Само със 130 км/ч по магистралата! Абсурд!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Само със 130 км/ч по магистралата! Абсурд!

Reuters

Само със 130 км/ч по магистралата! Абсурд!

Ваня Ефтимова
6642 прочитания

Reuters

© Reuters


Не че страната няма други проблеми - демографска криза, заплашващa устоите на скъпоструващата германска социална система, неинтегрирани малцинства, икономика с огромна липса на квалифицирани кадри и т.н. Но дали ще се въведе ограничение за скоростта по магистралите е емоционален въпрос, който изглежда интересува всички. Дори тези, които не скачат на педала, когато карат по магистралата.

Шофирането без ограничение по аутобана е нещо като запазена марка на Германия. Много чужди туристи например наемат коли, само за да пробват веднъж как се кара като на рали. Японците са сред най-запалените фенове на германските магистрали, туристически агенции дори им предлагат пълен пакет услуги - от спортната кола до информация кои отсечки не са в ремонт и няма задръствания в съответния ден. Един българин, тръгнал да си търси автомобил във федералната република, пък ми обясняваше, че германските шофьори не са "по-стока от българските", защото той като си карал със 130 км/ч в лявото платно, се скъсали да му свиркат, засичат и въобще били карали като луди. Човекът бе пропуснал да се осведоми за особеностите на местните магистрали....

Мисълта, че за самите германци да карат без ограничения на скоростта по аутобаните е символът на свободата, e много старо клише. Но ако се съди по острата реакция след оповестеното в събота предложение за налагане на лимит от 130 км/ч, то тя явно е абсолютно вярна. На конгресa на Германската социалдемократическа партия (ГСДП) през уикенда изненадващо в партийната програма бе приетa точката за ограничение с мотива, че това е нужно по екологични причини. Тъй като партията е част от управляващата коалиция, новината веднага предизвика остър дебат. Така сега вместо да обсъждат отстъпването на ГСПД от твърдата политика на реформи, темата за скоростта по магистралите занимава умовете и сърцата на германците.

Канцлерът Ангела Меркел от консервативната Германска христиaндемократическа партия, която иначе винаги си оставя време да изслуша всички мненията по една тема, преди да си каже тежката дума, този път реагира мигновено: "Ограничения на скоростта - без мен!" Отляво обаче овациите за решението също дойдоха бързо - Зелените и Лявата партия веднага подкрепиха социалдемократите. Така сега въпросът е на път да се превърне от пътнотранспортен в идеологически.

Привържениците на ограничението на скоростта привеждат като аргументи екологичния ефект и повече дисциплина по германските пътища. Председателят на Федералната екологична служба Андреас Троге пресмята, че налагането на ограничението 130 км/ч ще доведе до 9% по-малко изхвърляне на въглероден двуокис в атмосферата. Oграничението ще удари по принцип и слабостта на автомобилната индустрия да произвежда все по-мощни и бъpзи мотори. Освен това ще падне и числото на злополуките по аутобаните, по тях смъртните случаи в Германия възлизат за 2006 г. на малко повече от 600 души.

Числата, които вадят противниците на ограничението, са съвсем други - само 0,3% намаляване на изхвърляните вредни газове. Самите министри на екологията и на транспорта - Волфганг Tифензее и Зигмар Габриел, които са от квотата на ГСДП, също не са от горещите привърженици на партийното решение. Освен това числото на злополуките на шосетата и градските пътища, където има ограничения на скоростта, е почти същото като това на магистралите, посочват феновете на "c 250 км/ч по аутобанa".

Идеята обаче явно се харесва на твърдия електорат на социалдемократите. Някои от местните структури дори обявиха, че възнамеряват да го превърнат в своя предизборна тема. Нищо, че доста от експертите твърдят, че ако социалдемократите наистина толкова ги е грижа за екологията, една промяна на данъка върху колите, който вече да се базира на изхвърления въглероден двуокис от моторите, би имал много по-голям ефект.

Само че за тази стъпка партията трябва реално да се скара с автомобилното и нефтено лоби. А това е доста по-болезнено отколкото да се гласува разбунващо духовете решение. За което така или иначе е ясно, че консервативните им партньори в Бундестага винаги ще блокират.

Не че страната няма други проблеми - демографска криза, заплашващa устоите на скъпоструващата германска социална система, неинтегрирани малцинства, икономика с огромна липса на квалифицирани кадри и т.н. Но дали ще се въведе ограничение за скоростта по магистралите е емоционален въпрос, който изглежда интересува всички. Дори тези, които не скачат на педала, когато карат по магистралата.

Шофирането без ограничение по аутобана е нещо като запазена марка на Германия. Много чужди туристи например наемат коли, само за да пробват веднъж как се кара като на рали. Японците са сред най-запалените фенове на германските магистрали, туристически агенции дори им предлагат пълен пакет услуги - от спортната кола до информация кои отсечки не са в ремонт и няма задръствания в съответния ден. Един българин, тръгнал да си търси автомобил във федералната република, пък ми обясняваше, че германските шофьори не са "по-стока от българските", защото той като си карал със 130 км/ч в лявото платно, се скъсали да му свиркат, засичат и въобще били карали като луди. Човекът бе пропуснал да се осведоми за особеностите на местните магистрали....


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    eh

    Да, левите имат тоя навик да ограничават свободите в името на 'общото добро' и прочее глупости, дано не успеят...

  • 2
    Avatar :-|
    pan4o.blog.bg

    И без това не останаха много магистрали без доста ограничения, а сега и предложение за общо ограничение ще е доста кофти. Почти винаги има traffic jam, а ми и отделно ремонти по магистралите и прочие. Свободната от ограничение магистрала, е почти мит вече в Германия. Особено ако съдя по GPS-а си, който постоянно ми "смига" - You are driving with over speed". Надявам се поне тази идея да не се приеме, за да има частица свобода по немските пътища.

  • 3
    Avatar :-|
    S&W

    Дано не мине! След 100 години виждам как ще се глобяваме за емоционална превъзбуда, която води до по-голямо отделяне на въглероден двуокис...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.