С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
74 2 авг 2011, 13:12, 15449 прочитания

Горе ръцете и пресичаш

Вместо да санкционира нахалните шофьори, КАТ съветва пешеходците как да остават живи на пешеходната пътека

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато подготвяхме рубриката "Сутрешен блок" тази сутрин, се натъкнахме на любопитна новина за най-новата инициатива на столичния КАТ. Тя е съобщена от в. "24 часа" със заглавие "КАТ: Вдигай ръка преди зебра, за да си жив".

"Вдигайте ръка, преди да преминете през пешеходната пътека. Така ясно и недвусмислено ще заявите своето намерение, шофьорите ще могат да ви видят навреме и ще останете жив и здрав", призовава чрез страниците на вестника ръководството на КАТ - София.


Новата инициатива се опира на действащия и в момента Закон за движение по пътищата. Според чл. 120 това право се дава на всеки пешеходец. Практиката е отдавна известна в Европа, но у нас никой не я ползва, коментирали експерти пред вестника.

Най-уязвими на пътя са пешеходците и затова вниманието ни е насочено към това да запазим всеки живот на пътя, заявява пред вестника Богдан Милчев, началник на КАТ - София.

Тази новина не може да бъде отмината току-така. Похвално е, че КАТ се грижи за живота на пешеходците. Странен е обаче подходът за решаване на проблема. Вместо да санкционира шофьорите, които отнемат предимството на пешеходците, КАТ прехвърля отговорността на жертвите - самите пешеходци. Ако обърнем заглавието на "24 часа", ще излезе, че пешеходец, който не е вдигнал ръка преди зебра, сам си е виновен, затова че може да бъде сгазен.



Действително чл. 120 от Закона за движение по пътищата казва, че шофьорът е длъжен да пропусне пешеходец, който е сигнализирал с ръка за намерението си да премине по пешеходна пътека. Всеки шофьор обаче знае, че на пешеходни пътеки ВИНАГИ предимство имат пешеходците (чл. 119 от закона). И че автомобилите са длъжни да ги пропускат независимо дали са подали сигнал, че ще пресичат. Нещо повече - пешеходците са с предимство, дори и да няма нарисувана пешеходна пътека, тъй като законът приема, че на кръстовищата "пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение" (виж карето по-долу).

Анкета

Одобрявате ли новата инициатива на столичния КАТ?
За да гласувате в анкетата, натиснете върху предпочитания от вас отговор.
// Kапитал
Повечето шофьори в София нарушават тези правила и отнемат предимството на пешеходците, които са принудени да пресичат често на бегом и с риск за живота на пешеходни пътеки. Вместо да дисциплинира шофьорите, инициативата на КАТ само може да влоши положението, защото ще ги окуражи да отнемат предимство щом не са сигнализирани с вдигната ръка.

Странно е и позоваването на практиката в европейските страни. В страните от Европейския съюз изобщо не се налага пешеходците да вдигат ръце, когато пресичат. Там шофьорите по правило спазват законит и никога не отнемат предимството на преминаващите.



Закон за движение по пътищата

Чл. 119
  1. (1) При приближаване към пешеходна пътека водачът на нерелсово пътно превозно средство е длъжен да пропусне стъпилите на пешеходната пътека или преминаващите по нея пешеходци, като намали скоростта или спре.
  2. (2) При заобикаляне на спряло пред пешеходна пътека пътно превозно средство водачът на нерелсовото пътно превозно средство е длъжен да се движи с такава скорост, която да му позволи да спре, за да пропусне преминаващите по пешеходната пътека пешеходци.
  3. (3) Пешеходната пътека е част от платното за движение, очертана или не с пътна маркировка и сигнализирана с пътни знаци, предназначена за преминаване на пешеходци. На кръстовищата пешеходни пътеки са продълженията на тротоарите и банкетите върху платното за движение.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Надзирателят, който стана затворник 12 Надзирателят, който стана затворник

Охранител на Софийския затвор беше заловен да доставя наркотици, алкохол и мобилни телефони зад решетките

17 окт 2011, 9468 прочитания

Защитата възможна 18 Защитата възможна

Случаят с блокираните туристи през призмата на правото на ЕС

16 сеп 2011, 10838 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Параграф 23" Затваряне
Ум белият враг

Да застреляш най-добрия си морски приятел

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10