Няма кой да бие тъпана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Няма кой да бие тъпана

Golden Drum

Няма кой да бие тъпана

Заявките за участие в Golden Drum продължават да намаляват, но не само заради кризата

Красимира Карамфилова
5820 прочитания

Golden Drum

© Golden Drum


Ако преди години българският рекламен пазар можеше да се похвали с някоя и друга награда от международния фестивал Golden Drum, то уви осемнадесетото издание на събитието, което по традиция събира агенциите от т.нар. Нова Европа в курорта Порторож, Словения, не зарадва местния пазар с нито един приз.

Въпреки че този факт не говори добре за постиженията на българските агенции, далеч не представлява най-голямото разочарование от Golden Drum.

За поредна година беше потвърдена тенденцията за спад при заявките за участие в конкурса. Сега 1491 проекта, което е със 71 по-малко от изминалата, се състезаваха за наградите на рекламния фестивал. Страни като Полша, Словения и Израел и Румъния са подали с приблизително 50% по-малко заявки в сравнение с 2010 г., за сметка на Чехия и най-вече Русия, чието засилено участие запълва дупката, оставена след оттеглянето на агенциите. Като причина за малкия брой желаещи да присъстват в конкурса отново се посочва неблагоприятната икономическата ситуация. Робърт Манли, новият творчески директор на българския офис на Ogilvy, обяснява, че "таксите за вход и пътуване са първият разход, който бива изрязан, когато агенциите са поставени пред трудни финансови решения".

Държави, участвали в Golden Drum и подадените от тях заявки: Албания (2), Армения(0), Австрия(98), Азербайджан (0), Беларус (5), България (34), Босна и Херцеговина(0), Кипър (0), Чехия (176), Черна Гора(0), Естония (4), Финландия (50), Гърция (28), Грузия (4), Хърватска (10), Унгария (74), Израел (56), Казахстан (5), Киргизстан (0), Косово (0), Латвия (8), Литва (56), Ливан (19), Македония (9), Малта (0), Молдова (0), Полша (102), Румъния (70), Русия (328), Сърбия (40), Словакия (71), Словения (43), Таджикистан (0), Турция (112), Туркменистан (0), Украйна (87), Узбекистан (0)

Но причината за оттеглянето на цели пазари не се крие единствено в недостатъчните финансови средства. По мнение на Николай Неделчев, главен изпълнителен директор на холдинга от рекламни агенции Publicis MARC, съревнованието с агенции от Западна Европа, които работят с огромни бюджети и по подразбиране имат дългогодишен опит в рекламния бизнес, донякъде обезсърчава участниците в Golden Drum. "През последните близо 6 години, организаторите на фестивала допускат една често срещана маркетингова грешка. Опитват се да продават нишов продукт на всички. Така за наградите във фестивала, в който би трябвало да участват агенции от региона, до миналата година се състезаваха представители и от Австралия, Близкия Изток и Западна Европа", смята Николай Неделчев.

Как да се върне старият блясък на Golden Drum?

Вероятно този въпрос са си задавали и организаторите на фестивала, защото още тази година те предприеха някои важни структурни и административни промени.

Една от най-ефективните според Николай Неделчев е завръщането на фестивала към традиционните разбирания за "Нова Европа" и ясно дефиниране на държавите, които имат право да участват в конкурса (виж карето). Това обаче няма да е достатъчно, за да върне високото участие, който фестивалът имаше през първите 10 години от съществуването си.

Промени са нанесени и в оценяването, и във формата на журито на конкурса. Основната разлика се състои в разделянето на заявките на две основни секции. В първата влизат 8 подгрупи от кампании, които използват един основен канал за комуникация (Single Channel). Втората основна секция, се състои от 6 подгрупи и представя кампаниите, за които са използвани множество канали за разпространяване на концепция (Multi Channel).

В съответствие с новата структура на конкурса начинът на оценяване също се променя. Два екипа от по 11 професионалисти с опит в международни рекламни агенции с председатели Стефан Шмидт TBWA Europe за групата от Single Channel категории и Матиас Палм-Йенсен, EMEA MCCann Worldgroup за Multi Channel оценява отделните секции. Според организаторите, това е един вид инвестиция в бъдещето на фестивала и резултатите от промените ще последват след няколко години. Според представители на агенциите, с които се свързахме обаче тези усилия съвсем не са достатъчни. "Разделянето на категориите не беше безсмислено, но по мое мнение провеждането на две церемонии по награждаване не беше особено сполучливо решение", коментира за "Капитал" Робърт Манли.

Освен малко желаещи да участват в конкурса, на 18-тото издание на фестивала

Липсват и посетители

За да има посещаемост, фестивалът трябва да предлага и добавена стойност на участниците. Такава е идеята зад уъркшоп сесиите и лекциите на експерти в бранша. За жалост обаче, високите такси, по мнение на Николай Неделчев, пречат на агенциите да изпращат повече представители: "Ако лекциите се водят от качествени хора, присъствието ни би си струвало." Той признава, че качеството на лекторите тази година е било по-високо от предните издания на фестивала. Като пример за това, той дава Фернандо Вега Олмош, председател на творческия отдел на JWT за Европа и Южна Америка, който е говорил по темата "Откъде идват великите идеи?".

Това определено е добра стъпка за привличане на повече посетители от агенциите в региона, но далеч не е достатъчна. За в бъдеще Робърт Манли препоръчва да се търсят повече професионалисти в бранша, които действително да са част от него. "Лекциите на дигитална тематика не бяха достатъчно задълбочени, представени от изследователска компания и издатели на списания. Бих желал догодина да видя лектори, които наистина произвеждат съдържание за дигиталните медии."

Качеството на заявките

За Стефан Шмидт, председател на Single Channel журито, трябва да се отбележи и фактът, че кампаниите, които са създадени специално за участие във фестивали, а не по поръчка на определен клиент, тази година са по-малко. По неговите думи пазарите от "Нова Европа" започват да разбират колко вредни за бранша и креативната индустрия са този тип участия.

"Ако трябва да обобщя, смятам, че нивото продължава да пада. Аз лично бях изненадан от начина, по-който заявките бяха разпределени в категории, както и от изборът на журито в някои от тях", коментира управляващият директор на холдинга Publicis Николай Неделчев. 

Стефан Шмидт е цитиран в официалното прес съобщение на Golden Drum, че разбиранията за креативност не са строго определени и участието на толкова много пазари, които не са тясно свързани, може да доведе до противоречиви мнения. "Кампания, която е получила позитивни отзиви на Cannes Lions например, може изобщо да не бъде забелязана на Golden Drum и обратно."

Golden Drum и тази година не успя да представи напълно положително рекламния бизнес в региона от т.нар. Нова Европа, но организаторите действително полагат усилия това да се промени. Може би догодина те трябва да се концентрират повече върху развитието на Golden Drum като качествен продукт, който да бъде интересен и полезен за агенциите от региона.

Grand Prix от Golden Drum получиха:

В секцията Multi Channel:

Интегрирана комуникационна кампания

Кампания: American Rom

Агенция: MCCANN ERICKSON Румъния

Клиент: Kandia Dulce

Директна Комуникация

Кампания: Secrets Behind Paintings

Агенция: LEO BURNETT Полша

Клиент: Национален музей Краков

Дигитална Кампания

Кампания: Vodafone Cerebel

Агенция: MCCANN ERICKSON Румъния

Клиент: Vodafone Румъния

Събития

Кампания: The Wedding

Агенция: MCCANN ERICKSON Румъния

Клиент: Vodafone Romania

PR

Кампания: Vodafone Chivu

Агенция: MCCANN ERICKSON Румъния

Клиент: Vodafone Romania

Иновативна кампания

Кампания: Turkcell Tweet

Агенция: RABARBA Турция

Клиент: Turkcell

В секция Single Channel:

Рекламен клип(телевизия, кино, интернет)

Кампания: Surprise/ Passion

Агенция: OGILVY & MATHER Украйна

Клиент: Bank Forum

Преса:

Кампания: Color 1/2/3

Агенция: LEO BURNETT Полша

Клиент: Procter & Gamble

Външна реклама:

Кампания: All The Names In The Country Share The Logo

Агенция: SHALMOR AVNON AMICHAY Израел / Y&R INTERACTIVE Тел Авив

Клиент: Strauss

Радио

Кампания: Gugl-Paris

Агенция: DEMNER, MERLICEK & BERGMANN WERBEGESELLSCHAFT MBH Австрия

Клиент: Mobilkom Austria AG/ bob

Директна комуникация:

Кампания: Books Fresheners

Агенция: VOSKHOD Русия

Клиент: 100 000 Books

Корпоративни и бранд материали:

Кампания: A 365 nights a year calendar

Агенция: GREY WORLDWIDE Варшава

Клиент: Taboo Condoms

Дигитална кампания:

Кампания: Google Analytics as our Media

Агенция: TRIAD ADVERTISING Словакия

Клиент: Riesenia.com Analytics.sk

Иновативна кампания:

Кампания: What a person can miss, a machine wil find.

Агенция: EURO RSCG Варшава

Клиент: Amazonki - Stowarzyszenie Warszawa Centrum

Ако преди години българският рекламен пазар можеше да се похвали с някоя и друга награда от международния фестивал Golden Drum, то уви осемнадесетото издание на събитието, което по традиция събира агенциите от т.нар. Нова Европа в курорта Порторож, Словения, не зарадва местния пазар с нито един приз.

Въпреки че този факт не говори добре за постиженията на българските агенции, далеч не представлява най-голямото разочарование от Golden Drum.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK