Как България бе осъдена да плати рекордно обезщетение за разваляне на сделка
Едно решение на съда в Страсбург през призмата на идеите за промяна на ГПК и НПК


Галина Гиргинова, Съдебни репортажи

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си
В средата на 2006 г. Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ) публикува решението си по делото "Злинсат срещу България". Казусът влиза в медийните хроники като решението на Съда в Страсбург, по което е присъдено рекордно обезщетение на жалбоподателя – държавата трябва да плати 360 хил. евро заради нарушаване на правото на справедлив процес. В дъното на осъдителното решение е възможността прокуратурата да спира сделки, без действията й да подлежат на съдебен контрол, и твърде абстрактното законодателство, което й позволява да се меси и разваля договори по свое усмотрение.
Текстовете в НПК, ГПК и Закона за съдебната власт, които превръщат държавното обвинение в безконтролен контрольор на търговския оборот, са отменени, но в последните две седмици идеята за увеличаване на правомощията на прокуратурата в тази посока не само се зароди, но светкавично, по заръка на премиера, се превъплати в същите онези нормативни текстове, които според Съда в Страсбург лишават гражданите и юридическите лица в България от дори минимална степен на правна защита, присъща на едно демократично общество.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
3 коментара
Гербаджийските "юристи" с дипломи от милиционерското училище в Симеоново толкова могат!
Българското общество не е устойчиво на експертни грешки, на грешки на държавни служители в министерства и не е общество, което може да се съпротивлява на некомпетентността на политици, регулаторни органи, икономисти, централни банкери и вманиачени политици. Умните и можещите хора в администрациите са изтласкани за сметка на синекурните назначения и заобикалянето на висшите държавни служители със свои, хранени хора. Срам ме е от качеството на управленските решения, които всеки гражданин е длъжен да понася от глупаци на висши държавни постове, които ти се хилят в лицето и ти обясняват, че не са длъжни да спазват закона.
Прокуратурата е най-нереформираната част от т. нар. съдебна система и с това решение ни го показват за стотен път... Кой ще го чуе??? Тази административно-репресивна псевдо-професионална, но на практика все още военизирана и строго йерархична отломка от комунизма /в този си вид/ е напълно неефективна, както се вижда вече над 20 години... Това, което трябва да се направи, но от което никой от властимащите няма интерес, е прокуратурата да си заеме мястото на "държавен адвокат" - така както е във всички цивилизовани страни и да се съревновава при равни условия със защитата в наказателния процес и със страните в гражданското и административно производства - като представител на държавата и бранител на обществения интерес. Всичко друго е игра на демокрация и фиктивни мета-юридически конструкции, измислени само и единствено да прикрият дълбоко репресивната функция, която на практика прокуратурата все още упражнява... Докога?
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.