С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 10 дек 2010, 12:05, 4602 прочитания

Стенограма от заседанието на Министерския съвет - 8 декември 2010 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Този път дневният ред се състои от 42 точки.

Интересна размяна на реплики между министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и Бойко Борисов има в т.6, въпреки че не е съвсем в темата й. "Ако прочета: "Снегът пак ги изненада", ще бъда много ядосан", казва премиерът.


Пак там става дума за пречиствателната станция на Златни пясъци, която има капацитет за 15 000 жители, а трябва да се разшири, за да поеме поне още 100 000 жители. Проблемът са парите. Министрите обсъждат, че трябва и хотелиерите да се включат във финансирането. Борисов обяснява какво им е поведението: "Идват хотелиерите вчера и туристическият бранш и казват: ние не може да плуваме в морето, защото 100 хиляди и кусур, все едно, си ходят в самото море, защото тръбичките водят в самия плаж". Леко е смешно как обяснява, че Симеон Дянков не може да намери всичките пари. "Отивам в Брюксел и няма да се върна! Няма откъде да извадя 50 милиона!", слага реплика в устата на финансовия министър министър-председателят.

Има и новини – МВР обмисля как да се отчитат реалните нощувки в курортите, зада се плащат пълните такси. Вече хотелиерите ще трябва да подават информация не само когато туристите са пристигнали, но и когато са си заминали. "По нашите изчисления 75 милиона повече ще се съберат поне от това, което не отчитат", твърди премиерът.

В т. 18 се приема проект на Стратегия за национална сигурност. Министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков иска представители на неговото ведомство да присъстват в бъдеще при обсъждането на подобни проекти, защото "енергетиката сега за националната сигурност е горе-долу това, което беше армията по времето на Студената война".



Задължително – т. 21 за здравната реформа. Министър Трайков пита защо не се разби е монополът на здравната каса. Анализът, представен от министъра на здравеопазването Константинов явно е интересен, някои от числата се цитират от министъра на икономиката. Както е обичайно за Борисов – емоционални изказвания, но показателни и за начина му на мислене и кое го разтърсва. "Доктор е повече от министър".

И още – от следващата точка 22. "Винаги съм ви казвал: правите ли нещо за началника, никога няма да се свидите", казва Борисов по повод Господ и манастира в Гигинци. Министър Божидар Димитров се опитва да се опъва, но не става.    

Други теми:

- Ефектът "Калина" – т. 30 "Вчера възложих на министър Дянков изготвянето на правилник за критерии при постъпване на работа за средния шалон и нагоре, за всички важни административни длъжности. Случаят с Калина Илиева трябва да ни е обеца на ухото на всички нас, за да може да се проверява", казва премиерът Борисов.

- Австралийски опит за 3 млн. лв - още за здравната реформа в т. 32

- Магистрала "Струма" – т. 39

- България срещу квотите за улов на калкан – т. 40. Борисов съветва да не е остро възражението срещу Европейската комисия, а мотивирано.  

- Премии за пожарникарите, които бяха в Израел - т. 41. Единствено българският правителствен самолет бил пуснат без да има система за разпознаване на гласовете, без проверки в Израел. 

- ДДС за "Великолепната шесторка" – т.42




Стенографски запис

ЗАСЕДАНИЕ


на Министерския съвет

на 8 декември 2010 г.

Заседанието започна в 10.30 часа и беше открито и ръководено от министър-председателя Бойко Борисов.

Точка 1

Проект на Решение за приемане на отчет за изпълнението през 2009 г. на първия Национален план за действие по енергийна ефективност 2008-2010 г. и на поименен списък на задължените лица по чл. 10, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност и стойностите на определените им индивидуални цели за енергийни спестявания

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, България формулира своята национална индикативна цел за енергийни спестявания на горива и енергия в размер на 9% от усреднената стойност на крайното енергийно потребление за периода 2001-2005 г., което възлиза на 7291 GWh и следва да бъде постигната до деветата година от прилагането на директивата, а именно, до 2016 г.

Първият тригодишен план беше 2008-2010 г., като междинна цел в него е 2430 GWh, което е 3%. За този период е постигната целта.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 1.

Точка 2

Проект на Решение за допълнение на Решение № 197 на Министерския съвет от 2010 г. за приемане на механизъм за уреждане на задължения по републиканския бюджет

СИМЕОН ДЯНКОВ: Предлагаме да се прекрати този механизъм. Както бяхме казали още в самото начало, той ще работи до края на годината. С този механизъм бяха платени огромната част от задълженията, възникнали при предишното правителство, които ние изплащахме. Работихме главно с МРРБ, с МО, МП, МТСП и т.н. Така че са изплатени още около 290 млн. лв. на около 1300 фирми, които са постъпили. По този начин задачата ще бъде изпълнена и затваряме сметките до края на тази година.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 2.

Точка 3

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства от централния бюджет за 2010 г. по самостоятелните бюджети на Националната академия за театрално и филмово изкуство "Кръстьо Сарафов", Националната художествена академия – София, и Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" - София

СЕРГЕЙ ИГНАТОВ: Господин министър-председател, уважаеми колеги, средствата се предоставят за възстановяване на извършени капиталови разходи, разходи за текущи елементи, изготвяне на инвестиционни проекти през 2010 г. за сметка на собствени средства на трите висши училища, както и за допълнителна субсидия за присъща на висшето училище научна и художествено-творческа дейност на Националната музикална академия.

Проектът на постановлението има за цел осигуряване на условия за непрекъсване на учебния процес в трите висши училища. За да се обезпечи спецификата в трите висши училища, е необходимо осигуряването на допълнителни средства по самостоятелните им бюджети в размер на
300 хил. лв.

Тук ще добавя, че след като беше обявено предложението за предоставянето на тези средства, съвместно с "Отворено общество" осигурихме още по около 50 хил. лв. на всяко от тези висши училища от Антикризисния фонд, който е създаден, така че те сега ще получат около 150 000 – всяко.

БОЙКО БОРИСОВ: Чудесно, пращайте ги веднага, за да може преди края на годината да се изчистят финансово-отчетните плащания, които имат и счетоводителите да могат да приключат годината. Така че още днес като мине, утре това да го направите.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 3.

Точка 4

Проект на Решение за одобряване на механизъм за координация на управлението на предоставената безвъзмездна помощ на структурни реформи от японската страна и условия и ред за кандидатстване, финансиране и изпълнение на проекти с набраните средства от японска безвъзмездна помощ в подкрепа на структурната реформа

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Общият размер на тази безвъзмездна помощ е 500 млн. йени. Досега са реализирани шест проектни предложения на обща стойност 2 807 473 лв. в периода 2006-2008 г.

След провеждането на преговори с японската страна, е постигнато нейното съгласие допълнително набраните по помощта средства, възлизащи към момента на 1 559 944 лв. да бъде осъществено безвъзмездно финансиране на нови проекти на държавни и общински институции.

Координационният комитет взе решение да бъде стартирана нова процедура за набиране на проектни предложения и отчитайки наличния по-малък размер на набраните средства и изискването бенефициентите за своя сметка да поемат ДДС по проектите максималният размер ще бъде
300 хил. лв. за един проект.

Предложените Механизъм за координация и Условия и ред за кандидатстване, финансиране и изпълнение на проекти определят институционалната рамка за координация на оползотворяването на японската безвъзмездна помощ.

Само за ваша информация ще добавя, че първите шест проекта са били основно за болници и за социални домове. Вероятно тези 1,5 млн. пак може да ги насочим в тази посока.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 4.

Точка 5

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Министерство на икономиката, енергетиката и туризма на Република България и Министерството на бизнеса и търговията на Държавата Катар

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Това беше меморандумът, който подписахме по време на Ваше посещение, господин премиер, в Катар. Меморандумът предвижда "Национална компания индустриални зони" и Катарската инвестиционна служба да създадат смесено дружество с капитал от най-малко 500 млн. щ. дол., което да улесни инвестициите в областите на селското стопанство, търговията с недвижими имоти, туризма и финансовия сектор или други сектори, които представляват атрактивни инвестиционни възможности.

В първоначалния текст имаше едно изречение, което трябваше да се промени. Това стана по дипломатически ред. Беше в Катар, върна се, сега е готово и затова го внасяме. Сега вече може да бъде ратифицирано от Народното събрание.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.

Точка 6

Проект на Решение за одобряване проект на меморандум за разбирателство на Република България и правителството на Република Сърбия, участващи в Програмата за трансгранично сътрудничество България – Сърбия, по инструмента за предприсъединителна помощ

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, позабавиха се малко нашите сръбски приятели, докато се структурират. Дълго време работихме с тях. В крайна сметка имаме този инструмент. Сега трябва да бързаме доста, защото неподписването на този меморандум е свързано с 31 млн. евро, които ние имаме на разположение по тази програма за трансгранично сътрудничество. Хубавото е, че все пак има хепи енд. Създадоха тяхната структура. Ние сме водещ орган. Готови сме, ще подпишем бързичко този меморандум, ако ни дадете, разбира се, и се надявам това да стане по най-бързия начин тези права, за да го направя. Разбира се, меморандумът ще мине и през ратификация в Народното събрание. Тези 31 млн. евро са изключително важни за пограничните райони на България и Сърбия, така че действаме бързо напред.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Проходът при Балчик?

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Те подготвят проекта.

БОЙКО БОРИСОВ: В петък очакваме сняг. Да не ви изненада?

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Ще се справим.

БОЙКО БОРИСОВ: Отсега искам да чакате с метли и снегорини, като падне снежинка, да я хващате във въздуха! Ако прочета: "Снегът пак ги изненада", ще бъда много ядосан. Затова ви предупреждавам: в петък ще вали сняг! До неделя ще се стопи, но в петък ще навали.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Германия, Англия, включително половината летище на Германия бяха доста изненадани от първия сняг. Ще бъдем по-перфектни от германците, надявам се.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз като гледах по телевизията какъв ад и какво чудо беше по Германия, Австрия, Полша, как инфраструктурата не им издържа…

Госпожа Манева, за пречиствателната станция за "Златни пясъци"?

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Ще създаваме организация. Само че трябва да включим в проекта и тези, които са Ви се оплаквали. Положението там наистина е много сериозно.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз обичам да работя конкретно с един човек по дадена тема. Така и вчера разговарях с Вас. Вижте кои други министерства отговарят. Става въпрос, колеги, за пречиствателна станция "Златни пясъци".

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: С Министерство на регионалното развитие и благоустройството трябва, защото там една част от собствеността е на ВиК, мрежата е на хотелиерите, има спорове между общината и хотелиерите. Никой не иска да поеме проектирането. Има много сериозни проблеми, но няма да ви занимавам с подробности, ще се справим с нещата.

БОЙКО БОРИСОВ: Колко пари е целият проект?

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Няма проект, за съжаление. Трябва много сериозно да се разшири.

БОЙКО БОРИСОВ: Не може да правиш комплекс "Златни пясъци", а да нямаш проект за канализация. Чувате ли с какви абсурди всеки ден се срещаме?

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: И това е от години.

БОЙКО БОРИСОВ: Тогава дайте ние да възложим проекта.

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Ще възложим проект, само че цялото финансиране на инвестиционния обект не може да дойде само от държавата, трябва хотелиерите да се включат. Това е задължително. Провеждахме една среща с тях. Не са много възторжени от такава перспектива. Но ще направим втора среща. Те са много заинтересувани. Всички сме заинтересувани там всичко да бъде наред. В момента има пречиствателна станция за 15 хил. души, трябва да се построи разширение за над 100 хил. души.

БОЙКО БОРИСОВ: Колко е горе-долу?

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Тъй като ще трябва да се прави и дълбоководно заустване, мисля, че няма да бъде по-малко от 50 милиона. Трябва да се направи тръба, да се изведе дълбоко в морето, трябва да се направят някои колектори. Това е сумата, която ми казаха ориентировъчно.

БОЙКО БОРИСОВ: Европейски програми нямаше ли? На толкова места направихме пречиствателни станции?

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: В момента не могат да кандидатстват за европейски пари, защото има спор за собствеността, тъй като за европейските пари могат да кандидатстват само общините, а всъщност това е пречиствателна станция на курорта. Трябва да намерим начин да излезем от тази ситуация. Затова искаме да направим съфинансиране между хотелиерите и държавата, за да има една поносимост.

БОЙКО БОРИСОВ: Добре, събирайте ги днес, утре най-късно, от мое име, Министерство на регионалното развитие и благоустройството да се включи с всичка сила, но това така или иначе трябва да го правим.

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Ще го решим. Ние добре работим с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Ще се съберем заедно, ще ги поканим - и "ВиК", и собствениците.

БОЙКО БОРИСОВ: Всички да дадат по малко.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Впечатли ме, когато прочетох в медиите какви курортни такси събира държавата. От стотици хиляди легла, които ние имаме по нашите курорти, сумата е изключително впечатляващо ниска, да не кажа нищожна. Според мен, ако всички си мислят, че ще управляват хотели, а държавата ще плаща от началото до края… Обратното е солидарният подход, който виждаме навсякъде по света. Хотелиерите да бъдат така добри да гарантират таксите, които ще събират, да си наложат може би една допълнителна такса затова, че ще имат най-перфектната пречиствателна станция, но без това няма да стане. Очакването, че държавата ще плаща всичко, а ние дори няма да си плащаме и таксите…

БОЙКО БОРИСОВ: Плевнелиев, така е, но ако си го представяш като футболен мач, ние сме влезли не в първото, не във второто полувреме, не в продължението – първото, а в края на второто продължение на мача, защото това, което казваш – че когато държавата е приватизирала, тя е трябвало да го включи това, или с тези пари, когато приватизираш нещо и го даваш, с тези пари да си направиш инфраструктурата. Нали така?

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Точно така. При приватизацията съвсем нелепо е приватизирана част от канализационната система, а за пречистване никой не е мислил. Освен това, след това са изградени допълнителни хотели. По закон те не могат да се пускат в действие, ако нямат очистни съоръжения, обаче са пуснати в действие. Така че е серия от безумни грешки.

БОЙКО БОРИСОВ: Това, което госпожа Манева казва - държавата просто не участва в процеса и ние сега влизаме – и заварваш цялото това безобразие! Идват хотелиерите вчера и туристическият бранш и казват: ние не може да плуваме в морето, защото 100 хиляди и кусур, все едно, си ходят в самото море, защото тръбичките водят в самия плаж! "Дайте пари!" – Дянков казва: "Отивам в Брюксел и няма да се върна! Няма откъде да извадя 50 милиона!" А когато е трябвало всичко това да се прави, не е направено. Но сега – да вдигнем ръце от този проблем и ние, е абсурд. Затова – ето, сега с Министерство на вътрешните работи сме се разбрали, днес трябва да се доразберат с Министерството на финансите чисто документално, защото досега как лъжеха хотелите? В МВР отчитат когато туристът постъпи в хотела, но не отчитат кога си тръгва. Затова обикновено хотелите отчитат по една нощувка.

Сега въвеждаме и днес трябва да видят как да стане юридически – и когато си тръгват, пак хотелът да праща на МВР. Фактически тогава ще хванем реалните нощувки. По нашите изчисления 75 милиона повече ще се съберат поне от това, което не отчитат. Затова и туристическият бранш седнете, те да поемат една част, да се видят тези хотели, които особено са построени и са пуснати да работят по този начин, и ние да участваме също. Но не може да влизаме в сезон отново по този начин, това е просто грехота и срам!

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: В "Слънчев бряг" – също. И в двата големи комплекса проблемите с пречистването на водите е много тежко. Там имат две малки пречиствателни станции и трябва да се построят за 400 хиляди, защото има и населени места. Също водим преговори. Но ще форсираме най-напред "Златни пясъци". Там вече има някакви разговори, които сме започнали. Така че трябва да се справим.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Въпросът с туристическата такса заедно с Министерството на финансите го адресираме много добре с трансформирането и в туристически данък, който вече няма да зависи от това колко декларира хотелът, а се поставят минимални и максимални стойности на запълняемост, които при всички положения ще са дължими.

БОЙКО БОРИСОВ: И това ще им обясните: правим този данък и трябва тази година да оправим "Златни пясъци", а следващата година да се оправи "Слънчев бряг", наред с всичко, което се прави – магистрали и т.н., Но за тези две пречиствателни станции на двата комплекса – едната година се мобилизираме за единия комплекс, паралелно с това да се правят проекти и работи за "Слънчев бряг" и догодина да го задействаме него. Ще плъзне епидемия! Това нашите конкуренти от съседните държави, ще го използват. Затова ние ще вложим толкова усилия да помогнем на този бранш, без да имаме вина.

Приемаме точка 6.

Точка 7

Проект на Решение за одобряване проект на Договор между правителството на Република България и правителството на Ливанската република за сътрудничество в областта на туризма

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: В проекта се предвижда двете страни да насърчават организирания групов и индивидуален туризъм, да поощряват развитието на туристообмена на специализирани групи с цел участие в спортни мероприятия, музикални и театрални фестивали, както и изложби, симпозиуми и конгреси в областта на туризма.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 7.

Точка 8

Проект на Решение за одобряване проект на допълнително споразумение, изменящо договора между правителството на Република България и правителството на Република Ливан за взаимно насърчаване и защита на инвестициите, подписан на 1 юни 1999 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 8.

Точка 9

Проект на Решение за одобряване на резултатите и утвърждаване на протокола от петата сесия на Междуправителствената българо-монголска комисия за икономическо, търговско и научно-техническо сътрудничество, проведена на 30 юни и 1 юли 2010 г. в Улан Батор, Монголия

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 9.

Точка 10

Доклад относно резултатите и взетите решения на заседанието на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарство, проведено на 26 октомври 2010 г. в Люксембург

БОЙКО БОРИСОВ: Има ли нещо някой да допълни?

Приемаме точка 10.

Точка 11

Проект на Решение за изменение на Решение № 288 на Министерския съвет от 2010 г. за едностранно прекратяване на договора от 16 април 2004 г. за предоставяне на концесия за добив на подземни богатства – въглища – по чл. 2, ал. 1, т. 4 от Закона за подземните богатства, от находище "Паисий", сключен между министъра на енергетиката и енергийните ресурси и "Мина Балкан 2000" ЕАД

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Става дума за това, че седалището и адресът на управление на концесионера се намира в Твърдица, област Сливен, но самото находище "Паисий" се намира на територията на община Гурково, област Стара Загора. За това областният управител, който може да упражнява контрол върху изпълнението, е старозагорският областен управител.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 11.

Точка 12

Проект на Решение за издаване на разрешение за търсене и проучване на нефт и природен газ – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 3 от Закона за подземните богатства, в блок 1-18 Тракия, разположен в област Хасково

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Тук документи са купили "Овъргаз Инк" и "Проучване и добив на нефт и газ". Комисията е допуснала и двамата кандидати. На първо място е класиран "Овъргаз Инк". Задължителната работна програма е на обща стойност 7 198 197 евро. Процесът на търсене ще протича за пет години.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 12.

Точка 13

Доклад относно одобряване проект на разрешение за търсене и проучване на неметални полезни изкопаеми – индустриални минерали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 2 от Закона за подземните богатства, в площта "Дългата поляна" разположена в землищата на с. Арчар, с. Мали Дреновец, с. Септемврийци, с. Ярловица, община Димово, област Видин, с. Дреновец, община Режинци, област Видин, и с. Добри дол, община Лом, област Монтана

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Тук се е явил само един кандидат – "Индустриални минерали БГ". Исканото разрешение е за две години.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 13.

Точка 14

Доклад относно одобряване проект на разрешение за търсене и проучване на неметални полезни изкопаеми – индустриални минерали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 2 от Закона за подземните богатства, в площта "Гладно поле", разположена в землищата на гр. Вълчедръм, с. Ботево, с. Разград, с. Златия и с. Игнатово, община Вълчедръм, област Монтана

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 14.

Точка 15

Доклад относно одобряване проект на разрешение за търсене и проучване на неметални полезни изкопаеми – индустриални минерали – подземни богатства по чл. 2, ал. 1, т. 2 от Закона за подземните богатства, в площта "Долните ливади", разположена в землищата на с. Целина и с. Златна ливада, община Чирпан, област Стара Загора

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 15.

Точка 16

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и правителството на Република Гърция относно презгранични операции за AIR POLICING, подписано на 1 ноември 2010 г. в Атина

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 16.

Точка 17

Доклад относно одобряване позицията на българската страна за участие в 3057-ото редовно заседание на Съвета на Европейския съюз по конкурентоспособност (вътрешен пазар и индустрия), което ще се проведе на 10 декември 2010 г. в Брюксел

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 17.

Точка 18

Проект на Решение за одобряване проект на Стратегия за Национална сигурност на Република България

ВЕЖДИ РАШИДОВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, във връзка с представения проект на решение на Министерския съвет за одобряване на проект на Стратегия за национална сигурност на Република България, Министерството на културата има следното предложение: "В раздел ІІ "Национални интереси", точка 19 и след подточка 5 "Съхраняване и развитие на националната идентичност", да се създаде нова подточка, както следва:

Опазване на културното наследство чрез система за превенция и борба и трафика на недвижими културни ценности, физическа защита на недвижимите културни ценности и политика, насочена към създаване на устойчиви обществени настроения за нетърпимост към увреждането и разрушаването на културни ценности."

Мотивите за това предложение са следните: културните ценности се ползват от закрила в интерес на гражданите на Република България. Необходимостта от опазване на културно наследство и грижа на държавата в тази област се регламентира в Конституцията на Република България. Законът за културното наследство и редица международни документи и двустранни споразумения, по които България е страна.

Предвид гореизложеното, предлагам Министерски съвет да приеме внесения проект на Решение с допълнение към него.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: В предлаганата стратегия темата за енергетиката е сравнително добре застъпена. Мисля, че всички разбираме, че енергетиката сега за националната сигурност е горе-долу това, което беше армията по времето на Студената война. В този смисъл бих искал да помоля в бъдеще само Министерство на икономиката, енергетиката и туризма да участва в разработването на такъв вид документи и да бъдем канени на съответните съвети.

БОЙКО БОРИСОВ: Предлагам да приемем точка 18 и със съответно направените на Съвета за сигурност за асамблиране с новата концепция на НАТО, която излезе, както и това, което министър Трайков предложи – да бъдат канени на съвета. Ако имате някои допълнения, защото казахте, че всичко е засегнато в нея, можете да го допълните. Приемаме точка 18.

Точка 19

Доклад относно одобряване подаването на съвместно искане на Република България и на Румъния по чл. 395 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 29 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност за въвеждане на специални мерки за дерогация от чл. 5 от Директива 2006/112/ЕО

СИМЕОН ДЯНКОВ: Тук става дума за това, че след като румънското правителство увеличи ДДС, това е за търговията по Дунав мост, просто подаваме съвместно искане към Европейския съюз да направи тази промяна в съответните разпоредби. Нашето ДДС остава 20%, както е било, румънското – 24%.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 19.

Точка 20

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на Конвенцията по касетъчните боеприпаси, приета на 30 май 2008 г. в Дъблин, Ирландия, и подписана от Република България на 3 декември 2008 г. в Осло, Норвегия

Приемаме точка 20.

Точка 21

Проект на Решение за приемане на концепция за по-добро здравеопазване

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Основните цели в концепцията са подобряване на общественото здраве, преустановяване на задълбочаващите се негативни тенденции в здравеопазването и постигане на по-висока степен на национална здравна сигурност. За тяхното реализиране трябва да се повиши ролята на държавата в регулирането на процесите и ресурсите в здравната система. В концепцията се предвижда запазване на сегашния солидарен модел на здравно осигуряване. Здравната каса ще остане единствената институция, която ще разпределя средствата от задължителните здравни вноски. Успоредно с това се предвижда да се подобрят условията за развитие на доброволното здравно осигуряване.

Сред основните акценти са: окрупняването на болници, развитието на задължителната национална здравна карта. Планирано е въвеждането на нов метод на финансиране на болничната помощ, т.нар. диагностично свързани групи. В концепцията се предвижда и подобряване на достъпа до извънболнична помощ чрез създаване на реален 24-часов достъп до лекари и освобождаването на достъпа до тесни специалисти, подобряване на контрола върху изразходването на ресурсите и тяхната ефикасност. Вече дискутирахме това. Искам само да кажа, че три-четири от мерките, които са залегнали там, вече се изпълняват, така че вървим с максимално бързи темпове, без да пресираме ненужно нещата.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Господин премиер, прочетох концепцията на министър Константинов внимателно. Тук има потресаващи данни.

Първо, ние имаме лекари на глава от населението повече от средното за Европейския съюз.

Второ, хоспитализациите от 2000 г. досега са се увеличили два пъти, а парите за здраве два пъти и половина – от 1 100 000 на 2 800 000 и въпреки всичко подобрение няма.

Освен това, на фона на тези данни искам да попитам министър Константинов какво е основанието да не се предлага по-радикална промяна в закона, по който оперира Националната здравна каса. Очевидно работата не се върши добре. Защо настояваме да няма конкуренция в тази област, а да остане същият модел?

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Какво разбирате под конкуренция?

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Задължителните вноски за здравеопазване да не се администрират само от Националната здравна каса, а и от други здравни каси?

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Това по никакъв начин няма да промени нещата, даже ще ги обърка още повече. Да не се предлагат по-радикални промени в закона. За краткото време, за което трябваше да се действа, за два месеца щеше да е безумие да правим поредната поправка, още повече че течаха едновременно две-три поправки.

Но съм съгласен, че място за конкуренция в здравеопазването има. Само че не по начина държавата да се оттегли и да остави всичко, защото при наличието на толкова много пенсионери и на толкова много неосигурени в един момент какво ще направят частните фондове? Те ще изберат здравите хора, а болните и тези, които изразходват средства, ще останат навън и всичките ще дойдат да протестират срещу държавата. Това мисля, че не трябва да го позволяваме.

Но ние може да въведем конкуренцията по малко по-друг механизъм. Сега всеки, който направи болница, отива и се явява като договорен партньор на здравната каса и не може да бъде отказано. Ето там е мястото да въведем конкуренция. Здравната каса всъщност регулира средствата на хората и казва: "Ние имаме толкова пари и искаме да поръчаме еди колко си. Хайде сега вие се конкурирайте кой ще направи договор с нас." Мисля, че това е по-разумният вариант, ако трябва да търсим конкуренция, която има място. Но десет години изоставено здравеопазването на самотек с идеята, че това е някакъв пазар, ни доведе до това, да имаме толкова много болници, да се увеличават средствата и всички да са недоволни – и пациенти, и здравни работници и да се обръщат в един момент всичките към държавата: "Дайте повече пари", "Дайте!" Нали сте търговски дружества?! Но като изгори апаратът, "Дайте!". Стане в общинска болница фал – хайде, сега, виновен - министърът. А като им кажеш нещо, дори на държавните болници, те казват: "О, съжалявам, ние сме търговски дружества, не може да ни се месите в работата." Това сбъркано мислене за конкуренцията ни докара до тука, и това - в продължение на десет години.

Вчера се връщам от Брюксел, никой не говореше за конкуренция, а казваха: регулация и правила.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Преди около два месеца говорихме да преразгледаме не само в рамките на няколко седмици, които имахме до края на тази година, но и следващата година, самата идея дали болниците трябва да са търговски дружества или по някакъв начин държавата трябва да има по-пряк контрол, след като наистина ние плащаме и по различните клинични пътеки, и за голяма част от апаратурата, и за капиталови разходи и т.н. Така че това е нещото, за което според мен 2011 година е добро време да се мисли повече и да се предприемат някакви стъпки.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Поздравявам министър Константинов за анализа и за идеите. Наистина, всичко е поставено на много добра основа. Трябва да имаме предвид, че в момента хората, които плащат най-високи вноски, са тези, които не ползват системата.

БОЙКО БОРИСОВ: Щом Костов и Първанов не харесват някои, значи той си върши много добре работата. Да се притесняват тези, които ги харесват. Щом не харесват някого, значи там нещата вече като реформа са тръгнали.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Все пак – коментар по този въпрос. В момента хората, които плащат високи вноски, не разчитат на системата, защото професионалистите не могат да си позволят да отидат да стоят на опашка при личния си лекар половин ден. Всички, които искат здравеопазване, се осигуряват самостоятелно или плащат. Очевидно това е някак си извън системата и не върши работа.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Абсолютно съм съгласен. Солидарният модел не изключва самоучастие на пациента и поради тази причина едно от нещата, които се предлагат, което на пръв поглед изглежда крайно непопулярно, да вървим към освобождаване на достъпа до специалист под друга форма на регулация. Поради тази причина повишихме и потребителските такси за пенсионерите, за да не се получават такива опашки, а всъщност хората, които работят, когато им се наложи веднъж да отидат, да виждат една дълга върволица от хора, които знаят, че здравеопазването е абсолютно безплатно, защото то не е такова. За здравеопазване се изразходват огромни средства, включително този ПЕТ-скенер, който ще пускаме следващата седмица. Там са хиляди левове за едно изследване, което минава буквално за тридесет минути. Хората трябва да знаят, че тези пари, като някой ги дава, държавата в случая, те са страшно много, нещата не са безплатни. За всички тези неща мислим и сте абсолютно прав за солидарността и участие не значи, че има социални слоеве, които задължително трябва да бъдат осигурявани и всичко им е безплатно, защото за това нещо някой плаща.

БОЙКО БОРИСОВ: Да. Държавата неслучайно тази година отделя толкова много пари в бюджета за здравеопазване. Но стратегията и това, което си направил за това кратко време и което и министър Трайков каза, абсолютно съм съгласен; за поздравления не става въпрос, защото затова сте поставен там. Акцентът трябва да бъде върху разпределението на парите. Не може частните болници да взимат само скъпото лечение, а всичко друго да се праща на държавните и общинските болници. Това е първото, което трябва да отрегулирате, пакети, ако в стратегията го няма. Това е разковничето. Който взима скъпо, трябва да взима и евтино, за да могат хората да се лекуват. В противен случай всеки търси някакви връзки и частните болници взимат само скъпите лечения, а масовият човек отива и чака на опашката, защото там не го връщат. Затова усилията ви трябва да продължат, и то с още по-големи темпове.

Другото, за което искам лично да се заемете и до петък да ми докладвате, е за лечението в чужбина за редките болести. Там се подиграват с хората: "Елате днес", "Елате утре", с месеци наред чакай, ела пак! Там трябва да се въведе ред и тези хора да се освободят. Имаме маса оплаквания от пациенти, които не стига че имат трагедията и заболяванията и нещастието да са попаднали в тази ситуация, а срещат абсолютно бездушие. Не ги интересува. И отговорът не е отговор! С месеци чакат. Ако му кажеш "Не, няма", "Не може.", човекът ще търси друг начин да се оправя, ще продава къща, кола, ще търси нещо, но когато месеци наред ти го викаш "Ела утре" или "Изчакай", "Ще видим", пак "Ще видим", положението се влошава. Ние му ставаме враг № 1, защото злобата се отприщва към този, който му е пред очите, а това сме ние.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: За този фонд – на интернет страницата на фонда е вече сложен регистър. Там са молбите и на какво ниво са, кой е "да", кой – "не". Още нещо – за хората, които вече са ползвали средства, какво е станало след шест месеца, година или две? Проблемът отново е финансов, за съжаление. Има към 1 600 000 лева, които са вече направени разходи и болници в чужбина чакат да бъдат разплатени. Трябва да се намерят тези средства. Иначе ние може да им придвижваме, но болниците искат пари в чужбина.

БОЙКО БОРИСОВ: Милион и 600 хиляди с Дянков ще ги намерим, ще ги дадем, но получа ли още едно оплакване, че там този се подиграва с хората и го чакат с дни – единият болен от рак, детето – болно от рак и ги мотаят и ги тормозят… Преди няколко дни тук идват да ми се оплакват. Добре, че не го намерих! Уж е в ликвидация, уж министерството трябваше да го поеме.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Добре, ще бъде направено.

БОЙКО БОРИСОВ: Към теб се обръщам винаги с "докторе", защото "доктор" е повече от министър. Когато един човек е болен, да не говорим когато е болест, която може да те убие, дните и месеците не са дните и месеците на здравия човек или примерно, ако ме боли коляното и куцам. Може да изчакам операцията и да ме сложат след два или след три месеца. Навсякъде е така, не може да отидеш днес да се оперираш в Щутгарт, защото така си решил и в най-скъпата клиника ти казват: Ще дойдете на 18-и примерно, защото има план, има ред. Но за тези болести не може да чакаш, няма как, те ядат бързо хората. Затова там трябва да вложим и пари, и поне душата им да успокоим. Това е чисто хипократово.

Така че когато се прибереш, напиши една докладна записка до мен, копие – до Дянков. Ще ги разплатим още утре – в други ден, за да се оправят с болниците в чужбина. Лично отиди, направи проверка там, срещни се с тези пациенти, с оплакващите се, ще загубиш половин ден, но ще успокоиш много хора. Те процентно не са много, но там е най-критично. Искам да го направиш.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Част от нещата вече са готови. Просто те трябва да работят по друг начин.

БОЙКО БОРИСОВ: Така е с инвитрото, мисля, че са много доволни. Заделихме много пари, но това на фона на демографския срив мисля, че си дава своите плодове и много семейства сме зарадвали с тези пари. Това са много пари, но те се инвестират в живот и в хора. На фона на 3 милиарда досега милион и 600 да бавим за болници! Действително това, което каза Трайков, е прав – Касата и ти трябва да намерите форма. Не трябва да идва това до нас и оттук да го решаваме. Три милиарда и пет милиона лева!

За десет години сме го вдигнали горе-долу с 2 500 000 000 лева повече, а нито нацията е станала по-здрава, нито услугата – по-добра. Трудно е, затова сме те наели.

Приемаме точка 21.

Точка 22

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства за спешни и неотложни ремонтни и строителни дейности на православни храмове

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Предлага се допълнителен бюджетен кредит за десет църкви, които трябва да зазимят, за да не се повреди това, което е построено досега. Десет църкви от 300-та, които се строят сега, между тях са Храмът "Света София", гр. София, храмът "Свети Николай" в град Бургас, кв. Меден рудник.

БОЙКО БОРИСОВ: Колко пари общо са?

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Триста и осемдесет хиляди лева са, съгласувано е с министерството.

БОЙКО БОРИСОВ: Включен ли е тук този манастирът в Гигинци?

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Там си изплатихме всичко, което искаха.

БОЙКО БОРИСОВ: Там има още 70 хиляди лева.

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Напротив, последния път той вдигна мизата на 140 хиляди. Колкото поиска, за да завърши манастира, ние му го дадохме. Няма да го издържаме до края на света този манастир!

БОЙКО БОРИСОВ: Искам да се чуеш за последно с него.

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: За последно искаше 140 хиляди, имам и свидетел, министър Дянков.

БОЙКО БОРИСОВ: Дадохме ги тези пари?

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Искаше 150 хиляди, дадохме му ги.

БОЙКО БОРИСОВ: Разплатили ли сме му ги?

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Да. Открихме манастира.

БОЙКО БОРИСОВ: Последното, което беше – за камбанарията и тази част за парапетите и т.н. трябвали още малко пари.

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Трябват. Той ги увеличава непрекъснато.

БОЙКО БОРИСОВ: Ходихме с Дянков. Това, което е направено, е прекрасно. Хиляди хора ходят там.

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: И то стана основно с наши пари, на държавата. Супер лукс е.

БОЙКО БОРИСОВ: Винаги съм ви казвал: правите ли нещо за началника, никога няма да се свидите. Така че, днес искам да се чуеш с него и да ми кажеш, последно, за да го впишем в тази точка.

БОЖИДАР ДИМИТРОВ: Министър Дянков да му мисли.

БОЙКО БОРИСОВ: Ако трябва, ще отидеш на място там, да ти покажат точно какво още трябва да се направи, да го остойностим и да го приключим. Не знаете, че от парите, от държавната дотация, които се полагат на политическите партии, ние за няколко църкви вече направихме покривите с партийни пари, а не от бюджета на държавата, така че също помагаме.

Приемаме точка 22.

Точка 23

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, колеги, става въпрос за промяна на чл. 632, ал. 1 от Търговския закон относно отпускането на гарантирани вземания, а също и при реализирането на трудови и осигурителни права. Предложено е създаването на нова разпоредба в Търговския закон, която да задължи длъжника работодател в определения от закона срок да прекрати трудовите правоотношения с работниците и със служителите, да изпрати уведомление за това до съответната териториална дирекция на НАП, да издаде необходимите документи за осигурителен стаж и за осигурителен доход и да изпълни процедурата за информиране на работниците и на служителите по Закона за гарантиране вземанията при несъстоятелност на работодателя и да изготви справка на лицата с правото на гарантиране на вземанията. По този начин се създава един по-добър ред.

Съгласували сме тези неща с Министерство на правосъдието и в Националния съвет за тристранно сътрудничество.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 23.

Точка 24

Проект на Постановление за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на заетостта, приет с Постановление № 131 на Министерския съвет от 2003 г.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Основните промени са свързани с подхода за разширяване функциите на съветите за сътрудничество към дирекциите на бюрата по труда. Допълване на тези регламенти при разработването и внасянето на регионалните и браншови програми по заетост. Модернизиране и подобряване качеството на предоставените услуги по заетостта за работодателите и за търсещите работа лица. Повишаване ефективността на контролната дейност при одобряването и изпълнението на различни програми и мерки за обучение, както и проекти по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Насърчаване на заетостта чрез т.нар. зелени работни места. Подобряване на взаимодействието между различните посредници на пазара на труда с цел гарантиране интересите и правата на българските граждани.

Тези промени са свързани с промените в Закона за насърчаване на заетостта и по този начин създаваме една по-добра гаранция за изразходването на тези средства.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 24.

Точка 25

Проект на Постановление за приемане на Наредба за реда и начина на функциониране на Националния регистър за отчитане на издаването, притежаването, предаването, прехвърлянето и отменянето на квоти за емисии на парникови газове.

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Следват три наредби, които касаят цялата материя, свързана с търговия на парникови газове. Първата наредба, за която вече споменахте, касае регистъра.

Съгласувано е с всички министерства и ведомства. Всички бележки са приети, включително и тези, които дойдоха извън срока.

Ще отбележа, че само една бележка породи известно недоразумение. Става дума за срока за съхраняване на документите от регистъра. Текстът, който сме записали е в резултат на това, че администраторът на регистъра не е българин и срокът, в който се съхраняват документите не се определя от нас. Ще обсъдим още веднъж формулировката така че да няма недоразумения.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 25.

Точка 26

Проект на Постановление за приемане на Наредба за реда и начина за издаване и преразглеждане на разрешителни за емисии на парникови газове от инсталации и за осъществяване на мониторинг от операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства, участващи в схемата на търговия с квоти за емисии на парникови газове.

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: По същият начин сме съгласували и тази наредба, тя е втората наредба от целия комплект наредби. Приели сме всички бележки, включително и тези, които по-късно са пристигнали от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от други ведомства. Единствената бележка, която не сме приели е на Министерство на финансите, но там вероятно има някакво недоразумение, тъй като ни се препоръчва да включим в тази наредба и мониторинга, предвиден в чл. 146 на Закона за опазване на околната среда.

Тук в тази наредба става дума само за мониторинг на въглероден диоксид, а чл. 146 визира мониторинг на води, на въздух по най-различни показатели, отпадъци, което не влиза в обхвата на тази наредба.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 26 без съгласуването на Министерство на финансите поради чисто техническа грешка, предполагам.

Точка 27

Проект на Постановление за приемане на Наредба за условията, реда и начина за изготвяне на докладите и за верификация на докладите на операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства.

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Третата и последна наредба е съгласувана. Всички бележки са приети. Тези три наредби фактически ни правят абсолютно готови след връщането на акредитацията, която очакваме да се случи, в началото на годината да навлезем на пазара на търговия с емисии като държава.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 27.

Точка 28

Проект на Постановление за приемане на Наредба за условията и реда за работа на координаторите на информационната система на вътрешния пазар и за поддържане на списъка на компетентните органи в Република България, които подлежат на регистрация в системата в сферата на услугите.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Информационната система на вътрешния пазар е електронна система, разработена и поддържана от Европейската комисия, предназначена за обмен на информация между администрациите на всички държави членки на Европейския съюз. По-просто казано, ако ви интересува какво съответства например на Агенцията по вписвания в друга страна членка, това може да се провери в тази система.

С наредбата се регламентира използването и управлението на системата на национално ниво. Посочват се потребителите, национален координатор, делегиран координатор, компетентните органи, длъжностните лица. Определят се условията и реда за определяне и регистрация на потребителите, както и тяхната роля и функции при работа със системата.

Възникна като въпрос това, че национален координатор трябва да се определя от главния секретар на Министерския съвет. Говорихме с господин Желязков, че по негово предложение министърът на икономиката, енергетиката и туризма ще внася.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 28.

Точка 29

Проект на Постановление за приемане на Наредба за съществените изисквания и оценяване на съответствието на играчките.

ТРАЙЧО ТРАЙКОВ: Приемането на проекта на тази наредба ще осигури пълно въвеждане в нашето законодателство на европейското право в областта на играчките. Регламентира изчерпателно субектите, които пускат и предоставят играчки на пазара, производител, представител, вносител и търговец.

С цел постигане на общите изисквания за безопасност проектът на наредбата предвижда производителят да посочва върху играчката върху прикрепен етикет върху опаковката или в инструкцията за употреба най-малко минимална или максимална възраст на потребителя, уменията, които се изискват от него, максималното или минималното му тегло и предупреждение играчката да се употребява под надзора на възрастен.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 29.

Точка 30

Проект на Постановление за изменение на Устройствения правилник на областните администрации, приет с Постановление № 121 на Министерския съвет от 2000 г.

БОЙКО БОРИСОВ: Вчера възложих на министър Дянков изготвянето на правилник за критерии при постъпване на работа за средния шалон и нагоре, за всички важни административни длъжности. Случаят с Калина Илиева трябва да ни е обеца на ухото на всички нас, за да може да се проверява. Явно е, че в така действащите се допускат слабости, затова да се актуализира и да се направи още веднъж.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Започнахме да работим, идеята е да се проверяват и препоръките и ако тези администратори, членове на администрацията са учили извън България, не само да се проверява, както в момента се проверява само дали съществува този университет, дали съществува съответната специалност, а наистина да се направи по-подробен анализ на обучението в съответния университет в чужбина. Това е само от средно ниво нагоре, и да се проверяват и препоръките, както всъщност се прави в европейските държави.

АНЮ АНГЕЛОВ: Не ми е ясно защо в Ловеч премахват длъжността на служител по сигурността? Те са по друг закон, такъв служител по сигурността трябва да има във всяка областна администрация. Тук вместо служител по сигурността се трансформира в младши юрисконсулт. Ще има ли служител по сигурността в този случай в областна администрация в Ловеч? Те увеличават с един човек, но дали се запазва? Защото по Закона за отбраната и въоръжените сили в областните управи трябва да има.

РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ: Ще се съвместява, още повече че става въпрос за една областна администрация.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 30.

Точка 31

Проект на Решение за възлагане на директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, да сключи договор за покупка на имот в полза на държавата и за предоставянето му безвъзмездно за управление на Министерство на околната среда и водите за нуждите на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив.

ЕВДОКИЯ МАНЕВА: Касае се за покупка на едно помещение на стойност 23 хиляди лева. Съгласувано е с Министерство на финансите. Средствата са осигурени. Това е архивът на инспекцията, който сме длъжни да поддържаме. Няма никакви пречки. Имотът е в полза на държавата – публична държавна собственост.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 31.

Точка 32

Проект на Решение за приемане на доклад на министъра на здравеопазването за насоките, условията, реда и времевия план за внедряване на нов модел за финансиране на болничната помощ.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Това е във връзка с концепцията, която току-що приехме. В доклада се предвижда през 2012 година Здравната каса да замени сега действащият механизъм за заплащане на болниците – т.нар. клинични пътеки с нов – този на диагностично свързаните групи. Тази промяна във финансирането на лечебните заведения ще доведе до по-справедливо и по-ефективно изразходване на публични средства. Причината за това е, че при диагностично свързаните групи заплащането на разходите при лечението се обвързва с придружаващи заболявания и усложняване на пациентите, техния пол, възраст и много други фактори. Това дава възможност на болниците да получават по-адекватно финансиране за разходите, които правят при лечение на всеки отделен случай. Сега действащият механизъм не отчита тези специфики, а само конкретната диагноза на пациентите.

За въвеждането на ДСГ се предвижда финансиране от 3 милиона лева. Тези средства ще се използват за закупуването на нужния ноу хау, софтуер, както и обучение и прилагането им в страната.

Методът на финансиране по ДСГ се прилага за първи път в Съединените американски щати в края на 50-те години на миналия век. В момента той съществува в редица страни като Португалия, Ирландия, Словения, Дания, Австралия, Австрия, Белгия, Франция и др.

Системата, която ще се адаптира в България е австралийската. Последната държава, която приложи тази система е Германия. Тя е една от най-модерните в света, а по оценка на експертите и най-подходящият модел за приложение в страната ни.

Донякъде плащането по клинични пътеки доведе и до тези феномени за избор на пациенти, за определени болници какво и как да правят, така че това също е стъпка в правилна посока.

Времето от една година е изключително кратко, тъй като задачите за закупуване, адаптиране и обучение на хората, които ще работят с нея изисква сериозно натоварване. Това нещо за една година наистина може да стане, стига между Националната здравноосигурителна каса и Министерство на здравеопазването да има пълен синхрон – това е абсолютно условие.

БОЙКО БОРИСОВ: По точка 2 в решението пише да се преговаря с австралийското правителство, а то трябва да се съгласува с него, съответно с нашето правителство във връзка с електронното правителство, за да може това да бъде след това и част и елемент.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Електронното здравеопазване е малко по-различно от това, но тъй като ние ще закупуваме нещо, което е собственост на дадено правителство, юристите може би по-точно ще кажат какви са процедурите. Ние имаме предварително вече една оферта, но тя е все пак отпреди известно време. Сега трябва, вече на базата на това решение, да проведем разговори.

БОЙКО БОРИСОВ: Моля ви най-внимателно това да се направи.

СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Да.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 32.

Точка 33

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за приемане на Национална стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта в Република България 2010-2020 г.

СВИЛЕН НЕЙКОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, с последните изменения на Закона за физическото възпитание и спорта /ДВ, бр. 50 от 2 юли 2010 г/ е създадена нова точка 2, съгласно която "Министерският съвет предлага за приемане от Народното събрание Национална стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта за период от 10 години".

Във връзка с гореизложеното се налага изводът за необходимостта от приемане на решение, с което да бъде предложено на Народното събрание да приеме утвърдената Национална стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта в Република България.

По този начин предлагам на основание чл. 7, т. 2 от Закона за физическото възпитание спорта и л. 8, ал. 4, т. 2, предложение първо от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация да бъде взето решение, с което Министерският съвет да предложи на Народното събрание да разгледа и приеме с решение Национална стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта в Република България 2010-2010 година.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 33.

Точка 34

Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол.

СВИЛЕН НЕЙКОВ: Във връзка с предприемане на действия за изпълнение на антикризисните мерки, приети с Решение № 180 от 1 април 2010 година на Министерския съвет, министърът на икономиката, енергетиката и туризма е предложил за заличаване от Приложение № 1 към чл. 3, ал. 1 от ЗПСПК "Държавна лаборатория – Българска роза" ЕООД.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството е предложило за изключване от списъка на следните дружества: "Техноекспортстрой" ЕАД - София, "Водоснабдяване и канализация" ООД – Кюстендил, "Картография" ЕООД – София и "ЦЕСИ Инвест" ЕООД – София.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството е предложил за включване в списъка три дружества, които по обективни причини не могат да бъдат обект на приватизация, а именно – "Кюстендилска вода" ЕООД – Кюстендил, "Водоснабдяване и канализация" ЕООД – Пазарджик, които са оператори на ВиК услуги и извършват дейност от обществен интерес на съответната обособена територия, както и "Фонд за органите на местното самоуправление в България – ФЛАГ" ЕАД – София.

В Раздел "ХІ. Министерство на физическото възпитание и спорта" следва да бъде добавена "Специализирана болница за активно лечение по травматология, ортопедия и спортна медицина" ЕАД – София, тъй като с Разпореждане І 13 на Министерския съвет от 19 ноември 2003 година за промяна на ведомствената принадлежност на болницата е променена ведомствената принадлежност от Министерство на здравеопазването към Министерство на младежка и спорта и упражняването на правото на собственост на държавата в капитала на дружеството.

"СБАЛТОСМ" ЕАД е включена и в Списъка на лечебните заведения за болнична помощ, които не подлежат на приватизация – Приложение № 6 към т. 6 от Решение № 429 на Министерския съвет.

В тази връзка предлагам на Министерския съвет да одобри с решение предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за приватизация и следприватизационен контрол и да определи министърът на физическото възпитание и спорта, като отговорен член на Министерския съвет, за представяне на законопроекта в Народното събрание.

РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ: Едно допълнение – в т. 3 на проекта на решение, наред с министъра на физическото възпитание и спорта, да се добави и министърът на регионалното развитие и благоустройството и министърът на икономиката, енергетиката и туризма с оглед на това, че става въпрос за дружества, чиито принципали са те. Тоест, да не се налага министърът на физическото възпитание и спорта да представя в Народното събрание теми за дружества, на които не е принципал.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 34.

Точка 35

Проект на Решение за предложение до Народното събрание за ратифициране на договора между Министерство на отбраната на Република България и Министерство на отбраната на Кралство Белгия за превоз на допълнително оборудване за две фрегати клас Е-71 "Вилинген" и за един тристранен минен ловец клас "Флауер" (партиди 4-50, допълващ договора за продажба на две фрегати клас Е-71, "Вилинген" и един тристранен минен ловец клас "Флауер" между Република България и Кралство Белгия, подписан на 7 декември 2010 г. в Брюксел.

БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 35.

Точка 36

Проект на Решение за одобряване проект на писмо до Международната банка за възстановяване и развитие относно изменение на Заемното споразумение ("Проект за рехабилитация на пътната инфраструктура") между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, подписано на 19 септември 2007 г.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, този договор е подписан през 2007 година, ратифициран, одобрен. Става въпрос за 144 милиона евро с ДДС, като се поставят цели за инвестиции в пътната инфраструктура и подпомагане на регионалното развитие. Необходими са промени и затова подготвяме това писмо.

Промените са в това, че първо – удължаваме срока с 24 месеца, за да постигнем целите на проекта. Той е стартирал бавно, натрупал е закъснения. Другата, по-важна промяна е, че засилваме компонента с институционалното развитие, тоест – пътната агенция да може по-добре да усвоява еврофондовете. Там ще има специалисти от Световната банка, които да подпомагат този процес.

Подкрепяме Централния институт по пътните технологии с едни машини, които се закупиха за това да имаме пълен контрол какво се случва по пътищата. Така че упълномощаваме вицепремиера Дянков да подпише това писмо, след това мен и вицепремиерът Дянков да проведем преговорите по удължаването на срока. Също така, да подпишем необходимите документи.

Това, което е изключително важно, е, че банката също така е готова да увеличи нейното участие. Това ще бъде също изгодно за държавата. Не променяме други параметри, искаме да постигнем целите, които са заложени.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 36.

Точка 37

Проект на Постановление за предоставяне на допълнителни средства по бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2010 година.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги, това е проект за постановление, с който се предлага да се предоставят допълнителни средства в размер на до 3 милиона по бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2010 година за покриване на задълженията по сключени и неразплатени договори с екарисажите във Варна и Шумен и "Холсим България", където се изгаря трупното брашно.

Към момента задълженията към екарисажите са в размер на 4 400 000 лева, към "Холсим България" – 1 800 000 лева. С тези до 3 милиона ние ще успеем да се разплатим частично с тези екарисажи и да се възстанови работата, тъй като в част от тях беше преустановена.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 37.

Точка 38

Проект на Постановление за изменение на Постановление № 161 на Министерския съвет от 2010 г. за предоставяне на финансови средства от централния бюджет за 2010 г. по бюджета на Министерство на регионалното развитие и благоустройството за 2010 г. за финансиране на инфраструктурни обекти с национално значение.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Уважаеми господин премиер, уважаеми колеги, не променяме общият размер, не даваме повече пари, просто извършваме компенсирано преразпределение на тези средства, които коментирахме през август месец 2010 година.

Основно тук включваме приоритетно още един участък от Магистрала "Марица" поради постигнати икономии в други участъци. А именно – пуснахме 31 км от Магистрала "Марица" и стигнахме от км 72 до км 100 и от км 108 до км 112. Между км 100 и км 108 км имаме само едното платно, второто - дясното липсва, това са 8 км.

Така че благодарение на икономии не даваме един лев отгоре, това е преразпределяне на средства за тези 8 км дясно платно. Остават още едни 3 км – от км 111 до км 114, които също включваме тук в това преразпределение. И малко повече пари за кадастрални карти, тъй като те са съществени.

БОЙКО БОРИСОВ: И тук, Дянков, Митниците трябваше да го поемат, те да го направят.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Министерство на финансите ще строи 3 км магистрала.

БОЙКО БОРИСОВ: Три километра магистрала от пунктовете насам. Осигурил ли си, Дянков, финансиране?

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Имат финансиране по Световната банка, имат готова тръжна процедура.

БОЙКО БОРИСОВ: Възлагате го, така че от всички страни да се работи там.

Приемаме точка 38.

Точка 39

Проект на Решение за изменение на Решение № 806 на Министерския съвет от 2010 г. за предложение за алтернативен директор в Съвета на директорите на Европейската инвестиционна банка.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Предлагам за директор в Съвета на директорите на Европейската инвестиционна банка зам.-министърът на финансите Боряна Пенчева, която отговаря за международните финансови институции. Преди това е работила дълго време по евро средства в Министерство на финансите, така че добре знае темите.

Европейската инвестиционна банка е банката на Европейския съюз, оттам финансираме голяма част от нашите инфраструктурни и не само инфраструктурни, големи проекти. От тази гледна точка е добре, както е и в други държави - зам.-министърът на финансите, който отговаря по тази дейност да е и нашият представител в съвета на директорите. В момента Боряна Пенчева е алтернативен директор, така че един вид я правим, така че да влиза във всичките директорски съвети.

БОЙКО БОРИСОВ: Вчера водихме един изключително добър разговор между президента на Европейската инвестиционна банка, министър Плевнелиев, неговият екип, и аз. Днес в 16.15 часа ще разговаряме пак с него, но и с финансовия министър. Решението днес по тази точка е едно от нещата, по които се бяхме договорили да направим. Защото се получавало така, че на заседание на Европейската инвестиционна банка или когато се обсъждат теми, нашият представител е казал, че не може да се изказва от името на българското правителство. Затова именно вчера в 11.00 часа съм провел разговора, днес взимаме това решение - зам.-министър Боряна Пенчева да заеме това място.

В очакване на писмото на президента Барозу, това, което договорихме по време на Европейския съвет с него - и вчерашният, и днешният разговори ще бъдат на тази тема - Европейската инвестиционна банка, която е банката на Европейския съюз, като приоритет на правителството и на банката - като кофинансиране и, разбира се, с голямото очакване от Европейската комисия, която писмено ни каза, че е правилно решението на Плевнелиев и неговия екип относно Магистрала "Струма" – една от най-важните магистрали за Европа, която връзва пристанището в Солун с пристанището в Лом. Без Магистрала "Струма", построяването на Дунав мост 2, който 2012 година ще излезе, всъщност имаме един мост - много ще заприлича на това, което заварихме на Магистрала "Люлин" – 5 км асфалт и след това ливади, гори и планини.

Един месец работихме по тази тема, извели сме я като приоритет. Това да направим за Южна България, не само за Южна, а и за Северна, защото Магистрала "Струма" плюс "Люлин" – тази част, плюс Дунав мост 2, плюс това, което ще атакуваме след това, съм сигурен, че след тези 4-5 години ще изглежда България по друг начин.

На практика от София до Солун по магистралата ще е много по-близо отколкото от София по "Тракия" до Бургас, като време.

Работим активно по северната тангента на София и Магистралата "София-Ниш", така че основните транспортни коридори (чухте за "Марица" преди малко). Аз мисля че това ако успеем да направим, би било нещо, което за 20 години не са направили, а и преди това не са направили. Затова успяхме да намерим един идеен проект за Магистрала "Струма" и затова Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Кичев, пълно съдействие, включвате се. Защото за жп линията съставът и всичко, като скалите, като данни за скалните масиви, тогава са го изкарали и го има, за да пробият тунелите за жп линията. Това веднага да се предостави на проектантите.

Военните, Ангелов, тъй като това е било друга стратегия, също имат много кашони с документация. Лично искам, тъй като това е приоритет на Европейската комисия-Европейската инвестиционна банка-българско правителство, лично да провериш какво има по трасето на "Струма" при теб. Там е имало много сериозни инженери и когато са правили сметките как да разрушават и точно къде, те са правили точно тези геодезически изследвания – къде има разломи, къде има пукнатини. Така че тази документация е безценна за проектантите, ще видите,. Всичко, което има в двете министерства се взима по опис и се зачислява на Плевнелиев.

Стратегически решаването на проблема на този регион и с река "Струма" е само Магистрала "Струма". Така че това сме правили тези дни. Така ми се иска това да можеше да става мигновено, но виждате, че тепърва трябва да се проектират някои неща. Но, което е важно – Лот 1, Лот 2 – можем да ги почнем май месец. Лот 3 – Кресненското дефиле, което ще излезе от проектите около 700 милиона евро, или 800. Но, повтарям, по оперативна програма и с кофинансиране от Европейската инвестиционна банка, така че да хване и Кресненското дефиле. И Лот 4 вече нататък до Петрич.

Защо до сега няма нищо? Защото преди нас са предлагали магистрала, но без Лот 3, практически без Кресненското дефиле. И там тези белите хора се чудят как ще правиш магистрала и в най-тясното, с най-многото завои, най-натовареното – ще оставиш двулентов път. Което за радост Европейската комисия и екипът на Плевнелиев, който го поздравявам, вярно, много съм го ръчкал, но вече сме на правата да финализираме всичко това.

Приемаме точка 39.

Точка 40

Проект на Решение за одобряване на позицията на Република България и на мандата за представяне на позицията за участие в заседанието на Съвета на Европейския съюз по земеделие и рибарство, което ще се проведе на 13 и 14 декември 2010 г. в Брюксел.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Господин премиер, уважаеми колеги, нещо, което е много важно в тази позиция, тъй като ще имаме остър сблъсък с предложението на комисията. За поредна година комисията предлага квотата на улов на калкан в Черно море да бъде намалена с 25%, което касае България и Румъния.

Възразяваме остро и категорично. Аз поисках извънредна среща и днес в 13.00 часа ще имаме с шефката на Дирекция "Черно море" в Главна дирекция "Рибарство". Проблемът е, че само България и Румъния, като страни членки на Европейския съюз биват ограничавани с квота и то много рестриктивна квота, докато в същото време по отношение на Турция няма никаква квота.

Радвам се, че тук са и областният управител на Бургас и Павел Димитров от Варна, тъй като това касае все пак един много голям поминък на хората от тези региони. Ние направихме невъзможното и вече имаме четири пристанища, които ще можем да финансираме със средства по оперативната програма. Правим пристанища, а те не ни разрешават улов, защото Научно-техническият и икономически комитет по рибарство представят данни, че квотата е намаляла драстично, без разбира се да отчитат представените от нас допълнителни данни. И тъй като ще възразим, аз моля, и затова съм го дал и в позицията, остро на това предложение на комисията.

БОЙКО БОРИСОВ: Не е нужно да е остро, важно е да е мотивирано.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Мотивирано е.

БОЙКО БОРИСОВ: От моят опит с работа с Европейската комисия, когато мотивираш, когато спокойно и внимателно обясниш всичко – Европейската комисия чува и разбира.

МИРОСЛАВ НАЙДЕНОВ: Но тъй като бяхме предупредени и бяхме помолени да оттеглим тази си позиция, аз настоявам да я потвърдим и да възразим на съвета в понеделник, така че ще я поддържам до край.

БОЙКО БОРИСОВ: Съгласен съм. Мотивирано, спокойно и точно обяснение.

Приемаме точка 40.

Точка 41

Проект на Постановление за допълнителни бюджетни кредити по бюджета на Министерство на вътрешните работи за парични награди на пожарникарите, които бяха в Израел.

ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ: Господин премиер, госпожи и господа министри, предлагаме проект на Постановление на Министерския съвет с днешна дата, с което под формата на парична награда, защото това е възможно според законодателството, да осигурим по хиляда лева на 92 пожарникари, които участваха в спасителната мисия в Държавата Израел и които посрещнахме тази нощ на аерогарата, които проявиха изключителен професионализъм, за което получиха лични благодарности на президента и на премиера на Държавата Израел и на цялата израелска общественост.

СИМЕОН ДЯНКОВ: Осигурили сме финансово този проект, така че ако го приеме Министерският съвет ще имаме възможност до края на утрешния ден тези пари да се представят на Министерство на вътрешните работи.

БОЙКО БОРИСОВ: Ще ви информирам, че преди няколко дни лично премиерът Нетаняху ми се обади с молба да му се окаже помощ, тъй като в Хайфа бушуваше пожар, имаше 45 души загинали, неконтролирана ситуация. Само в рамките на два часа беше сформиран екип от 92 пожарникари, начело с началника на пожарната, със зам.-министъра на външните работи, излетяха с правителствения самолет, включиха се незабавно. Единственият случай, в който цивилен правителствен самолет на друга държава без разпознаване на гласа на пилотите, без абсолютно никакви проверки, директно там, на военно летище, лично посрещнати от президент, премиер, справиха се прекрасно. Колегата – зам.-министър на външните работи, който беше и посланик в Израел, преди това – говорител на кабинета на Калфин, дипломат от кариерата, слезе от самолета и ми каза: "Господин Борисов, 20 години дипломацията не може да направи това, което направиха тези момчета за три дни".

Вчера премиерът и президентът им дадоха прощален обяд, организираха им да отидат на Божи гроб да станат хаджии. Утре идва външният министър на Израел още веднъж да декларира благодарността. Първите думи, когато и Путин дойде в България, между другото, не бяха нито за Южен поток, нито за Белене, нито за енергетика, а бяха: "Благодаря за това, което помогнаха и спасиха тези хора там". Затова и аз считам, че при ниските им заплати, а и огромния риск, който крие тази професия, не че аз съм произлязъл оттам, заслужават заради всичко това. Имайте предвид, че тези събития отекват в цял свят. Дори Турция, която е в меко казано много обтегнати отношения с Израел изпрати свои самолети и това се приема от международната общност в такива моменти като много силна консолидация, взаимопомощ. А като се има предвид, че комисар номер едно на Европа – Кристалина Георгиева точно в тази сфера работи, аз мисля че реагираха много адекватно и си заслужават парите за Коледа.

А и те, знаете ли какво правят, с тези пари, понеже те са от различни градове, събират колегите, почерпят ги, сплотяват си колективите, а не се делят. Така че това е едно добро решение.

Не съм го взел на своя глава, между другото разговарях с няколко министри, Дянков беше с мен. Предложението на всички беше, че заслужават това да го направим. Вучков беше на аерогарата, главният секретар, с министър Цветанов се чух.

Приемаме точка 21.

Точка 42

Доклад относно предоставяне на средства за благотворителна кампания

СИМЕОН ДЯНКОВ: По инициатива на Министерство на здравеопазването и УНИЦЕФ – България от известно време върви кампания за създаване на Център за подкрепа на родители и бебета в Шумен. "Великолепната шесторка" е помощта, която бТВ с реклама, с активни действия оказва на тази инициатива.

До снощи късно се събираха главно чрез SMS солидарни плащания от граждани. Нашето предложение е да дарим сумата в размер 159 553 лева, която е еквивалентна на ДДС, което те трябва да платят за тези SMS, Министерският съвет да дари същата сума за тази добра инициатива.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Първо, искам да благодаря и да знаят нашата позиция като правителство, още веднъж декларирана от всички вас, на социалното, здравното и регионалното министерства за обединяването на няколко програми относно закриването на тези домове, както и за адаптирането на всички тези дечица към обществото да бъдат както всички останали деца и да израснат достойни нормални граждани на обществото. Така че, цялото правителство стои зад тези три министерства по усвояването и работата на трите министерства. Ако имат необходимост от нещо, нека незабавно да ни информират, за да помагаме.

Мисля, че и това, че над 1 160 000 са събрани от SMS на български граждани също показва колко правилно е това наше решение, а и колко съпричастни са хората към подобно нещо, и то във времето на финансова криза. Мисля, че дори нямаме и морално право ДДС специално от тази услуга да ги похарчим за нещо различно от това. Затова с министър Дянков бяхме вчера там, министър Младенов беше, заместник-министрите на много от министерствата, кметът на София госпожа Фандъкова. Мисля че ако гласувате това решение ще е едно добро дело.

РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ: Ще добавя. Нещо, с което правителството и България може да се гордее, плюс всичко това, което казахте, за пръв път в историята на еврофондовете, на 27 държави, на десетки години, България тества, изпробва и създава нов модел, който до сега в нито една от европейските държави не е използван. Това е модел на кросубсидиране – от две различни оперативни програми на един проект. Две различни оперативни програми работят заедно и това е темата с деинституционализацията, тоест – помощта на тези деца, на тези семейства. Освен всичко, което Вие разказахте, двете различни оперативни програми – на Министерство на труда и социалната политика и на Министерство на регионалното развитие и благоустройството създадоха иновативен продукт за цяла Европа за всички еврофондове за първи път. Казвам го като факт.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: Това е точно така, за първи път се използват няколко оперативни програми, няколко министерства работят в синхрон по деинституционализацията. Този модел може успешно да бъде приложен и в интеграцията на хората с увреждания и за интеграция на ромите. Изключително важно е да успеем в този проект, за да го мултиплицираме и в другите важни сфери.

БОЙКО БОРИСОВ: Паралелно с това работете и по интеграцията на хората с увреждания и по интеграция на ромите.

Това е и точно доказателство на моите думи, че в Брюксел работят хора, които когато им се обясни, когато им се мотивира, когато видят грамотни хора, които могат да управляват подобни програми, виждате че те дават своето съгласие.

Затова, нека това ви амбицира и едновременно работете по трите програми. Имаме достатъчно капацитет, а и това е тертип – можете ли и вече като хванете алгоритъма на действие, ще го направите и за другите две.

ТОТЮ МЛАДЕНОВ: В петък в 11.00 часа с министър Дончев правим среща с другите министерства и ще говорим точно за интеграцията на хората с увреждания по този въпрос.

БОЙКО БОРИСОВ: Аз имах среща с тях, вие в петък. Всички министри, които са поканени, да бъдат любезни да присъстват. Тогава ги запознайте и с тази тема. Ние сме длъжници, не казвам само сегашното правителство, а изобщо – българите като нация, на хората с увреждания. А има една такава европейска приказка – "Кажи ми как се отнасяш с хората с увреждания и ще ти кажа на какво ниво ти е обществото". Затова – мощна атака по тези направления.

Приемаме точка 42.

Закривам заседанието.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: МС

Прочетете и това

Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние 2 Бойко Борисов: Инвеститорите разчитат в следващите 20 г. да управляваме ние

"Минутки за реклама" по дълга, много поздрави от Ердоган и Нетаняху и други откъси от днешната стенограма на Министерски съвет

25 мар 2015, 4761 прочитания

Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г. 4 Стенограма от обсъждането на правителствената управленската програма за периода 2014 - 2018 г.

Един от най-важните документи за правителството беше одобрен на редовното заседание на Министерски съвет в сряда, но не беше публикуван.

21 яну 2015, 4090 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "От Дондуков 1" Затваряне
"Ами как да не ги е яд?!"

Част от стенограмата от заседанието на Министерския съвет - 15 декември 2010 г.

Още от Капитал
Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10