Къде са реформите

Проблемите в образованието според учител по български език и литература

   ©  Цветелина Белутова

За автора

Дияна Иванова Боева е завършила българска филология. Работила е като учител, журналист и редактор. Гласът ѝ е звучал в рубрика за книги ("Нещо за четене") по "Дарик" радио. Пише за образование и култура за Plovdiv-online. Преподава български език и литература в езикова гимназия. Печелила е награда от МОН за педагогически практики, които обвързват литературата с гражданското образование.

Не искам да допускам, че несполуките в реформите в образованието (години наред) са плод на нежелание. Желание вероятно има, но сякаш няма капацитет и кадърност да се стори нещо смислено. Политиката у нас води до голямо (и тягостно) тесногръдие, което работи с мерките на затворените общества и култури: тези са от "нашите", другите – "не знаем". Сякаш много малко хора са наясно как се движи едно училище – не става дума само за документите и статистиката, а за знанието като порядък и възприемането му от различни възрастови групи. Друг е въпросът, че реформи не се правят с чиновници, които се ръководят от собствените си спомени от ученическите години.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    anni_geo avatar :-|
    anni_geo
    • - 4
    • + 23

    Аз съм твърдо за учителите в пенсионна възраст да бъдат уволнявани при евентуали съкращения, а не младите кадри, защото точно по този начин училищата ни са пълни със застаряващи кадри, а работа за младите учители просто няма.

    Нередност?
  • 2
    purple_rain avatar :-|
    purple_rain
    • - 1
    • + 13

    Описани са част от проблемите на образованието.Крайно време е да се въведе мандатност при директорите и никой да няма право на повече от два мандата по четири години.Но за мен най-важното е да се промени философията на образованието,няма нужда да караме децата на наизустяват някакви факти,а да грамотни,да са инициативни,да могат да мислят и да могат винаги да си намерят необходимата информация,която в 21 век вече е достъпна.

    Нередност?
  • 3
    pruch avatar :-|
    pruch
    • + 30

    До коментар [#1] от "anni_geo":

    Аз съм твърдо за учителите в пенсионна възраст да бъдат уволнявани


    Аз пък съм твърдо учителите да бъдат сертифицирани периодично и Некадърните да бъдат уволнявани.

    Нередност?
  • 4
    bgsport avatar :-?
    bgsport
    • - 15

    Драстични мерки трябват, ако искаме да се промени нещо!
    Атака предлагат да се вдига заплатата пропорционално със средната европейска, което не звучи лошо

    http://nadpis.com/2161-ataka-iska-minimalnata-zaplata-u-nas-da-raste-sas-srednata-za-evropa/

    Нередност?
  • 5
    kireto avatar :-|
    Кирето
    • - 2
    • + 9

    До коментар [#1] от "anni_geo":

    [quote#1:"anni_geo"]Аз съм твърдо за учителите в пенсионна възраст да бъдат уволнявани при евентуали съкращения, а не младите кадри, защото точно по този начин училищата ни са пълни със застаряващи кадри, а работа за младите учители просто няма. [/quote]

    Това надали ще реши проблема с липсата на млади учители.
    Трябва да се увеличи заплащането на учителите, тогава може и да се мисли за освобождаване на пенсионерите и привличане на младите...

    Нередност?
  • 6
    info111 avatar :-|
    info111
    • + 5

    Аз не мисля, че в България има толкова голяма база преподавателски кадри, че да си позволява да пенсионира всички учители, достигнали пенсионна възраст, но е правилно да се дава път с преимущество на младите. Това означава, че - според мен - на категорично наложилите се с професионализма и успехите си възрастни преподаватели (говоря за най-добрите и доказали се), обичани и уважавани трябва да се даде възможност по някакъв начин да предават опита си на по-младите - например с "part time" ангажименти, в това няма нищо лошо, даже напротив.
    В края на краищата важна е не възрастта, а качествата и резултатите от работата на учителя, мисля, затова не бива да се абсолютизират нещата. Това е само една вметка.

    Нередност?
  • 7
    igb avatar :-|
    igb
    • + 4

    Всички учебници, по които се учи, достъпни в електронен вид в сайта на министерството на образованието - да се махнат тежките раници изгърбващи децата.

    Нередност?
  • 8
    ypa avatar :-|
    ypa
    • - 1
    • + 8

    Чета и се чудя в кой свят живея. Моят вече е препълнен с неграмотни с диплома за висше образование. На една обикновена диктовка, оценявана по правилата на СУ от миналото (отнемане на 0.25 от оценката за пропусната запетайка и 0.5 за правописна грешка, включително пълен и кратък член), те са за минус броя на думите. Какви директори, какви учители, какви практики и технологии.

    И няма земна сила, която да ме убеди, че хора, които правят разликата между кой и кои по подразбиране, защото не познават буквата "Й", които пишат "връщай те бутилките" са жертва само на образователната ни система. Те са продукт на едно общество, което излиза на барикадите, за да брани традиците си и "Под игото" да се преподава не един, а цели 3 пъти в рамките на 12 години средно образование. И след това се гордее, че "детето взе висше и то без да даваме и лев за учебници, всичко от интернет си набави".

    Образованието е най-консервативната сфера в обществения живот, а ние сме дълбоко консервативно и бедно общество. Избрахме "Под игото" за любима книга (все пак 3 пъти се учи, поне всеки е запомнил заглавието), вероятно бихме избрали Ботев за любим поет, а ако Левски имаше някакви творчески заложби и беше оставил някаква творба след себе си, със сигурност щеше да е номер 1.

    Много ми е тъжно да го кажа, но докато няма поне един разкъсан, защото е решил да сведе "Под игото" до 1 появяване в учебната програма, промени няма да има.

    Нередност?
  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 6

    Има доста смислени неща в статията - като, например, това, че учебниците са писани все едно от сегашния министър на спорта (който, апропо, е професор-филолог) - пълни с високопарни фрази и много често изпразнени от съдържания клишета.

    За принудителното пенсиониране не съм съгласен. Кадровия подбор трябва да става по критерии за качество. За целта е нужно да се засили външното оценяване. Ако то се прави всяка учебна година, то учителите ще могат да бъдат сравнявани един с друг по обективни критерии (успех на ръководените ученици при външното оценяване). Така и заплатите ще могат да бъдат регулирани според постиженията на съответния учител, а не само според прослужения стаж.

    Нередност?
  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 4

    [quote#5:"Кирето - време е да се работи...вече"]Трябва да се увеличи заплащането на учителите[/quote]Така е. Образованието в страните, които биват сочени за пример (напр. Скандинавските) заема 5-6% от БВП. У нас е едва 3.5%. Няма как да имаме сходно качество на образованието. Разходите за образование би следвало да се увеличат с над 50% за да постигнем сходен дял на образованието в БВП. Не съм, обаче, оптимист, че това ще стане. Хората, които ни управляват при предишното си управление си правеха седянки с учителите - и то по време когато нямаше икономическа криза и бюджетът отчиташе излишък. Просто при тях философията на управление неизбежно води до неглижиране на образованието. Иронично е, че иначе много мразения Дянков беше първият финансов министър от много време насам, който даде реално увеличение на учителските заплати. Скоро такова, уви, няма да има.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал