Заблудата КАТ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заблудата КАТ

Заблудата КАТ

269595 прочитания

© Валентина Петрова


Уважаема редакция,

Прочетох с голям интерес статиите посветени на "войната по пътищата" и съм напълно съгласен, че тя няма да се реши с увеличаване на санкциите. Много съм учуден, обаче, че след като сте публикували таблицата с данните за причините за катастрофите, не сте направили очевадните изводи за истинските причини за трагичната ситуация.

Ако погледнете данните там просто боде в очите "несъобразена скорост" като причина за 41% от ПТП. Защо никой не иска да "разшифрова" какво се крие зад това? Според мен, защото ще стане болезнено ясно, че причината е в безхаберието и безотговорността на държавата. Ако погледнем причината "превишена скорост" ще видим, че тя е причина за 0.2% или 205 пъти по-малко произшествия! Всички, обаче, говорят само за превишена скорост и драматично увеличават санкциите за нея.

С термина "несъобразена скорост" КАТ просто си измива ръцете, за отказа да си върши работата. Като човек, който кара автомобил вече 30 години ще се опитам да обясня какво се крие зад него:

- дупки по пътищата - Когато караш макар и с 40 км/ч и се блъснеш в друг автомобил в опита си да избегнеш дупка, която изведнъж е "искочила" пред теб, вината е твоя и причината е в несъобразената скорост.

- технически неизправни автомобили – когато караш с 80 км/ч при 90 разрешени и изведнъж пред теб искочи някой или нещо и ти не успееш да спреш и се удариш, защото 25-годишния  ти таралясник е с износени гуми и няма спирачки, това е несъобразена скорост;

- непочистени пътища – когато трябва рязко да спреш и не успееш, защото улицата е потънала в педя кал от самосвалите на близките строежи – това е несъобразена скорост;

- ниска или липса на квалификация на водачите – когато си си купил книжката и всъщност не можеш да караш и блъснеш някого, защото не знаеш какво да направиш в екстремна ситуация – това е несъобразена скорост.

Всичко това са примери за "несъобразена скорост". Това е причината за 41% от жертвите по пътищата. Ако премахнем причините за "несъобразената скорост", можем веднага да намалим с 41% и жертвите!

КАТ

С ръка на сърцето могат ли повече от 5% от Вас читателите да каже поне един случай през последните 15 години, когато са видяли накакава полза от КАТ-ажия? Да им е помогнал? Да ги е упътил? Да е застанал на място, където има дупка, за да ги предпазят да паднат в нея и да ги намерят напролет, след топенето на снеговете? На мен поне не ми се е случвало. Като оставим настрана онези симпатични момчета, които идват след 2-3 часа, след като ги повикаш, че си ожулил вратата на някой колега, за да ти напишат протокол за застрахователя, както и службата, която издава регистрационни номера и талони, всички останали елементи от системата са напълно безполезни.

Тогава защо плащаме данъци, които отиват за една група хора, които не знаят защо са на пътя. Те са там с едни светещи жилетки и палки. Те не са да помагат, а да правят живота ни неприятен и гаден. Те се крият по храстите, за да ни засичат, че караме по-бързо от необмислените знаци. Някой да се е замислял, че през последните 30 години автомобилостроенето е напреднало, че 80 км в час с Жигула и 80 км в час с нов Мерцедес се две коренно различни неща?

Те никога не са там, когато някой минава на червено. Те никога не са там, където има нужда от тях. Тях няма да ги видите да спрат от движение някоя таратайка, за това че пуши като комините на Кремиковци. Ама имало европейски норми за димност, кой го е еня. Ще ги видите, обаче, всяка сутрин например по бул Патриарх Евтимий, как дебнат като ястреби завиващите от Витошка дали някой не говори по мобилния си телефон. Няма да ги видете, обаче, да се обърнат и да разкарат направилно паркиралите коли точно зад тях.

Е, нека някой ми отговори за какво ми е такъв КАТ? Извинете, но не искам да пилеете парите ми. Искам да получавам услугата, срещу данъците, които плащам. Нали държавата е договор - ние плащаме данъци, а тя ни обслужва. Сигурността и реда по пътищата е услугата, която би трябвало КАТ да предоставя. ДА, ама Не, както обичаше да казва един известен журналист.

Текущия КАТ е пилеене на пари. По-добре да го закрием и да използваме парите за друго. Или....може би трябва да започнем истински диалог каква е функцията, която трябва да изпълнява тази служба?! Ако наистина КАТ искат да си свършат работата и да си заработят заплатите, трябва сериозно да се замислят какво и как правят. За какво са на постовете и позициите си. Стига са хленчили, че нямат правомощия и трябвало да се ожесточат санкциите срещу нарушителите. Те както са тръгнали скоро ще поискат да разстрелват на място превишилите скоростта. Сигурен съм, че подобна идея ще се хареса на някои политически лидери с крайни възгледи. 

Стига сте се жалвали, че София е задръстена от автомобили. Естествено, че ще е задръстена след като никой не го е страх да кара кола без застраховка и в ужасяващо техническо състояние. Колко коли сте спряли от движение заради негодност, техническа неизправност или износени гуми?

Стига сте се жалвали, че неправилно паркирали хората. Преди няколко месеца, когато някакав помете рекламното табло пред магазина на Палмерс на Витошка, колата му седя захварлена две седмици преди да я приберат. КАТ, паяци, скоби. Глупости! Те вдигат и "оскобяват" само коли, от които могат да изкарат някой лев. Миналата зима на Патриарха едно ударено фордче седя 6 месеца без никой да го пипне.

Стига сте се жалвали, че не се спазват правилата. Естествено, че няма да се спазват след като самите вие карате както ви дойде. Не вярвате? Ще ви заведа на поне три места да си видите колегите си как карат в насрещното, как спират където и както си искат. Е тогава защо се сърдите, че и другите го правят?

Стига съм критикувал. Това  го може и прави всеки българин. Предлагам нещо. Нямам претенции, че откривам топлата вода. Просто взаимствам от опита на амариканците. Знаете ли как е решен пробелмът с престъпността в Ню Йорк преди 20 години? Това е казус, който се учи в бизнес училищата в САЩ. Знам, че българските полицаи все още никой не ги праща на такива обучения, за разлика от сингапурските, затова ще им разкажа.

Всичко е просто, но изисква много постоянство. През 80-те години полицията в Ню Йорк решава, че трябва да се справи с престъпността, но не като ожесточава репресията, а с нещо много просто и банално. Започва ежедневна, уморителна и небляскава борба с "малката престъпност", с вандализма. Кампания, която не е за седмица или две, като операцията "светлина" преди няколко месеца, а за месеци и години. Логиката е мого проста. За да пресечеш голямата престъпност, трябва да се справиш с малката. Да изкорениш чувството за безнаказаност в нарушителите. Затова си позволявам да предлажа няколко прости неща, които според мен, поне в София ще дадат резултат:

От утре катаджиите да престанат да се занимават с това, кой говори по телифана и кара без колан. Нека да застанат пред всички многобройни строителни обекти в града и да започнат безкомпромисно да глобяват и спират от движение всички камиони, самосвали, багери, бетоновози и т.н. които калят, замърсяват и рушат и без това ужастната инфраструктура на София. Имат не само законово право но и задължение да го правят.

Нека пишат актове и отнемат свидетелствата на всички, които са неправилно паркирали или спряли в центъра на града. Бул. Ботев и Стамболийски са прекрасно място за начало. Там вече се паркира и спира във втора линя, независимо, че има знаци спирането забранено. Извинения от типа, включил съм аварийните, чакам някого да не се приемат.

Нека отнемат книжките на всички, които са движат или паркират по Витошка, независимо, че някои автомобили са със "буркани". Бурканите са им дадени да се движат безпрепятствено, когато службата им го налага, а не за да паркират и демострират неуважение към същите тези правила, които искат другите да спазват.

Нека застанат на светофрите и започнат буквално да късат книжките на тези, които минават на червено.

Нека започнат да спират от движение всички коли, които са в неизправно техническо състояние или без задължителната застраховка.

Нека "паяците" вдигнат всички захвърлени и изоставени коли по централните улици на града.

Нека поне за гореизброените нарушения станат безкомпромисни и спрат да взимат "за почерпка".

Само ако правят това, но всеки ден в продължение на една година, съм сигурен, че ще отчетат значително намаляване на произшествията и проблемите. Дори и да не постигнат нищо друго, макар че съм сигурен че няма е така, поне столицата ни ще стане едно приято и чисто място за живеене и движение.

п.с. Г-н кмете, ако случайно КАТ решат да го направят, ще организирате ли измиването на улиците? Поне ще са чисти повече от един ден. А и избори идат.......

п.п.с. май заради изборите, управляващите няма да искат да последват съвета.....

Жалко,

Можеше да живеем и по-добре.

____

* Авторът е читател на Кapital, който ни изпрати своето мнение по email. Блогът Писма е за вашите мнения, изпращайте ги на [email protected].

Уважаема редакция,

Прочетох с голям интерес статиите посветени на "войната по пътищата" и съм напълно съгласен, че тя няма да се реши с увеличаване на санкциите. Много съм учуден, обаче, че след като сте публикували таблицата с данните за причините за катастрофите, не сте направили очевадните изводи за истинските причини за трагичната ситуация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

116 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    +

    Браво! Подкрепям! Време е да се очовечи шофирането в тази бананова република! КАТ са наистина най-голяма причина за БЕЗУМИЯТА по пътищата на държавата ни.

  • 2
    Avatar :-|
    gruio

    Много правилно си го казал колега! Бравос

  • 3
    Avatar :-|
    Sylvia
    • -16
    • +264

    Прекрасна изчерпателна статия. Бих искала да добавя само, две неща които биха могли да бъдат написани в отделни статии, но това може никога да не стане:
    1. Ходих на фитнес в 'дъ джим'. Преди около 3-4 месеца нацвъкаха знаци за еднопосочни улици в целия квартал. Когато ги видях за първи път си казах 'Браво! Инфраструктурата се подобрява.' После се опитах да ги спазя всичките до един - като поощрение за някаква свършена работа.
    Не успях да стигна до дъ джим.
    Въртях се, пухтях, карах бавно дебнейки неоткрити преки и накрая се изнервих, разпсувах и направих нарушение, като отчаяно се метнах в улица, от която имах пряка видимост до сградата, но не и пряк достъп.
    Каква беше изненадата ми, че скрити зад храстите бяха 2-ма катаджии...Явно проблемът за мишия капан не беше случаен (прекалена мнителност?) или не бях единствената отчаяна шофьорка този ден..
    Спряха ме естествено, но ме хванаха в неподходящо настроение. Документите са ми изрядни - не съм глобявана от почти 2 години, макар че карам често и си знам правата. Обясних им аргументирано, че с тези знаци са направили лабиринт за опитни мишки, не регулиране на квартала и ги поканих да ме следват докато търсим законен път към дъ джим. Отказаха. Казах им, че съм журналист (пълна лъжа)и че ако ме глобят, ще обжалвам и ще пиша навсякъде докато лично началниците им дойдат в къщи да ме молят да спра. Върнаха ми документите и ми казаха с насрани усмивки, че няма да ме глобят, защото не глобявали хубави момичета като мен. Казах им, че са мерзавци на което те не противоречаха и се качих в колата. Оттогава не съм стъпвала във фитнеса, в квартала.. отщя ми се.
    2. В пристъп на гражданско съзнание реших да снимам всички полицейски коли, които нарушават правилата - карат в насрещното, минават на червено, влизат в паркове и спират на забранени места. За 2 часа в София направих 4 снимки, от които ако аз бях шеф на полицията щеше да има 8 уволнения. После се отказах. Стана ми тъжно и болно, че престъпността сред кат и полицията е норма..
    Тази статия бих искала аз да съм я писала, защото имах доброто намерене..радвам се обаче, че някой друг е изгубил търпение и я е написал със същите мисли и думи.
    Поне двама сме.

  • 4
    boplam avatar :-|
    boplam

    Браво! Подрепям написаното!

  • 5
    Avatar :-|
    Т.А. Едисон

    КАТ-аджиите са просто едни мутри, облечени във власт от държавата. И използват служебното си положение точно като мутри - нагло и безцеремонно. А ще ме извиняват гражданите на София, ама колко от тях са поискали сметка от полицай на улицата, защо не си върши работата? Ние сме тези които трябва да изискват и то постоянно!
    От ТОЗИ КАТ нямаме нужда. Необходим е друг, работещ орган, който да бъде арбитър на пътя. Много пъти съм искал да извикам КАТ за да разкарат неправилно паркиралите В КРЪСТОВИЩЕТО на "Сливница" и "К. Величков", но то са едни обяснения, как нищо не зависи от тях, то общината, то Господ...
    Има някои простички неща, които ако се направят ще се облекчи движението в София. И си ги знаем, ама все от чужбина ни трябват експерти. А като ни ги кажат отново и те - пак нищо не се прави. Аман! Искам национален телефон за оплаквания от КАТ!

  • 6
    Avatar :-|
    kosio

    Много точно и вярно!

  • 7
    zen avatar :-|
    zen69

    Браво! Харесват ми духа и идеите на писмото, сигурен съм, че за да се оправят "нещата" в България трябва да се почне от някъде, защо не от КАТ?

  • 8
    Avatar :-|
    Anton K

    Отлично! Може би пропуснах, но не видях никаде превишена скорост. Това, вярвам също, е голям проблем. Не съм съгласен, че инфраструктурата е единствния проблем. Има много самонадейни хора които карат без да имат страх за живота си или от глобите (за почерпка) които КАТ налага.

  • 9
    Avatar :-|
    Painkiller

    Някой да е чул за ограничение по аутобана в Германия?А да е видял или чул някога немска кука да седи на пътя и да размахва палка придавайки си авторитет? Не просто защото няма нужда.
    Всичко е в културата на гражданите т.е. на шофьорите. А културата се гради от ранна детска възраст. Катаджиите не са виновни - и ние (шофьорите) и те ( куките) сме продукт на една и съща система. Просто е редно цялата ценностна система на българите да претърпи промяна.

  • 10
    Avatar :-|
    от друга планета

    За пренатовареното движение да се направи едно нещо, което реши проблема на по-големи градове..
    Да се направят т.н. "пръстени" с автоматично заплащане ако влизаш или излизаш от центъра - пример Сингапур -5-степенен, Дубай- 2-степенен, Японски мегаполиси...
    Парите да отиват директно в джоба на Вътрешния министър...е може част от тях за детски градини...!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK