ВКС: Специализираният съд се превръща в извънреден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВКС: Специализираният съд се превръща в извънреден

Председателят на правната комисия Данаил Кирилов (ГЕРБ) беше основният двигател на промените в наказателния процес. По всичко личи, че техният идеолог е прокуратурата.

ВКС: Специализираният съд се превръща в извънреден

Върховните съдии сезираха Конституционния съд за преместването на делата за корупция

9610 прочитания

Председателят на правната комисия Данаил Кирилов (ГЕРБ) беше основният двигател на промените в наказателния процес. По всичко личи, че техният идеолог е прокуратурата.

© Надежда Чипева


С последните промени в Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК) и в Закона за съдебната власт (ЗСВ) специализираните съдилища се превръщат в извънредни, което конституцията не допуска. Това е по същество една от основните тези на Върховния касационен съд (ВКС) в искането му до Конституционния съд (КС), с което се атакува преместването на делата за "високата" корупция в специализирания съд, както и някои други законови нововъведения в наказателното правораздаване.

В края на юли бяха приети промени в НПК, с които делата за корупция срещу десет категории държавни служители и такива на ръководни длъжности (магистрати, депутати, министри, председатели на държавни агенции, кметове, митничари и полицаи и т.н.) бяха преместени в специализирания съд. Повечето от тях до този момент бяха подсъдни на Софийския градски съд.

Според върховните съдии преместването на делата по този начин от СГС в спецсъда противоречи на два текста от конституцията. На чл. 4, който определя България като правова държава, и на чл. 119, ал. 3, който не допуска извънредни съдилища.

"Извънредни съдилища не са допустими в правовите държави, каквато по конституция е Република България, защото те се създават за обслужването на определени политически цели в разрез с разбирането за независим съд, който по дефиниция не може да обслужва такива цели", пише в искането на върховните съдии.

В него се сочи, че до момента подсъдността на делата в специализирания съд се е определяла по материя (вид престъпление), а след последните промени тя вече се определя според качеството на извършителя на престъплението. "Оспореното изменение и допълнение на НПК представлява съществено отстъпление от идеята, че компетентността на специализираните съдилища се определя единствено съобразно предметен критерий, свързан с правната квалификация на деянието. Посочени са няколко категории субекти, чиято длъжност предопределя промяна на подсъдността и разглеждане на делата от специализираните вместо от общите съдилища. Специализацията на съда няма как да бъде обвързана със субекта, тъй като особеното качество на дееца намира отражение в материалноправната норма, включително и в санкционната й част, обичайно предвиждаща по-тежка наказателна репресия", е записано в искането, изпратено до КС.

Допълнителен аргумент за превръщането на специализирания съд в извънреден е и обстоятелството, че с промени в Закона за съдебната власт, приети през октомври, беше създаден специален ред за командироване на съдии от цялата страна в двете спецсъдилища. "Това правомощие на председателя на Апелативния специализиран наказателен съд е изключително и не е предоставено на никой друг ръководител на орган на съдебна власт", пише още в искането на ВКС, в което е припомнено решението на КС по дело във връзка с въвеждането на специализираните съдилища през 2011 г. Тогава Конституционният съд прие, че е "особено съществено, за да не бъде определен Специализираният наказателен съд като извънреден и да отговаря на изискванията за безпристрастност и независимост, е, на първо място, той да прилага общоустановените правила, които се съдържат в материалните и процесуалните закони, които прилагат общите съдилища, и, на второ място – условията и редът за назначаване на съдиите в него да са същите, прилагани при назначаване на съдиите в цялата съдебна система".

Още един аргумент за превръщането на спецсъда в извънреден, пак изведен от последната промяна в съдебния закон, са предвидените бонуси за магистратите и служителите, работещи в спецсъдилищата и спецпрокуратурите, каквито колегите им от другите институции нямат. Това поставя работещите в специализираните структури в привилегировано положение по отношение на тези от общите съдилища и специализирания военен съд, пише в искането на ВКС до КС.

Извън темата за специализираните съдилища от ВКС сезират КС и с друга нова разпоредба в НПК, според която "ревизионните актове, с които са установени данъчни задължения и задължения за задължителни осигурителни вноски", както и докладите на Сметната палата, се приравняват на доказателствено средство в наказателния процес. Според ВКС разпоредбата противоречи конституцията, която установява "конституционно изискване съдилищата да осигуряват равенство и условия за състезателност на страните в съдебния процес", "понеже доказателствата, установявани с тях, не се събрани и проверени в състезателна процедура, с обезпечаване на равенство на средствата".

От Конституционния съд съобщиха, че вече има образувано дело по това искане и негов докладчик е бившият зам.-председател на ВКС Таня Райковска.

С последните промени в Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК) и в Закона за съдебната власт (ЗСВ) специализираните съдилища се превръщат в извънредни, което конституцията не допуска. Това е по същество една от основните тези на Върховния касационен съд (ВКС) в искането му до Конституционния съд (КС), с което се атакува преместването на делата за "високата" корупция в специализирания съд, както и някои други законови нововъведения в наказателното правораздаване.

В края на юли бяха приети промени в НПК, с които делата за корупция срещу десет категории държавни служители и такива на ръководни длъжности (магистрати, депутати, министри, председатели на държавни агенции, кметове, митничари и полицаи и т.н.) бяха преместени в специализирания съд. Повечето от тях до този момент бяха подсъдни на Софийския градски съд.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK