С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 10 мар 2010, 19:13, 2594 прочитания

Биз Стоун: "Искам да променим света, да се забавляваме и да правим бизнес от това"

Основателят на Twitter за началото, посоките на развитие и бъдещето на микроблогинг платформата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Oснователят на Twitter за началото, посоките на развитие и бъдещето на микроблогинг платформата"През първия уикенд, в който помолихме колегите и приятелите си да изпробват Twitter, с жена ми отидохме в Бъркли, Калифорния, където тъкмо си бяхме купили нова къща. Въпреки, че беше непоносимо горещо, аз бях решил да правя ремонт. Потях се, болеше ме гърбът, въобще не се забавлявах, когато телефонът ми иззвъня в джоба. Беше съобщение от Ев (Евиан Уилямс – съосновател в Twitter – бел. ред.), което гласеше: "Сипвам си чаша Pinot Noir след хубав масаж". Започнах да се смея неистово, мислейки си, как може той да прави това, докато аз тук се съсипвам. Тогава осъзнах, че работим върху нещо, в което наистина влагам емоции и нямам търпение да се върна на работа в понеделник".

Думите принадлежат на Биз Стоун, основател на микроблогинг мрежата Twitter понастоящем неин криейтив директор и разказват неофициалната история за раждането на компанията. Официалната я знаете – през лятото на 2006 Стоун и Джак Дорси създават прототипа на социалната медиа само за две седмици на базата на рисунка върху лист хартия.


Истината е, че Twitter се появява повече като експеримент, отколкото по план, докато създателите му са ангажирани с друг проект. И въпреки че дните на началото са белязани с много напрежение, стрес и емоции, в Twitter обичат да си ги спомнят. Тогава мотото им е: "Ако работата по един проект ти доставя удоволствие, то тогава си струва да го продължиш". И дори, когато се появяват първите критики, че сайтът изглежда забавен, но не е полезен, Биз Стоун само вдига рамене спокойно и казва: "Е, и? И сладоледът не е полезен. Да спрем да го ядем ли?"

Пътят на Twitter 

Срещаме се със Стоун в Сан Франциско в приветливия офис на Twitter, където той непринудено ни разказва за пътя, по който социалната мрежа се превръща в хит. 



През март 2007 г, Биз Стоун и компания отиват в Остин, Тексас на "нещо като конференция, нещо като музикален фестивал" (по собственото му описание), където всяка година се събират умни хора от технологичния сектор.Там създателите на Twitter с изненада установяват, че много хора вече ползват услугата. "Бях на една от лекциите, когато внезапно голяма група от хора се изправиха едновременно и напуснаха залата. Сякаш някой беше извикал по мегафон: "Всички да излязат." Оказа се, че някой е написал в Twitter, че лекцията отсреща е много по-добра", спомня си криейтив директорът и продължава: "Така се роди идеята за Twitter като за ято птици, които се движат от едно място на друго и това е естественият поток на комуникацията".

Скоро потребителите започват сами да откриват начини, по които Twitter добавя стойност към всекидневния им живот, без самите му основатели да успеят да проследят всички пътища, по които услугата се развива.

Така например, когато студентите в Молдова организират протест срещу властта в страната си в Twitter, Биз Стоун научава за събитията от журналистите, които му задават въпроса: "Господин Стоун, каква е вашата роля в протеста в Молдова?". Той успява само да каже: "Ами, какво да се прави, аз организирах цялото нещо." Случки като тази са причината той да е убеден, че Twitter не е доказателство за възхода на технологиите, а за това какво правят хората, за да си помагат взаимно.

По същия начин създателите на Twitter научават за американски студент по журналистика, който бил изпратен да отразява гражданските протести в Египет и бил арестуван от местните власти. Те не се сетили да вземат мобилния му телефон и той успял да пусне в Twitter само: "Арестуван." Това, което му се случило бързо достигнало до приятелите му, които пък веднага се свързали с адвокати и посланика на САЩ в страната и само след няколко часа последвал туитът: "Свободен."

А когато по време на пожарите в Южна Калифорния, Los Angeles Times пускат на сайта си връзка, в която хората качват своите коментари и снимки от Twitter в реално време, Биз Стоун си мисли: "Ако милионите хора в Twitter докладват какво се случва около тях във всеки един момент, това би било полезно на медиите, за да отсеят важните истории и да ги оцветят с лични впечатления." И действително, днес компанията има специален отдел, който се грижи за партньорствата на Twitter с различни медии. 

Бъдещето според Twitter 


Всъщност така се ражда и бизнес философията на микроблогинг мрежата – да търси сделки с други компании, само ако и двете страни извличат ползи от взаимоотношенията си. "Едно от нещата, които ни изненадаха рано беше бързото усвояване на Twitter от различни бизнеси и организации. Една малка пекарна в Сан Франциско продаде всичките си бисквитки за отрицателно време заради мълва, тръгнала в сайта. Фактът, че можем да добавяме стойност за тези бизнеси ще играе важна роля в стратегията ни за реализиране на приходи за в бъдеще", категоричен е Биз Стоун.

Бизнес моделът на Twitter все още не е много ясен, но фокусът на компанията по думите му в момента е именно в изследването на възможностите, които биха могли да предлагат на бизнеса. "Рано е да бъда конкретен за това, елате пак след шест месеца и ще ви покажа как работи", казва с усмивка, но на сериозно криейтив директорът на Twitter.

Компанията си е поставила още няколко ключови задачи през идните месеци. Едната е международният растеж, където най-голямото предизвикателство според Стоун е не да просто да преведеш услугата на друг език, а да я преведеш на културата на съответната страна.

Той издава, че средно в света в момента се създават около 50 млн. туита на ден, но отказва да каже колко потребители има социалната мрежа. Защо? "Ха, това е хубав въпрос. Ами, работил съм в Google и си спомням времето, когато на началната страница имаше цифра колко сайта се индексират в търсачката. По това време същото правеха и Yahoo и това беше всичко, за което се говореше. Колко страници има в индекса ти? Честно, предпочитам хората да говорят за това, което правят заедно в Twitter, за това как си помагат взаимно", обяснява логиката си Биз Стоун.

И разпалено продължава да обяснява какво друго предстои пред Twitter: "Бихме искали да се развиваме много в посока мобилни комуникации – да създадем къс код, който позволява на хората да използват Twitter чрез sms без допълнителни такси."

А как разрешават проблема с неактивните акаунти в мрежата? "Имаме специален екип, който търси начини хората да бъдат по-ангажирани с услугата и как да направим по-достъпни по-интересните туитове и хора", обяснява Стоун.

"Точно сега сме в период, в който се появяват много продукти и услуги, които приличат на Twitter и се припокриват като функции. Търсим пътищата, по които можем да се разграничим от тях", допълва още той.

А иначе по-абстрактно, Биз Стоун дефинира бъдещето пред Twitter така: "Искам да променим света към по-добро, да се забавляваме и да правим бизнес от това." 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тази седмица в Туитър: нова форма на живот и разочарованията на 2010-та 3 Тази седмица в Туитър: нова форма на живот и разочарованията на 2010-та

Събития и кампании, които може да следите в социалната мрежа

2 дек 2010, 6422 прочитания

Фотоконкурс "Парти в снимка" (обновено) Фотоконкурс "Парти в снимка" (обновено)

Гласуването във Фейсбук започна

23 ное 2010, 5882 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Зорница Стоилова" Затваряне
PRиятно PRолетно

Три български PR агенции ще се борят за международни награди

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие