Горе ръцете и пресичаш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Горе ръцете и пресичаш

Изкуството за пресичаш в София

Горе ръцете и пресичаш

Вместо да санкционира нахалните шофьори, КАТ съветва пешеходците как да остават живи на пешеходната пътека

15732 прочитания

Изкуството за пресичаш в София

© Надежда Чипева


Докато подготвяхме рубриката "Сутрешен блок" тази сутрин, се натъкнахме на любопитна новина за най-новата инициатива на столичния КАТ. Тя е съобщена от в. "24 часа" със заглавие "КАТ: Вдигай ръка преди зебра, за да си жив".

"Вдигайте ръка, преди да преминете през пешеходната пътека. Така ясно и недвусмислено ще заявите своето намерение, шофьорите ще могат да ви видят навреме и ще останете жив и здрав", призовава чрез страниците на вестника ръководството на КАТ - София.

Новата инициатива се опира на действащия и в момента Закон за движение по пътищата. Според чл. 120 това право се дава на всеки пешеходец. Практиката е отдавна известна в Европа, но у нас никой не я ползва, коментирали експерти пред вестника.

Най-уязвими на пътя са пешеходците и затова вниманието ни е насочено към това да запазим всеки живот на пътя, заявява пред вестника Богдан Милчев, началник на КАТ - София.

Тази новина не може да бъде отмината току-така. Похвално е, че КАТ се грижи за живота на пешеходците. Странен е обаче подходът за решаване на проблема. Вместо да санкционира шофьорите, които отнемат предимството на пешеходците, КАТ прехвърля отговорността на жертвите - самите пешеходци. Ако обърнем заглавието на "24 часа", ще излезе, че пешеходец, който не е вдигнал ръка преди зебра, сам си е виновен, затова че може да бъде сгазен.

Действително чл. 120 от Закона за движение по пътищата казва, че шофьорът е длъжен да пропусне пешеходец, който е сигнализирал с ръка за намерението си да премине по пешеходна пътека. Всеки шофьор обаче знае, че на пешеходни пътеки ВИНАГИ предимство имат пешеходците (чл. 119 от закона). И че автомобилите са длъжни да ги пропускат независимо дали са подали сигнал, че ще пресичат. Нещо повече - пешеходците са с предимство, дори и да няма нарисувана пешеходна пътека, тъй като законът приема, че на кръстовищата "пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение" (виж карето по-долу).

Повечето шофьори в София нарушават тези правила и отнемат предимството на пешеходците, които са принудени да пресичат често на бегом и с риск за живота на пешеходни пътеки. Вместо да дисциплинира шофьорите, инициативата на КАТ само може да влоши положението, защото ще ги окуражи да отнемат предимство щом не са сигнализирани с вдигната ръка.

Странно е и позоваването на практиката в европейските страни. В страните от Европейския съюз изобщо не се налага пешеходците да вдигат ръце, когато пресичат. Там шофьорите по правило спазват законит и никога не отнемат предимството на преминаващите.

Закон за движение по пътищата

Чл. 119

  • (1) При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре.
  • (2) При заобикаляне на спряло пред пешеходна пътека пътно превозно средство водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да се движи с такава скорост, която да му позволи да спре, за да пропусне преминаващите по пешеходната пътека пешеходци.
  • (3) Пешеходната пътека е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.


Докато подготвяхме рубриката "Сутрешен блок" тази сутрин, се натъкнахме на любопитна новина за най-новата инициатива на столичния КАТ. Тя е съобщена от в. "24 часа" със заглавие "КАТ: Вдигай ръка преди зебра, за да си жив".

"Вдигайте ръка, преди да преминете през пешеходната пътека. Така ясно и недвусмислено ще заявите своето намерение, шофьорите ще могат да ви видят навреме и ще останете жив и здрав", призовава чрез страниците на вестника ръководството на КАТ - София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

74 коментара
  • 1
    glamdring avatar :-|
    Божидар Божанов
    • -11
    • +140

    И докато пешеходците ги е страх да пресичат на пешеходни пътеки, наблюдаваме една целеустременост за пресичане на шестлентови булеварди като Цариградско Шосе, България, Левски, на абсолютно нерегламентирано за това места.

  • 2
    philip_stoev avatar :-|
    philip_stoev
  • 3
    charlyb avatar :-|
    charlyb

    Това трябва да го е измислил Цецо. Отдалеч прозира неговата мъдра мисъл!

  • 4
    npaine avatar :-P
    NPaine

    В отговор на съвета на милиционерите искам да кажа, че аз в момента съм вдигнал високо и двете ръце и докато произнасям името Цецково и едно определено пожелание за неговата майка, тъща, леля и т.н., показвам един пръст намиращ се някъде между показалеца и безименния.

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#1] от "Божидар Божанов":

    Извинявай, цъкнах минуса по погрешка.

  • 6
    wampeters avatar :-|
    wampeters

    "На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение."

    С това поздравявам водача на МПС-то от онзи ден, който първо за малко не ме лепна на капака, а после и за малко не ме наби, щото "не съм пресичал на пешеходна пътека". "Продължение на тротоара" тогава му се стори прекалено сложно словосъчетание.

  • 7
    strk avatar :-|
    strk
    • -106
    • +18

    Инициативата е похвална. Всеки шофьор е виждал как разни пешеходци стоят на пешеходната пътека без да имат намерение да пресичат. А и какво лошо има пешеходците да сигнализират? Няма никакво прехвърляне на отговорността. Просто се обучават пешеходците как да оцеляват. Законът си е закон и ако автомобил блъсне пешеходец, ще съдят шофьора, а не пешеходеца понеже не си е вдигнал ръката.

  • 8
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    Трябват сериозни санкции - както за шофьори непропускащи хора на пешеходна пътека, така и за пешеходци пресичащи булеварди като Цариградско. Завишаване на санкциите при инцидент с пешеходци на пешеходни пътеки (и продължения на тротоари и банкети) и премахването на вината на шофьора при инцидент извън тези зони. По този начин шофьорите ще се научат да уважават пешеходците , а те пък от своя страна ще се съобразяват къде пресичат или ще си берат последствията за това. Има места където при наличие на огради и знаци пешеходци си пресичат на воля, въпреки подлез или пешеходна пътека на 20м отстояние . Не може и не трябва да бъдат подвеждани под отговорност водачи блъснали такъв тип нарушители. Просто не е справедливо! Не може шофьора винаги да бъде виновен - трябва да има ясни правила.

  • 9
    volrath avatar :-?
    volrath

    Дали другаде по цивилизованите държави ръкомахат като идиоти за да пресекат?

    И защо "полицията" пак си измива ръцете?

  • 10
    glamdring avatar :-|
    Божидар Божанов

    Във връзка с "продълженията на тротоарите" - тази точка има нужда от поясняване. Аз си изолзвам това право по вътрешни улички, където на всяко кръстовище съм с предимство като пешеходец, Но вземете продължението на тротоара на Гешов. Да сметнем, че можем да пресечем България оттам ли?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Защитата възможна

Защитата възможна

Ум белият враг

Ум белият враг

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK