Сотир Цацаров за проблемите на прокуратурата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сотир Цацаров за проблемите на прокуратурата

Сотир Цацаров по време на лекцията

Сотир Цацаров за проблемите на прокуратурата

Сред идеите - оптимизация на щата, засилване ролята на наблюдаващия прокурор, по-добра защита на свидетели, ВСС - разеделeн на две

23737 прочитания

Сотир Цацаров по време на лекцията

© Надежда Чипева


Оптимизация на разпределението на щата в прокуратурата и нейната администрация, засилване ролята на наблюдаващия прокурор, подобряване на защитата на свидетели, повече искания за тълкувателни решения до Върховния касационен съд (ВКС) и т.н.

Това са част от решенията на проблемите на държавното обвинение, които главният прокурор Сотир Цацаров представи пред студенти от УНСС, където изнесе лекция във вторник .

"Обявеният формат буди смущение у мен. Нямам желанието и самочувствието да изнеса тази лекция" започна Сотир Цацаров и уточни, че ще каже как според него следва да се промени прокуратурата: "Не може да има промяна в работата по делата, ако не променим самата система. Запазим ли я в сегашния и вид, няма да постигнем нищо повече от досегашните резултати. Лицемерно ще бъде ако кажа, че досегашните резултатите задоволяват българското общество и европейските ни партньори."

Забрана за командироване

Главният прокурор направи разбивка на кадровата обезпеченост на държавното обвинение, където по щат има общо 2327 прокурори. Според него този щат "е повече от достатъчен за да изпълним това, което ни трябва", но в същото време държавното обвинение е в "хроничен недостиг на хора", заради факта, че близо 15% от местата са вакантни. За последното Сотир Цацаров обвини предишният състав на ВСС, който в продължение на три години не е провеждал конкурси. Той заяви, че заради тези празноти в щата се е наложило командироването, което трябва да става само по изключение, a e станaло масова практика. Цацаров каза, че е издал заповед с която е спрял всички командирования в прокуратурата.

Прокуратурата не може да разследва

Сотир Цацаров обърна внимание на един общоизвестен факт – следователите в България бездействат. В прокуратурата има 527 цивилни и 41 военни следователи, които обаче са ограничени да разследват 1.3% от делата в страната.

През последните месеци, заяви Цацаров, е имало много случаи, които прокурори е трябвало да разследват директно или заедно със следователи. В същото време обаче следствието не е имало капацитет да провежда всички процесуално-следствени действия. В Националната следствена служба (НСлС) съществува криминалистическа служба, в която обаче всички фотоапарати (с които се правят фотоалбуми за огледи), без един, са с лента.

Сотир Цацаров заяви, че идеята му е всеки окръжен следствен отдел да разполага с мобилен център за разследване (бус, оборудван с техника за осветяване, ограждане на местопроизшествието и т.н.).

Неравномерна натовареност

Като проблем на прокуратурата, Сотир Цацаров посочи и неравномерната натовареност. Така например прокурорите в София, Пловдив, Бургас и Варна са свръхнатоварени, а техните колеги в Чепеларе, Трън и Златоград "няма какво да правят" в следобедните часове.

Според него е абсолютно неадекватно да има една военноапелативна прокуратура и пет военноокръжни, като структурата им е съобразена от разположението на военните формирования отпреди години, която по думите му не е адекватна, защото тези структури не са натоварени.

В същото време годишната издръжка на една военноокръжна прокуратура, независимо от нейната натовареност е около 1.450 млн. лв. на година.

"Въпросът остава да седи с огромна тежест - нужни ли са пет военноокръжни прокуратури с десетки пъти по-ниска натовареност?"

Сотир Цацаров е на мнение, че има място и за оптимизация в администрацията на прокуратурата, където работят общо 3034 съдебни служители, като само в администрацията на главния прокурор те са 128, във Върховната касационна прокуратура – 119, а в Националната следствена служба – 126. "Една добре структурирана администрация на главния прокурор едва ли се нуждае от 128 служителя" отбеляза още Цацаров.

Според него, решението минава през прекрояване картата на съдилищата и прокуратурите в страната: "Има едно понятие, което се нарича "нова съдебна география", което ВСС трябва да набере сили да направи – да анализира всичко, да прекрои кадрите, да окрупнява съдебните райони, да закрива съдилища и прокуратури, там където няма натовареност и където има други органи в близост."

Вътрешните актове на прокуратурата

Сотир Цацаров отбеляза, че прокуратурата е обрасла с вътрешни нормативни актове до такава степен, че по-долният по степен прокурор трябва да се съобразява с безбройни писани указания, част от които дори "заместват закона". Той даде пример с това, че за проведените избори е трябвало да подпише указания, които в първата си част имали общо-образователен характер и съдържали разяснения на материално-правните норми: "Аз попитах - искате да обясня какво казва закона ли? Нали има практика на ВКС?"

Ролята на наблюдаващия прокурор и екипния принцип

Прокурорът, който наблюдава едно разследване може да се смени 10 пъти, което влошава качеството на работата по досъдебното производство - при образуването е дежурният прокурор, после е при колежката му, която обаче отива в майчинство, после при някой, който е повишен, после при друг, който е командирован. "Така всеки един от тях трябва да го чете наново" обобщи Цацаров и уточни, че ако разследването е за кражба или незаконно оръжие това няма да е такъв проблем, но ако е за организирана престъпност и делото е от 20 тома "това просто няма как да стане."

Сотир Цацаров разпозна като приоритет работата в екип при разследването, като според него трябва да има както постоянни екипи, така и такива, които се създават в последствие. В тях трябва да влизат един или двама наблюдаващи прокурори, няколко разследващи полицаи, оперативни работници и експерт-консултант, който разполага със специални познания (в областта на финанси, например). Ръководителят на държавното обвинение обаче е на мнение, че в тези екипи задължително трябва да влиза и наблюдаващият прокурор от горестоящата прокуратура, защото според досегашната практика той получава само справки. Те се пишат от прокурора, който пряко наблюдава разследването и на практика той е ангажиран постоянно само с това.

За СРС-тата и "неотложните" операции

"Колкото и да си говорим, съвременно разследване без тези методи (СРС и трафични данни) не може да се води, не може да се води без установяване на електронни комуникации, а за някои дела и контролирани доставки" коментира Цацаров и допълни, че трябва да се прави разлика между тези хипотези и т.нар. "мързеливи" СРС.

За последните, главният прокурор даде пример от практиката си като съдия: "Имал съм случай да се иска СРС за източване на бензин от два зила. Тогава отказах и казах на оперативния – просто отиди и легни в храстите."

Според Сотир Цацаров и двата закона се нуждаят "не само от козметични промени." По думите му, докато не се въведе единен регистър за СРС тези скандали ще са циклични – от избори на избори, от правителство на правителство.

Той обърна внимание и върху друг проблем – практиката следствени действия като претърсване на помещения и личен обиск да се провеждат винаги с последващо одобрение от съда, а не както е правилото – с предварително разрешение: "Ние обърнахме изключението в правило. Да, съдът е безкритичен, това е най-честото оправдание, но предварително разрешение – това е правилото." Цацаров коментира, че има места, където в 84% от случаите "първо чупим вратата" и после искаме одобрение от съда, "вместо да е обратното."

Проблем със защитата на свидетелите

Сотир Цацаров определи сегашната система за защита на свидетели като ненадеждна. На първо време – за 30 дни, защитата е ангажимент на МВР, а след това съответната комисия към правосъдното министерство решава какви мерки да предприеме: "Това е една дълга, тежка и тромава процедура" обясни Цацаров и добави, че МВР няма ресурс да изпълни тази задача и тя най-често се осъществява от РПУ по местоживеене на свидетеля. Според него безкрайните процедури могат покажат на свидетеля, че държавата е толкова дезорганизирана, че не може да го защити и той просто да се откаже. Главният прокурор е на мнение, че бюрото за защита на свидетели трябва да е на негово подчинение с оглед по-добра оперативност, защото в много случаи "трябва да се реагира за часове."

Оправдателни присъди

Според Цацаров структурата на оправдателните присъди по-скоро показва прокуратурата като "отличник". Проблемът обаче са оправдателните присъди по обществено значими дела, които в някои съдилища стигали до 20-25%.

Според него едно от решенията е главният прокурор по-активно да отправя искания за тълкувателни решения до ВКС, защото през миналата година те били едва две. Той изрази мнение и, че самият върховен съд трябва да е по-активен, а не да "чака крупни противоречия в практиката" за да излезе с тълкувателни решения.

Анализът на прокуратурата

Цацаров сподели пред студентите и за инициативата му, продиктувана от препоръките на ЕК да проведе "функционален анализ" на държавното обвинение, който трябва да е готов до 3 юни, а до 14 юни ръководството на прокуратурата трябва да предостави план на действие, който ще е за срок от две години и половина, защото в противен случай ще се изроди в стратегия, каквито има много: "Стига стратегии, трябва ни тактика." Следващият етап е проектът за план на действие да бъде обсъден от съдии и прокурори, като всеки ще може да дава предложения и до 28 юни трябва да е готов финален вариант, който да бъде внесен във ВСС. Ако ВСС го приеме значи е дал мандат на главния прокурор за тези реформи. Впоследствие изпълнението на този план за действие ще бъде подложен както на вътрешен (от страна на ръководството), така и на външен мониторинг – от обществен съвет в който да влязат – съсловни организации, неправителствени организации, а "защо не и от имена от правната наука."

Прокуратурата няма място в търговското право

"Територията на прокуратурата е Наказателния кодекс. Търговският закон не е територия за намеса на прокуратурата, защото ще стигнем до това време отпреди години, когато прокуратурата с постановление спираше сделки. Аз мисля, че е много опасно на прокуратурата да се даде право в зоната на свободните икономически отношения, защото може да ги деформира" така Сотир Цацаров отговори на студентски въпрос дали прокуратурата трябва да участва в регулацията на търговските отношения, за да противодейства на престъпността.

Признанието на главния прокурор обаче се разминава с действията на държавното обвинение от края на зимата, когато Върховна административна прокуратура даде инструкции на ДКЕВР да отнеме лиценза на ЧЕЗ и дори коментира, че цената на тока трябва да бъде свалена.

"Кърпеж до кърпеж" така Сотир Цацаров определи действащия Наказателен кодекс. По отношение на новия, той коментира: "Дали този проект ще бъде качествен продукт не мога да кажа, защото той се променя редовно."

Прокуратурата не трябва да се вади от съдебната система

Сотир Цацаров изрази категорично становище, че мястото на държавното обвинение не е в изпълнителната власт: "Смятам, че това е най-вредната стъпка, която може да се случи за българската съдебна система." Според него и в момента прокуратурата е обвинявана във взимане на решения, които са обвързани с политическата конюнктура. Ако тя бъде преместена в изпълнителната власт едва ли ще е по-различна от МВР. В същото време Цацаров отбеляза, че ако остане в съдебната система, прокуратурата трябва да носи отговорността, но трябва да бъде независима. Главният прокурор подкрепи идеята ВСС да бъде разделен на две – съдийски и прокурорски съвет. "В тази идея има рационалност, въпросът трябва да се обмисли много добре", като обясни, че това е разумно и възможно решение, защото има упреци, че в момента съдии кадруват прокурори и обратното.

Оптимизация на разпределението на щата в прокуратурата и нейната администрация, засилване ролята на наблюдаващия прокурор, подобряване на защитата на свидетели, повече искания за тълкувателни решения до Върховния касационен съд (ВКС) и т.н.

Това са част от решенията на проблемите на държавното обвинение, които главният прокурор Сотир Цацаров представи пред студенти от УНСС, където изнесе лекция във вторник .


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    bz avatar :-|
    bz

    "В същото време Цацаров отбеляза, че ако остане в съдебната система, прокуратурата трябва да носи отговорността, но трябва да бъде независима."
    Видяхме Ви колко сте независими ... додрапате до длъжността и после 7 години Ви гледаме простотиите и нищо не можем да направим.
    Това не е независимост а престъпна слободия.
    Главен прокурор трябва да е избираема длъжност пряко от народа, с възможност за отзоваване.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Повече работа от прокуророте и по-задълбочени знания. Те за последно са чели НК и НПК като студенти.

  • 3
    the_core avatar :-|
    The Core

    Цацаров, Цацаров...!
    Напиши си с дебели букви на стената:
    КАДРИТЕ РЕШАВАТ ВСИЧКО!
    С трици не се хващат маймуни!

    До сега резултата е ".... на нула"!
    Крайно време е да излезеш от съдийското си минало и да се захванеш за работа! Сега си "от другата страна" на барикадата!

  • 4
    4itatel avatar :-|
    4itatel

    Защо имам чувството,че този се напъва на приказки?!Добре,ще чакаме да видим ...И все пак -не мога да забравя услугата ,която Цацаров направи на Цветанов в случая със съдия Мирослава Тодорова!Затова аз съм ПАС.Ама много ПАС.

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Прокуратурата трябва да се изявява пред съда, а не пред медиите. Особено сега когато реално не отговаря пред никого.

    Прокуратурата трябва да е към изпълнителната власт. Защото сега прокуратурата може да работи хиперактивно, може и хич да не работи. Няма и контрол.

    А кой ще проверява изпълнителната власт - ами някакво специализирана прокуратура която да се избира от НС да речем с някакъв мандат - 2 години - така, че да не съвпада с мандата на НС..

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    На фона на снощната бомба е редно да актуализира някои от тезите...

  • 7
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Да поразбута блатото, ще вони и ще мирише, но пък може и нещо да се промени.

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Предложенията му изглеждат смислени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK