С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 24 мар 2009, 14:40, 6287 прочитания

Промените в Закона за конфликт на интереси: Чрез прецизиране към обезсмисляне

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тодор Ялъмов е икономист от Центъра за изследване на демокрацията. В началото на месеца създаде каузата във facebook "Спрете промените в Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси", имаща за цел да информира обществото за скандалните законодателни предложения на част от народните представители.  С него разговаряме за каузата, конфликта на интереси и опитите закона да бъде бламиран (очаква се още тази седмица парламентът да гласува на второ четене предложения).
Разкажете с няколко думи за каузата?
Опитваме се повече хора да разберат до какво ще доведат промените в Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси. Защото законопроекта го няма на страницата на парламента, а вносителите се опитват да профанизират самото понятие "конфликт на интереси". Надяваме се, че ще има депутати от мнозинството, които ще гласуват против някои от най-обезсмислящите закона поправки.
Ако бъдат приети предложенията ще имаме ли работещ закон?
Парадоксално е, че въпреки, че и в момента законът в сила институциите призвани да го прилагат, чакат промените. Имаше достатъчно време за да се извадят на показ нарушения и практики, които са в разрез със закона. А пък после като го променят - нека отпаднат обвиненията или се намалят санкциите (като в случая с Ванко-1). Нещо повече, по силата на същия този закон редица депутати нямат право да гласуват за неговата промяна, защото имат пряк непосредствен интерес от тази промяна. А иначе, законът ще заработи, но след изборите, особено що се отнася до проверките по декларациите.
Дайте няколко примера за това което ще бъде възможно като злоупотреби,  ако промените бъдат приети?
Първо, много голяма част от информацията, която би дала възможност на разследващите журналисти и активисти да открият нередности и връзки между заемащите висши публични длъжности и различни дружества ще останат скрити. От кого си взел заем (и след това е получил разрешение или лиценз), на кого си дал старата си селска къща под наем все едно, че е търговски център в София и т.н.
Второ, чрез отпадането на изричната забрана за разпореждане, финансиране, контрол и т.н. в чл. 9 спрямо дружества, в които свързани лица участват като собственици или управители, ще се прилага общия ред на доказване на лична облага на брат ти като член на управителния съвет затова, че е дружеството е получило пари по европейски фондове или неправителствената организация на жената на кмета е получила безвъзмездно сграда на общината. Това е изгубена битка.
Намалените санкции за конфликт на интереси, намаления или отпаднал срок да не преминаваш във фирми, които са били зависими от теб (и често облагодетелствани) и още редица промени обезсмислят, вместо да усъвършенстват закона. Вместо да забранят на кметовете да участват в личното си качество в УС на НПО, да ги регистрират на адреса на общините и да получават държавна подкрепа за това, сега вносителите казват - практиката на политическо и роднинско облагодетелстване е правилна. Както се изрази една депутатка в частен разговор "Ти да не мислиш, че ония в Европа са по-чисти от нас. Ние от тях се учим".
Какво липсва в закона за конфликт на интереси за да стане той перфектен?
Перфектни закони няма. Но сигурна гаранция за проблем е да гласуваш едва ли не с единодушие един закон и два-три месеца след това - само две седмици след като влезе в сила да почнеш да мислиш как да го бламираш, да му удължиш сроковете за декларации, при условие, че повечето, които е трябвало да подадат декларации са ги подали, да почнеш да променяш закон в посока на отслабване на действието му като инструмент за борба с политическата корупция, когато всички в страната (извън правителството) и извън нея ти казват, че това е най-големият ти проблем, и че законът криво-ляво е може би най-доброто, което си направил през мандата по този проблем. Трябва да го оставят да си действа 6 месеца или 9 месеца, да оставят институциите, които го прилагат да санкционират поне няколко лица по високите етажи по него, пък следващия парламент да го оправя, ако има кусури.
Аз бих го променил в посока на увеличаване на обхвата на лицата, които попадат под специалните забрани или по-тежки условия на закона, а не към свиването му. Може би е добре да се даде по-точно обяснение на понятието "отношение", но свиването на отношението до зависимост при дефиниране на свързаните лица за мен е твърде скромно.
Какво може да се направи ако поправките бъдат приети тази седмица?
Вето на президента би било добре, но знам, че е фантастика. Докато чакаме следващият парламент да оправи закона след критиките, които Европейската комисия ще ни отправи, бихме могли да бъдем по-активни в разкриването на такива конфликти на интереси и да обясняваме - по стария закон, това не би било възможно, ама сега не е нарушение. Второ, можем да настояваме, всички партии, включително тези, с чиито гласове ще бъдат приети поправките, публично да обещаят и приемат етични кодекси и политически да санкционират членовете си по високите етажи на властта за неразкрити конфликти на интереси в едно по-нормално европейско или евро-атлантическо разбиране на това понятие. При тази яростна съпротива спрямо закона, не очаквам да приемат такива кодекси, но ще е ясен политически знак за гражданите, които искат да направят своя информиран избор за депутати след няколко месеца.




  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

СГС задължи Столичната община да предприеме конкретни мерки за чист въздух; Адвокатурата срещу проект за промени при административното наказване

15 юли 2019, 5404 прочитания

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Съдиите от ВАС питат Конституционния съд задължително ли е да се мотивират всички актове; Чакани промени в съдебния закон; Още по темата за "тримата големи"

8 юли 2019, 5084 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Право" Затваряне
Електронно пасуване

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10