С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
116 29 юни 2007, 15:08, 270150 прочитания

Заблудата КАТ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Проблемите на КАТ

Голямата реформа срещу корупцията в МВР

Вътрешното министерство ще дигитализира глобите в КАТ, ще оборудва пътните полицаи с таблети, а охранителните - с камери

Джихадът на джигитите

Как след отмяната на електронните фишове за превишена скорост т.нар. война по пътищата се разгаря с нова сила

Непобедимата корупция

По-тежките наказания са безсмислени, ако може да ги избегнеш с рушвет

Още по темата

Къде е проблемът с пешеходците

Популизмът на тема пътна безопасност вреди

23 дек 2016

Кога полицията ще има право да ви спира

МВР затяга режима за проверки по пътищата заради ръста на катастрофите и отпускарския сезон

3 авг 2015

Път с предимство

Как жертвите от катастрофи по българските пътища да се намалят още повече

12 ное 2010

Закон на аварийни

Въпреки че пренаписа правилата, държавата продължава да няма политика за борба с катастрофите

22 юни 2007
Причината за "войната по пътищата" е безхаберието и безотговорността на държавата. С термина "несъобразена скорост" КАТ просто си измива ръцете, за отказа да си върши работата. Като човек, който кара автомобил вече 30 години ще се опитам да обясня какво се крие зад него...Уважаема редакция,

Прочетох с голям интерес статиите посветени на "войната по пътищата" и съм напълно съгласен, че тя няма да се реши с увеличаване на санкциите. Много съм учуден, обаче, че след като сте публикували таблицата с данните за причините за катастрофите, не сте направили очевадните изводи за истинските причини за трагичната ситуация.

Ако погледнете данните там просто боде в очите "несъобразена скорост" като причина за 41% от ПТП. Защо никой не иска да "разшифрова" какво се крие зад това? Според мен, защото ще стане болезнено ясно, че причината е в безхаберието и безотговорността на държавата. Ако погледнем причината "превишена скорост" ще видим, че тя е причина за 0.2% или 205 пъти по-малко произшествия! Всички, обаче, говорят само за превишена скорост и драматично увеличават санкциите за нея.

С термина "несъобразена скорост" КАТ просто си измива ръцете, за отказа да си върши работата. Като човек, който кара автомобил вече 30 години ще се опитам да обясня какво се крие зад него:

- дупки по пътищата - Когато караш макар и с 40 км/ч и се блъснеш в друг автомобил в опита си да избегнеш дупка, която изведнъж е "искочила" пред теб, вината е твоя и причината е в несъобразената скорост.



- технически неизправни автомобили – когато караш с 80 км/ч при 90 разрешени и изведнъж пред теб искочи някой или нещо и ти не успееш да спреш и се удариш, защото 25-годишния  ти таралясник е с износени гуми и няма спирачки, това е несъобразена скорост;

- непочистени пътища – когато трябва рязко да спреш и не успееш, защото улицата е потънала в педя кал от самосвалите на близките строежи – това е несъобразена скорост;

- ниска или липса на квалификация на водачите – когато си си купил книжката и всъщност не можеш да караш и блъснеш някого, защото не знаеш какво да направиш в екстремна ситуация – това е несъобразена скорост.

Всичко това са примери за "несъобразена скорост". Това е причината за 41% от жертвите по пътищата. Ако премахнем причините за "несъобразената скорост", можем веднага да намалим с 41% и жертвите!

КАТ

С ръка на сърцето могат ли повече от 5% от Вас читателите да каже поне един случай през последните 15 години, когато са видяли накакава полза от КАТ-ажия? Да им е помогнал? Да ги е упътил? Да е застанал на място, където има дупка, за да ги предпазят да паднат в нея и да ги намерят напролет, след топенето на снеговете? На мен поне не ми се е случвало. Като оставим настрана онези симпатични момчета, които идват след 2-3 часа, след като ги повикаш, че си ожулил вратата на някой колега, за да ти напишат протокол за застрахователя, както и службата, която издава регистрационни номера и талони, всички останали елементи от системата са напълно безполезни.

Тогава защо плащаме данъци, които отиват за една група хора, които не знаят защо са на пътя. Те са там с едни светещи жилетки и палки. Те не са да помагат, а да правят живота ни неприятен и гаден. Те се крият по храстите, за да ни засичат, че караме по-бързо от необмислените знаци. Някой да се е замислял, че през последните 30 години автомобилостроенето е напреднало, че 80 км в час с Жигула и 80 км в час с нов Мерцедес се две коренно различни неща?

Те никога не са там, когато някой минава на червено. Те никога не са там, където има нужда от тях. Тях няма да ги видите да спрат от движение някоя таратайка, за това че пуши като комините на Кремиковци. Ама имало европейски норми за димност, кой го е еня. Ще ги видите, обаче, всяка сутрин например по бул Патриарх Евтимий, как дебнат като ястреби завиващите от Витошка дали някой не говори по мобилния си телефон. Няма да ги видете, обаче, да се обърнат и да разкарат направилно паркиралите коли точно зад тях.

Е, нека някой ми отговори за какво ми е такъв КАТ? Извинете, но не искам да пилеете парите ми. Искам да получавам услугата, срещу данъците, които плащам. Нали държавата е договор - ние плащаме данъци, а тя ни обслужва. Сигурността и реда по пътищата е услугата, която би трябвало КАТ да предоставя. ДА, ама Не, както обичаше да казва един известен журналист.

Текущия КАТ е пилеене на пари. По-добре да го закрием и да използваме парите за друго. Или....може би трябва да започнем истински диалог каква е функцията, която трябва да изпълнява тази служба?! Ако наистина КАТ искат да си свършат работата и да си заработят заплатите, трябва сериозно да се замислят какво и как правят. За какво са на постовете и позициите си. Стига са хленчили, че нямат правомощия и трябвало да се ожесточат санкциите срещу нарушителите. Те както са тръгнали скоро ще поискат да разстрелват на място превишилите скоростта. Сигурен съм, че подобна идея ще се хареса на някои политически лидери с крайни възгледи. 

Стига сте се жалвали, че София е задръстена от автомобили. Естествено, че ще е задръстена след като никой не го е страх да кара кола без застраховка и в ужасяващо техническо състояние. Колко коли сте спряли от движение заради негодност, техническа неизправност или износени гуми?

Стига сте се жалвали, че неправилно паркирали хората. Преди няколко месеца, когато някакав помете рекламното табло пред магазина на Палмерс на Витошка, колата му седя захварлена две седмици преди да я приберат. КАТ, паяци, скоби. Глупости! Те вдигат и "оскобяват" само коли, от които могат да изкарат някой лев. Миналата зима на Патриарха едно ударено фордче седя 6 месеца без никой да го пипне.

Стига сте се жалвали, че не се спазват правилата. Естествено, че няма да се спазват след като самите вие карате както ви дойде. Не вярвате? Ще ви заведа на поне три места да си видите колегите си как карат в насрещното, как спират където и както си искат. Е тогава защо се сърдите, че и другите го правят?

Стига съм критикувал. Това  го може и прави всеки българин. Предлагам нещо. Нямам претенции, че откривам топлата вода. Просто взаимствам от опита на амариканците. Знаете ли как е решен пробелмът с престъпността в Ню Йорк преди 20 години? Това е казус, който се учи в бизнес училищата в САЩ. Знам, че българските полицаи все още никой не ги праща на такива обучения, за разлика от сингапурските, затова ще им разкажа.

Всичко е просто, но изисква много постоянство. През 80-те години полицията в Ню Йорк решава, че трябва да се справи с престъпността, но не като ожесточава репресията, а с нещо много просто и банално. Започва ежедневна, уморителна и небляскава борба с "малката престъпност", с вандализма. Кампания, която не е за седмица или две, като операцията "светлина" преди няколко месеца, а за месеци и години. Логиката е мого проста. За да пресечеш голямата престъпност, трябва да се справиш с малката. Да изкорениш чувството за безнаказаност в нарушителите. Затова си позволявам да предлажа няколко прости неща, които според мен, поне в София ще дадат резултат:

От утре катаджиите да престанат да се занимават с това, кой говори по телифана и кара без колан. Нека да застанат пред всички многобройни строителни обекти в града и да започнат безкомпромисно да глобяват и спират от движение всички камиони, самосвали, багери, бетоновози и т.н. които калят, замърсяват и рушат и без това ужастната инфраструктура на София. Имат не само законово право но и задължение да го правят.

Нека пишат актове и отнемат свидетелствата на всички, които са неправилно паркирали или спряли в центъра на града. Бул. Ботев и Стамболийски са прекрасно място за начало. Там вече се паркира и спира във втора линя, независимо, че има знаци спирането забранено. Извинения от типа, включил съм аварийните, чакам някого да не се приемат.

Нека отнемат книжките на всички, които са движат или паркират по Витошка, независимо, че някои автомобили са със "буркани". Бурканите са им дадени да се движат безпрепятствено, когато службата им го налага, а не за да паркират и демострират неуважение към същите тези правила, които искат другите да спазват.

Нека застанат на светофрите и започнат буквално да късат книжките на тези, които минават на червено.

Нека започнат да спират от движение всички коли, които са в неизправно техническо състояние или без задължителната застраховка.

Нека "паяците" вдигнат всички захвърлени и изоставени коли по централните улици на града.

Нека поне за гореизброените нарушения станат безкомпромисни и спрат да взимат "за почерпка".

Само ако правят това, но всеки ден в продължение на една година, съм сигурен, че ще отчетат значително намаляване на произшествията и проблемите. Дори и да не постигнат нищо друго, макар че съм сигурен че няма е така, поне столицата ни ще стане едно приято и чисто място за живеене и движение.

п.с. Г-н кмете, ако случайно КАТ решат да го направят, ще организирате ли измиването на улиците? Поне ще са чисти повече от един ден. А и избори идат.......

п.п.с. май заради изборите, управляващите няма да искат да последват съвета.....

Жалко,

Можеше да живеем и по-добре.

____
* Авторът е читател на Кapital, който ни изпрати своето мнение по email. Блогът Писма е за вашите мнения, изпращайте ги на pisma@capital.bg.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къде са реформите 14 Къде са реформите

Проблемите в образованието според учител по български език и литература

4 мар 2014, 24674 прочитания

"Следващите 20" според читателите - II 8 "Следващите 20" според читателите - II

Идеите, хората, мисленето и тенденциите, които ще променят света и нас според читателите на "Капитал"

30 дек 2013, 33610 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Писма" Затваряне
Кандидат-гимназиални, хм, грешки

Този филм е заснет с част от вашите данъци

Кино индустрията почти сигурно ще получи исканите от години финансови стимули от държавата

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

Led Zeppelin на 50

През октомври излиза фотоалбум с непубликувани досега снимки от историята на групата (1968-1980 г.)

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете