Не съвсем европейско метро...
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Не съвсем европейско метро...

Не съвсем европейско метро...

ВАС прие, че Столична община дискриминира хората с увреждания

Страхил Василев
13019 прочитания

© Цветелина Белутова


Хората с увреждания са били подложени на пряка дискриминация от Столичната община и Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), както и фирмата стопанисваща софийското метро - "Метрополитен." Това става ясно от решение на Върховния административен съд (ВАС) за достъпността на софийското метро.

Решението на ВАС слага край на съдебна сага, която продължава повече от три години. Върховната инстанция определя като "неоснователни" доводите на жалбоподателите Столичната община и ДНСК, които обжалваха решението на долната инстанция и отричат да са подложили на дискриминация хората с увреждания в София относно пълния им достъп до метрото.

Съдът е наложил глоби от по 2500 лв. на Столична община, ДНСК и "Метрополитен", но не това е същественото в решението на магистратите. Важното е , че съдът е приел, че държавни институции са проявили небрежност и са подложили на дискриминация голям брой хора.

"За първи път ДНСК отговаря за дискриминация поради проявена небрежност", коментира адвокат Любомир Денев, който представлява в съда на жалбоподателя - фондация "Център за надежда". За първи път също така според адвокат Денев има решение, което констатира, че контролните органи също носят отговорност, когато приемат обект да влезе в експлоатация, без обаче да отговаря на изискванията за това.

Историята

В края на 2009 г. Фондация "Център за надежда" подава жалба до Комисията за защита от дискриминация (КЗД) за недостъпност на софийското метро при метростанция на Софийския университет "Свети Климент Охридски". Асансьор от страната на университета там няма, рампата е стръмна. Около година по – късно КЗД възлага да бъде направена експертиза за достъпност на метростанциите "Свети Климент Охридски", "Стадион Васил Левски", "Жолио Кюри", "Г.М.Димитров", "Мусагеница" и "Младост I".

Според заключението, на този етап, посочените метростанци са били напълно или частично недостъпни за хора с увреждания. Тактилните ивици, които са изключително важни за незрящите хора, защото ги предпазват от падане на релсите, са липсвали по пероните на станциите "Люлин", "Обеля", "Западен парк", "Сердика", "Жолио Кюри" и "Св.Климент Охридски". За инвалиди недостъпни са били метростанции "Св.Климент Охридски", "Люлин", "Опълченска", "Сердика" и "Младост I".

Отговорните

Хората с увреждания са били подложени на пряка дискриминация от Столичната община и Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), както и фирмата стопанисваща софийското метро - "Метрополитен." Това става ясно от решение на Върховния административен съд (ВАС) за достъпността на софийското метро.

Решението на ВАС слага край на съдебна сага, която продължава повече от три години. Върховната инстанция определя като "неоснователни" доводите на жалбоподателите Столичната община и ДНСК, които обжалваха решението на долната инстанция и отричат да са подложили на дискриминация хората с увреждания в София относно пълния им достъп до метрото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

29 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    "в Лондон около 20% от метростанциите имат монтирани асансьори, на метрото в Париж - под 10%. Подобно било положението на повечето метрополитени в Западна Европа, а практиката по света е с асансьори да се оборудва по един вход на метростанция и само там, където условията възпрепятстват подход към тези входове "
    На по големи светци от папата се правят някои адвокати видели възможност да приберат малко от общите ни пари.
    Впечатление прави и особеното наслаждение с което е писана статията като че ли автора е прибрал част от присъдените пари.
    Липсва Ви само телефон и електрона поща на адвоката за да е пълен платения репортаж.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    За всекиго е ясно, че няколко метростанции в централната част бяха готови още по времето на соца и сега само разкъртиха екраните, за да ги вържат към новата тръба. Същите са проектирани през 60-те години, когато никой не е мислел за хора в затруднено положение. Хубаво е все пак, че някой защитава хуманистични каузи по най-цивилизован начин.

    Обаче, питам се, какво дело да заведем за непроходимостта на доста от подстъпите към входове на местростанциите (а и към надземни възлови спирки) заради вечно напаркирали автоталибани по тротоарите и алеите, които никой не се заема да разгони? Накрая народът ще пропее народни песни като за Петко Войвода и Крали Марко, "Яла ми яла, събуди се юначе, от църни автоталибани да ни отървеш..."

  • 3
    zheravna avatar :-|
    zheravna

    Аз не съм инвалид, но също съм подложен на дискриминация. Изхода от станция Младост 3 посока Кауфланд - пътеката свършва в една сериозна кална локва, а улицата няма тротоари , за осветление да не говорим !!!

  • Ivan Gospodinov

    "В Лондон около 20% от метростанциите имат монтирани асансьори, на метрото в Париж - под 10%. Подобно било положението на повечето метрополитени в Западна Европа, а практиката по света е с асансьори да се оборудва по един вход на метростанция.
    Не знам за Западна Европа, но в Германия не съм видял метростанция без асансьор, да не кажа, че в повечето случаи има няколко. Не съм видял и обществена сграда без асансьор или поне съоръжение за предвиждане инвалиди(не просто рампа). Дума да не става, че наклона на рампата в България обикновено не се измерва според стандарта и има места в по-стръмните градове, където сигурно преживяването да се спускаш по такива рампи е като на влакче на ужасите. С цялото ми уважение към общините, но по един такъв въпрос НЯМА какво да се оправдаваш. Оставям настрана, колко грозно е отстрани едно подобно обяснение.

  • 5
    itoskov avatar :-|
    Woland

    До коментар [#1] от "bz":

    Същевременно, като вярна калинка, отказваш да коментираш решението по същество- щом е срещу Партията, значи е грешно.

    А изводите ти са глупави: а. защото това е София, а не Лондон или Париж, и тук важат българските закони; б. виж кога е строено метрото в Лондон и това в Париж и каква е възможността за техническо осъвременяване.

  • 6
    slon avatar :-|
    slon

    Париж има автобусни линии, които са адаптирани. В София има автобуси, трамваи, тролейбуси и какво ли още не, и нито един вид транспорт не е адаптиран. Да не говорим, че и стигането до спирката си е цяло изпитание.

    Цялата пътна и транспортна инфраструктура на София, а и не само на София, дескриминира всички хора с увреждания!
    А тези, които нямат такива, е напълно възможно да получат такива.

    Метрото в София - то е тясно ! Возих се на него преди 1 седмица и даже имах нуждата от прекачване.
    На станцията, на която трябваше да сменя влакчетата, просто едвам се ходеше. Тунелите са тесни! Пред едни от стълбите се беше образувало цяло задръстване от хора. Не ми се мисли какво може да се случи в случай на паника...


  • 7
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#5:"itoskov"]щом е срещу Партията, значи е грешно. [/quote]
    Каква партия ? Какви 5 лева ?
    Тези пари ще излязат от джоба на всички софианци независимо от техните предпочитания.

    [quote#5:"itoskov"]а. защото това е София, а не Лондон или Париж, и тук важат българските закони;[/quote]
    Както се вижда от фактите в статията в София е 5 пъти по добре положението с асансьорите и е още по странно твърдението че тук е по лошо. Относно законите - в цяла Европа са приблизително еднакви в частта им за дискриминацията.
    [quote#5:"itoskov"]б. виж кога е строено метрото в Лондон и това в Париж и каква е възможността за техническо осъвременяване.[/quote]
    Както се вижда от решението на Българския съд НЯМА значение кога е строено метрото и че по него време изискванията са били други. Добре е да прочетете първо статията и после да пишете такива "умотворения".

  • 8
    itoskov avatar :-|
    Woland

    [quote#7:"bz"]Както се вижда от фактите в статията в София е 5 пъти по добре положението с асансьорите и е още по странно твърдението че тук е по лошо. Относно законите - в цяла Европа са приблизително еднакви в частта им за дискриминацията. [/quote]

    В решението се твърди, че определени групи хора са дискриминирани. Което е факт. А парите, за съжаление, ще ги платим всички софиянци, а не само отговорните лица. Но на герберите са им виновни адвокатите, те са чисти като сълзици.

  • 9
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#8:"itoskov"]А парите, за съжаление, ще ги платим всички софиянци[/quote]
    Ахааа значи стигна най-сетне до мозъка Ви простия факт който твърдя от първия си пост.
    И да видим какъв точно ще е резултата от това дело - точно определена адвокатска кантора по богата за сметка на софиянци и никаква промяна за дискриминираните.
    Във всяка друга страна този адвокат "заработил" на гърба на всички останали просто ще го подминат мълчаливо като рядко щастие ...

  • 10
    aralambi avatar :-|
    aralambi

    [quote#8:"itoskov"]Но на герберите са им виновни адвокатите, те са чисти като [/quote]

    То да са само герберите! Целия градски транспорт в България не е пригоден за инвалиди, а и междуградския също. И това е откак се помня. Не са пригодени и за майки с бебета в колички. А дано някой се сети да направи нещо по въпроса - за влаковете, автобусите, трамваите...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK