С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 28 мар 2010, 17:46, 7120 прочитания

Печатна грешка

Поправка под линия в последния брой на Държавен вестник е либерализирала режима за използването на наркотични вещества в рекламата на търговски продукти.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С писмо до председателя на Народното събрание Цецка Цачева, главният секретар на президентството Красимир Стоянов поиска обяснение относно публикувана в брой 23 на Държавен вестник поправка на обнародвания четири дни по-рано Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите.

Става дума за текст от закона, който въвежда дефиниция на "непряка реклама":


30. "Непряка реклама" е всяка форма на търговско послание, съобщение, препоръка или действие, която използва име и/или изображение, представляващо или наподобяващо наркотично вещество, за реклама върху стоки и рекламни продукти.

Той бил обнародван с целия Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите в брой 22 на Държавен вестник от 19 март 2010 г.

В следващия брой на Държавен вестник - 23 от 23 март 2010 г., в края на официалния раздел на вестника е публикувана поправка:



"Непряка реклама" думите "име и/или изображение, представляващо или наподобяващо" да се четат "наименование на посочено в закона".

Така към днешна дата, текстът в закона изглежда така:

30. "Непряка реклама" е всяка форма на търговско послание, съобщение, препоръка или действие, която използва наименование на посочено в закона наркотично вещество, за реклама върху стоки и рекламни продукти."

Поправката прави възможно използването на изображенията на наркотични вещества или наподобяващи на тях за реклама на търговски продукти. Сега остава забранено единствено използването на наименованието на наркотичен продукт посочено в закона. Или казано просто - не може една водка да се казва коноп или марихуана, но няма проблем да се казва "Мери Джейн" и да има листо от марихуана на етикета й.

Малкият проблем обаче е, че публикуваната в последния брой на Държавен вестник поправка никога не е била обсъждана или гласувана в Народното събрание или пък е била част от внесения от Министерски съвет проект.

На 11 януари тази година, Министерски съвет внася в Народното събрание проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите (ЗКНВП). В мотивите на проекта се казва общо, че се цели конкретизирането на:

"...разпоредбата, касаеща забраната за рекламиране пред обществеността на наркотичните вещества и растенията..."

Във внесения проект има следният текст:

30. "Непряка реклама" е всяка форма на търговско послание, съобщение, препоръка или действие, която използва име и/или изображение, представляващо или наподобяващо наркотично вещество, за реклама върху стоки и рекламни продукти.

Този текст е идентичен с публикувания в брой 22 на Държавен вестник текст от закона, който е "поправен" в последствие.

След като е внесен в парламентът, законът е приет на две четения - 3 февруари и 5 март. Той е би обсъждан в Комисията по здравеопазването с председател Лъчезар Иванов (който е и зам.-председател на Народното събрание). Текстовете са били приети на първо четене с пълно мнозинство в комисията на 21 януари. От стенограмите от заседанията на здравната комисия става ясно, че и при обсъждането на проекта на второ гласуване не е имало предложения за промяна на този текст и в доклада си е предложила той да бъде приет така както е записан от вносителя - с по-големи рестрикции по отношение на използването на наркотични вещества в рекламата.

На 3 февруари, Лъчезар Иванов докладва проекта в пленарната зала и той е приет с пълно мнозинство на първо гласуване. Близо месец по-късно - на 5 март, зам.-председателят на здравната комисия Пламен Цеков докладва законопроекта за второ четене. Текстът, отнасящ се до непряката реклама е приет без промяна и с почти пълно мнозинство - за 105, и един въздържал се.

С Указ 53 от 12 март 2010 г., президентът обнародва приетият от парламента Закон за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества. Указът е публикуван в брой 22 на Държавен вестник от 19 март 2010 г.

В брой 23 на Държавен вестник от 23 март 2010 г., чак на 81 страница - в самия край на официалния раздел е публикувана "поправка":

Поправка. В Закона за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите (ДВ, бр. 22 от 2010 г.) се прави следната поправка: в § 90, т. 6 в новосъздадената точка 30 "Непряка реклама" думите "име и/или изображение, представляващо или наподобяващо" да се четат "наименование на посочено в закона".

Според Закона за Държавен вестник, издаването на вестника се "подготвя и извършва от редакция под контрола на председателя на Народното събрание."

В същия закон се казва, че "поправките на грешки в обнародваните актове се обнародват в съответния раздел на "Държавен вестник", в който е бил обнародван актът, чиято поправка се прави."

Вероятно това е причината главният секретар на президентството да повдигне въпроса до председателя на Народното събрание Цецка Цачева - именно тя е човекът, който е по закон осъществява контрола над редакцията на Държавен вестник и тя най-добре би могла да знае как въпросната поправка е била публикувана.

Писмото на главния секретар на президента до Цецка Цачева завършва така: "Важно е да се разбере дали промяната е от технически характер или отразява определени бизнес интереси."

В България има два по-известни продукта, чиято реклама буди асоциация с наркотични вещества. Водката "Мери Джейн" е на групата фирми около винпром Карнобат, управляван от Миню Стайков. Безалкохолната напитка "C-Ice Swiss Cannabis Ice Tea" се внася от Симек Трейд ЕООД, собственост на ловешкия бизнесмен Милко Талев.

По-късно днес, пресцентърът на парламента разпространи съобщение от което става ясно, че Цецка Цачева не е подписвала разпореждане за публикуване на поправката. В съобщението се казва още, че председателят на народното събрание е разпоредила издаването на извънреден брой на Държавен вестник, в който поправката да бъде анулирана. Изискани са писмени обянения от служителите "допуснали обнародването на поправката."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

СГС задължи Столичната община да предприеме конкретни мерки за чист въздух; Адвокатурата срещу проект за промени при административното наказване

15 юли 2019, 4013 прочитания

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Съдиите от ВАС питат Конституционния съд задължително ли е да се мотивират всички актове; Чакани промени в съдебния закон; Още по темата за "тримата големи"

8 юли 2019, 3614 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Право" Затваряне
Позицията на председателя на ВКС по повод разкритията на ген. Пенгезов

Летен лихвопад

Условията на банките стават все по-изгодни, а отпуснатите ипотеки и потребителски заеми продължават да растат.

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи