Властта и медиите - кой на кого е по-удобен?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Властта и медиите - кой на кого е по-удобен?

Въпреки че откри пресконференцията на фондация "Медийна демокрация", председателят на СЕМ Георги Лозанов обясни, че вече ще е в позицията на наблюдаван

Властта и медиите - кой на кого е по-удобен?

Все още липсва знание за медийната собственост, подчертаха експертите от фондация "Медийна демокрация"

5627 прочитания

Въпреки че откри пресконференцията на фондация "Медийна демокрация", председателят на СЕМ Георги Лозанов обясни, че вече ще е в позицията на наблюдаван

© Надежда Чипева


Медиите в България упражняват без страх критическата си енергия, когато тя не е насочена към конкретен отговорен политически субект и са твърде плахи в отношението си към властимащите. Това показват част от резултатите на Лабораторията за медиен мониторинг на фондация "Медийна демокрация", обобщени в доклад за поведението на медиите в последните три месеца. Наблюденията им отбелязват и един растящ парадокс - медиите дават положителна оценка на дейността на министър-председателя Бойко Борисов, но отрицателна на правителството като цяло.

Един основен въпрос обаче остава без конкретен отговор. Кой стои зад медиите? "Липсва ни знание за прозрачността на медийната собственост", обясни доц. д-р Орлин Спасов, ръководител проекти в организацията и продължи: "Продължаваме да знаем малко за размера на тиража на отделните вестници; знаем малко и за начините, по които медиите привличат своите рекламодатели. Колко са работещите журналисти в страната? Каква е средната им заплата? Липсват ни познания за основни неща в медиите".

Фондация "Медийна демокрация" е основана през 2007 г. с основна мисия да дава публичност на скритата власт в страната, както и да защитава медиите от влиянието на управляващите. Това обясни управителят й доц. Георги Лозанов в началото на пресконференцията. След това се оттегли от трибуната, заради новата си позиция на председател на Съвета за електронни медии (СЕМ). "Аз сега ще съм по-скоро обект на изследванията, отколкото техен ръководител", каза Лозанов.

Кой е по-по най

Анализът на фондацията обхваща наблюдения върху публикациите на седем български всекидневника в продължение на три месеца. Изследвани са също и серия от новинарски телевизионни блокове, както и по-нетрадиционните медийни формати като Facebook и Twitter. Проучването обхваща 4 485 информационни единици. Според представените от фондацията данни премиерът Бойко Борисов е без съмнение политическата фигура на България с най-силно медийно присъствие. 

През последните три месеца са били публикувани близо 1700 статии, свързани с министър-председателя, близо три пъти по-малко са се отнасяли до двамата вице-премиери, а едва 514 - до дейността на държавния глава Георги Първанов, показват резултатите. Наблюдава се увеличаване на дистанцията между Борисов и останалите политически играчи.

"Свидетели сме на т.нар. персонализиране на политиката", обясниха от фондация "Медийна демокрация", коментирайки тенденцията да се поставя акцент върху личността, а не толкова върху политическите партии и държавни институции. Министър-председателят е споменаван от пресата предимно в положителна светлина, докато изказванията за правителството са в повечето случаи отрицателни. Това показва, че критиката на медиите пада върху институцията на изпълнителната власт, а не върху конкретната фигура на нейния представител.

В анализа си на отношението между медиите и властта в последното тримесечие, фондацията наблегна и на начините, по които политиците общуват с хората. Политическите блогове, отбелязаха представители, са източник на информация единствено по време на избори. В рамките на една година публикациите в политически блогове са спаднали над 10 пъти. Това са "пустеещи зони", каза Марина Кирова, която следи това поле.

Малкото политици, по-запознати с нетрадиционните форми на комуникация се оказаха еврокомисарят Кристалина Георгиева и външният министър Николай Младенов, които имат лични профили в Twitter. "Отличник" е Младенов, който редовно използва мрежата, за да съобщава важни новини като например заметресението в Чили и отвличането на българските журналисти в Газа, обясниха още от фондацията. Колкото до Facebook, и той като блоговете, е средство за комуникация на политиците единствено преди и по време на избори. "Тогава Facebook се превръща в политическа мрежа", каза наблюдаващата го Ели Александрова. Но все пак, през останалото време той си остава пространство за социални срещи, споделяне, изказване на симпатии. Показателно за мрежата е, че въпреки покачването на рейтинга на Цветан Цветанов спрямо този на Борисов, премиерът има над 35 пъти повече последователи.

Медиите в България упражняват без страх критическата си енергия, когато тя не е насочена към конкретен отговорен политически субект и са твърде плахи в отношението си към властимащите. Това показват част от резултатите на Лабораторията за медиен мониторинг на фондация "Медийна демокрация", обобщени в доклад за поведението на медиите в последните три месеца. Наблюденията им отбелязват и един растящ парадокс - медиите дават положителна оценка на дейността на министър-председателя Бойко Борисов, но отрицателна на правителството като цяло.

Един основен въпрос обаче остава без конкретен отговор. Кой стои зад медиите? "Липсва ни знание за прозрачността на медийната собственост", обясни доц. д-р Орлин Спасов, ръководител проекти в организацията и продължи: "Продължаваме да знаем малко за размера на тиража на отделните вестници; знаем малко и за начините, по които медиите привличат своите рекламодатели. Колко са работещите журналисти в страната? Каква е средната им заплата? Липсват ни познания за основни неща в медиите".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Въпросът " Кой стои зад медиите?" е повече смешен отколкото наивен...
    Прилича на въпроса от кого е бременна кака?
    Ако трябваше Сульо и Пульо да знае, Бог щеше да сложи снимката на правача на челото на кака.... ДА ама НЕ.....
    Така че не любопитствайте извън "нормалните" Божи граници......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK