С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 17 юни 2012, 18:18, 12375 прочитания

Промоционалните SMS игри – "косвени жертви"* на новия Закон за хазарта

адвокатско дружество "Боянов и Ко."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Наскоро бе приет изцяло нов Закон за хазарта, който влиза в сила в края на юни. Той бе дългоочакван и въвежда важни нови моменти в регулацията на хазартната дейност, включително възможността да се организират хазартни игри в интернет.

Някои нови правила на закона обаче могат да засегнат далеч по-широк кръг от бизнес дейности и да изненадат неприятно дори предприемачи, за които регулациите на хазарта никога не са представлявали интерес.


Какъв е проблемът

Основен принцип на Закона за хазарта е, че дейност, дефинирана от него като хазартна, може да бъде осъществявана само след получаване на специален лиценз и спазване на редица допълнителни регулаторни изисквания (одобряване на правилата на игрите и др.). Изискванията за получаване на лиценз по новия закон са значително утежнени и спазването им предполага сериозни инвестиции, средства и организация.

Законът дефинира като хазарт всяка игра, при която има залог и възможност да се получи печалба или да се загуби залогът. Един от новите моменти касае регулацията на хазартни игри, при които залогът се осъществява чрез цената на телефонна или друга електронна съобщителна услуга. Съгласно новия закон в такива случаи като залог се приема самата цена на услугата (без значение дали тази цена е по-висока или по-ниска от обичайната на потребителя).



Различно беше положението по стария закон, който определяше, че залогът в такива случаи се изразява "в увеличението в цената на телефонна или друга телекомуникационна връзка" (т.е. приемаше се логичната теза, че нормалната цена за услугата е само "транспортен разход" за участника, подобно например на цената за изпращане на писмо или отиване с транспорт до пункт за физическо участие в играта, докато залог в истинския смисъл е само надбавката над тази нормална цена, ако имат такава).

Съгласно новата дефиниция регулаторните органи са освободени от необходимостта да доказват наличието на увеличение и на практика всяко участие в игра чрез SMS или телефонно обаждане (т.е. когато участието изисква конкретна услуга, която има своя собствена цена), при което съществува възможност за печалба, основана на случайността, изпълнява условията на дефиницията за хазарт.

Промяната е продиктувана от стремежа на регулаторните органи да дефинират категорично като хазартни редица игри, организирани чрез SMS-и, при които наистина водещ е хазартният елемент, но при дефиницията на стария закон Държавната комисия по хазарта срещаше затруднения в някои случаи да докаже техния хазартен характер.

За съжаление новият закон не прави разлика между така наречените промоционални игри (организирани инцидентно от търговци и производители в рамките на промоционални кампании и с цел промотиране на определени услуги или продукти) и тези, при които няма друга (промоционална) цел освен извличане на печалби от самото организиране на играта.

Ето защо, въпреки че вероятно не това е била целта на законовите поправки, при действието на новия Закон за хазарта всички такива промоционални игри могат да бъдат дефинирани като хазартни, а това поставя доста въпроси и вероятно непреодолими пречки пред тяхното организиране.

Новият закон изключва от дефиницията на хазарт при определени условия "игрите с развлекателен или спортен характер, при които се изисква проява на сръчност, знания и умения от участниците и които не се основават преимуществено на случайност". Законът обаче изрично изключва приложението на тази разпоредба към дистанционно организирани игри, т.е. SMS промоционалните игри не могат да се ползват от това изключение, дори и да бъдат структурирани в съответствие с неговите условия.

В същото време лицензирането по новия закон е свързано със сериозни инвестиции, поради което получаването на лиценз за инцидентна игра от търговец е на практика непосилно. Би могло да се мисли за лицензиране на специализирани компании, които да предоставят услугата по организиране на такива игри по занятие за множество търговци. В такъв случай само правилата на конкретните игри биха се одобрявали от Държавната комисия за хазарта. Дори и в този случай обаче налице са неудобства и неясноти.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

СГС задължи Столичната община да предприеме конкретни мерки за чист въздух; Адвокатурата срещу проект за промени при административното наказване

15 юли 2019, 4744 прочитания

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Съдиите от ВАС питат Конституционния съд задължително ли е да се мотивират всички актове; Чакани промени в съдебния закон; Още по темата за "тримата големи"

8 юли 2019, 4299 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Право" Затваряне
Публично-частното партньорство

Законът вече е факт, важните детайли обаче ще са в подзаконовата нормативна база

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща