Комисия за защита от потребителите...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Комисия за защита от потребителите...

Комисия за защита от потребителите...

...или аntispam по български

14953 прочитания

© Надежда Чипева


Това е една история как се случва борбата с непоисканите търговски съобщения (по-известни под името spam) в българския й вариант. Всичко започва от разказа на един мой приятел. Когато се видяхме вчера той сподели как, докато бил в чужбина, получил обаждане от мъж, който му се представил като служител на Комисията за защита на потребителите. Чиновникът му казал, че срещу него има подадена жалба "за спам" и дали няма най-накрая да се яви и да даде обяснения. Служителят споменал, че има телефона му от "негови колеги."

Моят приятел казал, че не е получавал никакво писмо и не знае за какво става дума. Обяснил, че е в чужбина и дал домашния си адрес. Няколко дни по-късно получава писмо да се яви след три дни. Реших да отида с него, защото сюжетът е интересен. Първо защото приятелят ми никога не е изпращал спам. И второ - цялата активност на държавната администрация в битка срещу непоисканите търговски съобщения има своя абсурден чар. 

Влизаме в кабинета на служителя, който ни извика. Там ни посреща млада жена, която обяснява, че Димитър Димитров го няма. Пита дали имаме записан час. Обясняваме, че сме звъняли на посочения в писмото телефон, но никой не е вдигал. Тя отговаря мигновено:  "Кредитът му е изтекъл и се е преместил на друга линия. Затова не вдига." Бяхме поканени да изчакаме отвън, където "имало и друга жена, която го чака." По-късно разбираме, че Димитър Димитров отговаря за спама, а другата жена в стаята "проверява мейлите."

Докато го чакахме, друга служителка на комисията излезе от т.нар. "Гише на потребителя" и се зае да раздава мигновено правосъдие. Мъж, дошъл да се оплаче от мобилен оператор, който отказвал да му прехвърли номера, получи обяснение:  "Така е защото са монополисти, господине. При монополистите няма права. Те са нагли."  

Възрастна жена, дошла в комисията заради фирма, която й е отказала рекламация, мигновено получава бял лист: "Ще напишете жалба." Когато възрастната жена пита за втори лист, служителката на комисията отговаря троснато: "Ама вие какво мислите да пишете - роман?!? По-ситно го напишете - на два реда." След като се запознава със случая, тя отсича: "Той ви е приел рекламацията, направил ви е отбивка на цената с 10 лева. Може би нищо няма да направим с тази жалба".

По-късно инструкции получава и мъжът, тръгнал да се жали срещу мобилния оператор: "По-кратко го напишете. Ако всеки тръгне да пише жалби по 15 страници кой ще ги чете."

В крайна сметка, след 40 минути, Димитър Димитров се появява и обяснява в движение, че "който има час, влиза първи." Опитваме се да му обясним, че той е човекът, който дава часовете и обяснението му е нелепо. Искаме от служителката да състави протокол, че сме се явили на уречената дата, но служителят не ни е приел. Причината: КЗП има широки правомощия и може да търси съдействието на МВР, ако някой не иска да й сътрудничи. Както и да налага глоби. Искаме да избегнем неприятната случка от принудително довеждане. Тя отговаря с насмешка: "Ааа, не можем да изготвяме такова нещо."

Докато чакаме, идва жена, дошла за да провери дали конкретни мейл адреси са вписани в регистъра на комисията. Това, по думите и става на място и на ръка. Имало опция през сайта, но практически било невъзможно.

Два часа по-късно на място се появи Димитър Димитров и ни кани в кабинета си. Скрит зад едно растение, той иска личната карта на приятеля ми. Обяснява, че има пусната жалба, в която се казва, че от мейл, който е регистриран на домейн, който е негова собственост, е изпратено непоискано търговско съобщение. Моят приятел от своя страна обяснява, че не е изпращал такова писмо и че въобще не е регистрирал подобен мейл. 

Димитър Димитров между другото подхвърля: "Така е като пускате жалби." После изготвя констативен протокол, в който преписва на ръка това, което има разпечатано от компютъра. Нарежда на моят приятел да даде становище в едноседмичен срок, както и документи, които го подкрепят. 

Настояваме да е запознаем с преписката, за да изготвим становището, което ни е наредено да изготвим. От header-а на мейла се вижда, че в действителност е изпратен от gmail. Питаме го дали привиква, например Сергей Брин, ако има подадена жалба срещу мейл в google. Димитров отговаря: "Не разбира се." Защо обаче е решил да извика собственика на този домейн, не може да отговори.

По-нататък в разговора разбираме, че човекът, през който минават всички жалби за спам в държавата, въобще не може да направи разлика между между домейн, мейл сървър и хостинг. В същото време, държавата му е дала правомощия да призовава, разпорежда и глобява гражданите. Така той може да привиква всеки (и да го разпорежда принудителното му довеждане), дори той да не е извършил нищо - ясно е, че мейл протоколът може да маскира всеки мейл като всеки друг.

Това е една история как се случва борбата с непоисканите търговски съобщения (по-известни под името spam) в българския й вариант. Всичко започва от разказа на един мой приятел. Когато се видяхме вчера той сподели как, докато бил в чужбина, получил обаждане от мъж, който му се представил като служител на Комисията за защита на потребителите. Чиновникът му казал, че срещу него има подадена жалба "за спам" и дали няма най-накрая да се яви и да даде обяснения. Служителят споменал, че има телефона му от "негови колеги."

Моят приятел казал, че не е получавал никакво писмо и не знае за какво става дума. Обяснил, че е в чужбина и дал домашния си адрес. Няколко дни по-късно получава писмо да се яви след три дни. Реших да отида с него, защото сюжетът е интересен. Първо защото приятелят ми никога не е изпращал спам. И второ - цялата активност на държавната администрация в битка срещу непоисканите търговски съобщения има своя абсурден чар. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    licho avatar :-|
    Licho

    Смешна абсурдна държава.

  • 2
    buran avatar :-|
    buran

    Да взема да разкажа как стоят нещата от другата страна - през погледа на жалбоподател по повод непоискани търговски съобщения.
    На един от личните си адреси, започнах да получавам писма от ГУСВ - Център за професионално обучение. Направих опит да се отпиша от мейл-листа им, като следвам указанията, които бяха дадени, но писмата не престанаха. На 7 юни пуснах жалба по мейла до КЗП, като свалих формуляр от сайта на комисията и приложих и screen-shots от мейлите, които получавам и моя мейл с който се предполагаше, че трябва да се отпиша от мейл-листа. Посиках да им бъде наложено да ме изключат от мейл-листа и да им бъде наложена санкция за извършено нарушение на членове от Закона за електронната търговия. Веднага получих автоматичен отговор, че жалбата ми е получена. На 23 юли получх мейл от адреса на Боряна Даутова, че експертите на Комисията се нуждаят от повече време за да установят фактите. Междувременно, продължавах да полуавам спам от въпросния център. Все пак имах обратна информация, че нещо става по повод на моята жалба. За да улесня работата на експертите, изпратих още screen-shots от писма които бях получил междувременно. В крайна сметка на 16 август получих отново мейл с подател Боряна Даутова с прикачен pdf файл - сканирано писмо, подписано от Илиана Цолова, директор на дирекция Административно-правно обслужване, с което ме уведомяваха, че във връзка с моята жалба, експертите на комисията са проверили фактите по случая и във връзка с извършено нарушение на чл. 6, ал.4 от Закона за електронната търговия са предприети действия и е ангажирана административно наказателна отговорност на Центъра за професионално обучение. Честно казано, това ми звучеше като едно голямо нищо и мислех да им пиша с искане за конкретна информация, каква санкция е наложена, но така и не го направих. Факт е обаче, че горе-долу от този момент, не получавам повече въпросния спам - тоест мисля, че определено е имало някакъв ефект от жалбата ми.

  • 3
    damian_lazarov avatar :-|
    damian_lazarov

    Здравейте,
    Аз съм Дамян Лазаров, председател на КЗП.

    Няма да коментирам темата, но искам да ви запозная с новата оферта, която предлагам - стан за плетене на мартеници тип "Пижо и Пенда."

    Само сега може да го закупите на промоционална цена и да бъдете готов за бизнеса около 1 март.

    Свържете се с мен на посочения мейл или в КЗП за да ви разкажа.

  • 5
    nmemory avatar :-|
    nmemory

    До коментар [#3] от "damian_lazarov":

    Дамяне,

    искам да взема 1 стан за мартеници тип пижо и пенда да закича работниците от завода и чуждестранните инвеститори.

    Поздрави,

    ПС. Ако някой има нужда от стъклена вата да ми пише да му дам оферта

  • 6
    alexnenov avatar :-P
    alexnenov

    На последния семинар по мейл маркетинг в София имаше представител на КЗП. Той изнесе лекция как се грижат те за нашата сигурност. Само за около 5 минути се усети, че това не е лекция за която сме си платили, а е демонстрация на сила от страна на държавната администрация. Смешна но все пак сила. Разбира се, човека, който излезе да изнесе презентацията е точно толкова наясно с интернет бизнеса колкото и служителите в НАП разбират от атомна физика. На кратко предложената ни от КЗП оферта беше да проверяваме всеки мейл в техния уеб сайт. Един по един. Или да копираме базата си данни на "дискета" и да им я предоставим за проверка. Първия вариант е абсурден тъй като да проверим над 800 000 мейла един по един означава да наемем 5 човека да правят това по 8 часа на ден. Втория вариант е още по-абсурден защото ние носим отговорност за личните данни на нашите потребители, а КЗП иска да се разхождаме из институциите и да им разрешаваме да си копират огромни бази данни с мейли. Да не говорим, че дори флопи дискови устройства нямаме в офисите от.... години :)

  • 7
    plamen1967 avatar :-|
    plamen1967

    До коментар [#3] от "damian_lazarov":

    Здравейте г-н Лазаров,
    чудесно е че от време на време четете какво се казва за вашата служба, нека да ви кажа аз какво мисля за нея.
    Преди 7 месеца ви изпатих моята жалба за неравно правни клаузи в моя договор за заем. Цели 6 месеца ви отне да ми напишете отговор, и в този отговор не получих никаква информация. Аз се жалвах от неравноправни клаузи в договора си с булбанк вие ми обяснявахте как сте се преборили за новите клиенти да имат по добри условия. Аз ви писах отново че вашите постижения нямат нищо общо с моя доовор от 2007 г вие отново ми писахтме че в ОУ на булбанк няма вече неравноправни клаузи в 3 писмо ви писах но г-не мовите ОУ по търговския закон не са приложими за моя договор, вие отгазвате да ми отговорите. Само ми казвате че е имало неравноправни клаузи в моя договори и сте направили каквото можете (какво сте направили по моя въпрос не става нищо ясно). В 4 писмо ви питам поне посочете ми неравно правните клаузи които сте установили в моя договор и ОУ по него. Вие отказвате да направите и това. Само да ви кажа че на "Служба за ориентиране" към Европейската комисия им отне точно 5 дена да ми напишат експертно писмо с което ми посочват неравноправните клаузи и на кои Европейски директиви противоречат.
    2. На Европейския потребителски център - г-н Арсенов му отне близо седмица да ми прати ясен отговор къде булбанк нарушава и българското и европеското законодателсво.
    Сам вашата службичка по сякакъв начин избягва отговорността да даде ясен отговор на еднички я ми въпроса КАКВИ СА НЕРАВНОПРАВНИТЕ КЛАУЗИ В МОЯ ДОГОВОР за да вляза в съда с това експертно становище. Жалко е че КЗП във ваше лице вместо да изпънява задълженията си по закона, използва всякакви средства и методи да не го направи. хвърляйки прах в очие на хората. Жалко че такава служба въобще съществува в Б-я. КЗП нищо не върши, по скоро е щит за защита на големите нелоялни търговци в България, и добър инструмент за кеширане от позицията, и за мародерстване на малките търговци дето за сгазили лука с цел имитация на дейност.
    Това е моето мнение за вас и вашата служба г-н лазаров ...
    вижте само смешния ви отговор до мене Ц-02-1113/07.09.2010г
    Това е моето мнение за вас г-не службата ви след контакта с нея.
    Живея в Англия, бил съм в ЮАР работил съм и с тяхното КЗП достатъчно е да им обясня в писмен вид или е-майл проблема и всичко се решава от тях. А тука, един от вашите служители ме помоли да му напиша "по кой член от кой закон съм смятал че има неравноправни клаузи". Беше смешен...

  • 8
    ariman_info avatar :-P
    Ariman

    Лично съм имал удоволствието да обяснявам на един човек с поща експерт ет дир.бг, свързан с работата по случая Читанка инфо, какво е домейн и какво хостинг, преди няколко години, даже писах обяснения за това, така че, не виждам какво се оплаквате, ама ха и флопита нямате ай де де.

  • 9
    daks avatar :-|
    ДАКС

    и докога в големите вериги или нямда да има посочени цени за килограм/литър на етикетите с цената за стоки в разфасовки в количества различни от 1 кг./литър ИЛИ ще са с шрифт, който с лупа трябва да се чете дори от млад човек с нормално зрение.
    Тези цени са ползени, за да се сравни от потребителя коя стока е по-изгодна, а не да се чуди например дали 330 грама орехи за 5 лв са по изгодни от 520 гр. орехи за 7 лева.

  • 10
    joro711 avatar :-|
    joro711

    В Германия много отдавна в супермаркетите цените са обявени както за конкретния продукт, така и за цената на килограм или литър. Ама къде е Германия, къде сме ние?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK