Съвършенствата на авторското право

През изминалите седмици законопроектът за изменение и допълнение на Закона за авторските и сродни права, бе приет на първо четене от Комисията по културата, гражданското общество и медиите и от Комисията по правни въпроси.

Съвършенствата на авторското право

Асоциацията на търговските медии АБРО започва кампания в подкрепа на Закона за авторските и сродни права

Весислава Антонова
10050 прочитания

През изминалите седмици законопроектът за изменение и допълнение на Закона за авторските и сродни права, бе приет на първо четене от Комисията по културата, гражданското общество и медиите и от Комисията по правни въпроси.

© Надежда Чипева


До не отдавна Асоциацията на българските радио-и телевизионни оператори (АБРО) и Музикаутор сякаш бяха в тиха вражда. Това вече не е така от април, когато двете организации подписаха

споразумение за уреждане на авторските права за излъчваната музика в търговските доставчици на радио услуги. Това споразумение, бе определено от бизнеса като революционно, защото уреди взаимоотношенията между двете организации за пет години напред.

В резултат на петилетното споразумение се очаква чрез него над 90% от музиката в частния радио ефир да продължи да се излъчва легално. Според Закона за авторското право и сродните му права всички доставчици на радио услуги, които излъчват музика на територията на България, трябва да заплащат отчисления за авторски права към Музикаутор – сдружението за колективно управление на авторските права на композитори, аранжори и автори на текст към музика.

Търговските оператори

С днешна дата и АБРО и Музикаутор подкрепят приемането и модернизирането на  Закона за авторското право и сродните му права. Всеки обаче по своему.

Днес АБРО) разпространи съобщение до медиите, че започва кампания в подкрепа на измененията в Закона за авторското право. В писмото на организацията се казва, че "отчитайки необходимостта от защита на творческия потенциал и в отговор на обществените очаквания, Министерският съвет е предложил на Народното събрание да приеме изменения в Закона за авторското право, които ефективно да решат натрупаните с години проблеми в сектора". През изминалите седмици законопроектът бе приет на първо четене от Комисията по културата, гражданското общество и медиите и от Комисията по правни въпроси. В становищата и на двете комисии се казва, че същият изцяло съответства на европейското законодателство и практиката в страните – членки на Европейския съюз, като дава ефективна възможност да бъдат адекватно решени редица проблеми.

АБРО и нейните членове, са настоявали за промени в областта на интелектуалната собственост, "които да доведат до пълна прозрачност и отчетност за това къде отиват огромните суми, които медиите изплащат и въобще стигат ли те до творците за които са предназначени. С предложените и приети от двете комисии текстове се заявява политическа воля за реформа и намиране на ефективни решения, които да изравнят баланса между правоносители и правопритежатели", пише в писмото на АБРО до медиите.

В знак на подкрепа на предложения асоциацията на търговските медии и членовете и започват медийна кампания. Целта на кампанията е да бъде внесена по-голяма яснота за начина по който се събират и разпределят сумите, които ежемесечно се изплащат за права и как те не стигат до много правоносители с които ежедневно АБРО контактува.

От първи октомври, в ефира на членовете на АБРО – доставчици на радиоуслуги, започва да звучи специално изработен клип, който изразява позицията на организацията. По време на кампанията, която ще продължи в рамките на един месец ще бъдат излъчени и редица телевизионни репортажи, които да покажат на зрителите нуждата от реформа в областта на колективното управление.

От асоциацията предупреждават, че "Изключително внимателно ще следим цялата дискусия по предлаганите промени, като активно участваме в нея".

Авторите

Музикаутор, които също подкрепят закона обаче имат обаче и конкретни изискания към него. Да не бъде отменян чл. 26 на Закона за авторските и сродни права, който урежда компенсационните възнаграждения на правоносителите от продажбата на празни носители (като CD, DVD) и устройства (като MP3 плейъри, копирни машини и т.н..).

Към българското дружество за управление на авторските права на композитори и текстописци Музикаутор са се присъединили Международната конфедерация на дружествата на автори и композитори (CISAC) и Международното бюро на авторските дружества, управляващи правата за механичен запис и възпроизвеждане (BIEM). Ръководствата на двете организации, представлявани от Тиери Дезюрмон, Роналд Мои, Митко Чапалбашев и Ненад Марчеч бяха в България, за да се срещнат с председателя на Комисията по култура, гражданско общество и медии Даниела Петрова и да депозират в българското Народно събрание официалното становище на Европейския комитет на CISAC, че отпадането на чл. 26 от закона е в разрез с европейската директива за авторските права и България може да понесе сериозни санкции от Европа.

От Музикаутор припомнят, че във внесения за разглеждане в парламента Закон за изменение и допълнение на Закона за авторско право и сродните му права е предвидено да отпадне чл. 26, който урежда системата за възнаграждения при свободно използване на произведения, изпълнения, звукозаписи, записи на филми. Тези възнаграждения се събират от специално създаденото за тази цел дружество за колективно управление КопиБГ, което ги разпределя на всички правоносители.

По сега действащия закон 20% от компенсационните възнаграждения по чл.26 се изплащат директно на Национален фонд "Култура" към Министерство на културата, който подпомага развитието на българската култура, като субсидира различните изкуства, културни дейности и творци. Според Музикаутор и неговите международни партньори, отпадането на този текст ще доведе до пряко противоречие с цитираната директива, според която ако законодателството на страна - членка допуска свободното използване, то тя трябва да предвиди и система за справедливо възнаграждение за това свободно използване. По сега действащия закон това се осигурява като се събира процент от цената на празни звуконосители или видеоносители и устройства, позволяващи записване на защитено съдържание.

Очевидно предстои интересен и разгорещен дебат при приемането на Закона за авторските и сродни права в парламента на второ четене, където ще продължат да се сблъскват интересите на съсловните организации, чието развитие и съществуване зависи от записаното в него. Едно е сигурно, че законът трябва да е европейски по дух и да дава възможност на бизнеса да функционира по точни правила.

До не отдавна Асоциацията на българските радио-и телевизионни оператори (АБРО) и Музикаутор сякаш бяха в тиха вражда. Това вече не е така от април, когато двете организации подписаха

споразумение за уреждане на авторските права за излъчваната музика в търговските доставчици на радио услуги. Това споразумение, бе определено от бизнеса като революционно, защото уреди взаимоотношенията между двете организации за пет години напред.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


11 коментара
  • 1
    unsworth avatar :-|
    unsworth

    Промените в закона за авторското право ли връщат на дневен ред споразумението от април?

    Впрочем какво е то? Удовлетворява ли авторите?

  • 2
    vesi_antonova avatar :-|
    Весислава Антонова

    До коментар [#1] от "unsworth":
    Благодаря ви! Въпросите ви са уместни. Трябва да има продължение на темата, но да изчакаме другата седмица дебата да се пренесе в парламента и да видим заинтересованите страни ще заемат ли активна позиция както обещават :) И да не са активни, ние ще ги питаме "какво" и "защо".

  • 3
    peshi avatar :-?
    Peshi

    Също така не би било лошо в продължението по темата да се засегне и въпроса - кой (и въобще има ли такъв) защитава интересите на тъй наречените "потребители", тъй като те се явяват не само заинтересована, но и бих казал основна страна по въпроса - те са "инвеститорите" за чийто пари в крайна сметка е борбата.

  • 4
    ardncfn avatar :-|
    ardncfn

    Няма ли редактори/коректори, които да четат/проверяват текстовете, преди да бъдат публикувани? Пълни са с правописни и пунктуационни грешки. Много, много лоша писмена култура.

  • 5
    shemmy avatar :-?
    Commentator

    Ако не се лъжа, именно АБРО пак въртяха преди няколко месеца клипче тип "призоваваме депутатите за промени в закона за авторско право", след това явно са си го написали (шефа им е нещатен съветник на Комисията по култура, според обявените преди седмица-две данни от парламента), а сега все пак, са решили да изграят на сигурно като пуснат ново клипче - "нека помогнем на депутатите да гласуват закона, който ние написахме" :))) колко мило. БТВ, някой знае ли какво толкова има променено в този закон, което толкова ги засяга, че постоянно ни облъчват с малоумни клипчета? Та чак депутатите да се нуждаят от подкрепа?

  • mefkata

    http://www.facebook.com/note.php?note_id=107688692628543&id=100000174079366

    от Vaso Gurov на 03 октомври 2010 г. в 18:15
    Обръщам се към вас по повод новия закон за авторско право, който ни готвят в парламента!
    Измененията и допълненията, които се предвиждат, защитават всякакви други, но не и авторски и сродни права. По този повод всякакви твърдения, които вече се лансират в медиите, че той ще работи в интерес на творците са неверни. Смея да твърдя това като участник в работната група, която беше сформирана към Министерство на културата и чийто предложения изобщо не бяха взети предвид при оформянето на крайните текстове. Тъкмо напротив- там натежаха изключително интересите на ползватели.
    Ако този закон бъде приет в сегашния му вид,той няма да помага на творците в България.
    По този повод : Господа депутати, ако не искате да ставате дупетати, съобразете се с исканията на
    поети, писатели и артисти,
    композитори, режисьори и сценаристи
    и ги потърсете между първо и второ четене на закона.
    В противен случай, не наричайте закона си Закон за Авторското Право и Сродни Права (ЗАПСП).
    Наречете го – Закон за Авторското и Сродно Робуване, Ангария и Недоимък (……..….).
    Така ще ви отива повече.
    А вие хора на духа и изкуството вдигнете наведените си от срам глави и ударете по масата!
    В противен случай ще продължите да получавате годишно от авторски права толкова, колкото някои депутати харчат за един ден. А това не е добре за никой в България!

  • 7
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    Нещо не я разбирам аз тази логика - кои са тези "правоносители"? При положение, че на записваеми носители могат да се разпространяват и пиратски копия на софтуерни продукти, това означава ли, че софтуерните компании също трябва да получават част от тази такса? И ако продължим в този дух, къде ще му излезе края...?

  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc

    До коментар [#7] от "a_lizzard":

    Нека да доразвия. По закон имаш право на едно архивно копие (мисля че се наричаше правото на честно ползване или нещо подобно - на английски е fair use). Като си направиш допустимото по закон копие, авторките права от него къде отиват?

    Като си направиш архив с файловете на CD, таксата къде отива - при Майкрософт (ако имаш повече .doc файлове) или при Adobe (ако .pdf са повече)? Ами ако .pdf файловете не са правени с Adobe, а с някой друг софтуер (има и безплатни)?

    Нека да сме наясно: в момента никой не записва музика на CD. Дори във вид на .mp3. Музиката се пише директно на плейъри, на флашки, на харддискове. На DVD евентуално се записват пиратски филми, и то предимно като .avi. В момента е по-евтино да почакаш 1-2 години и да си купиш филма на DVDс бг субтитри, отколкото да се занимаваш да го сваляш от интернет и да му вкарваш субтитрите ръчно.

    И така, за тези, които не са разбрали, на CD/DVD се пишат предимно данни. Дали това са лични архиви или пиратски игри, вече е отделен проблем. Само че нещо не виждам да има отчисления за софтуерните разработчици.

    А доколкото познавам и АБРО и Музикаутор, те ще се погрижат само за своите печалби, не за тези на авторите.

  • 9
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Давам още един пример, ако напишеш своята дипломна работа на свободен формат /опън офис/, запишеш я на диск, принтираш я и я снимаш на копирна машина, защо плащаш авторски права за собствения си труд, същото важи и за курсова работа и изобщо всяка авторска разработка, пълна идиотщина е това.

  • 10
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard

    Така де, и аз това исках да кажа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал