите. С второто изречение в ал. 2 на този параграф се намалява абсолютният размер на пенсиите на летци, парашутисти, подводничари, водолази и на участници в мисии. До сега размерът на пенсиите се изчисляваше 1 към 3 – една година стаж за три години по трета категория. Сега с новото правило се въвежда 3 за 5 – това е съвсем различен коефициент. И на практика ще загубят 45% от номиналния размер на тяхната пенсия. Това съм го казвал и в нашата парламентарна група, сега го казвам още веднъж. Това води само и единствено до едно, и това не касае много голяма група от хора, това води до изпразване от военни летци на ВВС, където има лавинообразно увеличаване.

БОЙКО БОРИСОВ: Това, което чух от Дянков, Трайков, Младенов и Ангелов и това, което чухте от мен виждате, че не случайно толкова правителства толкова години отлагат взимането на каквито и да били решения, защото това не само че не е лесна тема, тя касае реално човешки съдби. И всеки един от своята си камбанария е прав за себе си. Обаче тук трябва да се отчете и факторът, че България е на първо място и по най-голяма смъртност. С една дума – увеличаването на времето за пенсиониране намалява времето, в което един човек, работил доста години, може да се порадва на старините си. Болшинството от вас са млади, но им пожелавам да стигнат и те на 65 години.

Константинов, колко е средната продължителност на живот в България за мъжете?

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Към 69 години, ако не се лъжа.

БОЙКО БОРИСОВ: Практически ако приемем, че отиваме на 66 години, както казва МВФ, четири години средно ще могат да ползват пенсиите си мъжете. Колко е смъртността при жените? И 71 – при жените – 7-8 години жените.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Забелязвам у хората, с които общувам, че те не се много радват на пенсиите си. Няма особен стремеж на хората. Винаги, поне в моята сфера, са били драми, когато човек тръгне да се пенсионира. Да се има предвид и това. Не знам колко са радостни, когато минават с такива пенсии.

БОЙКО БОРИСОВ: При тази ситуация аз мисля, че ако с една седмица отложим приемането на тази точка и проведем среща с пенсионните фондове и с тези, които изброих, не е фатално и до тогава можем да изчистим всички тези проблеми и да вземем категорично решение.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Според мен все още имаме възможност за полезни идеи, които да отговорят на целите, които всички си поставяме, които Вие много правилно дефинирахте и които и социалното министерство иска да постигне.

БОЙКО БОРИСОВ: За мен най-лесното решение е да спазим закона – от 1 януари частните пенсионни фондове да почнат да плащат.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Да и ние това го решихме на миналото заседание.

БОЙКО БОРИСОВ: Това обаче води след себе си два проблема мигновено – компрометиране на фондовете и отново плащане от нас на тези пенсии. Сиреч, ние нямаме трети вариант.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Нека НОИ направи такъв фонд ранно пенсиониране, който обаче да си е отделен и да не се бъркат с индивидуалните партиди и оттам да си доплащат. Ако искат да го управляват, нека постигнат по-висока доходност. Ако хората видят, че той постига по-висока доходност, да имат право да си прехвърлят партидите и никой нищо няма да загуби.

БОЙКО БОРИСОВ: Ние и сега, ако аз му забраня на Дянков да дотира тази дейност, от 1 януари частните пенсионни фондове са компрометирани. Ако, примерно изберем твоят вариант – кой, където избере, тези, които са избрали частния пенсионен фонд на 31 януари като отидат за пенсии ще се прехвърлят веднага на опашката на НОИ и ще кажат – чакайте, чакайте, ние не сме виновни, че десет години тук са си играли игрички с нас, ние си искаме 465 лева пенсия. И тогава Дянков пак трябва да бръкне и ще бръкне в касата и ще вдигне дефицита. Тук не е въпросът да си играем на демократи и на много десни. Какво ще се случи, когато това се случи? Едно е да говориш от телевизията, едно е, когато си го правил, да си го правил така, както трябва. Трето и четвърто е да си го изпълнявал през годините и да си го контролирал.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Сега на наш гръб всеки може да се упражнява.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз не искам. Затова на масата всичко.

Въпросът е, че пак ние трябва да намерим пари.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Аз смятам, че се предлага изцяло грешна технология.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Аз мисля че предложението на Симеон Дянков да има още една седмица за решаване е добро, защото току що получихме информация, която сега проучваме, че унгарският парламент снощи късно е гласувал да се суспендират плащанията към частните пенсионни фондове и всички те оттук нататък да минат вече в държавния пенсионен фонд, което постига същият ефект, защото те имат същият проблем, че трябва да съкратят дефицит, имат същото предупреждение от МВФ.

БОЙКО БОРИСОВ: Те взимат целия втори стълб. Те взимат и за универсалните фондове. Там е много тежко, много радикално и ще имат проблем със сигурност. Ние големите пари на частните пенсионни фондове, които би трябвало да са ги инвестирали правилно с дълги, дълги схеми, които да носят по-голяма ликвидност, ние не им ги закачаме. Ние слагаме на масата само сегашния проблем, който идва от 1 януари и който и сега съществува и заради който НОИ влиза в допълнителен дефицит с още 200 милиона. Ние за да помогнем на НОИ отидохме с 1,8% отгоре. Оттук нататък обаче ще продължим ли да го правим това, или да търсим кардинални решения? Това е.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Една малка добавка. Това ще е полезно и вчерашната ви среща с частните фондове. Аз също имах среща с тях. Все пак е много полезно за нас, за обществото да кажат защо до сега са мълчали. Защото аз вчера ги питах защо не са казали до сега, че липсват много пари от страна на някои работодатели. Техният отговор беше, че не са ги питали. Аз им казах, че като имам проблем в моя бюджет веднага тичат при премиера и му казвам, че имаме проблем, трябва по някакъв начин да се решава, а те защо не са казвали на предишните правителства. Отговориха, че са нямали разбиране. Това не сериозно, за 10 години никой не ги е питал и е нямало разбиране.

БОЙКО БОРИСОВ: Специално с фонд "Топлина", тогава взимат решение, Ковачки прави този фонд "Топлина", всички миньори, които са по него – 5-6 хиляди души работници ги прехвърлят в този фонд, убеден съм че не е много по желание, но всичките ги прехвърлят и веднага ги завежда на минималната работна заплата и веднага започва да плаща ниските осигуровки. И сега, когато ДПС, БСП излизат да ни говорят на тази тема или експерти от НДСВ, да кажат защо са го позволили.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Действително, хубаво е да се отложи с още една седмица, Министерският съвет да вземе най-доброто решение.

БОЙКО БОРИСОВ: Отлагаме точка 16 за следващия министерски съвет.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: В петък трябва да имаме гаранция, че ще има тристранен съвет, защото е крайно време и синдикатите и работодателите и дружествата за пенсионно осигуряване, тъй като те имат вина през всичките тези 10 години това да се случи, до момента и законодателят, който е приел това глупаво решение, което го няма никъде в Европа за капиталов принцип на плащането на парите за ранно пенсиониране, всички са заинтересовани да седнат на масата на преговорите с нас и да намерим най-доброто решение. Защото на всички е ясно, че това е грешно решение, взето преди 10 години и ние трябва да го поправим, за да гарантираме правата на хората.

БОЙКО БОРИСОВ: За следващата сряда. Съгласни, несъгласни, мен ме интересува вашето категорично отношение – на Дянков и Тотю Младенов по тази тема. Това, което ми предложите, това ще приемем на министерски съвет.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: заседание КСО МС

Прочетете и това

Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние 2 Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние

"Минутки за реклама" по дълга, много поздрави от Ердоган и Нетаняху и други откъси от днешната стенограма на Министерски съвет

25 мар 2015, 4760 прочитания

Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г. 4 Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г.

Един от най-важните документи за правителството беше одобрен на редовното заседание на Министерски съвет в сряда, но не беше публикуван.

21 яну 2015, 4087 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "От Дондуков 1" Затваряне
Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 27 октомври 2010 г.

Теми - пенсионна система, нов състав на ДКВР, още пари за министерство на културата

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов