Не съвсем европейско метро...

ВАС прие, че Столична община дискриминира хората с увреждания

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Легал Компас Легал Компас

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Хората с увреждания са били подложени на пряка дискриминация от Столичната община и Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), както и фирмата стопанисваща софийското метро - "Метрополитен." Това става ясно от решение на Върховния административен съд (ВАС) за достъпността на софийското метро.

Решението на ВАС слага край на съдебна сага, която продължава повече от три години. Върховната инстанция определя като "неоснователни" доводите на жалбоподателите Столичната община и ДНСК, които обжалваха решението на долната инстанция и отричат да са подложили на дискриминация хората с увреждания в София относно пълния им достъп до метрото.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
29 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bz avatar :-|
    bz
    • - 94
    • + 25

    "в Лондон около 20% от метростанциите имат монтирани асансьори, на метрото в Париж - под 10%. Подобно било положението на повечето метрополитени в Западна Европа, а практиката по света е с асансьори да се оборудва по един вход на метростанция и само там, където условията възпрепятстват подход към тези входове "
    На по големи светци от папата се правят някои адвокати видели възможност да приберат малко от общите ни пари.
    Впечатление прави и особеното наслаждение с което е писана статията като че ли автора е прибрал част от присъдените пари.
    Липсва Ви само телефон и електрона поща на адвоката за да е пълен платения репортаж.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 75

    За всекиго е ясно, че няколко метростанции в централната част бяха готови още по времето на соца и сега само разкъртиха екраните, за да ги вържат към новата тръба. Същите са проектирани през 60-те години, когато никой не е мислел за хора в затруднено положение. Хубаво е все пак, че някой защитава хуманистични каузи по най-цивилизован начин.

    Обаче, питам се, какво дело да заведем за непроходимостта на доста от подстъпите към входове на местростанциите (а и към надземни възлови спирки) заради вечно напаркирали автоталибани по тротоарите и алеите, които никой не се заема да разгони? Накрая народът ще пропее народни песни като за Петко Войвода и Крали Марко, "Яла ми яла, събуди се юначе, от църни автоталибани да ни отървеш..."

    Нередност?
  • 3
    zheravna avatar :-|
    zheravna
    • - 3
    • + 36

    Аз не съм инвалид, но също съм подложен на дискриминация. Изхода от станция Младост 3 посока Кауфланд - пътеката свършва в една сериозна кална локва, а улицата няма тротоари , за осветление да не говорим !!!

    Нередност?
  • Ivan Gospodinov
    • - 2
    • + 66

    "В Лондон около 20% от метростанциите имат монтирани асансьори, на метрото в Париж - под 10%. Подобно било положението на повечето метрополитени в Западна Европа, а практиката по света е с асансьори да се оборудва по един вход на метростанция.
    Не знам за Западна Европа, но в Германия не съм видял метростанция без асансьор, да не кажа, че в повечето случаи има няколко. Не съм видял и обществена сграда без асансьор или поне съоръжение за предвиждане инвалиди(не просто рампа). Дума да не става, че наклона на рампата в България обикновено не се измерва според стандарта и има места в по-стръмните градове, където сигурно преживяването да се спускаш по такива рампи е като на влакче на ужасите. С цялото ми уважение към общините, но по един такъв въпрос НЯМА какво да се оправдаваш. Оставям настрана, колко грозно е отстрани едно подобно обяснение.

    Нередност?
  • 5
    itoskov avatar :-|
    Woland
    • - 6
    • + 24

    До коментар [#1] от "bz":

    Същевременно, като вярна калинка, отказваш да коментираш решението по същество- щом е срещу Партията, значи е грешно.

    А изводите ти са глупави: а. защото това е София, а не Лондон или Париж, и тук важат българските закони; б. виж кога е строено метрото в Лондон и това в Париж и каква е възможността за техническо осъвременяване.

    Нередност?
  • 6
    slon avatar :-|
    slon
    • - 7
    • + 35

    Париж има автобусни линии, които са адаптирани. В София има автобуси, трамваи, тролейбуси и какво ли още не, и нито един вид транспорт не е адаптиран. Да не говорим, че и стигането до спирката си е цяло изпитание.

    Цялата пътна и транспортна инфраструктура на София, а и не само на София, дескриминира всички хора с увреждания!
    А тези, които нямат такива, е напълно възможно да получат такива.

    Метрото в София - то е тясно ! Возих се на него преди 1 седмица и даже имах нуждата от прекачване.
    На станцията, на която трябваше да сменя влакчетата, просто едвам се ходеше. Тунелите са тесни! Пред едни от стълбите се беше образувало цяло задръстване от хора. Не ми се мисли какво може да се случи в случай на паника...


    Нередност?
  • 7
    bz avatar :-|
    bz
    • - 14
    • + 15

    [quote#5:"itoskov"]щом е срещу Партията, значи е грешно. [/quote]
    Каква партия ? Какви 5 лева ?
    Тези пари ще излязат от джоба на всички софианци независимо от техните предпочитания.

    [quote#5:"itoskov"]а. защото това е София, а не Лондон или Париж, и тук важат българските закони;[/quote]
    Както се вижда от фактите в статията в София е 5 пъти по добре положението с асансьорите и е още по странно твърдението че тук е по лошо. Относно законите - в цяла Европа са приблизително еднакви в частта им за дискриминацията.
    [quote#5:"itoskov"]б. виж кога е строено метрото в Лондон и това в Париж и каква е възможността за техническо осъвременяване.[/quote]
    Както се вижда от решението на Българския съд НЯМА значение кога е строено метрото и че по него време изискванията са били други. Добре е да прочетете първо статията и после да пишете такива "умотворения".

    Нередност?
  • 8
    itoskov avatar :-|
    Woland
    • - 5
    • + 14

    [quote#7:"bz"]Както се вижда от фактите в статията в София е 5 пъти по добре положението с асансьорите и е още по странно твърдението че тук е по лошо. Относно законите - в цяла Европа са приблизително еднакви в частта им за дискриминацията. [/quote]

    В решението се твърди, че определени групи хора са дискриминирани. Което е факт. А парите, за съжаление, ще ги платим всички софиянци, а не само отговорните лица. Но на герберите са им виновни адвокатите, те са чисти като сълзици.

    Нередност?
  • 9
    bz avatar :-|
    bz
    • - 14
    • + 6

    [quote#8:"itoskov"]А парите, за съжаление, ще ги платим всички софиянци[/quote]
    Ахааа значи стигна най-сетне до мозъка Ви простия факт който твърдя от първия си пост.
    И да видим какъв точно ще е резултата от това дело - точно определена адвокатска кантора по богата за сметка на софиянци и никаква промяна за дискриминираните.
    Във всяка друга страна този адвокат "заработил" на гърба на всички останали просто ще го подминат мълчаливо като рядко щастие ...

    Нередност?
  • 10
    aralambi avatar :-|
    aralambi
    • + 12

    [quote#8:"itoskov"]Но на герберите са им виновни адвокатите, те са чисти като [/quote]

    То да са само герберите! Целия градски транспорт в България не е пригоден за инвалиди, а и междуградския също. И това е откак се помня. Не са пригодени и за майки с бебета в колички. А дано някой се сети да направи нещо по въпроса - за влаковете, автобусите, трамваите...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал