С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Автори

 

10 окт 2008 Мария Андонова, Десислава Николова 5
Такси за 1 лев
// Ритейл/

Такси за 1 лев

Тарифите за таксиметров превоз в София вероятно ще бъдат вдигнати с 10-20% до месец 7796 прочитания

Мария Андонова Деси Николова Популярната в началото на прехода таксиметрова компания "За един долар" загуби доста от старата си слава, но има всички шансове тарифата й да бъде достойно наследена от... всички останали таксита. Това ще се случи, ако в крайна сметка фирмите за таксиметров превоз в София решат да увеличат цените си и достигнат тарифи от около лев, но не за цялото пътуване, а за километър. За планирано евентуално поскъпване се заговори сериозно през последните дни. Основният мотив е увеличената цена на метана (природния газ) - основно гориво за таксиметровите автомобили, следват го... инфлацията и увеличаването на лихвите по лизинговите вноски за изплащане на новите автомобили. Тарифата, която шофьорите коментират като най-

3 окт 2008 Мария АНДОНОВА 3
// Компании/

Авточасти, пак от Русе

И германският производител на детайли за коли Witte Automotive започва да строи завод в крайдунавския град 6352 прочитания

България няма автомобилно производство. Изглежда обаче, този факт не притеснява инвеститорите в сектора на автомобилните поддоставчици, чиито инвестиции в страната се множат. Само преди месец бе отрит заводът на френската Montupet в Русе, малко по-рано японската Yazaki, която работи в Ямбол, обяви намерение да започне производство и в Търговище. През изминалата седмица пък стана известно, че германската Witte Automotive е избрала също Русе за своето бъдещо предприятие. Там инвеститорът ще произвежда части за врати на автомобили, както и други метални детайли. Върху терен от около 20 дка в индустриалния парк на крайдунавския град ще бъде разположено високотехнологично предприятие, комбинирано и с център за развойна дейност

3 окт 2008 Мария АНДОНОВА 2
"Кремиковци" на половин година разстояние от нов собственик
// Компании/

"Кремиковци" на половин година разстояние от нов собственик

Договорът за ишлеме с "Ворскла" не се изпълнява и синдиците трябва да търсят друго решение 2864 прочитания

"Кремиковци" вече има двама постоянни синдици. И сега? Логично е подобен въпрос да си задава всеки от около 300-та кредитора на комбината, които имат да получават общо 2.37 млрд. лв. от него. Дали и колко от парите ще си получат обаче зависи от много фактори - от експедитивността на синдиците, които трябва да уточнят окончателните дългове на комбината, от решенията на съда, който трябва да ги одобри, от това дали основните кредитори ще се разберат за бъдещето на комбината. Но най-вече - от това доколко работи комбинатът, колко продукция произвежда, къде и как я продава. Защото е ясно, че за да бъдат платени милиардните дългове, "Кремиковци" трябва да работи, при това с платежоспособен стопанин. Цялата власт - на синди

29 сеп 2008 Мария Андонова, Надежда Чипева 26

Една от организациите за оползотворяване на отпадъци - "Екопак", пусна наскоро инсталация за сортиране на боклука. Оказва се, че разделното събиране в София е разделно повече на думи, а популярните вече цветни контейнери са пълни с какво ли не. Затова засега (а вероятно и в близко бъдеще) няма да минем без допълнително сортиране на отпадъците.  Как постепенно боклукът се превръща в суровина - вижте в следващите снимки.  

26 сеп 2008 Велина ГОСПОДИНОВА, Мария АНДОНОВА 4
// Политика/

Боклук, пари и политика

Бойко Борисов и Джевдет Чакъров се разминаха в позициите си как да се финансира заводът за отпадъци 2944 прочитания

Ако сте от онази особена порода хора, която обича да слуша как Бойко Борисов се кара с управляващите, скоро ще имате още един повод за радост. Точно мелодрамата с президента, премиера и кмета около софийските бали приключи и вече се задава нов скандал, този път за финансирането на завода за отпадъци в София. Той все още не е станал публичен, но скоро ще се превърне в такъв, особено след като стана ясно, че общината и министерството на околната среда се разминават във вижданията си как, с колко и с какви пари да започне изграждането на интегрираната система за преработка на софийските битови отпадъци. Докато министърът на околната среда Джевдет Чакъров обясняваше в четвъртък как до края на годината тряб

26 сеп 2008 Мария Андонова 39
Бизнес като слънце
// Компании/

Бизнес като слънце

Заводите за соларни панели се множат. Слънчевите паркове обаче са в нормативно затъмнение 13358 прочитания

По света един бизнес вече трайно отчита ръст от 40-50% годишно. В България обаче той тепърва стъпва. Ако не ви хрумва къде е тази незаета ниша - става дума за производството на електричество от слънцето. Добрата новина е, че напоследък България също е част от тази световна тенденция. Лошата - че го правим типично по нашенски. В страната вече има доста проекти за енергия от другите екологични възобновяеми източници и новият хит е производството на ток от слънчеви (фотоволтаични) панели. Обявените проекти за соларни паркове вече са десетки, но засега малка част са се случили в действителност. Успоредно в страната си пробива път и производството на самите панели. Доколко и как обаче ще се развие то зависи както от интереса

19 сеп 2008 Мария Андонова 39
НАТУРА влезе вдън гори тилилейски
// Политика/

НАТУРА влезе вдън гори тилилейски

Година след като правителството прие защитените екозони, ограниченията масово се заобикалят 5445 прочитания

Година след като правителството прие защитените екозони, ограниченията масово се заобикалят Мария АНДОНОВА Костенурката е един от основните видове, които трябва да бъдат запазени в защитената зона "Калиакра". Обаче... там вече няма костенурки. Това е само един от примерите как на хартия може и да декларираме, че пазим природата, но практиката всъщност е твърде различна. Почти преди година държавата гордо прие, че ще пази 34% от територията на страната (виж карето) и по-специално определени ценни птици, растения и животни. През изминалите месеци обаче в много от "запазените" територии продължават да се появяват хотелски комплекси, вецове, голф игрища и други. Сравнително кратката по време, но твърде наситена с изобретателност практик

19 сеп 2008 Мария АНДОНОВА 6
Ей боклук, изчезни оттук
// Компании/

Ей боклук, изчезни оттук

"Екопак" пуска две нови инсталации за разделяне на отпадъци, ще изнася хартия в чужбина 6225 прочитания

Ей боклук, изчезни оттук "Екопак" пуска две нови инсталации за разделяне на отпадъци, ще изнася хартия в чужбина Мария АНДОНОВА Докато балираните софийски боклуци все още обитават незаконните площадки в Кремиковци и Гара Искър, а столичният завод за рециклиране все още съществува само в мечтите на столичните общинари, част от разделно събраните отпадъци вече наистина се превръщат в истински вторични суровини. През седмицата стана ясно, че фирмата "Екопак" пуска в експлоатация две нови инсталации за сортиране на смет - в София и във Варна. Компанията е една от шестте организации, които събират разделно отпадъци в страната. Съоръжението в кв. Гара Искър е втората подобна инсталация на "Екопак" в София. Първата работи от няколко години

12 сеп 2008 Мария Андонова
Кой взел и кой дал
// Компании/

Кой взел и кой дал

Войната за контрола и активите на "Кремиковци" няма да мине без интересни коалиции между кредиторите 2572 прочитания

Мария АНДОНОВА Защо всички се бият да вземат една затънала в дългове компания като "Кремиковци"? Ами най-общо, защото всеки си търси нещо от нея. Дали ще успее да си го намери обаче е леко съмнително, защото задълженията на металургичния комбинат продължават да растат главоломно дни преди насроченото за 26 септември събрание на кредиторите. Нито един от тях обаче няма да може самостоятелно да диктува решения на събранието, защото никой няма над 50% от вземанията. Това обещава интересни комбинации между кредиторите. Никой не е по-голям от държавата През седмицата и правителството обяви, че си иска 699 млн. лв. от комбината, с което общите му дългове нараснаха до около 2.3 млрд. лв., ако може да се има доверие на неодитирания отчет н

5 сеп 2008 Мария АНДОНОВА 2
Моторът на Русе
// Компании/

Моторът на Русе

Индустриалният парк в дунавския град вече има първия си работещ обитател - заводът за авточасти на френската "Монтюпе" 6642 прочитания

24 септември 2006 г. Датата е издълбана върху бетонен къс, поставен точно до входа на административната сграда на индустриалния парк в Русе. Странният "паметник" маркира началото на инвестицията на френската компания "Монтюпе" (Montupet) в крайдунавския град. Две години по-рано местният общински съвет за първи път обсъжда идеята да създаде индустриален парк край града. През 2005 г. пък френският доставчик на автомобилни части е избрал мястото до Дунав мост, за да произвежда своите детайли за двигателите на Audi, Renault, Dacia и BMW. Камъкът е своеобразната първа копка на първото предприятие в индустриалния парк. Последните няколко седмици са произведени и първите тестови изделия, а официално лентата на завода ще бъде прер

29 авг 2008 Мария Андонова 18
Японски завод огрява и Търговище
// Компании/

Японски завод огрява и Търговище

След Ямбол "Язаки" избра друг град за производство на автомобилни кабели 23279 прочитания

Броени месеци след като стартира производството на кабелно оборудване за автомобили в Ямбол, японската компания "Язаки" обяви, че започва да изгражда втори свой обект. Този път за локация на бъдещото производство е избран град Търговище, съобщи кметът на града Красимир Мирев. Там кабелните системи на "Язаки" ще се произвеждат от фирма "Зенон М". Така, макар че България не успя да привлече нито един световен автомобилен производител, възходящото развитие на сектора на автомобилните поддоставчици продължава. Проектът Когато след около година заработи и второто предприятие на "Язаки" в България, то ще произвежда електрооборудване основно за автомобилите "Рено Меган". Плановете са в него да бъдат заети около 600 души. За н

22 авг 2008 Мария Андонова
// Компании/

Анжело Москов: "Има опит за манипулиране на съда"

И облигационерите ще предложат оздравителен план 7175 прочитания

Анжело Москов: Има опит за манипулиране на съда И облигационерите ще предложат оздравителен план С какви аргументи обжалвате началната дата на неплатежоспособността на "Кремиковци"? - Законът позволява, и то при изключителни случаи, датата да се върне назад максимум две години. За да бъде направено подобно нещо, трябва да има някаква специална, извънредна ситуация. В конкретния случай причината, поради която Софийският градски съд е решил да постанови толкова отдалечена дата, е, че има едно вземане на стойност 400 хил. лв. на "Руа инвест" (фирмата, свързана с Константин Жеваго, който е един от потенциалните кандидати за "Кремиковци" - бел. авт.). Те са купили това вземане на вторичен пазар, но не това е същественото. Най-същественото

22 авг 2008 Мария АНДОНОВА 13
"Кремиковци" затъва в юридическа кал
// Компании/

"Кремиковци" затъва в юридическа кал

Собствениците на облигации се готвят да обжалват неплатежоспособността пред международен съд 6199 прочитания

"Кремиковци" затъва в юридическа кал Собствениците на облигации се готвят да обжалват неплатежоспособността пред международен съд Мария АНДОНОВА Правната мъгла около "Кремиковци" се сгъстява. След като в началото на месеца Софийският градски съд (СГС) постанови, че комбинатът е неплатежоспособен и откри процедура по несъстоятелност, през изминалата седмица собствениците на облигации обявиха, че обжалват съдебното решение. Въпреки окаяното си финансово състояние очевидно "Кремиковци" все още има с какво да зарадва своите кредитори - на фона на предстоящата съдебна битка за това кой колко ще получи от вземанията си кандидатите да спасяват завода се множат. През седмицата стана ясно също така, че към традиционно известните вече Лакшми М

15 авг 2008 Интервюто взе Мария АНДОНОВА 2

Какво трябва да се промени в работата на агенцията, така че парите за пътища да бъдат харчени прозрачно и по предназначение? - Първото и най-същественото е взаимодействието при управлението на европейските средства. Взаимодействие вътре в нашата къща - между отдели, структура и контрол. В новата структура ще се видят доста интересни неща. Ще се появят звена, които ще отговарят за управлението на различните финансови потоци като за всеки ще отговаря точно определена дирекция. Ще се създаде и контролен блок с функции да наблюдава процесите от началото до край - със звено за предварителен контрол и инспекторат. Той ще следи как се усвояват финансовите потоци от отделните дирекции к

1 авг 2008 Мария АНДОНОВА, Иван МИХАЛЕВ 10
// Политика/

Новият пътен шеф ще е ясен до дни

ДАНС проверява кандидатите за стола на Батко 3506 прочитания

След като властта вече се отчете със закон, преструктурирайки компрометирания Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" в Национална агенция на пряко подчинение на премиера, на дневен ред е избора на човека, който ще управлява новата структура. Задачата не е лека - от бъдещия пътен шеф зависи не само размразяването на парите по ФАР и програма ИСПА, но и управлението на близо 1.6 млрд. евро по оперативна програма "Транспорт", предназначени за пътища до 2013 г. И най-вече - връщането на доверието на Брюксел. Кой ще седне в стола на Батко Премиерът Станишев е възложил на ДАНС да провери трима души, които са номинирани за изпълнителен директор на бъдещата агенция. Засега те са тайна, но в публичното пространство се завъртяха няколко имен

1 авг 2008 Мария АНДОНОВА, Иван МИХАЛЕВ и Люба ЙОРДАНОВА 21
Сезонът за пътни ремонти е загубен
// Политика/

Сезонът за пътни ремонти е загубен

Парите от Брюксел ще бъдат размразени най-рано след половин година 4162 прочитания

Ако Брюксел спре европарите за пътищата, скандалите в България са истинската причина, за да се замразят строежите. Факт е, че корупционните афери в пътния фонд доведеха до почти пълен блокаж в сектора на пътните ремонти и строителство. По сведения на фирми от бранша в момента всички играчи - малки и големи, търпят загуби от санкциите на Брюксел заради бившия пътен шеф Веселин Георгиев и неговите доскорошни началници - министрите Орешарски, Гагаузов и Мутафчиев. На дневен ред е въпросът дали и с колко българското правителство ще финансира приоритетни инфраструктрни проекти. Проблемът е, че фирмите имат текущи разходи (банкови кредити, лизингови вноски за строителна техника, заплати на инженери, строители и персонал), а

25 юли 2008 Милен Енчев, Мария Андонова 14
Атмосферното налягане върху икономиката се покачва
// Компании/

Атмосферното налягане върху икономиката се покачва

Влизането на България в търговията с квоти ще бъде съпроводено с трус за предприятията. За магнитуда му засега може само да се гадае 3866 прочитания

Атмосферното налягане върху икономиката се покачва Влизането на България в търговията с квоти ще бъде съпроводено с трус за предприятията. За магнитуда му засега може само да се гадае Милен Енчев, Мария Андонова Поскъпване на производствените разходи за един мегаватчас с 18 лв. и значително повишаване на цените на тока по цялата верига производители - преносно предприятие - електроразпределения. Това очаква българската енергетика след влизането на България в търговията с парникови емисии (СО2) според прогноза на икономическото министерство, обсъждана през седмицата в парламентарната комисия по енергетика. Добрата новина е, че прогнозата е адресирана към 2013 г., когато българските ТЕЦ, както и останалите в Европа, вече няма да раз

11 юли 2008 Мария АНДОНОВА, Василена ХРИСТОВА 7
До "Надежда" и назад с метрото
// Компании/

До "Надежда" и назад с метрото

На 22 юли класират кандидатите за строежа на втория диаметър на подземната железница в столицата 6984 прочитания

Кога жителите на "Надежда" ще могат да прекосяват града под земята и да стигат без светофари и задръствания до "Лозенец"? Ако се вярва на поръчката на общината, офертите за която бяха отворени през тази седмица, това ще се случи някъде през 2012 г. Дотогава трябва да сме забравили и закъснялото пускане на отсечката от ЦУМ до "Младост" и отдавна вече да ползваме трасето. Така може би след четири години софийското метро съществено ще се различава от сегашното си твърде скромно състояние - едва 8 километра дължина и само 7 метростанции. Проектирането и строителството на новото трасе между жк "Надежда" и бул. "Черни връх" (известно като втори метродиаметър) ще струва 471 млн. лева. Това показват офертите