С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 ное 2010, 15:23, 3485 прочитания

Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 17 ноември 2010 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В заседанието са разгледани общо 32 точки. 

Още първата тема е интересна. Става дума за оттеглянето на кандидатурата на комодор Валентин Гагашев за шеф на военното разузнаване. Предложението беше на министъра на отбраната Аню Ангелов, но не срещна одобрението на президента Георги Първанов, който е върховен главнокомандващ. След като чака месеци наред, накрая правителството отстъпи. Възможно е до края на мандата на държавния глава (февруари 2012 г.) да няма титуляр начело на службата. Министър Ангелов намеква, че президентът иска да сложи определен човек начело на разузнаването,  за да може да използва информацията оттам и след като приключи престоя му на "Дондуков" 2. "Харесва ми Вашата категоричност", казва премиерът Бойко Борисов.


В точка 18 има финансови подробности за сключването на договор между България и "Луфтханза техник София" ООД.

Точка 21 е енигматична. "Проект на решение за оттегляне на законопроект". Очевидно става дума за законопроект, внесен през април 2010 г. в Народното събрание от Министерския съвет, който касае местните данъци и такси. Зам.-министърът на финансите Владислав Горанов, който докладва обаче, нито веднъж не споменава пълното му наименование. Оттегля се, защото междувременно синдикатите и работодателите, заедно с правителството са решили друго. 

Важна е точка 23. Става дума за отглагането на тв цифровизацията за 2015 г. (По темата има текст в хартиеното издание на "Капитал"). Ето някои от аргументите на министъра на транспорта и съобщенията Александър Цветков :"Разбира се, финансовите аспекти на този въпрос са от основна важност, тъй като липсват средства за провеждане на мащабна информационна кампания за запознаването на населението с предстоящия преход и гражданите не могат да бъдат добре осведомени и не са подготвени за този преход. Необходими са и много финансови средства за освобождаване от Министерство на отбраната на част от радиочестотните ленти. Също така са необходими средства за подпомагане на социално слаби граждани". 



Проблемът с надвнесения акциз за употребявани автомобили се решава с предложение по т. 25. Министерският съвет предлага специален закон за тази цел, който трябва да мине и през парламента. Парите ще бъдат възстановени на хората със законната лихва, два пъти подчертава зам.-министърът на финансите Владислав Горанов. 

По време на обсъждането на темата по т. 27 премиерът Бойко Борисов свежда до министрите новини от ЕС. "В момента в Брюксел има извънредно заседание, разглежда се състоянието на Ирландия. Имам SMSот Дянков, че 90 милиарда евро трябва инжекция, в противен случай има такава опасност и за други държави да се повлекат. Спомням си как ни даваха толкова много за пример Ирландия, и Румъния и Гърция и кой ли още не и Португалия. Добре, че не се подведохме по тези светли примери".

Репликите в т. 30 от заседанието между министъра на екологията Нона Караджова и министъра на образованието Сергей Игнатов, както и думите на Караджова намекват за разнобой в правителството за съдбата на ТЕЦ "Брикел". Караджова моли колегите си да кажат защо не приемат нейното предложение за пълното му затваряне, а Игнатов изтъква, че през зимата детски градини и училища ще останат без отопление.

Финансирането на ремонта на жп линията "Пловдив - Свиленград" и инфраструктурата на "Дунав мост" 2 се споменават в последните две точки от дневния ред на заседанието.

Стенографски запис!

ЗАСЕДАНИЕ

на Министерския съвет

17 ноември 2010 г.

Заседанието започна в 10,10 часа и се ръководи от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 1

Проект на Решение за отменяне на Решение № 574 на Министерски съвет от 2010 г. и за предложение до Президента на Република България за издаване на указ за назначаване на длъжност и удостояване с висше офицерско звание на офицер от Българската армия

АНЮ АНГЕЛОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, по три причини предлагам настоящото решение. Едната от причините е, че изтича максимално възможният срок, в който съгласно Правилника за приложение на Закона за отбраната и въоръжените сили един генерал или офицер може да стои в специален щат и да очаква назначение.

Втората причина е, че аз не мога да си позволя да оставя този генерал заложник на бездействието на президентската институция повече.

Трето, което искам да кажа, че всъщност след 11 ноември ясно проличава, че конкретно избраният човек от президента да бъде предложен от Министерски съвет за директор на Дирекция "Военна информация" е с по-далечна цел, когато президентът Първанов няма да бъде президент Първанов, а господин Първанов. Затова аз няма да предложа друг човек да назначаваме на тази длъжност.

Заместник-директор, назначен от мен, ще изпълнява тези задължения.

БОЙКО БОРИСОВ: Харесва ми Вашата категоричност. Приемаме точка 1.

Точка 2

Проект на Постановление за допълнение на Постановление № 323 на Министерски съвет от 2008 г. за определяне на първостепенни и второстепенни разпоредители с бюджетни кредити в Министерство на вътрешните работи

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 2.

Точка 3

Проект на Решение за утвърждаване на план-сметка на Фонда за покриване на разходите за приватизация и след приватизационен контрол към Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол за 2010 г.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин премиер, бих искал да акцентирам върху две цифри в това решение. Едното е постъпления от приватизация, заложени в държавния бюджет в раздел VІ финансиране на бюджетното салдо на републиканския бюджет в размер на 201 500 хил. лева, които всъщност очакваме да бъдат повече. Другото е трансфер на близо 150 милиона лева разходи, които са били натрупвани във фонд за покриване на дейността по приватизацията. Смятаме, че към днешна дата тези пари могат да минат към държавния бюджет.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 3.

Точка 4

Проект на Решение за одобряване на едностранна декларация по делото "Шидерови срещу България" пред Европейския съд по правата на човека (Жалба № 17923/03).

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 4.

Точка 5

Проект на Решение за продажба на имот – частна държавна собственост, предоставен за ползване и управление на Държавно предприятие "Строителство и възстановяване" – София.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Става въпрос за недвижими имоти, хотел "Шампион", който с решение на Министерски съвет от 8 април 2010 г. беше предложен за продажба на стойност 7 680 хил.лева без ДДС. Бяха проведени две тръжни процедури съгласно Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост, на които две тръжни процедури не беше проявен интерес. Настоящото решение предвижда намаляване на първоначалната тръжна цена, така както е предвидено в Правилника, тогава, когато не се проведат дори и веднъж е достатъчно, а ние два пъти проведохме процедури, не се яви купувач, цената би могла да бъде намалена. Такъв е настоящият случай. Предлагам Министерски съвет да приеме настоящото решение.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.

Точка 6

Проект на Решение за разрешаване участието на военнослужещи от въоръжените сили на Република България в операцията на НАТО OCEANSHIELD за борба с морското пиратство в акваторията около Сомалия

АНЮ АНГЕЛОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, ние участваме в операции на Европейския съюз Атланта с двама офицери към момента. Също така предвиждаме да продължи това участие. Заедно с това предлагаме да участваме с до пет военнослужещи в операцията на НАТОOCEANSHIELD, която е в същия регион. Съгласувано е от всички министерства без забележки.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за даване на съгласие за откриване на консулство на Република Армения в Република България, ръководено от почетно /нещатно/ консулско длъжностно лице, със седалище във Варна и с консулски окръг ,обхващащ територията на областите Варна, Бургас, Добрич, Шумен и Търговище, и за допускане на Саркис Калустов Саркизов – български гражданин, да изпълнява функциите на почетен /нещатен/ консул на Република Армения в Република България

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 7.

Точка 8

Проект на Решение за даване на съгласие за откриване на консулство на Република Кения в Република България, ръководено от почетно (нещатно) консулско длъжностно лице, със седалище в София и с консулски окръг, обхващащ територията на Република България, и за даване на съгласие Ивайло Иванов Дерменджиев – български гражданин, да бъде допуснат да изпълнява функциите на почетен консул на Република Кения в Република България.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 8.

Точка 9

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Рамковото споразумение между Европейския съюз и неговите държави членки, от една страна, и Република Корея, от друга страна, подписано на 10 май 2010 г. в Брюксел.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 9.

Точка 10

Проект на Решение за утвърждаване на Споразумението между Министерство на вътрешните работи на Република България и Министерство на вътрешните работи на Република Естония за сътрудничество при управлението на границите и полицейско сътрудничество по наказателноправни въпроси.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 10.

Точка 11

Проект на Решение за одобряване проект на Споразумение между правителството на Република България и правителството на Република Турция за изграждане и функциониране на съвместен контактен център за полицейско и митническо сътрудничество.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 11.

Точка 12

Доклад относно одобряване проект на Разрешение за проучване на строителни материали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства, в площта "Соколите", разположена в землището на с. Соколица, община Карлово, област Пловдив.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 12.

Точка 13

Проект на Решение за едновременно намаляване и увеличаване капитала на "Овча купел" ЕООД, за обявяване на недвижими имоти за публична държавна собственост, и за безвъзмездно предоставяне за управление на имоти на Държавната агенция за бежанците, на Министерство на вътрешните работи и на областния управител на област София.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 13.

Точка 14

Проект на Решение за одобряване позицията на Република България за участие в редовното заседание на Съвета по образование, младеж, култура и спорт на Европейския съюз, което ще се проведе на 18 и 19 ноември 2010 г. в Брюксел.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 14.

Точка 15

Проект на Решение за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства, по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства – строителни материали –пясъци и чакъли, от находище "Стряма 2", разположено в землището на с. Ръжево Конаре, община Калояново, област Пловдив, на "Водстрой Пловдив" АД – Пловдив.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Това е една от стотиците забавени преписки в Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Заявлението в министерството е подадено 2003 г., едва сега се процедира, както забелязвате. Става въпрос за добив на строителни материали – пясъци и чакъли, годни за производство на бетони. Срокът на концесията се предвижда да бъде 10 години, като е съобразен с количеството на подземното богатство. Очаква се годишното концесионно плащане да е 12 375 лева, като очакваните приходи за концесията са 123 750 лева.

БОЙКО БОРИСОВ: Горанов!

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Господин премиер, госпожи и господа министри, имаме една бележка, която колегите не са отразили. Тя е мотивирана и поддържана от нас, в проекта на решение на Министерски съвет да бъде включено предоставянето на банкова гаранция по т- 8.1.1, която да гарантира изпълнението на финансовите задължения на концесионера за първата договорна година. Това да е условието на влизане в сила на концесионния договор. По този начин кандидатът ще декларира готовността си да изпълнява по договора задълженията и ангажиментите, а държавата ще получи възможност от момента на сключване на договора да налага санкции и да събира неустойки при неизпълнение от страна на бъдещи концесионер.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 15 с изричното включване искането на Министерството на финансите .

Точка 16

Проект на Решение за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства, по чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона за подземните богатства – строителни материали – речна баластра /пясък и чакъл/, от находище "Крумово", разположено в землището на с. Крумово, община Кочериново, област Кюстендил и на с. Бучино, община Благоевград, област Благоевград, на "Бистрица" ООД – Благоевград.

ЕКАТЕРИНА ЗАХАРИЕВА: Също заявление от 2003 г. Става въпрос за концесия без търг или конкурс поради регистрирано търговско откритие. Срокът на концесията е определен на 25 години. Това са подземни богатства речна баластна, пясък и чакъл.Очакваните приходи са 479 хил.лева. Министерството на финансите има същата бележка и няма проблем да се приеме точка с бележката на Министерството на финансите.

БОЙКО БОРИСОВ: Горанов!

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Същата бележка. Благодаря за разбирането на колегите.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 16 с направената забележка.

Точка 17

Проект на Решение за одобряване позицията на Република България за участие в заседанието на Корепер ІІ, формат Конференция на представителите на правителствата на държавите членки, което ще се проведе на 18 ноември 2010 г. в Брюксел.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 17.

Точка 18

Проект на Решение за одобряване проект на Договор между правителството на Република България и "Луфтханза Техник София" ООД за изпълнение на инвестиционния проект и проекта за обучение за придобиване на професионална квалификация и за упълномощаване министъра на икономиката, енергетиката и туризма да сключи договора и предостави средства за финансово подпомагане проведено специфично обучение от "Луфтханза Техник София" ООД

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Господин премиер, колеги, инвестиционният проект на "Луфтханза Техник" ООД за изграждане на база за обслужване и ремонт на самолети на "Летище София" е сертифициран по реда на Закона за насърчаване на инвестициите и Правилника за прилагането на закона като инвестиция от клас А. Стойността на инвестицията, според предоставения инвестиционен проект от 2007 г., е 35 244 хил.лева в дълготрайни материали и нематериални активи. Инвестицията е основно за сгради и оборудване, останалата част е за софтуер и за външни лицензии. Основната дейност в новосъздаденото предприятие е за обслужване и основен ремонт на самолети "Боинг 737" и "Еарбъс 320" на две технологични линии. С новата база германското дружество разширява дейността си в Европа и включва София наред с другите аналогични бази в Хамбург, Берлин, Шанан, Будапеща и Малта. През октомври 2008 г. инвеститорът въведе в експлоатация първата технологична линия, а втората през 2009 г. и от септември миналата година вече работи с пълния си капацитет. При пълно натоварване всяка линия обслужва по 11 самолета годишно и до края на юли т.г. приблизително е постигнат годишният капацитет. Общата численост на персонала е 350 служители. Важна част от проекта е предвиденото специфично обучение на персонала. Обучени са 327 специалисти, производствен и друг персонал, необходим за основния ремонт и поддръжка на "Боинг 737" и "Еарбъс 320" и управление на процесите в българското дружество, като обучението е направено и в Българския институт по транспорта и в чужбина. Те са похарчили 1,8 млн.лева за обучение. Ние се поели ангажимент да ги подпомогнем с това обучение. Той реално е първият, който се реализира по чл. 22в от Закона за насърчаване на инвестициите.

БОЙКО БОРИСОВ: Цветанов!

ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ: Тук искам да благодаря на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и на министъра на земеделието и храните, защото имах една среща с представители от "Луфтханза Техник" ООД, които три години не можеха да си решат един проблем във връзка със земи, които се водят на земеделието, на транспорта и МВР имаше отношение.

Искам да благодаря на колегите, защото представител на "Луфтханза Техник" дори от среща, която имах с немския бизнес, отчетоха резултата, че за 15-20 минути сме успели да решим един проблем, който им се е наслагвал с годините и не е намерена политическата воля да се реши и да има координация между министерствата.

Затова искам да благодаря на колегите за бързата реакция по проблемите и казусите, които бяха поставили немските инвеститори.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 18.

Точка 19

Проект на Решение за изключване от горския фонд при промяна на предназначението им на поземлени имоти – публична държавна собственост, представляващи гори и земи, разположени в землището на гр. Бяла, община Бяла, необходими за реконструкция на Път І-5 "Русе-Велико Търново" от км 50+576 до км 52+674" и кръгово кръстовище при км 51+930.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, ако позволите има допусната техническа грешка в подготвянето на материалите и за протокола км е 50+573, а не както е записано 50+574. Така че моля да бъде отбелязан коректният текст.

Само да уточня, че това е изключване във връзка с изграждане на кръгово кръстовище на пътя Русе - Бяла, станал печално известен с трагедията преди известно време.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 19.

Точка 20

Проект на Постановление за приемане на Наредба за опазване на околната среда в морските води и създаване на консултативен и координационен съвет по опазване на околната среда в морските води на Черно море и управление на изпълнението на Морска стратегия и програма от мерки.

НОНА КАРАДЖОВА: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, предлагам на вашето внимание проект на Постановление на Министерски съвет за приемане на наредба за опазване на околната среда в морските води с цел да се приведе националното законодателство в съответствие с изискванията на Директива 2008/56 за създаване на рамка на действията на общността в областта на политиката на морската среда.

С проекта на Наредба се постигат следните основни цели: постигане на съгласуваност между различни политики, споразумения и законодателни мерки, чието въздействие е фокусирано върху морската среда, предотвратяване и намаляване на замърсяването от антропогенен произход в морската околна среда; разширяване обхвата и създаване на представителна мрежа от морски защитени територии; устойчиво използване на морските ресурси от сегашните и бъдещите поколения, сътрудничество между страните членки от Европейския съюз и останалите държави от морския регион на Черно море.

Проектът на Наредба регламентира и компетентните органи и тяхната отговорност. Сроковете за най-важните етапи от постигане на целите на наредба са следните: първоначална оценка на състоянието на околната среда в морските води до юли 2012 г.; разработване и изпълнение на програми за мониторинг в морската околна среда до юли 2014 г.; разработване на програми от мерки до края на 2014 г. и започване на изпълнението на програмите от мерки през 2016 г .

Изпълнението на тази наредба изисква изключително добра координация между институциите, тъй като много министерства имат отношение към темата, поради което ние предложихме и от колегите се приема за създаването на консултативен и координационен съвет към Министерски съвет, който ще взема важни решения по въпросите на прилагане на наредбата.

Наредбата е съгласувана с всички министерства и ведомства и са отразени всички бележки. Предлагам Министерски съвет да приеме проекта на Наредба.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 20.

Точка 21

Проект на Решение за оттегляне на законопроект.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Господин премиер, това е законопроект, внесен от месец април. В резултат на разговорите със синдикатите и работодателските организации и решение № 180, на миналото заседание Министерският съвет прие нов консенсусен и съгласуван с народните представители законопроект, който отразява всички възможности за подобряване на законодателството в областта на местните данъци и такси. За да не се създава колизия при разглеждането на двата законопроекта с вносител Министерски съвет, предлагаме старият законопроект, внесен през месец април т.г., да бъде оттеглен.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 21.

Точка 22

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за допълнение на Търговския закон.

МАРГАРИТА ПОПОВА: Това е кратко изменение в Търговския закон, което е във връзка с привеждане на нашето законодателство в съответствие с европейска директива и което в най-общ смисъл касае следния проблем – облекчаване и освобождаване на търговските дружества от някои административни тежести с цел да бъде укрепена и да стане по-сигурна тяхната конкурентоспособност. Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 22.

Точка 23

Проект на Решение за преразглеждане на Плана за въвеждане на наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване /DVB-T/ в Република България, приет с решение по т. 24 от Протокол № 5 от заседанието на Министерския съвет на 31 януари 2008 г., изменен и допълнен с решение по т. 13 от Протокол № 51 от заседанието на Министерския съвет на 30 декември 2009 г., и относимата нормативна уредба.

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, необходимостта от преразглеждане на сега действащия план и изготвянето на нов, както изменението на законовата уредба, са свързани с решаването на заложените още с приемането на този план проблеми и това прави обективно невъзможно успешната реализация на прехода до 31 декември 2012 г. при адекватна защита на интересите както на телевизионните зрители, така и на останалите заинтересовани страни в процеса. Най-общо тези проблеми могат да бъдат групирани като финансови, правно-организационни и пазарни. Разбира се, финансовите аспекти на този въпрос са от основна важност, тъй като липсват средства за провеждане на мащабна информационна кампания за запознаването на населението с предстоящия преход и гражданите не могат да бъдат добре осведомени и не са подготвени за този преход. Необходими са и много финансови средства за освобождаване от Министерство на отбраната на част от радиочестотните ленти. Също така са необходими средства за подпомагане на социално слаби граждани. В тази връзка предлагам и създаването на работна група, която да включи представители на заинтересованите ведомства и предприятията, които притежават разрешение за осъществяване на такива електронни съобщения чрез мрежи за наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване. Тази работна група до 31 януари 2011 г. ще подготви проект на план за въвеждане на наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване в България, който да предвижда окончателно спиране на наземното аналогово телевизионно радиоразпръскване не по-късно от 1 януари 2015 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 23.

Точка 24

Проект на Решение за обявяване на имот публична държавна собственост, за имот – частна държавна собственост, и за продажба на имот – собственост на Република България в Бон, Федерална република Германия

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, българската държава е собственик на недвижим имот с площ 3099 кв.м и построените в него три жилищни сгради с обща застроена площ 843 кв.м в гр. Бон, Германия. Имотът е публична държавна собственост, той е използван за нуждите на посолството на България във Федерална република Германия и е с отпаднала необходимост поради преместването на столицата на Германия в Берлин. Понастоящем част от сградите се ползват за дипломатическото бюро на Република България, което продължава да функционира в Бон, предвид факта, че някои германски институции и министерства все още са разположени там.

В изпълнение на решение на Междуведомствената комисия за управление на имотите на Република България зад граница от 22 юли 2010 г. дипломатическото ни бюро в Бон е сключило договор за посредничество с брокерска фирма за намиране на оферти за потенциални купувачи на имота. Оценката е изготвена от лицензиран оценител на движими имоти за пазарна цена от 2.1 млн.евро. Най-високата покупна цена, която пристигна е в размер на 2.4 млн.евро. Цената е изискуема след вписването в имотния регистър на предварителния запис за прехвърляне на собствеността.

Моля, с настоящото решение да упълномощим посланика на Република България в Германия да сключи от името на българската държава договор за продажба на недвижимия имот. В тази връзка с оглед необходимото решение на Министерски съвет да бъде представено пред съответния нотариус по местонахождение на имот, тоест в Бон, който ще изповяда сделката. Недвижимият имот е описан в съответствие с данните от кадастъра на недвижимите имоти, необходими за неговата индивидуализация. Моля да приемете това решение, за да може фактически да приключим продажбата на този имот.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.

Точка 25

Проект на Решение за одобряване на проект на Закон за възстановяване на надвнесен акциз за употребявани автомобили.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: С проекта се предлага да се уреди възстановяването на надвнесен акциз за внесените или въведени на територията на страната употребявани автомобили за периода от 1 януари 2007 г. до 31 декември 2009 г. Предложеният нормативен акт определя кръга на лицата, които имат право на възстановяване на надвнесен акциз, това са посочените като получатели в митническата декларация или данъчно задължени лица в акцизната декларация. Дава се определение на понятието "надвнесен акциз", като се дефинира като разлика между внесения акциз за употребяван автомобил и размера на акциза за нов автомобил със същата мощност на двигателя. На практика това означава, че ще се възстановява надвнесен акциз за употребявани автомобили с мощност на двигателя, превишаваща 120 киловата по системата дим. Регламентирана е процедура за възстановяване въз основа на подадено писмено искане от лицето до компетентната митница. Най-общо законопроектът е продиктуван от решение на съда на Европейската общност, по което България е осъдена, че за периода от 1 януари 2007 г. до премахването на тази мярка в законодателството е събирала не в съответствие с общностното право акциз върху употребявани автомобили, внасяни на територията на Република България. Практиката на други държави членки, които са имали подобен проблем, е това да се решава с отделен законопроект.

Законопроектът е обсъден в рамките на съгласувателната процедура между министрите и предлагам да бъде подкрепен.

Има бележки от страна на Министерство на правосъдието, свързани с това дали към него да бъде приложено решението на съда, това би могло да бъде направено, но то по същество не променя предложените текстове.

Има коментари от страна на МИЕТ, които в по-голямата си част са технически, някои от тях биха могли да намерят място в хода на дебата в Народно събрание.

Предлагам да бъде подкрепен така предложеният законопроект, за да може максимално бързо да стартира процедурата за възстановяване на този акциз на правоимащите.

БОЙКО БОРИСОВ: Това съгласувано ли е с вносители, с други организации, в смисъл да знаем тяхното мнение.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Те биха били доволни, че българската държава се съобразява с решението на съда на Европейската общност, което ние безспорно сме длъжни да направим, възстановява им се акцизът със законната лихва, тоест увреждането, което съответните лица са претърпели, се възстановява напълно, в това число казвам със законната лихва. В този смисъл те би трябвало да са доволни, че щетата, която са претърпели плащайки акциз, който според съда е недължим, ще им бъде възстановен със законната лихва за съответния период.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 25.

Точка 26

Проект на Постановление за пренасочване на неусвоени средства за екологичните обекти по приложение № 7 към чл. 12, алинея 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г.

НОНА КАРАДЖОВА: Уважаеми колеги, настоящият проект на Постановление има за цел да пренасочи средства, които са по специалното приложение за екологични обекти към Закона за държавния бюджет, на средства от два обекта към други три обекта поради факта, че двата обекта, които са свързани с изграждане на инсталации и депо за битови отпадъци в гр. Враца и Мездра, са с обжалвани процедури и за съжаление не могат да бъдат сключени договори с изпълнители до края на годината. С оглед ускоряване строителството на други обекти, отново свързани с изграждане на депа за битови отпадъци, които имат възможност да усвоят допълнително средства с оглед по-бързото изграждане на тези обекти, предлагам да бъдат съответно прехвърлени за следните регионални депа: в общините Гоце Делчев, Шумен и Смолян. Това са регионални депа за по няколко общини в регионите.

Постановлението е съгласувано с Министерството на финансите. Предлагам да бъде одобрено.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемам е точка 26.

Точка 27

Доклад относно одобряване позицията на Република България за участие в заседание на Съвета на Европейския съюз по икономически и финансови въпроси (ЕКОФИН), което ще се проведе на 17 ноември 2010 г. в Брюксел.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася заместник министър-председателят и министър на финансите.

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин премиер, позицията на България е съгласувана и одобрена от Съвета по европейските въпроси на проведено на 15 ноември 2010 година заседание.

Въпросите, които се разглеждат, са директива и регламент на Съвета по отношение на третирането на застрахователните услуги за целите на ДДС, финансиране на мерки за борба с изменението на климата и доклад на Комитета за икономическа политика и комитета за социална закрила относно пенсиите.

Последната точка, която ще се разгледа, е статистика на Европейския съюз, като в момента в Брюксел е тази тема.

БОЙКО БОРИСОВ: В момента в Брюксел има извънредно заседание, разглежда се състоянието на Ирландия. Имам SMS от Дянков, че 90 милиарда евро трябва инжекция, в противен случай има такава опасност и за други държави да се повлекат.

Спомням си как ни даваха толкова много за пример Ирландия, и Румъния и Гърция и кой ли още не и Португалия. Добре, че не се подведохме по тези светли примери.

Приема се точка 27.

Точка 28

Проект на Постановление за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът по управление на средствата от Европейския съюз.

ТОМИСЛАВ ДОНЧЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, става дума за четири постановления на Министерския съвет, които регулират процесите на разпределение и контрол на европейските средства. Промените са в посока по-нататъшно опростяване на процедурите, съобразяване с препоръките на дирекция "Одит" към Главна дирекция "Регионална политика на Европейската комисия" и съгласуваност на текстовете между различните постановления.

Става въпрос за Постановление № 121 на Министерския съвет от 2007 година, Постановление № 70 на Министерския съвет от 2010 година, Постановление № 179 на Министерския съвет от 2010 година и Постановление № 322 на Министерския съвет от 2008 година.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 28.

Точка 29

Доклад относно одобряване позицията на Република България и състава на българската делегация за участие в срещата на държавните и правителствените ръководители на държавите участнички в Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа, която ще се проведе на 1 и 2 декември 2010 година в Астана.

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на външните работи.

НИКОЛАЙ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин премиер, на 1 и 2 декември 2010 година в Астана ще се проведе въпросната среща. На нея се очаква да се приемат два важни документа – политическа декларация и План за действие.

За съжаление най-вероятно няма да се постигне съществен напредък по принципната договореност между страните членки по договора за обикновените въоръжени сили в Европа.

Очакваме също така част от дискусията да се съсредоточи и върху потенциалните конфликти в зоната на ОССЕ като едно от основните предизвикателства към нашата сигурност.

Именно за това България ще настоява за използване по-активно на изградените механизми и преговорни формати за постигане на напредък в процесите на мирно урегулиране на тези конфликти.

Българската делегация ще се води от президента на републиката и с настоящото решение трябва да утвърдим състава на делегацията и съответно мандата, който има заминавайки за Астана. Благодаря ви.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 29.

Точка 30

Доклад относно ТЕЦ "Брикел".

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на околната среда и водите.

НОНА КАРАДЖОВА: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, на оперативно заседание на Министерски съвет проведено на 10 ноември 2010 година внесох доклад свързан с необходимостта от извеждане на ТЕЦ "Брикел" от експлоатация, като бяха подробно изложени аргументите за това.

Моята молба беше за съдействие от страна на министъра на икономиката, енергетиката и туризма за изработване на План за извеждане от експлоатация и при необходимост от съдействие от министъра на вътрешните работи за прилагане на този план.

Тези предложения бяха във връзка с категоричния отказ на ТЕЦ "Брикел" да изведе от експлоатация инсталацията, което има като задължение по Договора за приватизация, и което произтича от редица екологични норми и разпоредби.

В тази връзка министърът на труда и социалната политика, министърът на икономиката и енергетиката и министърът на образованието, младежта и науката изразиха съображения, които доведоха до формулиране на следното предложение на Министерски съвет.

Ще помоля колегите да кажат своите съображения за не приемане в пълен обхват на моето предложение от миналото заседание на Министерски съвет, след което ще кажа какви са предложенията, които са консултирани. Този доклад и това предложение е от името на пет министри, това са: министърът на финансите, министърът на икономиката, енергетиката и туризма, министърът на образованието, младежта и науката, министърът на труда и социалната политика и министърът на околната среда и водите.

Моля колегите да кажат своите съображения за формулирането на настоящето решение на Министерския съвет.

СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Мога да повторя това, което казах и на оперативното заседание – има четири училища и две детски градини, които се отопляват сега през ТЕЦ "Брикел". Няма начин училищата да преминат на твърдо гориво или да се изградят котли, защото две от тях нямат комини.

Също така за трафопостове е необходимо технологично време така, че до края на отоплителния сезон тези четири училища, които са общински и две детски градини, ще бъдат застрашени, затова подкрепям предложението.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 30.

Точка 31

Проект на Решение за одобряване на проект на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България, Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (България – железопътен проект на Трансевропейската мрежа) и на проект на Изменение № 2 на Финансовия договор между Република България, Европейската инвестиционна банка и Национална компания "Железопътна инфраструктура" (България – железопътен проектна Трансевропейската мрежа – проект Б)

БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

АЛЕКНАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин премиер, колеги, целта на предложения акт е осигуряване на финансов ресурс в размер на 110 милиона евро, за успешното завършване на проекта за реконструкция и електрификация на жп линията "Пловдив" – "Свиленград".

При изпълнението на този проект през годините е допуснато голямо изоставане, което по никакъв начин не може да бъде наваксано до края на 2010 година, но предвид значимостта на проекта не само за Република България, от Европейската комисия и от Европейската инвестиционна банка е дадено принципно съгласие за финансиране на проекта до успешното му завършване като Европейската комисия има готовност да предостави безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Транспорт - 2007 – 2013 година", което да замести и дори да надхвърли първоначално определената помощ по ИСПА, а Европейската инвестиционна банка да удължи сроковете за ползване на кредитите до завършването на проекта.

С помощта на експертен екип осигурен от Европейската инвестиционна банка и от Европейската комисия в рамките на инициативата "JASPERS" се извършва анализ на текущото състояние на проекта и на схемата за финансирането му и е подготвен пакетът от документи за финансиране на проекта по Оперативна програма "Транспорт".

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 31.

Точка 32

Доклад относно даване съгласие Управляващият орган по КФ1164/94/ИСПА в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията да подпише изменение към Договора за осигуряване на независим надзор и Инженер по ФАДИК (Договор№ 4 EuropeAid /120717/D/SV/BG) за целия срок за изпълнение на строителните работи по договора за строителство на прилежащата инфраструктура на моста на р. Дунав при Видин-Калафат (Договор № 3 EuropeAid /120718/D/W/BG).

БОЙКО БОРИСОВ: Внасят министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министърът по управление на средствата от Европейския съюз.

АЛЕКСАНДЪР ЦВЕТКОВ: Уважаеми господин председател, проектът на този акт е изготвен във връзка с необходимостта от осигуряване на строителен надзор по договора за инженера за прилежащата инфраструктура на "Дунав мост", който е изразходван към края на месец октомври 2010 година, като в момента се ползват ресурсите от предвидения бюджет за срока за уведомяване за дефекти. Това е свързано с многократното удължаване на срока за изпълнение на "Дунав мост".

За да се гарантира окончателното завършване на "Дунав мост" е необходимо удължаване на този договор и това може да стане с подписването на допълнителен адендум към договора. Различните варианти на подход при решаването на този казус вече са направени като анализ. Това е най-изгодният за държавата вариант, да се удължи договорът с подписването на такъв адендум.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 32.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: ТЕЦ"Брикел"

Прочетете и това

Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние 2 Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние

"Минутки за реклама" по дълга, много поздрави от Ердоган и Нетаняху и други откъси от днешната стенограма на Министерски съвет

25 мар 2015, 4760 прочитания

Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г. 4 Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г.

Един от най-важните документи за правителството беше одобрен на редовното заседание на Министерски съвет в сряда, но не беше публикуван.

21 яну 2015, 4087 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "От Дондуков 1" Затваряне
Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 24 ноември 2010 г.

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм