Фалстарт на новия парламент - нищо ли не е научено
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фалстарт на новия парламент - нищо ли не е научено

адвокат Александър Кашъмов - ръководител на правния екип на Фондация "Програма достъп до информация"

Фалстарт на новия парламент - нищо ли не е научено

Закриването на ГДБОП се случи без обсъждане и в нарушение на закона

23173 прочитания

адвокат Александър Кашъмов - ръководител на правния екип на Фондация "Програма достъп до информация"

© Антон Попов


На 7 юни, петък, 42-то Народно събрание прие на второ четене първия си закон – законопроекта за изменение и допълнение в Закона за Държавна агенция сигурност (ЗИД на ЗДАНС). Със законопроекта се осъществява преместване на функциите на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) към ДАНС. Законопроектът беше приет без абсолютно никакво обсъждане. Следва да се припомни, че този парламент бе избран след предсрочни избори през месец май, предизвикани от протести на гражданите. Основните искания на протестите през февруари – март бяха за по-голяма прозрачност и обществено участие в процесите на вземане на решения. Именно избраният след граждански протести парламент прие без обществено обсъждане първия си законопроект, което няма как да се определи, освен като апотеос на арогантността.

Важно е да се подчертае, че съгласно чл.26 от Закона за нормативните актове (ЗНА), всеки проект за нормативен акт, дори да е наредба на министерство, а не закон, трябва да бъде оповестен заедно с мотивите си в интернет страницата на съответната институция. След това трябва да бъде задължително организирано обществено обсъждане в рамките на най-малко 14 дни. Всеки законопроект трябва да е придружен с мотиви или доклад, които да съдържат и оценка на въздействието, в това число анализ на ползите и разходите – чл.28 от ЗНА.

От фактите в случая става ясно, че тези изисквания не са спазени. Законопроектът е внесен на 28 май, вторник, и скоростно приет на първо четене на 31 май, петък. Междувременно очевидно той не е подложен на изискваното от закона обществено обсъждане в минимум 14-дневен срок. В тридневния срок между внасянето и четенето на законопроекта още няма нов правилник на парламента, поради което текстът е разгледан от "Временна комисия по правни въпроси". Кога е публикуван текстът на законопроекта не е ясно, но той очевидно не е придружен от оценка на въздействието, в това число анализ на ползите и разходите. Тези пропуски са в нарушение на обществения договор, сключен между гражданите и политическата власт след протестите. Те са в нарушение и на действащия Закон за нормативните актове, който въведе европейския модел на прозрачен, консултиран и разумен процес на приемане на закони.

Съдържателно е изненада, че новият парламент започва с тази тема, която не бе част от предизборния дебат. По-важно е, че законопроектът води до промени със значителен ефект. С него се правят съществени размествания в секторите за сигурност и обществен ред. Тези размествания ще се отразят и на системата на правосъдието, доколкото част от работата по разследването на престъпления преминава към друга институция. Трябва да припомним, че България продължава да е под наблюдение от Европейската комисия тъкмо по въпросите на правосъдието и обществения ред. Освен това, преместването на една огромна дирекция с мощни репресивни функции и ресурси несъмнено има големи финансови мащаби. Каква част от едномилиардната бюджетна субсидия на МВР отива за ГДБОП не е ясно, нито дали чисто аритметически тя ще бъде пренесена в ДАНС. Ще възникнат ли нови разходи с преместването, респ. нужди да бъдат намерени пари за посрещането им, остава без оценка. Или отново ще се прахосват пари на данъкоплатците, без елементарен опит да се осигури разумност и спестовност на ранен етап.

Поставят се и други важни въпроси. Симбиозата разузнаване – разследване изглежда действа добре в държави, които са утвърдени демокрации. Уместно ли е да се създава обаче "чудовище" в страна, която допреди 22 години имаше тъкмо такава Държавна сигурност. Тази тема бе сериозно разисквана още при приемането на ЗДАНС през 2007 г. В резултат на по-широкото тогава обсъждане бе решено ДАНС по-скоро да няма разследващи функции (макар че и сега тя в действителност има такива в определени случаи). Това, което четем в мотивите към сега внесения законопроект – че се "възстановявали" разследващите функции на ДАНС, е просто лъжа (освен ако вносителите просто са невежи по темата). ГДБОП никога не е била досега в състава на ДАНС.

Следващият въпрос е подготвена ли е системата на ДАНС да поеме чисто разследващи функции, които изискват съответния опит и капацитет, изграждани през изминалите две десетилетия с много усилия и много бавен прогрес. Готова ли е агенцията, в чийто устройствен закон са записани принципите на конспиративност (чл.18, ал.2 от ЗДАНС) и тайна (ДАНС контролира системата за защита на държавната тайна – чл.40), да оповестява редовно информация за обществото по знаковите разследвания на организираната престъпност?

През 2007 г. ДАНС бе създадена за борба с корупцията. Правителството на тройната коалиция пренебрегна тогава предложението на европейските експерти да създаде агенция за превенция на корупцията. Вместо това, се създаде репресивната по характер ДАНС като наследник на Националната Служба за сигурност към МВР. За да се отговори на въпроса за ефективността й, трябва да си зададем въпроса, намаля ли корупцията по високите етажи през последните пет години? Всички тези въпроси можеха да бъдат обсъдени, ако беше проведено изискваното от закона обществено обсъждане.

Те обаче ще останат необсъдени, тъй като обсъждане не беше проведено, ЗНА беше нарушен, а гражданските искания за по-широко обсъждане на проектите за закони бяха пренебрегнати.

*Авторът на текста е ръководител на правния екип на Фондация "Програма достъп до информация". Препечатваме този текст от блога на фондацията "Точка за достъп".

На 7 юни, петък, 42-то Народно събрание прие на второ четене първия си закон – законопроекта за изменение и допълнение в Закона за Държавна агенция сигурност (ЗИД на ЗДАНС). Със законопроекта се осъществява преместване на функциите на Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) към ДАНС. Законопроектът беше приет без абсолютно никакво обсъждане. Следва да се припомни, че този парламент бе избран след предсрочни избори през месец май, предизвикани от протести на гражданите. Основните искания на протестите през февруари – март бяха за по-голяма прозрачност и обществено участие в процесите на вземане на решения. Именно избраният след граждански протести парламент прие без обществено обсъждане първия си законопроект, което няма как да се определи, освен като апотеос на арогантността.

Важно е да се подчертае, че съгласно чл.26 от Закона за нормативните актове (ЗНА), всеки проект за нормативен акт, дори да е наредба на министерство, а не закон, трябва да бъде оповестен заедно с мотивите си в интернет страницата на съответната институция. След това трябва да бъде задължително организирано обществено обсъждане в рамките на най-малко 14 дни. Всеки законопроект трябва да е придружен с мотиви или доклад, които да съдържат и оценка на въздействието, в това число анализ на ползите и разходите – чл.28 от ЗНА.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    vih48305864 avatar :-|
    vih48305864

    Ако е нарушение,то кой следва да потьрси отговорност? Предвид бьрзината,явно е било планирано.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Парламентаризма изисква комбинация от етичност, култура и дисциплина.
    У нас като че ли имаме дефицит и в трите области!

  • 3
    trayan.petkov avatar :-|
    trayan.petkov

    Новото правителство трябва да се пребори с тежкото наследство в МВР, но за Министър на МВР е избран надпартийна фигура и доказан експерт, което е доказателство, че няма да е проводник на партийни интереси и политика, а то ще работи за държавата и гражданите й.

  • 4
    bogomogo avatar :-|
    bogomogo

    оффф, айде стига вече

  • 5
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#3:"trayan.petkov"]но за Министър на МВР е избран надпартийна фигура и доказан експерт, което е доказателство, че няма да е проводник на партийни интереси и политика[/quote]
    Тези глупости няма да минат дори на седянка в пенсионерския клуб.
    Направо сте обида за форума на Капитал.

  • 6
    smokingpipe avatar :-|
    smokingpipe

    Критиката е израз на загриженост .

    Единоразличните не заслужават жеста .

  • 7
    n_kukaleva avatar :-|
    n_kukaleva

    На ход е президента, съветниците му сериозно трябва да поработят и да не допуснат закон-недоносче. Нали в парламента ще има и парламентарна комисия за работа с НПО и граждански сдружения, защо толкова се бърза с този закон, нали обещаваха прозрачност?

  • 8
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Защо се допуска система, която работи и е активна, върши си работата да бъде потъпкана по този начин! Много удобно за комунистите. Както винаги мачкат това, което си заслужава и което да контролират! Не сте се променили червени партизани!

  • 9
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Това самозвано правителство просто трябва да си отиде! Нито спечелиха за да там, нито заслужават! Всичките им действия са насочени срещу правата на хората, свободата, демокрацията и развитието ни!! Нямат абсолютно право да са там, защото са нежелани и извършиха манипулация и измама с вота на народа! Имат стари грешки, за които чакат да бъдат съдени! И ако след това имат очи да се върнат, нека опитат отново да спечелят електората в България! Махайте се червени престъпници! Медиите да подкрепят хората в тази страна! Сега Пеевски си купи и БТВ, че малка, на косъм беше манипулацията му! Репутацията ви нищо не ви струва! Медии!!!

  • 10
    osudeni_dushi avatar :-|
    osudeni_dushi

    Не на продажните манипулации на медиите и свързаната с тях институция - СЕМ! Три канала, политически обвързани с новот самозвано правителство - БНТ, ТВ 7и и сега БТВ! Ще се преварнете в жълти медии, г-да журналисти и новинари! Вие не правите новини, нищо не създавате, а те политиците ви тикат думите! Ето затова и вие няма да имате рейтинг! Учете се от западната журналистика, че изоставате!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK