Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 16 сеп 2011, 17:25, 10969 прочитания

Защитата възможна

Случаят с блокираните туристи през призмата на правото на ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Авторът

Александър Иванов e адвокат в дружеството "Мусева-Иванов"
Случаят с блокираните руски и финландски туристи в Бургас разбуни духовете и повдигна въпроси, свързани с правата на пътниците в подобни ситуации. Отговор на повечето въпроси дава Регламент 261/2004 за обезщетяване и помощ на пътниците при отмяна или голямо закъснение на полети. Регламентът е пряко приложим във всички държави-членки на ЕС и всяко лице може да се позовава на директно него, ако са изпълнени предпоставките за прилагането му.

Кой има права


На първо място е важно да се изясни кои лица могат да черпят права от Регламента при проблеми с полетите си. Първото условие е лицето да има потвърдена резервация за съответния полет, което се удостоверява с билет, електронно потвърждение или друго доказателство, че резервацията е приета и регистрирана от превозвача или туроператора.*

Второто условие е началната или крайната точка на полета да се намира на територията на държава-членка на ЕС. Важно е да се знае, че националността на пътника е без значение: в конкретния случай както финландските, така и руските туристи могат да се позовават на Регламента, тъй като началната точка на полета е в Бургас, който е на територията на ЕС. От друга страна, дори граждани на ЕС не биха могли да се позовават на Регламента, ако имат проблем с полет от Сидни до Торонто.

Кой е задължен



Основният спорен въпрос в обсъжданията на конкретния казус в общественото пространство е кой е виновен за създалата се ситуация. Нека оставим на компетентните държавни органи да решат търговския спор между "България Ер" и "Алма Тур". По същия начин е подходил и европейският законодател при приемането на Регламента. Задължен да оказва съдействие и да обезщетява пътниците при проблеми с полета е във всички случаи опериращият въздушен превозвач, включително при чартърни полети, включително ако договорът за въздушен превоз не е сключен директно с пътника, а с друго лице – туроператор.

Регламентът изрично предвижда, че оказаното съдействие и изплащането на обезщетения от превозвача на пътниците не ограничава превозвача да търси обезщетение от туроператор или друго лице, с което има договор. Логиката на Регламента е ясна – пътниците не могат да се превръщат в жертви при търговски спорове между превозвача и трети лица, независимо дали това са туроператори, доставчици на гориво, наземни оператори и т.н. Тези си отношения превозвачите следва да уреждат помежду си по съответния законов ред, без да въвличат пътниците в тях.

*От "България ер" и Гражданската въздухоплавателна администрация твърдят, че пострадалите клиенти на "Алма Тур" нямат доказателство за направени резервации и затова не може да се приложи регламента на ЕС в случая.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ум белият враг 75 Ум белият враг

Да застреляш най-добрия си морски приятел

31 авг 2011, 15315 прочитания

Горе ръцете и пресичаш 74 Горе ръцете и пресичаш

Вместо да санкционира нахалните шофьори, КАТ съветва пешеходците как да остават живи на пешеходната пътека

2 авг 2011, 15680 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Параграф 23" Затваряне
Надзирателят, който стана затворник

Охранител на Софийския затвор беше заловен да доставя наркотици, алкохол и мобилни телефони зад решетките

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Aко това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10