Законопроектът за офшорките - мисия, която ще завърши безславно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законопроектът за офшорките - мисия, която ще завърши безславно

Единият от вносителите на проекта - Йордан Цонев. Другият - Делян Пеевски е в неизвестност.

Законопроектът за офшорките - мисия, която ще завърши безславно

9593 прочитания

Единият от вносителите на проекта - Йордан Цонев. Другият - Делян Пеевски е в неизвестност.

© Анелия Николова


Предистория на на антиофшорния закон като подмяна

"Настояваме там, където се предоставят държавни ресурси и финанси да има ясен собственик. В съответствие с това трябва да се забрани на офшорни компании да участват в приватизацията и концесионирането, да притежават финансови институции и медии." (Из Платформа на БСП, Избори 2013 г)

В "плана Орешарски" тази предизборна заявка беше модифицирана в следната управленски мярка, заложена за изпълнение до 30.11.2013 г: "Офшорните компании да не могат да сключват сделки с държавата, общините и фирмите с държавно участие, да получават финансиране от държавния бюджет и евросредствата и да са страна по договори за изпълнение на обществени поръчки (в т.ч. като доставчици и подизпълнители)."

Внимателният анализ показва, че след изборите в популистката политика срещу офшорките е извършена следната подмяна: Акцентът, че трябва да е ясен собственика там, където отиват публични ресурси, неслучайно е подменен с една безсмислена и противоконституционна и дискриминационна забрана срещу офшорните компании.

Този завой сам по себе си обезсмисля цялата анти-офшорна политика, защото и днес офшорни компании рядко влизат директно в отношения с държавата, общините или публичноправните организации, а правят това чрез свои дъщерни структури. Но дори и да бъде ограничено участието и на техните дъщерните структури до дейности, финансирани с публични ресурси, практиката познава разнообразни форми на контрол извън структурните, които лесно обезсмислят забраните. Затова и навсякъде по света антиофшорната политика е насочена не към забрани, а към прозрачност и разкриване на действителните собственици.

В крайна сметка се появи законопроект, който не е подготвен нито от Министерски съвет, нито от БСП. Неочаквано като вносител на антиофшорното законодателство беше обявен не кой да е, а скандално известния депутат от ДПС - Делян Пеевски. А другият вносител Йордан Цонев, прочул се със законодателната инициатива срещу бързите кредити, нашироко и надълго обяснява по медиите за приноса на Делян Пеевски с "ценния му опит и знания като юрист".

Мотиви откъснати от съдържанието на законопроекта

Мотивите, изложени от вносителите на законопроекта, по фрапантен начин се разминават със седемте разпоредби в него. Законопроектът хем се заявява като "мярка за повишаване прозрачността на данъчните системи, стимулиране, обмена на информация за данъчни цели между държавите", хем не съдържа нито една норма, която да задължава разкриване на действителни собственици.

Оттук и напълно неясно е защо понятието "действителен собственик" въобще фигурира в странното и дори неграмотно заглавие на законопроекта, което посочва само едната страна на взаимоотношенията, които ще регулира. Направете си експеримент и пребройте колко пъти е употребено в този законопроект понятието "действителни собственици" (заедно с производни). Ще установите, че фразата е употребена едва 4 пъти. Няма никакви норми, които да дефинират действителните собственици или да указват механизмите, по които те ще бъдат разкривани, доказвани и т.н. Законопроектът оставя усещането, че е писан в различните си части от различни хора, и в крайна сметка е редактиран и орязан от крайните вносители. Възможен е и друг вариант, характерен за този тип законотворци: помпозни заглавия и намерения, които трябва да замажат нищоправене и симулации.

В този случай мотивите са гарнирани с изключителна арогантност, защото се твърди, че законопроектът е "в пряка връзка и следствие от програмата в световен мащаб". Същевременно липсва дори един аргумент защо е игнорирана общоприетата антиофшорна политика чрез прозрачност и вместо нея е съставен дълъг списък от дейности, в които се забранява прякото или косвено участие на офшорни дружества.

Безсмислени забрани

На пръв поглед анти-офшорните забрани са формулирани широко, защото не допускат

"нито пряко, нито косвено" до участие в процедури за лицензии в повечето важни сектори, за обществени поръчки и концесии, приватизационни сделки, придобиване на публично имущество и т.н. Любопитното е, че е напълно неясен критерия, по който са включени обществените поръчки и концесиите, но са пропуснати публично-частните партньорства, например.

Анти-офшорните рестрикции не се прилагат в три хипотези, които преведени на човешки език означават, че забраните не важат за онези офшорни дружества, чиито действителни собственици са известни или могат да станат известни като част от система на регулиран пазар или на обмен на информация. Липсва, обаче, отговор на въпроса какъв е механизмът, по който действителните собственици – физически лица стават известни, как се удостоверяват, декларират или актуализират техните имена, свързаности и имущество. Това именно е най-сложният въпрос, на който трябва да отговори всяко едно анти-офшорно законодателство. В проектозакона липсва каквато и да е воля да се осигури прозрачност на лицата, до чиито ръце достигат публични ресурси и които управляват сектори от значим обществен интерес.

Има и друг значим проблем. Забраните срещу офшорните дружества с неясни действителни собственици лесно могат да бъдат заобиколени. Затова и западните законодателства простират своите регулации до различните "форми на контрол", а не постановяват безумни структурни забрани. Така например, офшорната компания може да е кредитор на дружествата, които управляват или придобиват публични ресурси, (включително със заложени дялове или акции) и по този начин да взема решения вместо нея или да определи лицето, което ще взема ключовите решения по отношение на публичните ресурси.

Затова и в анти-офшорното законодателство е много по-важно е да се постигне прозрачност по отношение на това кой взема решенията и какъв е пътя на финансовите потоци (кой финансира частния партньор и какви са източниците на доходи и къде в крайна сметка стигат публичните ресурси).

Новият законопроект може и да има за цел да реабилитира обществения имидж на Делян Пеевски, но очевидно ще приключи безславно тази мисия.

Авторът е адвокат от София, доктор по право. Специализирала е в Оксфорд и е експерт по правото на офшорни зони.

Предистория на на антиофшорния закон като подмяна

"Настояваме там, където се предоставят държавни ресурси и финанси да има ясен собственик. В съответствие с това трябва да се забрани на офшорни компании да участват в приватизацията и концесионирането, да притежават финансови институции и медии." (Из Платформа на БСП, Избори 2013 г)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    purple_rain avatar :-|
    purple_rain

    Щом автора в юрист може да се опитаме да му се доверим,че този проект на закон не е достатъчно добър.Но това изобщо не значи,че няма нужда от закон който да пречи на хора да се крият зад офшорки и да не плащат данъци.Ако трябва да го преработят така,че да е по-ефективен.Не мога да схвана тезата как не трябвало да се забранява участието на офшорки,а да се постигне призрачност.Как да постигнеш призрачност при една офшорка,като нейната цел е точно обратната да не се знае кой стои зад нея?

  • 2
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    Оксфорт???

  • 3
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    До коментар [#2] от "krastitel":

    е какво не ти харесва в Оксфорт? или предпочиташ Кеймбрич? или Харварт?

  • 4
    rage_against avatar :-P
    Rage Against

    "Новият законопроект може и да има за цел да реабилитира обществения имидж на Делян Пеевски, но очевидно ще приключи безславно тази мисия."

    Делян Пеевски е мъртво роден. няма действие, което да реабилитира този морален труп.

    той не може 2 думи на кръст да каже, тръгнал да "пише закони"?!? този човек не просто няма логическо мислене, той няма и грам аналитично мислене, което е крайно необходимо за законотворец. а законотворците са хора с аналитично и системно мислене... на Делян му дайте да накара някой да измисли далавера. или да му кажат да намери някой да измисли далавера...

    това е той Делян Пеевски. ако беше толкова умен, пропорционално на обема си, Делян щеше да е или нобелов лауреат по физика, или световен гросмайстор...

  • 5
    izabell avatar :-|
    izabell

    Голямо предизвикателство, Цонев-Никой не е успял да пребори офшорките.

  • 6
    telqk avatar :-|
    telqk

    Каква пародия! Данчо ментата известен като йордан цонев - крупие кове българското законодателство!?

  • 7
    inspektorstrezov avatar :-|
    Инспектор Стрезов

    Винаги се радвам, когато разни хитреци биват слагани на място от знаещи и можещи. Тръгнали да създават имидж на Пеевски. Законотворец, специаист, борец за правдини човешки... Бабите от Бузлуджа може да ахкат и ура да викат, но в тази страна не всички са слепци.

    Разни менти и мамини синчета няма как да се правят на велики в днешно време. Чудесно е, че авторката ги е разпердушинила. Тръгнали с трици маймуни да ловят.

    Оставка!

  • 8
    lili_markova avatar :-P
    lili_markova

    Не е мисия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK