Промоционалните SMS игри – "косвени жертви"* на новия Закон за хазарта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Промоционалните SMS игри – "косвени жертви"* на новия Закон за хазарта

Капитал Daily

Промоционалните SMS игри – "косвени жертви"* на новия Закон за хазарта

адвокатско дружество "Боянов и Ко."

12837 прочитания

Капитал Daily

© Капитал Daily


Наскоро бе приет изцяло нов Закон за хазарта, който влиза в сила в края на юни. Той бе дългоочакван и въвежда важни нови моменти в регулацията на хазартната дейност, включително възможността да се организират хазартни игри в интернет.

Някои нови правила на закона обаче могат да засегнат далеч по-широк кръг от бизнес дейности и да изненадат неприятно дори предприемачи, за които регулациите на хазарта никога не са представлявали интерес.

Какъв е проблемът

Основен принцип на Закона за хазарта е, че дейност, дефинирана от него като хазартна, може да бъде осъществявана само след получаване на специален лиценз и спазване на редица допълнителни регулаторни изисквания (одобряване на правилата на игрите и др.). Изискванията за получаване на лиценз по новия закон са значително утежнени и спазването им предполага сериозни инвестиции, средства и организация.

Законът дефинира като хазарт всяка игра, при която има залог и възможност да се получи печалба или да се загуби залогът. Един от новите моменти касае регулацията на хазартни игри, при които залогът се осъществява чрез цената на телефонна или друга електронна съобщителна услуга. Съгласно новия закон в такива случаи като залог се приема самата цена на услугата (без значение дали тази цена е по-висока или по-ниска от обичайната на потребителя).

Различно беше положението по стария закон, който определяше, че залогът в такива случаи се изразява "в увеличението в цената на телефонна или друга телекомуникационна връзка" (т.е. приемаше се логичната теза, че нормалната цена за услугата е само "транспортен разход" за участника, подобно например на цената за изпращане на писмо или отиване с транспорт до пункт за физическо участие в играта, докато залог в истинския смисъл е само надбавката над тази нормална цена, ако имат такава).

Съгласно новата дефиниция регулаторните органи са освободени от необходимостта да доказват наличието на увеличение и на практика всяко участие в игра чрез SMS или телефонно обаждане (т.е. когато участието изисква конкретна услуга, която има своя собствена цена), при което съществува възможност за печалба, основана на случайността, изпълнява условията на дефиницията за хазарт.

Промяната е продиктувана от стремежа на регулаторните органи да дефинират категорично като хазартни редица игри, организирани чрез SMS-и, при които наистина водещ е хазартният елемент, но при дефиницията на стария закон Държавната комисия по хазарта срещаше затруднения в някои случаи да докаже техния хазартен характер.

За съжаление новият закон не прави разлика между така наречените промоционални игри (организирани инцидентно от търговци и производители в рамките на промоционални кампании и с цел промотиране на определени услуги или продукти) и тези, при които няма друга (промоционална) цел освен извличане на печалби от самото организиране на играта.

Ето защо, въпреки че вероятно не това е била целта на законовите поправки, при действието на новия Закон за хазарта всички такива промоционални игри могат да бъдат дефинирани като хазартни, а това поставя доста въпроси и вероятно непреодолими пречки пред тяхното организиране.

Новият закон изключва от дефиницията на хазарт при определени условия "игрите с развлекателен или спортен характер, при които се изисква проява на сръчност, знания и умения от участниците и които не се основават преимуществено на случайност". Законът обаче изрично изключва приложението на тази разпоредба към дистанционно организирани игри, т.е. SMS промоционалните игри не могат да се ползват от това изключение, дори и да бъдат структурирани в съответствие с неговите условия.

В същото време лицензирането по новия закон е свързано със сериозни инвестиции, поради което получаването на лиценз за инцидентна игра от търговец е на практика непосилно. Би могло да се мисли за лицензиране на специализирани компании, които да предоставят услугата по организиране на такива игри по занятие за множество търговци. В такъв случай само правилата на конкретните игри биха се одобрявали от Държавната комисия за хазарта. Дори и в този случай обаче налице са неудобства и неясноти.

Промоция със забранена реклама

Новият Закон за хазарта забранява (с малки изключения) рекламата на хазартни игри. Ето защо, ако промоционалните игри са дефинирани като хазартни и се организират под лиценз, възможностите за тяхната реклама ще са изключително ограничени. Това би влязло в противоречие със самата същност на тези игри, чиято основна цел е именно рекламна и максималната публичност при тях е задължителна.

Ако участието чрез SMS в игрите е безплатно за участниците (т.е. разходите за SMS услугата се покриват от организатора), проблем не би имало, но такава структура на промоционалните кампании би била доста необичайна.

Наличието на възможност за на практика безплатно участие чрез заявка на интернет страница не би означавало автоматично "освобождаване" и на участието чрез SMS от режима за хазартни игри, доколкото няма изрична разпоредба на закона в този смисъл.

Видно е, че по същността си промоционалните игри са несъвместими с режима, приложим за хазартни дейности. Тяхното осъществяване би могло да продължи безпрепятствено само ако те бъдат изключени от дефиницията на хазартни игри, което изглежда трудно при текстовете на новия Закона за хазарта.

Последиците от организирането им без лиценз, когато такъв е необходим, могат да са изключително сериозни не само за организатора, но и за лицата, публикуващи рекламни съобщения относно играта или по друг начин подпомагащи нейното организиране.

Санкцията за организиране на хазартна игра без лиценз е в общия случай до 200 000 лева, но може да достигне в зависимост от постъпленията (цената на SMS-ите, подадени от участниците) до над 1 милион лева. За организирането на хазартни игри без лиценз може да се търси и наказателна отговорност. Санкции са предвидени и за лицата, публикуващи рекламни послания за нелицензирани хазартни игри, както и за други лица, спомагащи организирането им.

Ето защо е абсолютно необходимо да има пълна яснота по отношение на възможността и начините, по които промоционални SMS игри могат да се организират при действието на новия Закон за хазарта, каквато в момента липсва.

Евентуално решение на проблема може да се търси в промяна на закона и приемане на изрични правила относно промоционалните игри или изрични указания и установяване на трайна практика от страна на Държавната комисия по хазарта по отношение на това при какви условия промоционалните игри могат да се организират в контекста на режима за хазартни игри по новия закон.

*От collateral damage: на английски, във военното дело - вреди, нанесени на обект, различен от планираната цел.

Наскоро бе приет изцяло нов Закон за хазарта, който влиза в сила в края на юни. Той бе дългоочакван и въвежда важни нови моменти в регулацията на хазартната дейност, включително възможността да се организират хазартни игри в интернет.

Някои нови правила на закона обаче могат да засегнат далеч по-широк кръг от бизнес дейности и да изненадат неприятно дори предприемачи, за които регулациите на хазарта никога не са представлявали интерес.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • Федор Езерский

    Абе "промоционални игри"! Я SMS спамърите да си плащат дебело, ДЕБЕЛО, че няма отърване от тях!
    Много добре са го измислили! Първо да кихнат едни здрави парички за хазарт, после да платят и някоя друга таксичка, дори трябва да измислят понятие за тях - "телекомуникационен агент на текстови съобщения", лиценза за който да струва 500 - 600 хилядарки!
    Няма само да ме стряскат!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK