Промените в Закона за конфликт на интереси: Чрез прецизиране към обезсмисляне
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Промените в Закона за конфликт на интереси: Чрез прецизиране към обезсмисляне

Промените в Закона за конфликт на интереси: Чрез прецизиране към обезсмисляне

6459 прочитания

© Анелия Николова


Разкажете с няколко думи за каузата?

Опитваме се повече хора да разберат до какво ще доведат промените в Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси. Защото законопроекта го няма на страницата на парламента, а вносителите се опитват да профанизират самото понятие "конфликт на интереси". Надяваме се, че ще има депутати от мнозинството, които ще гласуват против някои от най-обезсмислящите закона поправки. Ако бъдат приети предложенията ще имаме ли работещ закон? Парадоксално е, че въпреки, че и в момента законът в сила институциите призвани да го прилагат, чакат промените. Имаше достатъчно време за да се извадят на показ нарушения и практики, които са в разрез със закона. А пък после като го променят - нека отпаднат обвиненията или се намалят санкциите (като в случая с Ванко-1). Нещо повече, по силата на същия този закон редица депутати нямат право да гласуват за неговата промяна, защото имат пряк непосредствен интерес от тази промяна. А иначе, законът ще заработи, но след изборите, особено що се отнася до проверките по декларациите.
Дайте няколко примера за това което ще бъде възможно като злоупотреби, ако промените бъдат приети? Първо, много голяма част от информацията, която би дала възможност на разследващите журналисти и активисти да открият нередности и връзки между заемащите висши публични длъжности и различни дружества ще останат скрити. От кого си взел заем (и след това е получил разрешение или лиценз), на кого си дал старата си селска къща под наем все едно, че е търговски център в София и т.н. Второ, чрез отпадането на изричната забрана за разпореждане, финансиране, контрол и т.н. в чл. 9 спрямо дружества, в които свързани лица участват като собственици или управители, ще се прилага общия ред на доказване на лична облага на брат ти като член на управителния съвет затова, че е дружеството е получило пари по европейски фондове или неправителствената организация на жената на кмета е получила безвъзмездно сграда на общината. Това е изгубена битка.
Намалените санкции за конфликт на интереси, намаления или отпаднал срок да не преминаваш във фирми, които са били зависими от теб (и често облагодетелствани) и още редица промени обезсмислят, вместо да усъвършенстват закона. Вместо да забранят на кметовете да участват в личното си качество в УС на НПО, да ги регистрират на адреса на общините и да получават държавна подкрепа за това, сега вносителите казват - практиката на политическо и роднинско облагодетелстване е правилна. Както се изрази една депутатка в частен разговор "Ти да не мислиш, че ония в Европа са по-чисти от нас. Ние от тях се учим". Какво липсва в закона за конфликт на интереси за да стане той перфектен? Перфектни закони няма. Но сигурна гаранция за проблем е да гласуваш едва ли не с единодушие един закон и два-три месеца след това - само две седмици след като влезе в сила да почнеш да мислиш как да го бламираш, да му удължиш сроковете за декларации, при условие, че повечето, които е трябвало да подадат декларации са ги подали, да почнеш да променяш закон в посока на отслабване на действието му като инструмент за борба с политическата корупция, когато всички в страната (извън правителството) и извън нея ти казват, че това е най-големият ти проблем, и че законът криво-ляво е може би най-доброто, което си направил през мандата по този проблем. Трябва да го оставят да си действа 6 месеца или 9 месеца, да оставят институциите, които го прилагат да санкционират поне няколко лица по високите етажи по него, пък следващия парламент да го оправя, ако има кусури.
Аз бих го променил в посока на увеличаване на обхвата на лицата, които попадат под специалните забрани или по-тежки условия на закона, а не към свиването му. Може би е добре да се даде по-точно обяснение на понятието "отношение", но свиването на отношението до зависимост при дефиниране на свързаните лица за мен е твърде скромно. Какво може да се направи ако поправките бъдат приети тази седмица?

Вето на президента би било добре, но знам, че е фантастика. Докато чакаме следващият парламент да оправи закона след критиките, които Европейската комисия ще ни отправи, бихме могли да бъдем по-активни в разкриването на такива конфликти на интереси и да обясняваме - по стария закон, това не би било възможно, ама сега не е нарушение. Второ, можем да настояваме, всички партии, включително тези, с чиито гласове ще бъдат приети поправките, публично да обещаят и приемат етични кодекси и политически да санкционират членовете си по високите етажи на властта за неразкрити конфликти на интереси в едно по-нормално европейско или евро-атлантическо разбиране на това понятие. При тази яростна съпротива спрямо закона, не очаквам да приемат такива кодекси, но ще е ясен политически знак за гражданите, които искат да направят своя информиран избор за депутати след няколко месеца.

Разкажете с няколко думи за каузата?

Опитваме се повече хора да разберат до какво ще доведат промените в Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси. Защото законопроекта го няма на страницата на парламента, а вносителите се опитват да профанизират самото понятие "конфликт на интереси". Надяваме се, че ще има депутати от мнозинството, които ще гласуват против някои от най-обезсмислящите закона поправки.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Gochoolu

    Тошко е един от малкото останали млади хора, дето се опитва да промени нещо в тази държава. Уви, с дървени, крадливи кратуни трудно се правят демократични промени. Всички , който се докопат до властта ги интересува само в колко борда ще са и каква далавера да завъртят.

  • 2
    Avatar :-|
    Добре облечен бизнесмен

    "Надяваме се, че ще има депутати от мнозинството, които ще гласуват против някои от най-обезсмислящите закона поправки". Надеждата крепи човека. Толква е жалка цялата работа, че не си струва писането. Иначе, евала на Т.Я., все още не се е отказал. Есенес ще дойде новата вълна гладни помияри и пак започва всичко наново с пълна сила. Надявам се дотогава да съм далеееееч от тук... надеждата крепи човека, нали


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK