Скандал с дъх на анасон
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Скандал с дъх на анасон

 В рекламните среди тръгнаха слухове, че казусът с "Узаки Зорбас" е резултат от ожесточената конкуренция в сегмента на алкохолните напитки.

Скандал с дъх на анасон

Зорница Стоилова
8978 прочитания

 В рекламните среди тръгнаха слухове, че казусът с "Узаки Зорбас" е резултат от ожесточената конкуренция в сегмента на алкохолните напитки.

© Юлия Лазарова


Освен поредния "сезон на дините", лятото на 2009 се очертава и като сезонът на скандалите за алкохолния бизнес в България. Първо бяха "Винпром Пещера" и тяхната viral кампания с псевдо-папарашкото клипче на полуголата попфолк певица Андреа, която е новото рекламно лице на мастика "Пещера".

А Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) атакува днес основния конкурент на "Винпром Пещера" в сегмента - SIS Industries с обвинението, че рекламата на новия им продукт "Узаки Зорбас" е заблуждаваща и съдържа недостоверна информация. В официалното прессъобщение на комисията се казва, че цялостното впечатление, което оставя рекламата, насочва към популярното в България гръцко питие узо и "подведени от рекламното послание, в което сюжетът е изграден изцяло върху елементи от гръцката култура, език и самобитност, потребителите биха закупили напитката".

В действителност рекламата на "Узакис Зорбас" представя типичен гръцки пейзаж, танцуващи сиртаки морски вълци, задължителната за рекламите на алкохол пищна руса девойка и слоган, който те подканя към действие: "Ела, ела!" (от гр. - "хайде, хайде") Проблемът, според КЗК, обаче е, че тв клипът ни кара да си мислим, че купуваме узо, докато всъщност ни продава мастика. И определя това като увреждащо интересите на конкурентите им на българския пазар, които произвеждат мастика и на търговците, които внасят и продават узо.

Дима Иванова, директор на пресцентъра на КЗК, обясни пред "Капитал", че срещу SIS Industries е образувана преписка и в срок от два месеца предстои комисията да излезе с окончателно решение по казуса. Въпреки, че на сайта на институцията още не е качено официално решение, от регулатора, казаха че са поискали превантивното спиране на клипа като временна мярка срещу нарушението. Дима Иванова каза още, че комисията е изпратила официално писмо до алкохолната компания днес, за да ги уведоми за образуваната преписка, а те имат задължението в еднодневен срок след получаване на уведомлението да спрат излъчването на тв клипа.

Маркетинг директорът на SIS Industries Весела Калчишкова обаче коментира, че до момента не са получили нито официалното становище на комисията, нито са били поканени на превантивно съвещание, за да обсъдят казуса. Тя обясни още, че на този етап няма да коментират случая и предпочитат да изчакат писмото на КЗК.

В рекламните среди вече се коментира, че казусът е резултат от ожесточената борба между двата основни конкурента в сегмента на анасоновите напитки - "Винпром Пещера" и SIS Industries, която чисто маркетингово досега се изразяваше в това кой ще излезе с по-провокативна рекламна кампания и кой ще привлече по-актуална попфолк певица за рекламно лице. Извън теорията на вероятностите и слуховете обаче, очаквайте продължението тук, в блога.

Освен поредния "сезон на дините", лятото на 2009 се очертава и като сезонът на скандалите за алкохолния бизнес в България. Първо бяха "Винпром Пещера" и тяхната viral кампания с псевдо-папарашкото клипче на полуголата попфолк певица Андреа, която е новото рекламно лице на мастика "Пещера".

А Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) атакува днес основния конкурент на "Винпром Пещера" в сегмента - SIS Industries с обвинението, че рекламата на новия им продукт "Узаки Зорбас" е заблуждаваща и съдържа недостоверна информация. В официалното прессъобщение на комисията се казва, че цялостното впечатление, което оставя рекламата, насочва към популярното в България гръцко питие узо и "подведени от рекламното послание, в което сюжетът е изграден изцяло върху елементи от гръцката култура, език и самобитност, потребителите биха закупили напитката".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    Каква е разликата между узо и мастика?

  • 2
    borislavkandov avatar :-|
    Борислав Кандов

    Набързо намерих това за най-добро: http://www.grreporter.info/statia.php?mysid=568&t=22&

    Вероятно има разлика в начина на производство и изискванията, идея нямам...

  • 3
    Avatar :-|
    k

    мастиката има по-висок градус

  • 4
    jazzi avatar :-|
    jazzi

    В цяла Гърция, в търговската мрежа и по заведенията се продава узо Зорбас, етикета и бутилката, на което изглеждат точно като на тези на узакито на СИС Индустрийс. Аз първоначално като видях рекламата и реших, че гърците рекламират узото си. После се загледах и заподозрях измамата! Какво е това "узаки" е интересен въпрос...А дали имитира гръцко узо, може да се увери всеки, който види бутилка узо "Зорбас" :)))

  • 5
    Avatar :-|
    ro55en

    Това, което са направили от карнобатска е стар маркетингов трик.
    Има строги законови изисквания за рекламиране на силно алкохолни напитки. За да могат да показват пълни шишета с алкохол и наливане в чаши всъщност казват, че това не е Мастика, а слабо алкохолна напитка. За бирата например няма проблем да се показва наливане в чаша. Всички обаче се сещат за какво става въпрос, даже повечето хора не са се усетили че не се говори за мастика.
    Мастика Пещера пък от своя страна не си измисля напитки и в рекламата им няма чаши, шишета или наливане на течност. За това те сега нямат проблеми /поне за това, иначе чувам че ги съдят за друго :))/

  • Георги

    Тия от КЗК прекаляват с платени атаки - поне да проверят какви са фактите. Узо е името на гръцката анасонова напитка, която е 40% и не прави кристали. Българската мастика е 48% и прави кристали. Узакис Зорбас е анасонова напитка, 40% алкохол и не прави кристали - тъй като ЕС забранява анасонови напитки извън Гърция да се наричат УЗО не може и СИС да го кръсти така и са избрали УЗАКИС ЗОРБАС. Глупаво е да наричаш узото мастика. Съща налогия може да се напрви с уиски, скоч, бърбън - все едно ние да им викаме ракия.

  • 7
    Avatar :-|
    Gara

    Узото сие гръцко питие с дъх на анасон/ от анатоловото масло/ има градус 40 и се пие с много лед и се смесва с вода.
    НАШЕТО питие МАСТИКА е с висок градус над 47 и се пие като за последно.... също има дъх на анасон.
    ГРЪЦКАТА МАСТИКА е питие, което се прави от смолата на местно дърво...разрежда се със спирт и го дават по чашка след вечеря... обикновено по заведенията и няма нищо общо като вкус с нашето питие мастика....

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Узото е като грозданката "Академик Неделчев", ужким нещо академично ама в кройна сметка нищо, джибри, парясница!!!
    Мастиката е виж мустиката е друга ракия, по определение "European Union, Mastic spice production in Chios is granted protected designation of origin" Разбира се и Ески Заара са правили мастика, братя Камбурови, например, ама историята на мастиката е свързана с остров Хиос, хиоска мастика, султанът им е опростил данъците заради мастиката, а султаните разбират от питиета, много....
    -------------
    А рекламната игра, това е просто смена на дини със задници и дърти мераклии, които отпиват "нещото си" щото вече не могат да чукат....
    Дините са по в час когато говорим за мастика, например диня наситена с мастика, студена .....
    Или краставички, тънко нарязани със зехтин и капки оцет / лимон (кой квото има) всичко това на теферич, някъде къде Ягода.....

  • 9
    Avatar :-|
    бирено коремче

    Аз викам, пиите си бира и у лево тия от пещерс и СиС

  • 10
    Avatar :-|
    abvgd123

    И явно са нямали право да нарекат това нещо узо, та са го кръстили узакис :) :). Много е забавно.
    Като ракиджакис или ракияки :) Тези пичове са неуморими... но пък си трупат милионите. Нали половин БГ има проблем с алкохола.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK