Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
54 28 фев 2010, 8:30, 10092 прочитания

Скъпа София

Паркирането в центъра на столицата ще се оскъпи най-вероятно три пъти. Местата няма да се увеличат, поне засега. По-високата цена не е свързана с разходите за услугата, а е част от мерките на общината да намали трафика в града.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Съществуващата синя зона. В края на януари тя беше разширена с близо 2000 места

Увеличаване

Общинските съветници в София тази година не увеличиха местните данъци и такси заради кризата, но не пощадиха шофьорите. Работна група, в която влизат съветници, специалисти по транспортна инфраструктура, представители на КАТ, на дирекция "Архитектура и градоустройство" и поделение "Паркиране и мобилност" (част от Центъра за градска мобилност), планират драстично поскъпване на цената за паркиране в София. Целта е да се ограничат хората, които идват в идеалния център на столицата с автомобили, както и да се намали престоят им там.

Проектът предвижда зоната да има три района - т.нар. син в централата част, зелен и жълт, без да обхваща целия град. Засега обаче платеното паркиране ще остане в съществуващите рамки, само ще се увеличи цената му. Част от действащата синя зона ще премине в зелената част, където се предлага цената да е 2 лв. за час паркиране. В идеалният център, заключен между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Скобелев" и "Христо Ботев" (в който влизат и моловете) ще се плаща най-вероятно 3 лв. за час престой. В най-далечната периферна зона платеното паркиране ще бъде 1 лв. за час. Някои от централните пътни артерии, по които се движи градски транспорт ще бъдат изцяло със забранителен режим - в тази графа засега влизат бул. "Дондуков", бул. "Мадрид" и бул. "Христо Ботев".

Въпрос на политика



Цените не са окончателни, предложени са от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) на базата на изследване за районите с натрупване на движение. Преди да влязат в сила, по идея на общинския съветник от ГЕРБ Елен Герджиков те ще бъдат подложени на широко обществено обсъждане. Негово е и предложението да има място за безплатно паркиране на двуколесни превозни средства, за да се стимулират хората да използват велосипеди и метопеди.

За да влезе в сила концепцията за паркиране обаче трябва да мине през гласуване в Столичния общински съвет.

Тя предвижда още и нови ограничения за максимален престой. В центъра едно място няма да може да се използва за повече от два часа от един и същ автомобил, в зелената зона престоят ще е ограничен до три часа, а в периферията - до не повече от четири часа. Жълтата зона засега няма да функционира като платена, защото от "Паркиране и мобилност" нямат възможност да я усвоят т.е. да поставят маркировка, колчета, да очертаят местата и т.н. "Обособява се зона, която да бъде наблюдавана и да се измерва нейната натовареност, за да се оцени потребността от въвеждането й не толкова за фискални приходи, а да се управлява процесът на паркиране", обясни зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов. 



Цената за престой не е образувана единствено спрямо разходите за поддръжка на съответната зона, а е плод на "политическо решение" по думите на Христов. "Идеята е, че цената в централната градска част ще играе ролята на възпиращ фактор за хората, на които не се налага да влизат с автомобилите си там", твърди той и съветва да се ползва градският транспорт (повече в карето).  

Реалните места в съществуващата зона са 7 500, въпреки че по документи са 10 700. Останалите са заети от служебен абонамент, за хора с увреждания или пък са неизползваеми по други причини. В София регистрираните автомобили са около 300 000. "Няма физическа възможност всички коли да слязат до центъра и да паркират там. Идеята е такава - ако искате да дойдете тук да свършите някаква работа, идвате за час-два и изчезвате", анализира Любомир Христов. Сега обаче много хора, които имат финансови възможности пускат sms-и за по-дълъг престой и колите им стоят по цял ден в синята зона. В същото време тези, които искат да свършат някаква работа няма къде да паркират - "започват да обикалят в търсене на място, засилват задръстванията и трафика, защото скоростта им пада в постоянно оглеждане, увеличават си разходите и замърсяват въздуха". 

Изчисленията на Центъра за градска мобилност показват, че 60% от местата в зоната се използват за целодневно паркиране, въпреки че максималният разрешен престой на едно място е два часа.

А места откъде


Експертите към общината предлагат да поскъпне и служебният абонамент. Най-вероятно увеличението ще е пропорционално на това за паркомясто в синята зона т.е. тройно за идеалния център. В момента на месец там се плаща по 450 лв. служебен абонамент, а след гласуването на промените в наредбата за зоната би трябвало да стане 1350 лв. Според част от съветниците трябва да се въведе и ограничение за броя на служебните места в определен район, така че да има достатъчно за "обикновените" шофьори. За тях е предвидено, без да е ясно кога във времето, и изграждането на четири общински паркинга, които да са буферни за синята и зелената зона - до хотел "Славия", на пл. "Възраждане", до стадион "Юнак" (готов в груб строеж) и на бул. "Стефан Стамболов" до женския пазар. Центърът за градска мобилност трябва да представи график кога и как ще бъдат изградени. Единият вариант е това да стане със собствени средства на центъра, а другият да се търси публично частно партньорство и след определен срок на експлоатация общината да получи собствеността им. Цената за паркиране в тях ще е по-ниска, отколкото в зоните, а времето за престой по-дълго.

Според справка на ЦГМ в София има общо 32 000 места в платени частни паркинги, като средно цената за час престой в идеалния център е 3 лв., и по 2 лв. за всеки следващ час. Места рядко се намират. 

Като допълнителна дисциплинираща мярка се предвижда и увеличение на таксата за репатриране на неправилно спрелите автомобили или т.нар. паяци. Най-вероятно тя ще стане 70 лв. Според ЦГМ себестойността на "услугата" е много по-висока, а само за заплатите на присъстващите полицаи по време на вдигането на автомобилите "Паркиране и мобилност" плаща по около 600 000 лв. годишно. Освен това цената на паяците в София в момента е по-ниска, отколкото в Пловдив и Варна. Ще поскъпне и поставянето на скоби на автомобилните гуми - от 10 лв., колкото е сега, най-вероятно ще стане 16 лв.

Привилегия или недостатък

За общинарите в София постоянно живеещите в центъра трябва да си плащат, за да могат да спират колите си пред домовете. През 2009 г. те си купуваха годишни стикери за 70 лв., срещу които трябваше да паркират в района на няколко улици около жилищата си, и то ако намерят място. Тази наредба беше атакувана в съда с аргумента, че въпреки заплащането, липсва гарантирано място за автомобила и има ограничение за само една кола на жилище. Правилата се отнасяха и само за тези с постоянен, но не и с настоящ адрес в центъра. Магистратите отмениха текстовете от наредбата, които се отнасят за живеещите в сърцето на София. Докато се намери ново решение общината прави компромис и не вдига колите, нито взима такса за платено паркиране на постоянно живеещите, нищо че стикерите им вече са невалидни. Най-потърпевши са новостанилите се в центъра, които няма откъде да си вземат лепенка и на техните автомобили по нищо не личи, че са на постоянно живеещи.

"Не се чувствам виновен за това, че съдът отмени решението. Хората, които използваха тази услуга, я обжалваха и направиха така че да имат затруднения и те, и всички останали в центъра", коментира зам.-кметът Христов. Според него не е възможно и не трябва да има гарантирано място. Новата обсъждана годишна цена е 200 лв. за всички зони, като по време на дискусиите в работната група станало ясно, че сумата е свързана със себестойността. Експертите твърдят, че не става дума за голяма група хора, тъй като за 2009 г. са закупени само 4 000 стикера.

Спорът за това дали трябва да се оскъпява паркирането в центъра на София или първо да се подобри градският транспорт, да се отпуши трафикът и да се изградят достатъчно паркинги, е като спорът за това кое е първо яйцето или кокошката, твърдят от "Московска" 33. Логиката на зам.-кмета по транспорта е, че стимулирайки (или принуждавайки) хората да използват автобусите, метрото или трамваите, те ще си купуват билети, от което ще се натрупат приходи за транспорта, а това ще помогне да се подобри услугата за пътниците. "Вероятно не е най-добрата първа стъпка, но кой може да каже коя е най-добрата първа стъпка?", разсъждава Любомир Христов.

Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта на София

Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта на София

Фотограф: Надежда Чипева

Ползвайте обществен транспорт
"Ползвайте обществен транспорт - автобуси, тролейбуси, трамваи", посочи алтернативата на придвижването с автомобили зам.-кметът Любомир Христов. "Градският транспорт със сигурност не е съвършен, но няма как да бъде много добър, ако хората не го ползват от една страна, а от друга - не плащат за това ползване", твърди той. "За мен комфорта на пътуването е относително важен, но по-голяма тежест в качеството на услугата има това транспортното средство да се появи във времето, в което го очаквате и да ви придвижи от едната до другата точка за времето, което предвиждате". Христов признава, че в момента заради трафика в София това е невъзможно, но обяснява проблемът като непрекъсната спирала. Голямото автомобилно движение затруднява градския транспорт. Той започва да акумулира закъснение, хората по спирките са недоволни и на другия ден търсят алтернатива. Качват се на автомобилите, в следствие на което се увеличава техния брой и закъснението на градския транспорт. Изходът - да се ограничат, дори и с рестрикции колите в центъра.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Напрежението в БСП преля във Facebook 13 Напрежението в БСП преля във Facebook

Две седмици преди конгреса на партията има над 40 имена на потенциални кандидати за президент

7 юли 2011, 4920 прочитания

На трима депутати от "Атака" не им понесе истерията на Волен Сидеров 7 На трима депутати от "Атака" не им понесе истерията на Волен Сидеров

Най-вероятно ГЕРБ ще увеличи подкрепата си в парламента за сметка на партията на националистите

25 май 2011, 6143 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Parliament Watch" Затваряне
Президентът поиска оставката на Симеон Дянков

Още от Капитал
Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Площад "Александър Невски" ще се ремонтира, но няма да се промени

Общината ще похарчи предвидените 17. млн. лв. за реконструкцията на зоната, но ще има само козметични намеси

Епидемията от COVID-19 в Русия е много по-тежка, отколкото Кремъл признава

Подобно на своя съветски предшественик, системата на Владимир Путин е пълна с лъжи

СССР: една одисея в Космоса

Книга събира най-добрия руски графичен дизайн от годините на студената война

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10