Езикът на омразата не е свобода на изразяване

Каква е практиката на съда в Страсбург за организациите, насаждащи омраза

Лидерът на новата националистическа партия в България Симеон Костадинов на шествие в Перник. Група от 112 граждани подадоха сигнал до прокуратурата с искане тя да се противопостави на регистрацията й пред съда.
Лидерът на новата националистическа партия в България Симеон Костадинов на шествие в Перник. Група от 112 граждани подадоха сигнал до прокуратурата с искане тя да се противопостави на регистрацията й пред съда.    ©  Красимир Юскеселиев
Лидерът на новата националистическа партия в България Симеон Костадинов на шествие в Перник. Група от 112 граждани подадоха сигнал до прокуратурата с искане тя да се противопостави на регистрацията й пред съда.
Лидерът на новата националистическа партия в България Симеон Костадинов на шествие в Перник. Група от 112 граждани подадоха сигнал до прокуратурата с искане тя да се противопостави на регистрацията й пред съда.    ©  Красимир Юскеселиев

Да регистрира ли съдът новата националистическа партия или не? Демократично ли е тя да бъде забранена на базата на идеите, които проповядва? Къде свършва свободата на изразяване и къде започва езика на омразата? Тези въпроси са само част от публичните и юридически дебати, които предизвика появата на новите крайни националисти. Българският хелзинкски комитет разглежда каква е практиката на Европейския съд по правата на човека в сходни казуси в други държави.

Практиката на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) е постоянна. Езикът на омразата не се ползва от защитата на свободата на изразяване, гарантирана от чл. 10 от Европейската конвенция за правата на човека (ЕКПЧ), а санкциите налагани на национално ниво срещу говорители на омразата са необходими в едно демократично общество. Техните жалби се обявяват или за недопустими – злоупотреба с правото на жалба по ЕКПЧ, или за неоснователни. Това важи и за партии и организации, които пропагандират идеология, несъвместима с фундамента на ЕКПЧ – правата на човека и върховенството на закона в едно демократично общество. Практиката на ЕСПЧ, че жалби на изразители на омразата заради техни присъди и други санкции на национално ниво са недопустими или неоснователни, датира още от времената на Комисията (за която някои млади правозащитни юристи дори не знаят), т.е. от десетилетия. В тази посока е и едно скорошно, емблематично дело, решено в полза на държавата-ответник - Унгария, която е наложила тежката мярка – разпускане на организация, която активно застрашава ромите. Открийте аналогиите с България сами.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Легал Компас

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си


44 коментара
  • 1
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain

    Тези партии без изключение са отговор на дълбоки икономически, културни и морални проблеми в обществото. Или съчетание от трите. Когато държвата не се справя с тези неща е нормално гражданите да поискат да решат проблемите сами. И Хитлер е действал с убеждението, че е прав, и много немци са го подкрепяли, нали? Така че проблемът не са тези партии или структури, а истинският проблем са проблемите, срещу които те се борят. Тези (истинските) проблеми могат да се решават и не по такъв начин. Но когато не се решават по никакъв начин, стигаме до тук.
    И съм убеден, че ако след 100 години пак има такива проблеми, пак ще има и такива партии.

  • 2
    mmiu avatar :-?
    mmiu

    Ето един случай, в който държавата, със съответния и орган, е длъжна да се намеси - предупреждавайки, водейки дела.. Много интересна история, благодаря за изчерпателният текст.

    У нас чакаме Прокуратурата да се самосезира за свинщините на Волен ехе откога... Но хайде, той има депутатски имунитет - трябва да убие човек, за да му го свалят. Обаче Джамбазки и останалите нямат. Кому е удобно да им се дава трибуна?

  • 3
    palitza avatar :-?
    palitza

    Езикът на омразата е много лошо нещо. Ксенофобията и фашизмът - също. Но какво да кажем за езика на социологията?

    Ст. н. с. д-р Анна Мантарова, Институт по социология при БАН - София, "Етнически аспекти на престъпността в България и Македония"
    http://www.balkans21.org/2002_1/mantarova1.html
    http://www.balkans21.org/2002_1/mantarova2.html

  • 4
    b.manchev avatar :-(
    b.manchev

    В държави, като нашата с фасадна демокрация /липса на справедливост, правосъдие и контрол на държавните институции/, където никой, никога не е достатъчно виновен, за да бъде осъден – всичко е позволено, и нищо не е забранено!

    Те "експертите" по сигурността и правораздавателните институции – ние им плащаме повече от достатъчно, а пък те ни заблуждават, че ни пазят, и ни обясняват, как друг трябвало да им свърши работата.

    И затова, се намират подготвени фашизоидни организации и партии, които да се възползват от страховете и невежеството на мнозинството и при това съвсем демократично и законово – поне за сега!

  • 5
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Подобни партии и движения отразяват предимно амбициите на шепа добре ориентирани псевдо-лидери да придобият власт, пари и влияние. Формирането на отряди, граждански патрули и други подобни създава напрежение, но и дава популярност на "каузата" им, особено в условия близки до социално-политическо объркване и брожение.

    Ясно е, че правителството в момента дава мило и драго за отклоняване на общественото внимание от действителните проблеми и дава поле за изява на подобни формации.

    Все пак смятам толерантността на българите към останалите етноси за по-силна от моментните настроения, подклаждани от шепа скинари.

  • 6
    mitkovasilev avatar :-|
    Митко Василев

    Само ще цитирам народната поговорка - Дума дупка не прави.

  • 7
    forest avatar :-|
    Forest

    водачите и шпицкомандите им са престъпни групи които вместо да 'патрулират' и да се опитват да раздават 'правосъдие' по улиците, трябва да са в затвора, каквото би се случило във всяка една цивилизована страна. МВР ги оставя необозпокоявани за отвличане на вниманието от антиптавителствените протести.

  • 8
    juliano95 avatar :-?
    Julian Mall

    А какъв трябва да бъде езикът ни към фанатизираните убийци, режещи човешки глави и всякакви примати въобразили си че мракобесната им религия е висшата ценност, която трябва да почитаме? Може би езикът на любовта?

  • 9
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Националистическите движения навсякъде възникват по време на икономически и политически кризи. Те използват простата формула "малкото за нашите хора". Ако има стабилна икономика , държавна власт и нормална политическа среда тези движения се свеждат до маргинални, кото в крайна сметка или се криминализират, или се присъединяват към по-умерени политически движения и партии.

  • 10
    motochristo avatar :-|
    motochristo

    До коментар [#8] от "Julian Mall":

    Със сигурност не може да даваме на откровени катили като волен или расатето да определят какъв да бъде езикът дори към такива хора, каквито изброявате. волен, расатето и подобните са толкова откровено зле психически, морално и интелектуално, че би трябвало много повече да се притесняваме от такива организирани движения, отколкото от битовата престъпност или лудите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал