С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 26 окт 2010, 14:54, 14493 прочитания

Комисия за защита от потребителите...

...или аntispam по български

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Това е една история как се случва борбата с непоисканите търговски съобщения (по-известни под името spam) в българския й вариант. Всичко започва от разказа на един мой приятел. Когато се видяхме вчера той сподели как, докато бил в чужбина, получил обаждане от мъж, който му се представил като служител на Комисията за защита на потребителите. Чиновникът му казал, че срещу него има подадена жалба "за спам" и дали няма най-накрая да се яви и да даде обяснения. Служителят споменал, че има телефона му от "негови колеги."

Моят приятел казал, че не е получавал никакво писмо и не знае за какво става дума. Обяснил, че е в чужбина и дал домашния си адрес. Няколко дни по-късно получава писмо да се яви след три дни. Реших да отида с него, защото сюжетът е интересен. Първо защото приятелят ми никога не е изпращал спам. И второ - цялата активност на държавната администрация в битка срещу непоисканите търговски съобщения има своя абсурден чар. 


Влизаме в кабинета на служителя, който ни извика. Там ни посреща млада жена, която обяснява, че Димитър Димитров го няма. Пита дали имаме записан час. Обясняваме, че сме звъняли на посочения в писмото телефон, но никой не е вдигал. Тя отговаря мигновено:  "Кредитът му е изтекъл и се е преместил на друга линия. Затова не вдига." Бяхме поканени да изчакаме отвън, където "имало и друга жена, която го чака." По-късно разбираме, че Димитър Димитров отговаря за спама, а другата жена в стаята "проверява мейлите."

Докато го чакахме, друга служителка на комисията излезе от т.нар. "Гише на потребителя" и се зае да раздава мигновено правосъдие. Мъж, дошъл да се оплаче от мобилен оператор, който отказвал да му прехвърли номера, получи обяснение:  "Така е защото са монополисти, господине. При монополистите няма права. Те са нагли."  

Възрастна жена, дошла в комисията заради фирма, която й е отказала рекламация, мигновено получава бял лист: "Ще напишете жалба." Когато възрастната жена пита за втори лист, служителката на комисията отговаря троснато: "Ама вие какво мислите да пишете - роман?!? По-ситно го напишете - на два реда." След като се запознава със случая, тя отсича: "Той ви е приел рекламацията, направил ви е отбивка на цената с 10 лева. Може би нищо няма да направим с тази жалба".



По-късно инструкции получава и мъжът, тръгнал да се жали срещу мобилния оператор: "По-кратко го напишете. Ако всеки тръгне да пише жалби по 15 страници кой ще ги чете."

В крайна сметка, след 40 минути, Димитър Димитров се появява и обяснява в движение, че "който има час, влиза първи." Опитваме се да му обясним, че той е човекът, който дава часовете и обяснението му е нелепо. Искаме от служителката да състави протокол, че сме се явили на уречената дата, но служителят не ни е приел. Причината: КЗП има широки правомощия и може да търси съдействието на МВР, ако някой не иска да й сътрудничи. Както и да налага глоби. Искаме да избегнем неприятната случка от принудително довеждане. Тя отговаря с насмешка: "Ааа, не можем да изготвяме такова нещо."

Докато чакаме, идва жена, дошла за да провери дали конкретни мейл адреси са вписани в регистъра на комисията. Това, по думите и става на място и на ръка. Имало опция през сайта, но практически било невъзможно.

Два часа по-късно на място се появи Димитър Димитров и ни кани в кабинета си. Скрит зад едно растение, той иска личната карта на приятеля ми. Обяснява, че има пусната жалба, в която се казва, че от мейл, който е регистриран на домейн, който е негова собственост, е изпратено непоискано търговско съобщение. Моят приятел от своя страна обяснява, че не е изпращал такова писмо и че въобще не е регистрирал подобен мейл. 

Димитър Димитров между другото подхвърля: "Така е като пускате жалби." После изготвя констативен протокол, в който преписва на ръка това, което има разпечатано от компютъра. Нарежда на моят приятел да даде становище в едноседмичен срок, както и документи, които го подкрепят. 

Настояваме да е запознаем с преписката, за да изготвим становището, което ни е наредено да изготвим. От header-а на мейла се вижда, че в действителност е изпратен от gmail. Питаме го дали привиква, например Сергей Брин, ако има подадена жалба срещу мейл в google. Димитров отговаря: "Не разбира се." Защо обаче е решил да извика собственика на този домейн, не може да отговори.

По-нататък в разговора разбираме, че човекът, през който минават всички жалби за спам в държавата, въобще не може да направи разлика между между домейн, мейл сървър и хостинг. В същото време, държавата му е дала правомощия да призовава, разпорежда и глобява гражданите. Така той може да привиква всеки (и да го разпорежда принудителното му довеждане), дори той да не е извършил нищо - ясно е, че мейл протоколът може да маскира всеки мейл като всеки друг.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

СГС задължи Столичната община да предприеме конкретни мерки за чист въздух; Адвокатурата срещу проект за промени при административното наказване

15 юли 2019, 5492 прочитания

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Съдиите от ВАС питат Конституционния съд задължително ли е да се мотивират всички актове; Чакани промени в съдебния закон; Още по темата за "тримата големи"

8 юли 2019, 5170 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Право" Затваряне
Съюзът на съдиите: Пълна публичност при избора на председател на ВАС

Заседанието на Висшия съдебен съвет трябва да бъде предавана директно по БНТ

Още от Капитал
Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10