Решенията на ВСС са нищожни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Решенията на ВСС са нищожни

Решенията на ВСС са нищожни

След промените в Конституцията съветът не може да функционира като единен орган

16805 прочитания

© Асен Тонев


С влизане в сила на Закона за изменение и допълнение Конституцията на Република България материалната компетентност на Висшия съдебен съвет е разпределена между неговите органи - пленум, съдийска и прокурорска колегия, като е уреден и съставът на новите органи на ВСС (чл. 129 и чл. 130а КРБ). Чл. 130б от Конституцията урежда заседанията, в които ВСС чрез своите органи и в пределите на разпределената между тях компетентност взема своите решения.  

Преходните и заключителни разпоредби към това изменение и допълнение на Конституцията (§ 9 и § 11) предвиждат срок за приемане на законите, които се отнасят до прилагането на новите разпоредби на чл. 130а и чл. 130б и срок и ред за разпределяне на членовете на съвета, избрани от Народното събрание в съдийската и прокурорската колегия поради това, че е предвидено изборните членове на ВСС към датата на влизане на този закон да запазят мандата си (§ 10).

Преходните и заключителни разпоредби не предвиждат възможността ВСС да продължи да осъществява конституционната своя компетентност, която му бе възложена до влизане в сила на  Закона за изменение и допълнение Конституцията на Република България. Той вече не е единен специфичен колективен административен орган на съдебната власт. Съответно не е предвидена и възможността ВСС да продължи да взема своите решения по старите условия и ред.

Преходна и заключителна разпоредба с подобно съдържание няма, а наличието на такава е задължително условие за т. нар. в съдебната теория и практика "преживяване на отменения закон". Подобно тълкуване на разпоредбите на § 9 и § 11 Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение Конституцията на Република България не може и не следва да бъде извършвано. Това е така, защото разпоредбите на КРБ имат непосредствено действие (чл. 5, ал. 2 Конституцията на Република България).

С непосредствено действие са и чл. 130а и чл. 130б Конституцията. Да се постави тяхното действие в зависимост от влизането в сила на закон (за приложението на чл. 130а и чл. 130б Конституцията на Република България ) означава да се приеме, че чл. 130а и чл. 130б Конституцията не действат до приемане на закона за тяхното приложение. Подобна преходна или заключителна конституционна норма би отрекла непосредственото действие на чл. 130а и чл. 130б Конституцията на Република България, отлагайки новата материална компетентност на новите органи на ВСС за определен период от време.

Приемането на подобна разпоредба е единствено в правомощията на Велико народно събрание, защото би представлявало изменение на принципа за непосредствено действие на конституционните разпоредби, в частност на чл. 130а и чл. 130б Конституцията на Република България. Съгласно чл. 158, т. 4 Конституцията на Република България, Великото народно събрание решава въпросите за изменение на чл. 5, ал. 2 КРБ. За сравнение § 2 и § 4 Преходните и заключителни разпоредби на Конституцията на Република България отложиха влизането в сила на новата организация на съдебната власт до приемането на нови устройствени и процесуални закони. Тези преходни разпоредби са приети именно от Велико народно събрание.

Следователно ако ВСС продължи да осъществява материалната компетентност, която му бе възложена до Закона за изменение и допълнение Конституцията на Република България (ДВ бр. 100/ 2015 г) и която вече не съществува, а бе разпределена измежду неговите нови органи, респективно да продължи да взема своите решения като единен колективен орган на съдебната власт по старите условия и ред, означава: че отказва да приложи Закона за изменение и допълнение Конституцията на Република България (ДВ бр. 100/ 2015 г), защото е противоконституционен (приет в нарушение на чл.158, т. 3 КРБ) и прилага пряко разпоредбите на Конституцията, действали до влизането му в сила или че приема своите решения в упражнение на несъществуваща (отменена) материална компетентност.

При осъществяване на своята дейност ВСС е длъжен да обсъди двете хипотези. Това е така, защото решенията на ВСС представляват индивидуални административни актове, а индивидуален административен акт, издаден от орган без материална компетентност, е нищожен. Законът за съдебната власт не обосновава материална компетентност на ВСС да продължи да осъществява правомощията, които му бяха възложени като единен орган до Закона за изменение и допълнение Конституцията на Република България Законът за съдебната власт урежда условията и реда за вземане на решенията от ВСС. Нищожността на решенията на ВСС може да се атакува чрез жалба по административен ред. Това  порок, който може да бъде изтъкнат без ограничения във времето (чл. 149, ал. 5 Административнопроцесуалния кодекс).

Порокът може да бъде изтъкнат и по граждански ред с обжалване на решението, постановено от назначения, повишен или преместен в длъжност съдия (чл. 270, ал. 1 и чл. 293, ал. 4 от Гражданския процесуален кодекс.) или с иск (също безсрочно – чл. 270, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс.).

Становището е на съдията във Върховния касационен съд Геника Михайлова. Публикуваме го с нейно съгласие. Заглавието е на редакцията.

С влизане в сила на Закона за изменение и допълнение Конституцията на Република България материалната компетентност на Висшия съдебен съвет е разпределена между неговите органи - пленум, съдийска и прокурорска колегия, като е уреден и съставът на новите органи на ВСС (чл. 129 и чл. 130а КРБ). Чл. 130б от Конституцията урежда заседанията, в които ВСС чрез своите органи и в пределите на разпределената между тях компетентност взема своите решения.  

Преходните и заключителни разпоредби към това изменение и допълнение на Конституцията (§ 9 и § 11) предвиждат срок за приемане на законите, които се отнасят до прилагането на новите разпоредби на чл. 130а и чл. 130б и срок и ред за разпределяне на членовете на съвета, избрани от Народното събрание в съдийската и прокурорската колегия поради това, че е предвидено изборните членове на ВСС към датата на влизане на този закон да запазят мандата си (§ 10).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    afektiranzritel avatar :-@
    спейс мен

    поредният юридически неграмотен закон. но какво се очаква от депутати, които са виждали Конституцията само по витрините на книжарниците и за които законът се изчерпва с "чл. еди кой си"? по едно време се прокрадваше идеята за избирателен ценз - питам защо не се прокрадна идеята за ценз на избираните? как очаквате неграмотна законодателна власт да произведе грамотен закон?

  • 2
    subaru avatar :-|
    subaru

    Браво съдия Михайлова!!! Абсолютно вярно становище. Подходящо за учебник по Обща теория на правото, и за учебник по Конституционно право. Случилото се още веднаж показва, че когато аргументите на правото бъдат захвърлени в мазето поради политическа целесъобразност и очевадна липса на съответната компетентност и то не от кой да е, а от законодателя, при промяната на Върховния закон - Конституцията, не трябва да се очаква много и от обикновените закони. За това е такова и састоянието на страната. Затова и българските граждани - данъкоплатци са най - бедните не само в ЕС а и в цяла Европа. Ако един електротехник допусне подобен брак в своята работа, токовият удар с всички произтичащи от това последици му е гарантиран. Така е и с повечето други професии....

  • 3
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "subaru":

    Приемаме че това тълкуване е вярно, тогава възниква въпроса защо не е приета "по-читава' поправка. Елементарното тълкуване е понеже депутатите са иди*ти обаче не е коректно да очакваме всеки депутат да е юрист и специалист по конституционно право. Депутата гласува за идеята : разделяме ВСС обаче този състав си довършва мандата. И как това решение ще влезе в текстовете е работа на маститите експерти. И излиза че въпросните експерти са иди*ти май ?. Да да не би госпожата или нейни колеги да са от тези мастити ескперти ?

  • 4
    balaban avatar :-|
    balaban

    ВСС остана без работа, а защо им плащат заплати? има ли правна норма да върнат парите мишоците ниедни?

  • 5
    b.manchev avatar :-P
    b.manchev

    За жалост изложеното тук становище, за сега е само хипотеза.

    Новоприетите поправки в Конституцията в същност отменят предишни нейни изменения. Това трябваше да мине за обещаното "съгласие" за започване на цялостни реформи в обществото към промяна на сегашното статуквото.

    Да си блокират сами работата на последния бастион на модела "КОЙ", е сериозен напредък с неочаквана развръзка в реформирането на съдебната ни система...

  • 6
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов

    [quote#3:"m17"]не е коректно да очакваме всеки депутат да е юрист и специалист по конституционно право[/quote]
    Не го и очакаме, но очакваме от ЗАКОНОДАТЕЛНИЯ орган като цяло да бъде компетентен. По един кадърен юрист във всяка парламентарна група е достатъчен, за да не се приемат непрекъснато правни безумия. И това ли ще кажеш, че е много? Пет юриста в парламента? Кого всъщност защитаваш?

    [quote#3:"m17"]И излиза че въпросните експерти са иди*ти май ?. Да да не би госпожата или нейни колеги да са от тези мастити ескперти ? [/quote]Ако наистина вярваш, че е задача на регулирания чрез КРБ орган да се преустрои сам, иди*тът си ти.

  • 7
    thepirineagle avatar :-?
    thepirineagle

    Мдаа, поредното законодателно чудо сътворено с тотално мнозинство от законодателните тулупи - 204 на брой. ГЕРБ,БСП,ДПС,ПФ,АБВ,барековчета и т.н.

  • 8
    pkm1436102521435381 avatar :-|
    Лисичето От Синевата

    Уважаеми, няма как точно съдия Г.Михайлова да пише каквото и да било, както и пък точно ТУК да й давате трибуна.Тази г-жа и нейният съдийски морал е знаков , тя е част от статуквото, а ВСС години вече "я брани"- тя отдавна трябваше да бъде дисциплинарно наказана и отстранена-вместо това ВСС я направи съдия във ВКС. Адвокатите сме подавали множество жалби срещу нея - никакъв отговор.Тази "дама"си позволяваше да гони адвокати от съдебната зала на СГС чрез полицай, защото те искаха точно да се запише в протокола тяхната пледоария и искания, а не диктуваните безсмислени слова от Михайлова. ДО ДЕН ДНЕШЕН тя се подвизава като върховен съдия, а реформатора Панов си мълчи ли мълчи.ВСС е кръгла нула-ПРИЗОВАВАМ ВИ ДА СИ ПОДАДЕТЕ ОСТАВКИТЕ, а парите, които получавате , да ВЪРНЕТЕ

  • 9
    pkm1436102521435381 avatar :-|
    Лисичето От Синевата

    Уважаеми, няма как точно съдия Г.Михайлова да пише каквото и да било, както и пък точно ТУК да й давате трибуна.Тази г-жа и нейният съдийски морал е знаков , тя е част от статуквото, а ВСС години вече "я брани"- тя отдавна трябваше да бъде дисциплинарно наказана и отстранена-вместо това ВСС я направи съдия във ВКС. Адвокатите сме подавали множество жалби срещу нея - никакъв отговор.Тази "дама"си позволяваше да гони адвокати от съдебната зала на СГС чрез полицай, защото те искаха точно да се запише в протокола тяхната пледоария и искания, а не диктуваните безсмислени слова от Михайлова. ДО ДЕН ДНЕШЕН тя се подвизава като върховен съдия, а реформатора Панов си мълчи ли мълчи.ВСС е кръгла нула-ПРИЗОВАВАМ ВИ ДА СИ ПОДАДЕТЕ ОСТАВКИТЕ, а парите, които получавате , да ВЪРНЕТЕ на суверена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK